2 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Bir beyinsizin cevabı Gençliğimizde spor meydanla- rında başlayan, askerlikte sağla - Man ve muharrirlik mesleğinde de ümlenien bir dostlukla (Selâmi İzzet) i tanır ve severim. İnsanın ter sevdiğine nazı geçtiği gibi bi- #im de biribirimize nazımız geçer, doğrusu geçerdi. (Selâmi İz- Zet) son belediye intihabında şe- Air meclisi azası oldu. Matbuattan #ehir meclisine giren ilk bahtiyar © değildir. Yeni ve eski şehir mec- inde birçok muharrirler sayabi- iriz. Bumlar içinde bence en piş Xin ve olğunadur, nazım geçer di- Ye (Selâm İzzet) i ele alarak iki gün evvel bir yazı yazmıştım. | Tabii hepiniz okudunuz. Hatırlar. Minız ki; daima dikkat ettiğim gi- âi, çocuğun nefsine ağır gelecek Sidi veya şaka ne bir k 'imen: Bir iyma tdatsızlığımdan bahsetti! O yazımın özü şu idi: Dört sene evvel | Beyoğlunda bir yangında (Selâmi Izzet) i va- Ki Bey yangın muhitinden (dışarı tı, (Selâmi) de brna pek ştı. O zaman ben vali Beyin dostları arasında idim. Dört sene Sonra iş tersine döndü. Ben de bu dönüşü mevzuu bahsederek ( Selö- Mi İzzet) le lâtife ettim. (Selâmi) buna iki gün o evvel akıt) gazetesinde yazdığı bir | hikâye ile mukabele elti. Bu hi - le anlattığına göre bir kaza | meticesinde beynim zedelenmiş, hastahanede kafa tasımı açıp ğ beynimi çıkarmışlar ve tedavı et- | mek üzere alıkoymuşlar. Ben bü - Gün belediye hakkında yazdıkları- Mı hep beynim hastahanede iken Yazmışım, sonra da beynimi alma- Ya lüzum gömemişim, Şimdi — tas bü — beyinsiz imişime (Selâmi İzzet) gene nazik ço- Sak imiş. Çünkü bir Avrapa fik. | Tasını yukarıda hülâsa ettiğim şe kide adapte edip beyinsizliğemi dolambaçlı yoldan edebi bir tarz yazacak yerde şehir meclisi a- Zas olur olmaz (Selâmi) nin de- ğimi tahmin elmiyerek onun- eski arkadaşımız gibi lâtüle e imi delil gösterip bana açıkça (Beyinsiz) diyebilirdi. İtiraf ederim ki; belediye işleri hakkındaki mizah yazılarımı yaz. i beyine de lüzum i Bömüyordum. Bununla beraber Selâminin ihtarı üzerine onun da dediği gibi — başkasının beynile değ bir türlü razı olma » dığım — eski beynimi tamir için Buaktığım hastaneden aldım. Ye- rine koydum. Şimdi beynim sapa Sö yi ve artık (Selâmi) yi gözle görmek (o sersemiiğini Yapmam. > Zayıflamış olan eski © arkadaşım (Selâmi) nereden, neyi bulup ha- İa tasına koyacağını da merak et teyim. N i yazmak insaf icabıdır Benelerdenberi tatlı acı birçok tenkiş ve mizah yazılarile şüphe - Siz canını çok sıktığımız eski dos &umuz Muhittin Bey İstanbul va - Bi olduğu halde, dün içimizden Map daha bugün şehir meclisine Yazmamak ta haksızlık olur. FELEK BORSA “İş Bankasından alman cetveldir) 17T. Sani 934 AKŞAM FİYATLARI İL İSTUKRAZLAR TAHVİLAT Sİ line dahil v6ğe 1778 7 Ünieğei Tahvil 1, 10 4585 Ne, mez Le İ “m sw ESHAM e see Tü Müzmin 57 $ Terkos 1828 liye Cumba te 1360 YER Bankası OBP Ş İttihat dey. 13 m miğde çö le 21,0 . z Ma 1550 Şark mec o 475 ÇEK FİYATLARI ei 626 4 Pr 1902 gri. 1206 $ Belgrat Mile, 02800 $ Mnurara 108825 Möyürke 10743 Çenevre 24208 İ veryov 11850 Bey ez İMA Ba Kerem varda g Tazı 09 Viyana 42092 NUKUT (Satış) N Kura ni 1. Tav 1 Bakar Ya Li Fena Ker Çek S8İ 1 Mark ağam 2as0ğ 1 Ziei 3 terkin 27 $ 25 Ler 2 bire 216 $ 20 Diner İİ e Mçika NS Altın O Brake Eri diye yazdım. Sadece “andi is- ! R OLİSTE Bir gazeteciye Evinde tecavüz Son Posta sahiplerinden Helil Lütfi Beyden ta- banca ile para istediler Evvelki akşam Son Posta refiki- | ğı tedbirler üzeri * ne, belki de foca | atle neticelenecek ne geçilmiştir. Halil Lâtfi B. evine iki şalırs gel- -aiş ve kapıyı ça Tarak Heli Lütfi Holil Lütfi B. Halil Lâtfi Bey ziyaretçilerin kim olduğunu öğrenmek için kapıyı açm- ca, karşısına tabancalı iki şahıs çık” mış ve üzerine saldırmışlardır. Fakat Halil Lütfi Bey böyle bir te- eavüze maruz kalacağını daha evvel den öğrendiği veya tahınin ettiği i- İ ha evvelden aldı. | bir hâdisenin önü. * Yemişteki sebze ve meyve hali in çalı sonuna gelmiş bulunmaktadır. Kabzımallar halden pek memmun görünmüyorlarsa da binanın toplu- luğu temin edeceği anlaşılıyor. Resmimiz halin 5 bugünkü halini göstermektedir. EKONOMİ Zaruri ihtiyaç Maddeleri çin polise haber vermiş ve o gece i- İPiyasada geçen seneye na- ki polis evine saklanmıştır. Kapıdan giren şerirler, Halil Lütfi Beyin üzerine saldırmen, karşılarında yalnız Halil Lütfi Beyi değil, polisle- Ti ve kendilerine tevcih edilmiş taban ca namlularını da görünce şaşırmış - Tardır, Polisler düdük çalmca, diğer po - Baler de gelmişler ve her iki müteca- yizin bileklerine kelepçeleri geçirmiş- Ter; ellerinden tabancaları almışlar - dir. Mütecavizlerden birinin Şevket is minde ve Halil Lâtfi Beyin uzak ak - rabasımdan ve diğerinin de Şevketin arkadaşı Abdullahtır. Zabıta tahkikatına göre, Şevket evvelce bir cinayetten hapse mahküm olmuş, yedi buçuk sene yattıktan son- Ta, mütebaki cezasi affa uğrayarak hapishaneden çılemıştır. Şevket, evvelce birkaç (o defa Ha- Bl Latfi Beyi sıkıştırarak para iste « miş ve tehdetie bulunmuştur. Son defa da gene para (o istemiş, tehditlerde bulunmuş ve bu suretle Halil Lütfi Beyi müteyakkız bulun « maya sevketmiş ve bu cürmü meşhut tertip edilmiş, gazeteci arkadaşımız akibeti feci olabilecek bir tecavüzü tedabiri sayesinde — atlatınıştar, Arka | daşımıza geçmiş olsun. Mumdan yangın Yenişehir caddesinde oturan Mor- dik efendiye ait dükkânda Okiracı Civan efendi uyurken yakmış olduğu mumdan yangın çıkmış ise de söndü- Bakır çalması Bostanbaşı Tımtım mahallesi Bos- taniçi sokağında oturan Hüseyin Ef. ve refikası Makbule hanım bakır kap- tan pişiriniş olduklari yemekten 20 hirlenme alâmetleri gösterdiklerinden hastahaneye kaldırılmışlardır. enişter. Kız hastahaneye kaldırılmış ve yakalanmıştar. Şakir Taşla başınıyardı Nar aparlımanında oturan Moiz â sindeki çocuk eyi apartmanda oturan Josef efendinin kızını £ taşla başından yaralamıştır. Çarpan otomobil Ortaköyde 18 numaralı evde oturya Serkis karısı Evda zabıtaya müracaatle ” etmiş, ş0- dör yakalanarak tahkikata başlanmıştır. Bir bisiklet - Otomobil çarpışması Dün akşam saat 19 raddelerin de Ali Beye ait ve şoför Mehmet Fe- rit efendinin idaresindeki 2419 numa- ralı otomobil, Sirkeciden vilâyete doğ ru çıkarken, yukarıdan süratle gel - mekte olan 2346 numaralı bisikletle Kemal oğlu Nesim © efendi ile şiddetle çarpışmışlardır. karşımda otomobili görünce bisikle - ti tutamamıştır. neticesinde otomobilin Mn ve Nesim efendi de yüzünün ve müteaddit yerlerinden a- İı surette yaralanmıştır. Yaralı, Cer- rahpaşaya kaldırılmıştır. Dün sabahki sis Evvelki gece şebri bir sis tabakası bü- römeğe başlamış ve dün sabah sis ç0- ğalmıştır. Bu yüzden Adalar ve Boğazi- çinden ilk ve ikinci postaları yapan va- purlar, sis tamamile Tanamı kaplamadan gelebilmişlerdir. Bunlardar. sonra vapur- ler teebirürle gelmişlerdir. Kö, » kizle dokuz arasında vapur kaldırılama- 2650 Ar) eşli zaran fiatlar ne âlemde? Zaruri iltiyaç maddeleri fiatları geçen seneye nazaran büyük tahavvül ler göstermektedir. Geçen sene bakla kurusu 4 buçuk kuruş iken bu sene 8 kuruş olmuştur. Bulgur geçen sene 843 kuruş ken bu sne 7 Karosu satılmaktadır. Mercimek te ayni şekilde 6,77 kcuruş- tan 7 kuruşa yükselmiştir. Yalnız no- hut geçen sene ayni ayda 8 kuru - şa satılırken bu sene ayni ayda 7,5 kuruş üzerinden muzmele görmüş - tür, i Zeytin yağı ine 35 kuruştan 35,79 kuruşa yükselmiştir. Bilhassa sabun. İuk zeytin yağı geçen sene 20,5 ku - rüşken bu sene 28 kuruş olmuştur. Diğer maddeler üzerinde büyük de- Hişildik olmamıştır. Dün de, Istanbul borsasına dahil maddeler üzerinde toptan olarak alış veriş fiatı şu şekilde idi: Kahve 100 kuruş, limon 405 adet- Hik sandığı 650 Iuruş, Trablus 480 kuruş, palmtes 60 paradan itibaren 5 kadar, pirinç ise 17 kuruştan SL ne Alpan 30278 maş yaptıracaktır. Son ay muamele gören buğday Son ay zarfında Istanbul borsasın- 'da 66,768 ton buğday muamele gör müştür. Geçen sene ayni zamanlarda mua- mele yören (o buğdayın ton miktarı 353,051 idi. Bu sene Istanbula 40,981 ton buğ- day ithal © edilmiştir. Geçen sene 35,216 tan buğday ithal edilmişti. Ihracat ise geçen senekine nisbetle pek fazladır. Geçen sene S3 ton buğday ihraç edilmiş o iken, bu sene bu miktar 14,384 tonu bulmuştur. İzmirde çalınan 35 Bin liralık bono Maznunlardan birisi bu- rada tevkif edildi Dünkü nüshamızda İzmir mubabiri. mizim çektiği bir telgrafta İskân daire- isnat edildiği bildir. miş, me diyöceği &0- rulmuştur. Süleyman efendi bunu inkâr etmir, — Benim haberim yok. onları burada satardım. Nevede, kime ve nereye satımışım, sorulcun, ispat edilsin, eğer bu hırsızlığı oğlum Mustafa yaptı ise buna eklum ermez demiştir. Hüleim Süleyman efendinin İzmire gönderilme- sine karar vermiştir. MAARİFTE Üniversite Rasathanesi Yeni bina 240 bin liraya münakasaya kondu Universite bahçesine inşa edilecelt ra- kasaya konmuştur. Nebatat ve hayvanat ensbtüşü (20) bin liraya, Gureba bas tahanesine yapılacak ilâve (18) bin Tamir edilen ilkmektepler Tamirat - dolayısile, şimdiye kadar tedrisata başlanımayan bazı ül lerde yarmdan itibaren derslere başlana- caktır. Maarif müdürü mezun Maarif müdürü Haydar bey bir sy me- zuniyet almıştır. Haydar bey mezwniye- tini Ankara ve İstanbulda geçirecektir. SPOR EE Şeref turnavası İkinci maçı Türkiye Idman © cemiyetleri ittifakı ünmtekasir ülyaseikadens $ — ürek kupase aşlerimen Bimde 2:11 - 934 cuma günü sant 15,15 te Be- İT Kalliyünde Fanarkalça otadmda yapılacaktır. ve hakemlerden kes bilet alarak sahaya girecektir. 6 — Uçüncü müsabakanın programı. aynca bildirieceletir. İstanbu'spor Ortaköy Istanbul Futbol Heyetimden: Geri kal- maş olan İstanbulapar - Ortaköy şilt ma- çı 2- İl. 1934 cuma günü saat 10 da Beşiktaş Şeref sahasmda yapılacaktır. Hakem İzzet Muhittin beydir. Voleybol birincilikleri Voleybol ve Basketbol heyetinden: Voleybol birinciliklerine 9 ikinci teşvin 1904 cuma günü başlanacağından; mez- | kür birincilikdere iştirak edecek kulüp” ler fikistür tanzimi için vasi salâhiyetna- Afyon morfinleri kararları İtalyan seyyahları geldi Dün sabah Vulennin vapurile şehri. mize 1700 kadar Italyan seyyahı gel miştir. Vapurun sabah © erken gelmesi mükerrer idize de, sis yüzünden ancak ri en Ke ii gelmişler ve Büyükderede buluğıan tay- yarecilerie Italyan sefareti ve İkonsolos- hanesine tarafmdan kar- MAHKEMELERDE Nüfus tezkeresi Satan memur Dün sulh ikinci cezaaa tevkif edildi Tün Sultanahmet sulh ikinci ceza sah kemesinde Yusuf Ziya bey isminde ede bir nüfas memuru tevkif edilmiştir. Yu» suf Ziya bey küçük sanatlar kanunu ile Türk vatandaşlarına hasredilen işleri 00 nebilerin yapabilmesini tenin maksadile sabte nüfus tezkeresi tanziminden suç- sine bir nüfus i ancak 80 lira vermesi lâzamgeldiğimi söy- lemiş ve bu paran 40 lirası peşin is- demiştir. Necip bu teklife derhal razı olmuş ve istenilen 40 Brayı vermiş, aradım bir ay dince sahte olduğunu anlamıştır. Filvaki bu mülus tezkeresinin bir kadına ait ol. duğu, ilâçla kadının ismi sili yeri. ne Necibin ismi yazıldığı, kadmın resmi çakarılarakk Necibin resmi konulduğu ve mühür yerine de çizgiler yapılarak mü- büre öldiği görülmüştür. Bunun yakalanmış, dildiklen sonra müddeiumumiliğe sev- kedilmiş, orada hazırlık tahkikatı cnal olunarak istintak dairesine tevdi olumun- muştur. Dünkü cinayet davaları Dün ağır cezada duruşmaları yapı- lan suçlulardan karısı Hüsniye hanımı öl | dürmekten suçlu gardiyan Hasip efendi- nin eauhakemesi süvari kumandanı Mür- sel paşanın şahit olarak çağrılması için, Gerede halkı todhiş otinekten suçlu Ka- ra Ali ile Kara Abmedin ve Kara Alinin yeğemi Halilin muhakcmeleri de sabıkn- İarına cevap gelmediği için başka güne İsveç sefiri gitti Atinada da Yunan erkâ- nına veda edecek terkediyorum. İsveç Veliabti Hz, Je zevce ve kerime lerinin Türkiyeyi ziyeretleri ici millete, biribirlerini mütekabilen daha iyi tanıt- Aylık verildi Hinciteşrin aylığı dün veribniştir. Haşmetiu Prajadhipok Hazret:eri Haşmetlü Prajadhipok Hazret- lerini belki tanımıyanlar vardır. Onam için kendisini okayacaları » muza takdim edelim: Haşmetlü Prajadhipok Hazret- | leri, Hamşetlü Siyam kralı hazret- deridir. Epice zamandanberi , her nedense o güzelim Siyamdaki Banş kok merkezi kralisini bırakmış ve Londra denilen gürültüsü çok, ka labalığı dehşet yerde kafasını din. lendirmeğe koşmuştur. Haşmetlâ Prajadhipok Hazret. leri, birkaç aydanberi Avrupanın muhtelif şehirlerini de dolaşmış ve en nihayet Londrada karar kılmış- tar, Haşmetlâ, o Londranın ab ve havasile pek ziyade imtizaç etmiş ve işi taç ve tahltan ferayat etme- ğe vardıracak O kadar ileri götür. müştür, Bunun sebebi de şudar: Çünkü Bangkok mebusan mec lisi haşmetiünun, tebaası üzerinde ki hakkı hayat ve mematını kal - dırmıştır. Haşmetlü Prajadhipok Hazret- leri buyuruyorlar — Ben istediğimi asarım, iste diğimi keserim. Kimsenin benden bu hususta izahat istemeğe hakkı yoktur. Bir idam kararı gelirse bum nu affedebilir ve adamı salarım... Tebaamın hayatı ve ölümü benim elimde olmalıdır. Çünkü ba hak bana, ecdadımdan kalmıştır. Ec- dadım lâyüat senelerdenberi tebaa sını isterse asar , isterse keserdi. Ben de bunu istiyorum. Meclis azası da cevaben diyor lar ki: — Haşmetmaap, o eski devir. ler göçtü. Şimdi ancak meşruti bir. devlet tantyabiliriz. Kralın hiç bir. zaman kimse hakkında idam kara- rı vermeğe hakkı yoktur. Yapsa yapsa idam mahkümlarını affede- bilir... İşte o kadar. Fazla söz is demez... İşte Haşmetlâ Prajadhipok Ha, bu karar karşısında ne yapacağım şaşırmış ve tac ve tahttan feragat kararı vermiştir. Çünkü memleke tinden de uzak bir yerdedir. Si- yama dönmesi için asgari vapur- la bir ay lâzımdır. Ve orada gör ği istikbal ini hiyeti de biraz şüphelidir. 1 Haşmetlâ Prajadhipok Hazret. lerinin bu kararı şayanı dikkattir. Vakıa kral Hazretleri, tebaası ü- zerindeki hakkı hayat ve memat- ta fazla ısrar etmiş ve buna ma- vaffak olamayınca tac ve tahtını kesip bir kenara atmıştır. Bu, ta-, assubunun derecesini gösterir. i Fakat şimdi o da bir Siyam tesi se haşmetlâ Prajadhipok Hazret« leri bana rey verirler mi? Müba- rek başlarını, her hangi bir kim » senin eline bırakırlar mı? ! Evet, bir insan ecdadının mül- letine yaptığı iyiliklerle memleke- tine kazandırdığı zaferlerle iftihan edebilir, Fahat ccdadının tebaası üzerinde, bilâkaydüşart kullandı. ğı kanlı kılıcı, yağlı ipi bir hak 0- larak açıkça gösteren tacidarlar bu asırda çok nadirdir. Böyle bir iddiada o bulunmak için insanda hayli cür'et olmalıdır. İşte haşmet- lâ, bu cür'eti gösterebilmiştir. Fakat neticeyi dikkatle takip e- delim: Demokrasi yürüyor... Demokrasiyi seven ve heyecan la tatbik eden bir millet sıfatile bundan memnunuz. Mümtaz FAİK Harp'te ölen İtalyan Akserleri iç'n Hr sene olduğu ba sene de harpte on dır, Heybeli faciasından ceset Kapıdağında bulundu ye ra ine kadın ve üşü erkek © olmek üzere dört ceset çıkarmıştır. Yapilan tabikilcet meti- inde bunların Heybeliada deniz faci- ası kurbanları olduğu anlaşılmıştır. * iki aydanberi Şark vilâyetlerinde kadastro işlerini teftiş eden Tapu ve Ka dastro fen müfettişi mühendis Halit Zi- ya bey dün sabah Batum tarikile şehri ei