16 Ekim 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

16 Ekim 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Li Üye Öz dilimizle Odun yerine kömür... İlkteşrin ayının, ortalarına gir- dik. Pek çoklarımız daha odununu, kömürünü alamadı. Denildiğine gö- re İstanbulda üstüste on iki ay kış olsa, gene yetişecek © kadar odun varmış. Peki ama, öyledir de, odu- nun çekisi neden üç buçuk liradan aşağı düşmiyor? Hem bu üç buçuk liralık odun, pek te iyisi değilmiş. Kuru Rumeli meşesine (depolarda çeki başına dört lira arıyorlarmış. Odun da ekmek gibi, insanların başlıca aygıt (1 larından biridir. Elinde odun yığını bulunduranlar, bunu istedikleri gibi yükseltirlerse, karakışta sonumuz neye varır? Odunu ucuzlatmak, bunun “bir tek çıkar yoladur. Odun ucuzlatı- lamayacaksa, biz kömür de yakâ- biliriz. Hem, şimdiye kadar kömü- re alışmış bile olmalı idik. Bütün İstanbul, bir kaç odüncunun elinde istenildiği gibi oynatılırsa, sonun- da olacağı budur. Odun sobasının yerine küçük bir | demir soba ile işimizi görebiliriz. Kömürün © vereceği sıcaklık, o- dundan aşağı kalmaz. o Belki onu geçer bile... Bütün İstanbul (odundan yü çevirip kömür < yakmağa alıştı gün, odunun da çekisi yüz kuruşa iner. Şimdiden büyük apartıman- ların çoğu kömürle ısıtılmıyor mı Gitgide, buna hepimiz alışabiliriz. Değil mi ki oduncuların tatturabil- diklerine odun satmalarına ses çı- karan yok. Biz de, işimize geleni yapalım. Odunu bırakıp kömüre sarıldığı- miz gibi, bir kaç soyguncu (2)yu dağ gibi yığılan odunlarının al: tında yamyassı kalmış görürsem, ne yalan söyleyeyim, hiç acımaya- cağım. M. SALÂHADDİN (1) Aygıt - havayiç, (2) soyguncu - muhtekir EULAK MERE EEE hea SA İştiha ve para... Bir kaç gün var ki, yatağımdan, ince bir baş ağrıst ile kalkıyorum. Solnada zarzor bir kaç lokma ye- mek yedim mi, hemen üzerime bir ağırlık geliyor, o kendimi yatağa dar atıyorum. Halbuki, Vaniköyünde, üç dört saatlik uyku, kâfi geliyordu, Kar- numun aç olmadığı saat yok gibiydi. | kahvaltıda yediğim şimdi öğle Köyde iken, seyin yarısı kadarını yemeğinde yiyemiyorum. Orada dört ay içinde bir gün bile baş ağrısına tutulmamıştım. Şimdi. ise başımın, ağrımadığı gün yok. Arkadaşlara bunu söylecek ol- muştum. Birisi dedi ki: — Kabahat sende... İstanbula bü kadar erken taşınmasaydın... — Oldu bir kere, dedim, çok pişmanım ama... — Sade havası mı... Suya, man- arası, sakinliği... Her şeyi güzeldi. — Öyleyse iştihanı gelecek sene“ ye sakla!... Yanımdaki güldü; — İştihan nasıl (olsa kesilmiş. Onu ister istemez saklayacaksın... Istihadan önce beni dinlersen ge- lecek yaz için biraz para sakla! Kulak MİSAFİRİ Nişan Yunus Nadi Beyin kızı Leylâ Hanımla Uşşakizade Halit Ziya Beyin oğlu Hariciye : dan Bülent Beyin nişanları gele « cek perşembe günü Perapalas ote- “inde kutlulanacaktır. Her iki ta- rafı da şimdiden tebrik ederiz. İrtihal Tekirdağ mebusu Cemil Beyefendi. sn bacanağı süvari miralaylığından mü- wekait ve Emlâk Bankası memurların - dan Hüsnü Beyefendi vefat etmiştir. Cenazesi buğün 11,5 ta Cerrahpaşa has- tanesinden kaldırılacaktır. Galata Ithalât Bugün ilk bilme- ceyi koyuyoruz, kimler kazanacak? Bugünden itibaren “Milliyet” gazetesi okuyucularma eğlenceli bir şekilde öz Türk kelimelerini takdim ediyor. Gördüğünüz şeki! deki boş hanelere konacak keli - melerin nelerden ibaret ve kaç harf Hi olduklarını da yazıyoruz. Ünlü okuyucularımız kendilerine verdi - ğimiz bu anahtarlarla bu kelime - lerin halis türkçe asıllarını bula- rak yazacaklardır. Kelimelerimiz isi 9,10,11, 12 nu- inden seçilmiştir. halle çalışanlar hem eğlenceli, hem istifadeli bir zaman geçirmiş olacaklar ve ayni zamanda da hediyelerimizi ka; mış bulunacakirdır. Gazetemizin bilmecesini keserek mukabillerine boş hanelere doldurup idarehane- diss göndörenlör arasında kura çe kilecektir. Kazananlara gazetemiz hâtıra olark birer küçüak hediye verecektir, Halledilmiş bilmeceler nihayet perşembe günü öğleye ka dar idarehanemize gönderilmiş bu lunmalıdır. Öğleden sonraya kalan bilmeceler kuraya dahil edilmiye- ceklerdir. Cevapların “Milliyet ga zetesi bilmece memurluğuna,, gön derilmesi lâzumdır. “Öz Türkçe ile bilmece | MULLİYBi “ALi 1234567891011 EE) hu Kişi HANIMLAR DİKKAT EDİN: Holivut'ta zarafet ve şıklık Kraliçesi oarak ilin silen NORMA SHAERE Yarın akşam MELEK sinemasında gösterilecek olan GÖNÜLLER BİRLEŞİNCİ Fransızca sözlü, Büyük Metro - Goldwyn - Mayer filminin zengin ve n teşem sahnelerinde en şık ve en son tuvaletlerini gösterecektir. MR Önümüzdeki perşembe akşamından itibaren: SARMMMMNMMMMMMNN Soldan sağa 1 — Muamma (7), Cesim (3) 2 — Eşya (2), Mâç (3) 3 — Eklet (2), Geniş (3) — Akraba (3), Nezaket (3) 5 — Zirve (4) , Beliğ (6) 6 — Siyah (4), Bir edat (2) 7 — işret (4) 8 — Kasap (4), Muzlim (3) 8 — Azim (4), Nota (2) 10 — Nota (2), Bir meyva (4), Arı Bın yaptığı (3) 11 — Gıda (2), İnce değil (5), Yukardan aşağı 1 — Kadim, taze değil (5), Allah (5) 2 — Yama (3), Cesur (2) | 3 — Mağara (4). 4 — Taş (6), Lâtüfe (4) | 5 — Lâhim (2), Imza (4) | 6 — Garaz, şüphe (5) | 7 — Birader, hemşire (3), Sefir (4), | Rabıta (2) 8 — Mağız (3) | 9 — Ahbap (2), Dahil (2), Ağyar (2) 10 — Rabrt edatı (2), Bir adet (3), Hatve (3) 11 — Hurda (5), Ziyafet (4), Bir ceset daha bulundu (Başı 1 inci sahifede) polis karakoluna gönderilmiştir. Bun- lar bugün müddei umumi muavini Nurettin Beye tevdi edilecektir. bir ceset daha ştur. Bu cesedin muhtelif re- iyeti tesbit mek üzere Yalovaya gönderilmiştir. Bu denizden çıkan ikinci cesettir ve daha denizden 31 ceset çıkarılması i- cap etmektedir. Hâdisenin cezai kısın tahkikatı bu safhadadır. Hukuki kikat ve mu- amelât ta dün Birinci Ticaret mahke- mesinde başlamıştır. Dünkü müsha- mızda anlattığımız veçi Ticaret kanununun bir maddesi mucibince ge- miler seyir esnasında vukubulan ka- za hâdiselerini bir raporla ilk vasıl olacakları limanda kanunun tayin et- tiği mercie bildirmek ve şabitlerini de dinletmek mecburiyetindedirler. Fe- ruzan vapuru süvari Hüsnü Bey kaptan da bu raporu tanzim etmiş ve #ahitlerinin bir ilstesi ile beraber mahkemeye tevdi etmiştir. Dün ak - şam saat 16,30 da mahkeme açılmış ve Foruzan vapuru kaptanı çağırıla - rak mahkemeye verdiği ve rar por okunmuştur. Hüsnü Bey kaptan bu raporunda hâdiseyi söyle hulâsa etmektedir: Feruzan vapuruna Afitap motörü çarpmıştır. 1074 gros tonluk Feruzan vapuru Beşiktaş açığından gece saat 2 buçuk sularında kalamış, Kartal çi- mento fabrikasma gitmek üzere seyre başlamıştı. Vapur Büyükada ile Kar- tal arasına geldiği zaman saat 3,30 sularında idi. Sancak bodoslaması tarafmda ve 30 metre kadar ileride ve hemen he - men su sathında donuk, Âdeta görüle miyecek kadar sönük bir ziya neşre « den kırmızı bir fener gördüm. Orta - İk zifiri karanlıktı. Bu donuk ve 8ö- nük kırmızı ışıktan başka biç bir şey görmek mümkün değildi. Bunun bir balıkçı kayığı olması ihtimali vardı. Derhal sancak alabanda ederek ma- nevra yaptırdım. Makineye de tornis- tan emrini verdim. Bu manevra ile motörü iskele omuzluğuma alarak mü- sademeden kurtardım. Fakat sancak omuzluğumda da bir başka cismin bindirdiğini duydum. Bu anda bir de gürültü işidildi. Hiç bir şey görülmü- yordu. Sancak omuzluğumda feryat ve istimdat olmasma rağmen bir şey görmek mümkün olmuyordu. Derhal makineye isteper emrini verdim. Ge- mide ne kadar can kurtaran simidi ve yeleği varsa hepsini denize attır - dım. Mataforaları alabora ederek fi- likaları mayna ettirdim. Bir taraftan 'da düdükle istimidada başladım. Bi - rinci filika derhal can kurtarmıya gitti. Ve ikinci filika mayna edilince ye kadar birinci filika geri döndü. Bu #ikada bir çok kurtarılmış adam vardı. Derhal gemiye almdı ve birin- Gi filika ikinci filika ile beraber tek - Tar can kurtarmıya gitmesi emredildi. Ancak birinci filika geldiği zaman de- nizde gemiye çarpan cismin görülme- diğimi bildirmişti. Kurtarılanlardan keyfiyeti tahkik ettim. Motörün arka- ı bir piyade kayığında 55 ki si olduklarını, Yalovadan geldiklerini ve motörün arkasına bağlı oldukları" nı söylediler. İkinci filikada bir kaç kişi kurtar- dı, getirdi. Birinci filika taharriyata devam etti ve deniz sathında bir şey Gümrüğü Müdürlüğünden: No. Sandık Muhtelif Bu balık konserveleri açık Marka ET 24 Kutuda balık konservesi arttırma suretile transit edil- pnek üzere satılıktır. İsteklilerin 6 - 11 - 934 salı günü saat 17 iğ (6763) | | bulunmadığı cevabile avdet etti. Bi rinci filika ilerid& duran motöre ka- dar da gitmiş, oraya yüzerek çıkan 3- 4 kişiyi almış, gemiye getirmişti. Bu kurtarılanların kâffesini makinenin kazan dairesine götürdüm, içinde ya- ralananlar vardı. Yaralarını pansu - man ettirdim, üstlerini kurutturdum, çay içirdim, asprin verdim. Ve hâdise mahallinde tam bir buçuk saat kala - rak arama yaptırdıktan sonra Kartala gittim, vakayı jandarma kumandan - lığına bildirdim. Hâdisede şeraiti haiz olmıyan ve hiç bir ehliyeti bulunmayan Faik is minde bir makinistin hatalı hsreket- leri, deniz nizamlarına © uygun fener kullanılmaması, yedeğinde bir tekne bulunduğuna dair kanunun emrettiği işaretin taşmmaması ve sair sebepler- dolayısile her türlü hata ve mesuliyet tamamen diğer tarafa ait oluduğu da rapora ilâve edilmiştir. Rapor okunduktan sonra mahkö- me reisi Memduh Bey, kaptana'“sor- inu. — Gemi jurnalı var mı? Kaptanın vekili de geminin kaza olan geceye ait seyir jurnalınin bir su- retini mahkemeye tevdi etmiştir. Bundan sonra mahkeme kaptana doğru söyliyeceğine dair yemin ettir- miş ve okunan raporda zikredilen hâ- diseyi anlatmasını emretmiştir. Kap - tan rapordakileri bir parça daha mu- fassalca anlatmıştır. Reis Memduh Bey R — Projoktörünüz var mu idi? di- ye sormuş, kaptan: — Hayır, şilepler projoktör kul - lanmaz. Projoktör ancak liman da - hilinde seyrü sefer eden küçük mera- kipte kullanılır, birde sefaini harbiyo- de bulunur, fakat sefaini harbiyede açık denizde projektör kullanmaz - lar, cevabını vermitşir. Bundan sonra kaptanın şühit ola- rak gösterdiği ikinci kaptan Musta - fa, birinci makinist Talât, Setdümen Şevki, gemici Ahmet, taife Yunus şa- hit olarak dinlendiler. Bunlar da ra- ığı şekli şahadetlerile te yit etler. Bu şahadetler esnasında i- kinci kaptan Mustafa Efendi denize elli kadar can kurtaran yeleği atıldı” ğını, bunlardan ancak onunu bulun- duğunu, motörle piyade kayığını bağ layan çimann sağlâm olduğunu, ge” mi motörle piyadenin arasında girdi ği zaman çimanın geminin bodoslama sna takılarak gerildiğini ve.bu geri- lü olarak kaptan mev * kiinden çok yükseğe çıkmış olmas dolayısile mümkün olamadığı müta « lcasile tefsir etmiştir. Mahkeme şahitleri dinledikten sonra her birinin sö in doğ- ru olduğuna dair yemi dan sonra diğer gemi mürettebatınm da şahit olarak dinlenmesi iç b kemenin başka güne bırakıldığı : alâkadaralrın mahkeme günü ve saati ni mahkeme kaleminden öğrenebile - ceklerini tefhim etmiştir Türk Ginekoloji cemiyeti Kadın hekimlerimiz tarafından kuru lan Türk Ginekologi cemiyeti, yaz ta- ölinden sonra ilk toplantısını, Cağaloğ- lunda Etibba odasında yapmış ve yeni idare heyetini seçmiştir. irinci reialiğe Kenari Tevfik Bey, ikinci reisliğe Refik Münir Paşa, Ali sat Bey, umumi kâtipliğe de Ahmet A- sum Bey intihap olunmuştur. Cemiyet 0s kisi gibi her ay toplantılarına muntazas man devam edecek ve kadın hekimliğini alâkadar eden fenni mese'elerle meşgul TFURK SİNEMASINDA Bu mevsim zarfında göreceğiniz filmlerin eu neşelisi ve en cazibi: DAKTİLO EVLE Nİ: GR Küçük Daktilo'nun mabadı) MARİ: GLORY - JEAN MURAT - ARMAND BERNARD Emsalsiz bir mevzu unutulı teshir edici bir musiki - muhteşem manzaralar, (Yaşayan ölüler) Baş rolde BELA LUGOSI Bu esrarengiz filmde insanların makine gibi kendi kendilerine yürüdüklerini... Bir cinayeti idare eden ruhsuz mevcudatı . . göreceksiniz. Fransızca mükâlemeli bir filmdir. Bu Perşembe akşamı SARAY Sinemasında Bugünkü progr ISTANBUL! 1890; Plâk neşriyatı. 19; Meru € 545 Kh, BUDAPEŞTE, 560 m. Yarın akşam büyük gala müsameresi olarak ii SUMER (Eski Artistik) Sinemasında Stepan Zweig'in eseri ve 3 büyük ve dahi artist olan MARCELLE CHANTAL INKIJINOF YONNEL Büyük trajediyen Z rol birden Komedi Fransezden tarafından temsil edilen A K M O (Malezya delisi) şayanı hayret Fransız filmini görmek fırsatma nail olacaksmız. Yerlerin evvelden temin edilmesi — Telefon: 42851 823 Khz. BÜKREŞ, 264 m 13 416 Gündüz plâk meşriyatı, 185 9: İPEK, MELEK, SARAY, SÜMER, ELHAMRA Sinemaları: 18 teşririnievvel Perşembe gününden itibaren matinelerin saat 2 1/2-4 1/2 ve 6 1/2 olarak tesbit edildiğini muhterm müşterilerine Ilân ederler. immababe. 20; Diğ İlmlar, 2030: şarkılar. 2: M Hafif musiki. 841 Khz, BERLİN, 357 m. 19,30: Popüler Alman musikisi. Aİ atlar. 20,40: Aktüalite, haberler. Zi) sari, 23: Haberler. — 23.20 8 Gece konseri (Plâk. üz LÜKSEMBÜRE. 1280 m Belç Ver21, 35: Borsa, 21,40: Karışık konseri Rödye rkünkrem, EB Tagümak 50 plâkları 592 Ks. VİYANA, S07:m. 1840 i İtthadı Milli Türk Sigorta. Şirketi Herik ve hayat üzerine sigorta muameleleri icra eyleriz. Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir Merkezi idaresi : Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır, Lamar Telefon : o 44887 6648. yi i, müsahabe, 19,18. man: piyano, 19,50 Müsahaba, 20 Haberler, 21,10 Hititlerin son günl 22 Ney'eli akşam müsikisi, Kapalı zarfla Satılık apartıman Teşvikiyede Hamamcı Emin Efendi sokağında eski 3 mükerrer yeni 19 No. İr 229 metre murabbaı bina yerini ve 97 metre murabbaı bahçeyi havi ve 8 daireyi müştemil Teşvikiye apartmanı satılmak üzere aşağ rdaki şeraitle müzayedeye ko- nulmuştur. 1 Müzayede “Kapalı zarf,, usuliledir. yat, 24 Naş'eli senfonik YENİ NEŞRİYAT Holivut Holivutun bu haftaki nüshası nen film mevzuları ile en son siri berlerini havi olarak intişar etm BONO Balıkpazar Maksudiye Has 35 Uğurlu Z. Derviş T. 29İ Sultanahmet sulh hukuk hâkimliğinden; Müddei; Herman Gurtbes, M aleyh; stanbul ve Trekya şeker| idü: — Alpulla fabrikası müdürü Hacrman davası zayi eylediği (9-30) ve (27 Tammuz 933) tarihli det hamile muharrer hisse todiyesinin men'i önlebile İf, 2 —İhale6 Teşrinisani 1934 salı günü saat onda Bah- çekapısındaki şubemizde icra edilecektir, : 3 — Müzayedeye istirâk in 2000 lira teminat verilecek. | tir, 4 — Talipler bir lira mukabilinde alacakları ri teklif mektuplarile birlikte ve orada yazılı şekilde dl den evvel tevdi edeceklerdir. 5 — İhale birdir. Ve kat'idir. Teklif olunan bedel haddi lâyık görüldüğü takdirde talib ine ihale edilir . 6 — Uhtesine ihale olunan zat ihale bedelini defaten ve peşinen tesviyeye mecburdur. 7 — Bu bapta daha fazla tafsilât almak ii mize müracaat edebilirler, Satılık Emlâk Esas No. Mevki ve nevi Ti 2 Nişantaşında Meşrutiyet mahallesinde Harbiye 1000 caddesinde 115 - 117 No. lı Selçuk apartmanı, 137 metre murabbaı bin ayerini 90 metre bahçe- yi havi ve biri zemin kat olmak üzere dört dai- reyi müştemildir. Büyükderede Yalı maha İlesinde Gülistan ve Çe- lebi sokağında 28, 30, 32,34,36veZNo.lı tında iki dükkânı üstün de iki kısma müfrez oda- ları müştemil kâgir bina , bina 130 metre üzerine mebnidir. Sarıyerde Reşit Bey ve Hüseyin EF. Sokakların- da1,3,5,5- 1 No. lımaa bahçe iki kısımdan mü rekkep hane sahası 175 metrodur, Alt katta üç oda, bir sofa, mutfak, kiler, halâ, banyoyu, üst katta dört oda, bir sofa, bir mutbak, halâ ve ban yoyu havidir. - Yukarıda yazılı emlâk bedelleri peşin ödenmek üzere açık arttırma ile satılacaktır. Tafsilât için her gün, müzayedeye iş- tirak içinde 30 Teşrinievvel 1934 salı günü saat onda şube- mize müracaatları, LETRR) inci maddesi mucibince (9-30) ve (27 Temmuz 933) tarihli ve Trakya şeker fabrikaları şirketinin (300) adet hamile hisse senedi hakkında mezkür # tediyattan menine ve kararm tebliğ ve iki gazete ile de ilâsüt 250 | sedildi. Beşiktaş 2 inci hukuk mal den: Beşiktaşta Köyiçinde Kazs”| mas sokağında 18 numaralı han kim Serezli Gülsüm hanımın akdiye mmüptelâ olınasmdan dole”" disine ayni hanede mukim oğlü Bey ile kızı Sefer hanımın mü ifayı vazife etmek şartile vasi