October 23, 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

October 23, 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

» TARİHİ TEFRİK İtihat ve Terakki! | (BAHAEDDIN ŞAKIR BEYIN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) Her hakhı mahfuzdur. Yazan: A.C. İngiliz Hariciye nazırı nutkunda , Makedonyanın istiklâli için İngilterenin çalışacağını bildiriyor Selânikte yapılan tevkifat hak- kmda Avrupa ga kan haberler üzerine endi müştük. OGelen omektubunuzda | miz izahat bizi teskin etti. Muhterem heyetiniz için daimi bir tehlike teşkil eden merkez kuman danı Nâzım Bey hakkındaki tasav- vuratınızdan, ihbar ve ifşaatı yas pan hainden malümat vermeni: sabırsızlıkla bekliyoruz. Dahili merkez teşkilâtınn git - tikçe büyümekte olmasına çok 8e - vindik. Ulahlarla ittihat teşebbüsü nün hayli ilerlemiş olması da şaya nı memnuniyet -havadislerdendir. Şimdiye kadar Bulgarlarla bera - ber çalıştıkları zannolunan Ulah. ların kazanılması ehemmiyeti ha- izdir, İzmirde mühim teşkilâta muvaf fak olunduğu ve Mehmet Efendi (Dr. Nâzım B.) kardeşimizin mu- vaffakıyetleri haberi bizi çok se - vindirdi. Bu teşkilâtta yardımı do kunan hastahane sertabibi Faik Paşa esasen namuslu ve vicdanlı bir zattır. Ikinci ordudaki teşkilâtta Hüs- rev Efendinin biraderi Eyüp Efen diye müracaat sayesinde işin ko - laylaşacağı tekrar temin olunuyor. Ne yapılacaksa bir an evvel baş - lanması herhalde elzemdir. Çün - kü İngiltere Hariciye nazırı Ed - mond Grey tarafından yeniden i - rat edilen nutuk pek müthiştir. Ma kedonyanın kat'i istiklâlini temin hususunda İngilterenin son dere - ceye kadar çalışacağını bildiriyor. Hattâ Makedonya Bulgar komitesi bu nutuktan dolayı İngiltereye te- şekkür etmiştir.,, Terakki ve İttihat cemiyetinin harici ve dahili teşkilâtı Türkiye dahilinde henüz icraat yapmağa muvaffak olamamakla beraber Ö- mer Naci Beyin İrandaki faaliye - ti sayesinde İranda kanunu esasi- ye darbe vurmak isteyen şaha kar $, bomba atılmasına muvaffakı - yet hâsıl olmuştu. Bu münasebetle Paristen İrana yazılan bir mektup ta deniliyordu ki: “Naci Beyin medreseye müdür olması münasebetlerimizin geniş- lemesine, oradaki Türk kardeşleri mizle aramızdaki rabıtanın kuvvet lenmesine hizmet edecektir. Şaha atılan bombanm Türk kardeşleri - miz tarafından yapıldığı ecnebi ga zeteler tarafından ilân ediliyor. Herhalde Türk kardeşlerimizin bu fedakârlıkları, bu vatanperverlik - leri sitayişe şayandır. iran Mebusan Meclisinin şimdi | ye kadar memleket dahilinde ısla- hata muvaffak olamaması esbabı- nın şahın muhalefetinden ileri gel diğini zannediyoruz. Biz İran kar- deşlerimizin beyhude münakaşa - larla değil, genç ve kavi bir ordu teşkil etmelerile iftihar ederiz. Me busan Meclisi münakaşaya devam etsin. Fakat bir taraftan da vakit kaybetmeden “milli asker” teşki - line de hemen başlamalıdır. Bilirsiniz ki hükümetin şevket gemiyeceğinizi kuvvetli görmekle iftihar ederiz.,, Terakki ve ittihat Cemiyeti Ira- na gönderdiği bu mektuptan sonra Pariste bir toplantı yapmıştı. Bun- da 1908 senesi ilk aylarında ma- huf bir şekil alan Makedonya me- selesi hakkında müzakeratta bulun muştu. İngiltere Makedonyayı Os- manlı devletinden ayırmak içi kat'i teşebbüslere tevessül ediyor. du. Avrupa konserini teşkil eden devletlerden bir kısmı İngilterenin arzusuna mü etmek üzere i- di. Evvelce de bildirildiği veçhile İngiltere Hariciye nazırı tarafın - dan irat edilen nutukla Osmanlı devletinin inkisamını ve Türklerin Avrupadan çıkarılmasını açık bir surette mevzuu bahsediyordu. Bu- nun için ortaya atılan dört esas şunlardan ibaretti: 1 — Makedonyaya büyük dev - letler tarafından seçilmiş bir umu mi vali tayin edilecek ve bu vali © devletlerin rızası olmadan azle- dilemiyecekti. 2 —- Makedonyadıtı Türk aske- ri çekilecek ve buna mukabil bey- nelmilel jandarmalar arttırılacak- ti. 3 — Makedonyada bulunan ec- memurların muhassesalı | vasıtalarının bini İ dana çıkmesınd te kür vi lunacaktı. 4 — O zamana kadar Makedon | Belçikada yakalanan bir Hırvat mülâzimi Pav- 7 liç'ten para aldığını itiraf etmektedir yada mevcut olan ecnebi imtiya İar ve tesisat idame ve ipka edile- cekti Bu dört madde büyük devlet - ler tarafından kabul ve tatbik e - dildiği takdirde Avrupa vilâyetle- rindeki Türk hâkimiyeti sukut et - miş olacaktı. Osmanlı devletinin Avrupa hududu hemen hemen Istanbul kapılarma dayanacaktı. O zaman tabiatile İstanbul payi - taht olarak kalamıyacaktı. Paris - ten bu meselelere dair Selânikte - ki dahili heyeti merkeziyeye gön- derilen bir mektupta deniliyordu ki: “Payitahtımızın Avrupadan As yaya nakli bizi Avrupa devletleri arasından çıkararak ikinci ve üçün cü derecede bir Asya devleti hali- | ne koyar. Yalnız siyasi nüfuz ve e hemmiyetimizin omahvı | değil, maddi kuvvetlerimizde hükmüne girmiş olur. Rumelinde halkın toplu bulunması ve nakliye be mükemmel olması, yolların ve şimendiferlerin mevcudiyeti sayesinde Osmanlı or dusunun nısfını teşkil eden asker. | lerini süratle tahşidini temin eder. Tahşidatın süratle yapılması dev- letin maddi kuvvetinin esasını teş kil eder. Maazallah Rumelimiz el- den çıkarsa, Anadolunun genişliği, ahalinin dağınık bulunması, yol ve şosemiz olmaması mevcut askeri - mizin bir noktada tahşit edilmesi hiç olmazsa altı aya ihtiyaç hisset- tirir, Bunun üzerine Osmanlı hâki- miyeti İran kuvveti derekesine in- miş olur. Bu hususu takdir eden Avrupa- "lılar, kan dökülmesine meydan ver meden Makedonya meselesini hal. letmek sayesinde bizi müzmahil et mek istiyorlar, Ondan sonra tak - simin bakiyesini de tamamlamak tabii çok kolay olacaktır. Make - donya meselesi Türklerin mevcu - diyet meselesi olduğundan bu hu- susta her bir fedakârlığın göze al. dırılması İâzımgeldiğini, Makedon yayı kaybetmekten ise azim bir muharebeye girişmeği tercih etme nin icap eyliyeceğini zannediyo - ruz, Taliimizi tecrübe etmek âtıl kalmağa kat kat müreccahtır. Fakat heyhat! -Bu murdar hü - kümetten ne bekliyebiliriz? Ancak halk bir mevcudiyet eseri gösterir. sc hükümet o zaman müdafaaya mecbur kalabilir. Zaten Avrupa konserini teşkil eden devletler ki (esasen aralarmda tam bir ittihat mevcut değildir) meselenin muha- rebe ile halledileceğini görecek o « lurlarsa her teşkil ettikleri o kon- ser kendiliğinden dağılır. Navarin de Osmanlı donanmasını yakan it tihadı bugün husule getirmek müm künsü Bugün hükümetler par lâmentolar vasıtı idare olun - | duğundan ve Avrupada şahsi ha - İ yat kıymet kesbettiğinden Make - | donya gibi tâli bir mesele için hiç bir parlâmento kırk elli bin Avru- palınm ölmesine muvafakat ede - cek salâhiyeti hükümete veremez. — Bitmedi — Marsilya suikastı Le Journal, bugünkü nüshasında neşrettiği bir yazıda, Marsilya suikas tenın dahilde polis işlerinin tanzimi me selesini şiddetle ortaya attığını, hükâ met ve parlamento mahafilinin bat iş le ciddi swrette uğraşmağa başladık - larını yazıyor. Gazetenin bu nüsha - sında, Sandı - Erice imzasile neşrolu- nan bir fıkrada deniliyor ki: “Buna intizar lâzmgeliyordu. Al manlar hem, ne sariimiyetinden ve ne de kıymetinden şüphe etmediğimiz hürmet hislerini sunuyor, hem de giz- li ümitler izharından kendilerini ala- muyorlar. Bu ümitler de Marsilya fa- ciasının, orta Avrupanın yatışması ve Yugoslavya ile İtalyanın anlaşması hususunda yapılan gayretleri han içi de boğup boğmıyacağı hususuna bağ lıdır. Bu gizli ümitleri 4 mey - if etmemeliyiz. Ölüm, nazik bir meselenin halli için gayet dikkatle hazırlanan bir işi ta- tile uğratmıştır. Maamafih bu mesele baki a berdevamdır. Hattâ halledilmesi lüzumu daha müstaceli - madum MİLLİYET SALI 73 TEŞRİNİEVVEL 1934 İHARİ Mar | Pav silya cina liçin Fran Cİ HABERLERİ yeli suçluları | ısaya teslimi | için bir kaç haf- TORİNO, 22 (A. A.) — Havas A - | jansı muhabirinden: Zabıta, Hırvat Paveliç ile Kvaternik'- | in sureti tevkiflerine dair tafsilât vermek | ten elân imtina etmektedir. Bunların tes. | Himi için daha bir kaç hafta beklemek zımgeleceği anlaşılıyor. | Ecnebi devlet reisi ve erkânıma swrikast, | mücrimlerin teslimi için kanuni bir sebep olarak kabul edilmiştir. Ancak, bu teslim iptidai tahkikatı yapan istinaf mahkeme- sinin kararı üzerine Adliye Nazırınm ve. | receği müsaadeye vağlıdır. İ Biri Torino'da, diğeri de £ Milano'da başka isimlerle saklanan o mücrimleri, | Fransız zabılasının müracaatından yalnız 48 saat sonra keşfedip yakalamağa mus vifak olan İtalyan zabıtası tebrike şayaı görülmektedir. Belçikada yakalanan bir mülâzım LİYEJ, 22 (A. A.) — Mülâzim de Poliç'in isticvb: bütün gece devam etmiş | #ör. Merkum, adının evvelce söylendiği gibi Perçeç değil Periç olduğunu söyle- #miştir. 1896 da Dalmaçyada | doğduğunu ve | hayatımı Almanya, Amerika, Fransa, İtal ya ve Belçikada geçirdiğini ifade eden mazmun bu aym 17 sinde Almanyadan Li, Yej'e geçmiştir. İtiraf ettiğine göre, Marsilya suikasti- ne iştirâk eden tethişçilerle Pariste, tem- muz aymda temaslarda o bulunmuştur. İspanyada bir Dinamit patladı 27 asker öldü, bir çok kimse de yaralandı MADRIT, 22.A.A, — Asiler tarafın dan terkedilen bir dinamit patlamış, 27 asker ölmüş ve bir o kadar da yaralan- snuşter, Dinamit Langreas'tan asilerin cerket- öikleri silâhlarla beraber | Aviedoya bir komyonla nakledilirken patlamıştır. PARIS, 22.A.A. — Ispanya sefareti tarafından verilen resmi bir tebliğde, siyasi vaziyetin temamile vuzuh kesbet- tiği ve kabinede tam bir fikir ittihadı mevcut olduğu beyan ediliyor, Aysi tebliğe nazaran, ordu cumhüri- yet hükümetine temamile sadıktır. Son kanlı hadiseler dolayısila vaziye- ti karışmış olan Asturiyas eyaletinde ha- yat tabii mecrasını takip “tmekte ve İspanyanın bütün diğer kısımlarında hu- zur ve süküm büküm sürmektedir. İşçi fırkası Norveçte kazanıyor OSLO, 22.A.A, — 15 birinci teşrinde bütün Norveçte yapılan belediye seçimin de işçi fırkası mühim bir o kazanç olde etmiştir. 1931 belediye intihabatına nis- betle işçi fırkası 400 fazla âzalık elde et- miştir, Kiymetsiz eshamı süren borsacılar takip edilecek VAŞINGTON, 22.A.A. — Kıymetler bor omisyonu bütün o memleket borsalarına şamil çok geniş bir hareke- te girişmiştir .Keymetsiz veya kiymeti şüpbeli eshamı sürmekte ihtisası olan borsacılar takip ve işten menolunacak- lardır. İrlandada karışıklı PARİS : 22. (AA) — Dablen'de cumhuriyetçi İrlandalılar bir faşist gru puna hücum ederek altı erkek ve bir ka- dını yaralamışlardır. Yaralılar hastaneye kaldırılmış, inzibatı tesis için polis kuv- 'ta daha beklemek lâzım et menabiinden tediye 0 | | 2öö0'metreye kadar yü vetleri müdahale etmiştir. yet kesbetmektedir. Tabü bunu vücu- de getirenler arasında değişiklik ol- maktadır. Fransanın vermiş bulundu- Zu kararın İâyetegayyir olduğunu söy lememize lüzum yoktur. M. Barthoa Roma ve Belgrat arasında yakınlaş - ma hususuna sarfı gayret ederken Fransa hükümetinin ve bütün Fransa nın duygularına tercüman oluyordu. Bütün milletinin dileklerine tercüman olan Kral Aleksandr'ı Fransaya sev - keden eyni itimat hamlesi değil mi idi? Hâdise, İtalyanların durbinlik ve basiret göstermeleri hususunda ken - dileri için bir fırsat teşkil etmektedir. Bunu fırsat diye tavsif etmekten çekin miyoruz. M. Mussolini gibi bir devlet adamının bunu anlamadığını gö sek hayrete düşeriz. İtalya ile Yı lavya arasındaki anlaşamamazlıkla - rın lehinde İtalyanların on senedenbe ri, Yugoslavyanın rüçhanlı bir vaziyet alması korkusunu beslemeleri ve Yu - goslav camiasının dağılmak istidadın da olduğu hanaatini istismar etmele- ri karşısında Sırpların itimatsızlık gös termesinden başka ne vardır? Artık ii Merkumun elinde sahte bir pasaport var. dı Poliç, suikaste her hangi bir suretle iştirakini inkâr ve hattâ bundan haberdar dahi olmadığını iddia eylemektedi Budapeşteye de asla gitmediği yen mazmun 1933 ten beri Hırvatların Yu | goslavya'dan ayrılmaları lehine bir hare-| ket vücuda getirmek maksadile seyahat. ler yaptığını ve bunun için de Ustaşi'le- rin başı Paveliç'ten para aldığını itiraf eylemiştir Bir tevkif daha PARİS, 22 (A. A.) — Gazeteler Mar- silya cânileri şeriklerinden Andre Ar tukoviç'in tevkif edildiğini bildirmekte dirler, 1889 da doğmuş olan merkumun | üzerinde Macar pasaportu vardır. Keudi- si Ustaşilerin tehlikeli âzasımdan biridir. Bilhassa Avusturyada müteaddit sulkast lar yapmış ve şimdi mevkuf bulunan iki şeriki cürmü Sunger Alis | Pospogil ve Kvaterniktus ile birlikte Yugoulavyaya | giden beynelmilel trenlere karşı suikast | ler tertip ettikleri için o zaman on ay hap | ti. Şimdi, Fransız po.) Londradan ko-| vulurak Fransa'ya giderken tevkif edil - ihastçi yakalandı 2 (A. A.) — Suikastte | bulunmak cürmü ile bir lokantacı tevkif | edilmiştir. Atinada meşhur şaki Kara Tanaş yakalandı ATİNA, © 22 (Milliyet) — Bu sabah | Patisya'nın Ankenepulos durağında Ce- | moral Papülas ve bazı eski polis memurla Tmın müzaheretile Liberaller Lideri M. | Venizelos ve zevcesine karşı yapılan su-| ikast teşebbüsünün en birinci faili olarak! aranılan eşkıya reisi Kara Tanaş yaka - landı, Kara Tanaş © on yedi aydanberi Atinada saklanmakta imiş. Pasifik sahillerinde fırtınalar PORTLANT, 22 (A, A.) — Şiddetli Bir fırtına Pasifik denizi sahillerinde | tahribat yapış ve 16 kişi ölmi balıkçı kayığı batmış ve altı kü: rettebatı boğulmuştur. Seti'de Mardison vapuru demirlerini taramış ve diğer üç yapurum üzerine düşmüştür. Bunlardan Harvoster vapuru batmış ve ötekileri ha- sara uğramıştır. Sahil boyunca muhabe. cat durmuştur. Fransız Sosyal ist fırkası PARİS, 22 (A. A.) — Fransa Sosya- list fırkası mecilisi mesaisini bitirmiştir. Meclis milletin bütün zinde kuvvetlerini bir araya toplayan yapıcı bir siyaset plâ nı derpiş eden bir karar sureti kabul et. iniştir, Meclis şimdiki hükümete muhalif | vaziyete uygun tedbirler almağa ve bil - hassa siyasi ve iktisadi müessosatı ıslah- için Müessesan Meclisinin içtimaa davet edilmesine karar verecek her hükümete müzaherete amade olduğunu temin ede- rek askeri itüfaklar sistemine karşı Mil . lstler Cemiyetinin azami surette takviye- sini istemiştir. Etna yanardağına çıkan yol KATANA, 22 (A. A.) — Etna yanar dağına çıkaca kyolun küşat resmi, kral tarafından icra edilmiştir. Bu yol, 700 metre irtifadan başlayıp ükselmektedir. Bu- yal, hemen yanardağın menfezine yakın Kral, küşat resmini müteakıp Katana' ya dönmüş ve Afrikada Somali müstem. lekesine gitmek üzere buradan vapura binmiştir. 3 teşrinisanide orada bulunacaktır. Romanın . uzan zaman sürecek olan bir vesayet devresine nigehban ol- mak endişesile Yuyoslavların küçük Kralın tahtı etrafında birbirine daha siyade sokulacaklarını anlamaması mümkün değildir. Şüphe ve hinçları yok eden sempatili itimadın tezahürü için bu zamankinden daha iyi bir fr- sat olabilir mi?,, (Le Journal) Avrupada yıkıcı kuvvetler “Lindöpendance Roumaine” gaze tesinde okunmuştur: Cumartesi günü M. Bartu'nun naşi önünde söylediği müheyyiç nutkunda, M. Dumerg, Av- rupayı ve Âvrupa medeniyetini yık - mak için ittifak etmiş gibi görünen kuvvetlerden bahseylemiştir. Teşkelât halinde cinayetle siyasi bozgunculuk teşebbüslerine karş: müdafaa için Başvekil Dahiliye ANKARA, 22 (Milliyet) — Başı Vekili ile görüştü ekil İsmet Paşa Hazretleri bugün Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beyi makamında ziyaret etmiş ve Dahiliye Vekili Beyle hi saat kadar görüşmüştür. Afyon ekin mıntakaları anlaşıldı yon ekim mıntakalarırı tesbit etmiş larile Biggdiç, Kepsut nahiyeleri. tasdik için Meclise verilmiştir. LONDRA, 22 (A.A.) öğrendiğine gö.e BUDAPEŞTE, 22. AA. sifahi bir nota tebliğ etmiştir. etmiştir. nopulos istifa etmiştir. Türkiye - İtalya Ticareti ğe Mukaveleye bağlı 4 nu- maralı liste değiştirildi ANKARA, 22 (Milliyet) — Türkiye- İtalya arasında #kdedilmiş olan ticaret mukavelesine bağlı 4 numaralı listenin değiştirilmesi iki hükümet arasında karar laşmıştır. Değişiklik hükümetçe Meclise bildirilmiştir. Değişikliğe göre diğer hububat - gibi aşağıdaki maddeler miktarı tahdit olun- maksızın hususi takasa tâbi tutulacaktır: Kuru sebzeler, tütün, pamulı, deriler, yulaf. e Afyon bir buçuk milyon Italyan lireti miktara tadar hususi takas mevzuu 0- lacaktır, İhraç edilen maden cevherleri de kıymetlerinin yarısına kadar hususi ta kas mevzuu olabilecektir. Yeni anlaşma da ceviz kütükleri için hususi şartlar var rihten sonraki ibracat saplarına kaydedil bedeli Ciearing he- Kembriç üniversitesinde KEMBRİÇ, 22 (A. A.) — Kralile Kraliçe Üniversitenin yeni kütüphanesi. ni açmışlardır. ( ECNEBi MATBUATINDA OKUDUKLARIMIZ ) müteferrik vekayiden sayılırdı. Hal - buki şimdi her günlük vakayı sırasına geçmiş bulunmakta ve hiç bir teknik teferrüatı kaçırmayan ve bütün ihti - raslardan istifade eden ince bir teşki. lâtın mesai semeresi vaziyetinde te: W eylemektedir. Bu kanlı seriye Al manyada Rathonau'nin,Erzbergerin ve. bir çok diğer demokrat reislerin atli ile başlanmış ve milli sosyalizm mev- kii iktidara geldikten sonra gittikçe fazlalaşan bir yürüyüşle devam olun muştur. Bu misaller hakıkâ bir cinayet mektebinin vücut bulmasını teolit €y- İemiştir. Sene bidayetindenberi arka arkaya Duka, Dollfhuss, Kral Aleksan- dr ve Barthou öldürülmüştür. Bu ka- dar fazla kurban verilmesi çok vahim ihtimalleri düşündürmektedir. Çünkü da, sulh müdafileri kısmında bulan - kat'i azim bulunmazsa, yalnız sulh is temek, müzakerelerde bulunmak ve misaklar imza etmek kâfi değildir. Epey zamandanberidir cebir we şidde tin hükümren olduğu bir devirde ya- #iyoruz, Harpten evvel siyasi sulkast makta idiler. Hepsi büyük mevkiler işgal etmekte idiler ve gaybubiyetleri beynelmilel vaziyette büyük karışık- lıklar tevlit edeceğinden ve mensup olduğu memleketin mühim surette za yıflamasını intaç eyleyeceğinden do - ölenlerin hepsi, cephenin ayurkısmın. | ANKARA, 22 (Milliyet) — Uyuşturucu maddeler inhisarı kanunu - nun beşinci maddesine göre lera Vekilleri heyeti memleketimizde af - ve bir sene müddetle aşağıdaki mıntakalarda haşhaş ekilmesine müsaade etmiştir: Ankara vilâyetinde; Beypazarı, Nallıhan kazaları, Afyon, Denizli, Konya, İsparta, Eskişehir, Kütahya, Amasya, Çorum, Tokat, Malatya vilâyetlerile Aydın merkez kazası, Manisa vilâyetinde Eşme, Kula, De- mirci, Gördes kazaları Balıkesir vilâyetinin Dursunbey, Sındırgı kaza - üm cezalarını tasdik için ANKARA, 22 (Milliyet) — Şebinkarahisardan Mehmet oğlu İbra. himin, Siverektsn Haliloğlu Abdullahın, Ankaradan Atik, Amasyadan Osmanoğlu Süleyman, Mehmet oğlu Nuri, Süreyya ve Ahmet oğla Ha. lilin, Uşaktan Ali oğlu Hüseyinin, Edirneden Nezir oğlu Azi nakkaleden Halil İbrahimin, Adapazarından Mustafa oğlu Zekeriya ve Eminin ölüm cezasına çarpılmaları hakkındaki mahkeme kararları ,Ça. Ahlâkı bozan mecmuaların memle- kele girmeleri yasak edildi ANKARA, 22 (A.A.) — Fransada çıkan “La Vie Parisienne” Pa ris Music-Hall, Frou-frou, Tart et le nu” mecmuaları umumi ahlâkı bo, acak resim ve yazıları muhtevi olma $ı hasebiyle memlekete girmeleri | cra vekilleri heyeti kararile yasak edilmiştir. Rusyada Almanya lehine casusluk yapanlar mahküm oldular - Deyli Telegraf g Almanya lehinde askeri, bahri ve havai casusluk yap- makla maznun Alman mühendisi Kurt Fuks sekiz sene hapse mahküm olmuştur. Cürüm arkadaşlarından bir Avusturyalı altı sene hapse ve diğer bir Rus ölüme mahküm edilmişlerdir. Yugoslavyanın Macaristana notası Yuğoslavya elçisi M. Vukceviç, bı öğle vaktı Hariciye nazırı vekili M. Hory'yi ziyaret ederek kendisine etesinin Leningrattan ün Bu notada Fransada tevkif edilmiş olan Marsilya suikasti maznun- larının ifadelerine göre bu işten methaldar olmasından şüphe bir şahsın aranılması talep edilme ktedir. Bunun üzerine Macar, maha- mati hemen şiddetli ve şamullü taharriyat icrasına başlamışlardır. Yu goslavya sefiri bu müracaallan bilistifade Kral ( Aleksandr'ın ölümü münasebetiyle Macar hükümeti tarafından vaki tazivetlere teşekkür #ilen Yunan Dahiliye nazırı istifa etti 'ATINA, 22. A.A. — Atina emniyet ve jandarma müdürleri azle dilerek yerlerine başkaları tayin edilmiştir. Dahiliye nazırı M. Yan Erzurumun yeni belediye reisi ERZURUM, 22 (Milliyet) — Eeledi- ye seçimi bitti. Cumhuriyet Halk Fırkas memzetleri müttefikan intihap olunmuş. lardır, Eski Belediye Reisi Turak Bey eleseriyetle reisliğe seçilmiştir. Trabzonda havalar bozdu TRABZON, 22. A.A, — Haftalardar beri devam eden güzel havalar dün bir- denbire bozlumuş ve şiddetli soğuklar başlamıştır. Portekiz kabinesi istifa etti LIZBON, Z2.A.A. — Kabine müşte- reken istifa etmiştir Ceneral Fon Kluk'un cenaze alayı BERLİN, 22 (A. A.) — Ceneral for Klak'un milli cenaze merasimi aym 24 ünde yapılacaktır. M. Dumerg'in taziyet telgraflarına cevabı PARIS, 22.A.A. — Başvekil M. Du- merg M. Poincare'nin vefatı dolayitiyle gelen taziye telgraflarma cevap vererak Türkiye Bapvekili İsmet | Paşa ile Iran Başvekili Furugi Hana hararetle teşek- kür etmiştir. M. Dumerg M, Bartu'nun vefatı mü sasebetiyle de Efgan Başvekili Mehme Haşim Hana da teşekkür etmiştir. Di- ğer taraftan Hariciye | nazırı M. Laval Mısır Hariciye Nazırı Abdülfettah Be- ye teşekkürlerini bildirmiştir. Vapurda yangın RİYO DE JANEİRO, 22. ALA. — Bordasında yanğın çıktığından dolayi telsizle imdat dileyen alman bandıralı Rio de Janeiro vapuru, yardıma gelen lerin muavenetini reddederek, ker Giliğinden yoluna devam etmiştir: mam layt seçilmişdirler. Bugün Avrupada, Avrupayı sulh yolunda yürümeğe s8 keden bütün devlet adamlarının öl * dürülmesini hazırlayan ve bazı yer- lerde müsamaha ve hattâ töşvik gö ren fesat membaları bulunduğu artık tahakkuk etmiş ve bu işlere bir niha- yet verilmesi zamanı gelmiştir. Eğer Avrupaya cebir ve şiddetle hükmoelei mağa devam edilir, insaniyetin vicde nı son şiddetiyle bunun aleyhine yük” selmez ve hükümetler bu cinayet yur valarını ezmek kuvvetini bulamazlar- sa büyük felâketlere intizar etmek 15- zamdır.