19 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

19 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİKA: 9 İttihat ve (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESİKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdar. İngiliz düşmanlığı karşısında Alman dostluğu... İngilizlerin Genç Türklere karşı dostluk ilân etmelerinden Alman - Jar bir dereceye kadar memnun olu yorlardı. Çünkü meşrutiyetin ilânı- na kadar Türkiyeye dost görünen yalnız bir Almanya devleti kalmış- tı. Diğer devletler, Fransa, İngilte- re ve Rusya devletleri Türkiye: aralarında çoktanberi taksim etmiş lerdi. İngiltere ile Rusya arasında mevcut olan zıddiyet te Reval mü- lâkatından sonra ortadan kalkınca Almanya büsbütün tecerrüt etmiş oluyordu. Onun için İngilterenin de Türkiyeye dost görünmesini Al- mmanlar o tecerrütten bir nevi kur- tuluş tarzında telâkki ediyorlardı. Alman Sefiri Baron Mareşal bu hususa dair Berlin Hariciye Neza- retine gönderdiği bir raporunda di- i: dan Türkiyeye ( dost kalabilirler. Bir kere açık kapı prensibi ve serbest rekabet usulü tatbik edil meğe başlanırsa koskocaman Os- manlı devleti dahilinde iktisadi sahada her devlet için çok a dan vardır. Biz başka yerlerd giliz mukavemet Timi ğimiz gibi bunu Türkiyede yapa- biliriz.,, Alman sefiri Türkiyede İngiliz dostluğuna mukabil bir Alman düş- manlığı mevcut olmasından dolayı "Almânyanm Türkiyedeki istikbali. ni karanlık görüyordu. Bir o kere kendisinin meşrutiyetten evvel ha- fiye Fehim Paşayı Istanbuldan at - Hırmağa muvaffak olmasını İttihat ve Terakkmin kendisini dost bil. | mesi için bir sebep telâkki ediyor- 'du. Bir de ordudaki yüksek zabit- ferden bir çoğunun Almanyada tah sil görmüş olmaları Almanlara em- niyet veriyordu. Esasen 1908 ağus- tosunda İttihat ve Terakkının yük- sek mahafili Alman O hükümetile doğrudan doğruya temas etmeğe başlamışlardı. Bu temasa delâlet eden yegâne vesika Alman Başve- kili Prens Bülov'un neşrettiği hatı- ratıdır. Prens bu hatıratında 3 ey- lül 1908 de Nonderney'de Ahmet Rıza bey ile vaki olan mülâkatın- dan bahsetmektedir. 1908 Eylölünde vukua gelen bir hâdise bir aralık Ingiliz dostluğu- na darbe vurmuş ve İttihat ve Te- yakkımin tekrar Almanyaya mey- etmesine sebep olmuştu. Bu hâdi- sede Londrada aktedilmek isteni- len bir milyon Türk liralık bir is tikrazdı. İngiltere hariciye nazırı Sir Grey bu istikrazm akdini te- min etmek için çok çalışmış ise de İngiliz sermayedarları yakım şarka para yatırmak istemediklerini kat'i surette söylediklerinden hariciye nazırının bu teşebbüsü akim kal- muş. Bunun üzerine İttihat ve Terakkı erkânmın nazarları gayri ihtiyari olarak Almanyaya dönmüştü. Bu fırsattan istifade edilerek İstan. buldaki Alman mevkiinin tekrar kuvvetlendirilmesi mümkün olaca- işile surette meşgul olmağa are mıştı, Fakat bu aralık siyasi ufuk birdenbire değişmişti. Bu değişik. lik te tamamile Almanya aley- hinde idi. 5 Teşrinievvel 1908 de Avustur- yaya Bosna ve Herseği (o ilhakını ilân eylemişti. Milli arzularını yeri- ne getirmeğe canla, yük bir darbe idi. Çünkü genç Türk ler 1878 senesindenberi elden gi- diyor gibi görünen bu iki vilâyeti Meşrutiyetten sonra geri alacakla- rma kani bulunuyorlardı. Avustur- ya hariciye nazırı Baron Rehrent- bal Rusya hariciye nazırı İsvolski ile n sonra bu ilhakı ilân edivermişti. Rusya ile yapılan iti- lâf mucibince ilhak esnasında Rus- yanın bitaraflığı muhafaza etmesi. ne mukabil Avusturya, boğazlar meselesi ortaya atıldığı zaman Rus yaya yardım edecekti. Bu suretle İttihat ve Terakkı ilânı meşrutiyet- ten sonra yalnız üç ay kadar Tür- kiyeyi harici gâilelerden korumağa muvaffak olabilmişti. Ondan son- ra Abdülhamidin çürük bir hale getirdiği devlet binasırın temelleri yavaş yavas çökmeğe barlamıtı. Avusturya harisiye nazırı bu ilhak fikrini 26 eylüle Almanya hükü. başla çalışan | genç Türkiye için bu hâdise pek bü Terakki! Yazan: A.C. metine de bildirmişti. Tabii Alman yanın, müttefiki Avusturyaya sadık kalacağından emin bulunuyordu. Bu ilhak hâdisesile hemen ayni zamanda vukua gelen Bulgar istik- lâli Avrupada müthiş bir galeyan uyandırmıştı. Bir taraftan Sırplar harp sözleri söylerken Ruslar ve In gilizler de tehditkâr (o bir vaziyet alıyorlardı. Londra gazeteleri “şe- kavet,,ten ve “beynelmilel ahlaki kaidelere vurulan ölüm darbesin- den,, bahsediyorlar ve Berlin mua- bedesini bozduğundan dolayı Avus turyayı mes'ül tutuyorlardı. Ilhak hâdisesi Rusyada dahi büyük bir galeyan uyandırmıştı. İs- lâv ittihadı taraftarları ilhaktan dolayı kıyamet koparıyorlardı. Fa- kat Avusturya hariciye naztrile an- laşmış olan Rusya hariciye nazırı İsvolski bu galeyana karşı hiç bir MİLLİYET PAZARTESİ 19 TEŞRİNİSANI Vaşington iti “LONDRA, 18 (A. A.) — Vaşington dise telâkki edildiğinden dev- letlerin buna göre, hattı hareketleri me- selesi ortaya konulmaktadır. Japonya'nın, müzakerelerin başındaki vaziyetini değiştirmiyeceğini gösteren cevabı ve Vaşingtonun da tavizlerde bu- lunmuyacağının muhakkak © bulunması, müzakerelerin istikbalini büyük bir bet- binlikle mütaleaya sebep olmaktadır. Times gazetesinin dün sabah Vaşington” | dan aldığı bir telgrafta, M. Norman Da- vis'in, üç taraflı itilâfn imkânsezlığı ha | linde iki taraflı bi ritilâf metni hakkında | M. Roosevelt'i istimzaç ettiği bildiril - mektedir. Resmi mabafile göre, fevkalâde sefirin, evvelemirde İngiliz heyeti murahhasasile istişare etmeden, bizzat kendi hesabına malümat istihsali içim böyle bir teşeb - büste bulunmuş olması muhtemel bulun- | tadın maktadır. Her halde Japon itilâfçirizliği oldukça karışık bir vaziyet ihtas etmektedir. İn- gilizlerin Amerika ile Japon aleyhtarı bir müşterek cephe manzarası gösterebi! şey yapamıyordu. Fakat bütün bu galeyanlar ve tehevvürler en ziya- de Almanyaya karşı temerküz edi- yordu. Herkes oAvusturyanın Al- manya tarafından teşvik edildiğini ileri sürüyor ve Almanyanın bu su- retle cermanlığı şarka doğru yü- rütmek istediğini söylüyordu. Ta- bii Avusturya hükümeti bu fikri tekzip etmek için hiç bir şey yap- myordu, yapmak ta zaten hiç işine gelmezdi. Bosna ve Herseğin ilhakma dair Almanya hükümetine gelen rapor- lara İmparator Vilhelmin yazdığı derkenarlar çok şayanıkayıttır.İm- parator bu derkenarlarında “Tür. kiyeyi bir koyun yorlar, iitseyen o çalı, rüyor!,, “Hele şu yalan- cı iki yüzlü Ferdinand'a bakınız! İhtiyar Imparator Eransova Josef- le birlikte, mehtap kibritlerile ten- vir edilen bir sahnede Türkiyeyi soyan hırsızlar rolünü oynıyorlar.,, ibi yazılardan sonra hep Türkiye- nin çok sıkışacağı ve bu vaziyette mukaddes harbi ilân edeceği kay- guları görülüyordu. İmparator di yordu ki: “Padişah cihadr muka des ilân ederse o zamanlar Balkan hıristiyanları günlerini görürler!,, (Bitmedi) Tay'un felâketi MANILLA, 18 (A. A.) — Son Tayfun esnasında bütün Filipin Adalarda ö - lenlerin miktarı şimdi 236 kişi olarak tes- bit edilmiştir. Hin mlkkeii İl tliyez iki yüz elli bin dolar tahmin edilmekte- dir. Fransanın Suriyedeki vaziyeti M. de Martel Şama eriş'r erişmez keyfiyeti yeniden geriye birahılmiş - tar. Bu da bizi şaşırtan bir şey deği dir. Emir alman için Parise Pranszmın Suriye yüksek heminei BE ze: (siyasilerin tahrikâtına her za - mandan ziyade bugün ekmek siyasc- ti ile karşı dur -) demişti. Bu sözler eski Fransız an'anesine “yan valtırane sözlerdir. Ekmek &i - omuzlarına yüklenmiş bulunduğu alk kütlelerinin fizik ve manevi saadetini temin etmek demektir. rihâtçının ellerini lemek da- ha mühim bir şeydir. Fransız idaresine, sabır etmiş ol- memak ve Suriye milliyetçiliği şampi. yonları diya ortaya çıkanlarla iş bir- liği yapmak dileğini son dereceye ka- dar tatbik etmiş olmamak serzenişi yapılamaz, M. o De Jowöenel ile M. Ponsot'nun gösterdikleri müsamaha. kârlıklardan fazlasını yapmak kolay değildir. Bu tecrübelerden alınan ne- €ce, tahrihâtçıların istihdaf ettikleri gayenin Fransız vesayetinden kurtul. maktan başka bir şey olmadığını gös- termiştir. Yeni Suriye meclisi mebusanına a- sa intihabı suretile anlaşma maksa - dına matuf yeni bir teşebbüs yapıl - muştır. Fakat toplanır toplanmaz be meelisin sevk ve idaresi kabil ol dığı görülmüştü, meclise ilk defa bir tatil | verildi. Şimdi de bu tatili M. de Martel uzat- muş oluyor. M. de Martel Fransa tara- fından verilen tahsisatın kesilmesi yü- #ünden çok sıkıntılı bir hale giren Suriye bülçetini tevazün ettirmek i- çin tü'üle mühtaçtır. M. de Mertel &n' zamanda memleketi yola koy - | ter. Suriye Millet Meclisinin toplanması | | sefer olduğu gibi İngiltere - Mısır iphelidir. Fakat beride, iki ta - ilâflar fikrinin derpiş edilmesi im- künsiz değildir. Bu itilâflar lere açık bulundurularak İn, suretle alursa olsun içtinap etmek iste - dikleri Japon sleyhtarlığı intibama mâni olunabilecektir. Her halde iki tarefl anlamna telkini, muvaffakıyet ihtimali ne olursa olsun, | siyasi mahafilde halen hararetle mevzu” Marsilya faciası Macar gazeteleri Neler yazıyorlar Yugoslavyanın yapacağı | 1934 HARİCİ HABERLER Deniz gö görüşmeleri ve Japonya lâfının feshi- nin önüne geçilemiyecek ubahsolan fikirlerden birini teşkil etmek- cihetten, İngiliz siyasi mehafili- Bin mühim bir kısmının Japonya halkın- daki sempatilerini muhafaza ettiği inti- bar devamdadır. Bu intiba, bu hal iki eski müttefik arasında gerginlik hudusu teh- Jikesi gösterdiği takdirde, İngilterenin Japon deniz inkişafına mâni olmak için hiç bir şey yapamıyacağıni zannettirmek tedir, Buna binaena İngilterenin iki sempatik cereyanı ve Amerika veya Japonya ile mu karenet manevraları arasında tereddüdü- ne şâhit olunuyor. Bu temayüllerden hiç birinin muzaffer olmaması ve Japon ce- vabı esasma müstenit yeni bir teşebbü- sün tecrübe edilmesi ihtimali vardır. Zannedildiğine göre Tokyonun ceva- bı Japonlar tarafından İngilizlere izah e- dilmesini müteakıp Amerikalıların bir daha istimzaç edilecekleri zannedilmek- tedir. VAŞİNGTON, 18 (A. A.) deniz görüşmelerinin bir neticey: cağı ümidi burada çok azdır. Zira Ame- rika heyeti murahhasası Japonya'nın is- tediği müzavat hakkında bir karış bile gerilememeğe karar vermiştir. Daha şim | diden Vaşinston antlaşması feshedildiği takdirde buna karsı alınacak tedbirler dü ya ve Fransa ile taraflı bir antlaş- ma derpiş edebileceği ve Japonya'nın, de- hakkındaki telikini alâka ile karşılanmak- tadır. Peak Yeni kabineyi M. Theunis yapabi! di | khan, ibare İde ve teşebbüs mülâyim karşı'anmaıdı BUDAPEŞTE, 18 (A. A.) — Havas Ajans ıbildiriyor: Marsilya facinar hak - kında Yugoslavyanın Cencvrede yapacı- Et teşebbüsün muhtemel meticelerile meş- gul olan ekseri Macâr gazeteleri gibi Ma: | jar Saz gazetesi de yazdığı bir ye büyük harflerle “Yugoslavya'nın kin mü: | endelesi üzerindeki örtü kalkmıştır, baş- lığıni koymultur. Azest yazctesinin de bu makalesi şu başlıkla çıkmıştı “Yugoslavya cihan sulhunu tehdit edi- yor, Yarı resmi Pester Lloyd güzetesi ise vaziyeti tetkik ederek hiç bir şeyin Yu goslavyanm bu teşebbü' de Macarisi ni methaldar cöstereceğine delâlet etme- diğini ve fakat sadece siyasi | muhacir ve mültecilerin kontrolünü ğini kaydetmekte ve hu tâkd Garistan'ın protestoya hakkı pr v- bilâkis Yuroslavyanın bu yoldaki | teşebbüsüne müzaheret etmesi lâzengele- ceğini bildirmektedir. i fa tarafından tehdit edilen Barut li- manını genişletmek işile meşgul ola- bilmek için dahi bu süküta mühtaç « İ İşte Suriye memleketinin menfaat- leri böyle korunabilir. (Le Journal) İngiltere Kısır münasebatı Şimdilik intizar devresidir, Zira İngilizlerin Mısırın ıslahı hakkındaki teklifleri hral Fuada O arzedilmiştir. Bu tekliflerin kabulü her akıllı Mısır- lı tarafından şükranla karşılanacak - tır. Şimdiye kadar hiç bir zaman bu münasebatının Misir halkının arsala- rna göre halli göz önüne alınmam:ş. &, İki milletin münasebatının esaslı temeller üzerine inşası vesilesi uzun bulunmamıştı. Niha bine bugün tozlandı. Fakat an- laşıldığına göre, yalnız Rutin mese- leleri görüşülmüştür. Kabine istifası. nın da yakın olduğu hissediliyor, Zira Başvekil'Yahya Paşa, Ingiliz ve Me sır hükümetleri © arasında sıkı bir dostluğa her zaman lüzum © varken Bilhassa Mısır düyenu umemiyesi hak- komiserlikle kendi ara « sındaki münasebatı pek güçleştiril. miştir, Başvekil kabinedeki arkadaş- larının bir çoklarını da, son on beş gün zarfındaki mühim değişiklikler- de kendilerine danışmadığından gü - cendirmiştir. (The Times) Rusyada ucuzluk Pravada gazetesi 1934 genesinin dördüncü üç aylık icaretr hakkında adı yazdığı bir makalede, son iki sene zar- fında Sovyet Rusya ticaretinin peh si- mak, turizmi inkişaf ettirmek, Hay. yade çoğaldığını kaydettikten sonra katoliklerden müteşekkil BRÜKSEL, 18 (A.A.) — M. The- üniz kabineyi teşkil için istişarelerine devam etmiş ve müzahereti her hü - kümet için lâzım olan sosiete jeneral müdürü M. Frangui'yi görmüştür. Her halde programda mühim bir değişik lik olmıyacak ve geniş iktesadi, idari ve mali tensikat ve memleketin hali hazırdaki müşkülât sebebile kabul 6- deceği tasarruflar sayesinde Belçika fras kının istikrarını kat'i surette mu- hafsza lüzumuna müstenit buluna - caktır. Siyhsi maheflde M. Jaspar ta rafından krala verilen formüle uygun olarck dolaşan muhtemel kabine lis- teni şadur: Başvekil M. Thcunis, (katolik), müdafaa: Deveze (liberal), Ha- : Hymanı, (liberal), Hazine: " Frangu', (iiberal), Maliye: Sutt, ( Dahi DAKNEKA Cevat Abbas Beye madalyası aylık blânço tasdik edildikten sonra miştir. Bakanlar heyeti ANKARA, 18 (Telefonla) — ANKARA, 18 (A.A.) şam saat 20 de kapanmıştır. Sergi edilecektir. Himayeietfalde Fakir çocuklara Yapılan yardımlar ANKARA, 18 (A.A.) — Himayei- etial Cemiyeti umumi merkezi 1 Teş- rinisani 934 tarihinden 16 ikinciteşrin 934 tarihine kadar 1702 çocuğa yar dem etmiştir Bunlardan 295 hasta çocuk ve ka- dın umumi merkezin polkiliniklerinde muayene ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş muayenehanesinde 481 çocuğun dişleri muayene ve tedavi edilmişti Süt damlası kısmında da her gün 150 çocuğa ceman 914 kil bedava süt tevzi edilmiştir. 527 çocuk ve anne ü- merkezin banyalarından istifade ir. Yardım için müracaat eden 11 fakir çöcüğa ” 103 bira 1 kuruş “para yardımı yapılmıştır. Umumi merkezde fakir talebeler i- çin açılan aşhaneden her gün 185 ço- cuğa scak öğle yemeği veril z 53 fakir çocuğa palto, kasket, ve mektep İsvazımı : Pierlot (ik ik), Borgese. (liberal), Nakliyat | ns (demokrat haris | Velze (katodik), Me- (katolik), (berdi) Müstemlekât katolik), Ziraat ve Nafıa : Van çile İaest (katolik), “Devletlerin elinde 3 yetli gıda ve sanayi eş. düncü trimestre ticaret plânı 1933 se- nesinin dördüncü trimestresinden 4 milyar fazla olarak 17 rulyar 251 mil. yon rubleye varmaktadır. İhtiyat et mültarı geçen söneden yüzde 25, yağ | yüzde 30 fazla ve honserve miktarı ise on mislidir. Devletin halen elinde mevcır gıda memba ticaret şebeke sinin ehemmiyetli sureti. inkişafına imkön vermemektedir. Mağazalar ek- mak, şeker, tereyağı ve diğer yiyecek lelerinin fiyatını indirmektedir - ler. Kolkoz piyasalarında ticaret her tarafta arimakta ve bu piyasalarda'da fiyatlar mühim surette | inmektedir. Çavdar unu geçen seneki Fiyatından yüzde 38 ine, buğday unu yüzde 50 sığır eti yüzde 69, © yumurta üzde (6 ve patates de yüzde 45 ie satılmaktadır. Sanayi eşyası. nın çoğalması da bu derecede mühim- dir. Bu eşya üçüncü trimestreye naza- ran yüzde 24,4 artmıştır. Bu meyan- da pamuklu eşyadaki çoğalma yüzde 42, trikotajda yüzde 12 ve ayakkabı- larda yüzde 9 dur. Bisiklet imalâtı 18 | defa artmıştır. Gazete, devleti; him miktardaki ik: tevziatı usulünün değiştirilmesi ve yi- yecek kartlarının kaldırılması mese- elinde mevcut mü lesinin tetkikine imkân vereceğini bil. | dirmektedir. W. Titulesco'nun Sofyaz| yı ziyareti intibaları L' İndependance Roumaine gazetesi, M. Titwlescu'nun Sof yayı ziyareti dola- yesile yazdığı başyazıda diyor ki: M. Titulescu, eveelee veri yayı ziyaret etmiş ve bu ziyareti esna- sında Kral Boris Hazretleri tarafından kabul edilerek iki saat kadar görüş- üştür, M. Titulescu, Başvekil ve Ha- riciye Nazırı ile de müteaddit mülâ- katlarda bulunmuştur. Titulesenaun gerek Kral tarafından kabulü gerek Bulgar nazırlariyle mülâkatları etra- fında dışarıya hiç bir şey suzmamış ve Maarif: | suretile” sevindirmiştir. Kuma oturan vapur TRABZON, 18 (A. A.) ran Alman vapuru 13 san£ uğraşa İ sonra yüzmüştür. iz buna dair hiz bir tebliğ neşredilmemiş- tir. Bununla beraber bu mülâkatların en mühim mevzuunu — Belgaristanın Balkan it'lâfı misahına iştiraki mesele sinin teşkil etmiş olduğu © kestirmek gayet kolaydır. Cenap komşumuz her- gün daha İazla teşriki mesai ve uzlaş- ma siyasetine doğru yürümektedir. Yu gorlavya kral: eveffa Alehsandrın Sofyayı ziyareti hâdisesi de bu noktayı razarımızı teyit edecek bir mahiyei- tedir, Bul zaristan ls Romanya arasındak ih ilâ meseleler bir çok defa derin surelte tetkik edilmiş ve hattâ bu hu- susta iiliilar yapılm ş ve tatbik olun- muştur. Prensip itibariyle Bulgar hökümeti- nin itilâf ve uzlaşmaya taraftaf bulun- ması, Balgaristanın Balkan O blokuna iltihakının kabil olduğunu ispat eder görünmektedir. Bu faraziye tahakkuk ettiği takdir. de, Avrupanın cenubu şarki muntakı sında sulhün daha ziyade sağlamlaşa- cağı gayet (o tabiidir. Ve bu suretle, Milletler Cemiyeti fikrine sadık bulu-, nanların ülküsünü teşkil eden beynsi- #milel teşrikimesa'ye bir nevi olta teşkil! edecek bulunan ve ahenktar mahiyet- deri ile Avrupa ufuklarını aydınlatına- #a yardım eyliyecek olan bu itilâtlar ve muahedeler çevresi kapanmış belu- nacaktır. Fransa ve Sar Saar havzası hakkında Fransa hü- kümeti tarafından verilmiş o yen: bir karar yoktur. o Fransanın tecavüz plânlarına ait Alman matbuatında ya- pılan neşriyat, Fransız matbuatı tara» fından tamamile asılsız — olduğu için reddediliyor. Bugünkü vaziyet şu mer. kezdedir: Fransa hükümeti Metz'deki altıncı kolorduya ve Nancy'deki yirminci ko- lorduya mensup birkaç kıtasını ani bir zaruret helinde kullanmak üzere ha- zır bulundurmaları emrini vermişti, Hükümet bu hareket hattını takıp et- | mekle, göstermek istiyor ki, zaruret halinde askeri kuvvetlerin hizmetleri- Kuma otu- | Rusyada 16, 1l tarihine kadar kö; murassa tayyare veriliyor ANKARA, 18 (Telefonla) — Tayyare Cemiyeti umumü merkez he yeti Tekirdağı mebusu Cemil Beyin reisliğinde toplandı, Toplantıda altı 16 Şubatta onuncu yılını bitirecek olan cemiyeti ilk kuran Cevat Abbas Beye yıldönümü münasebetile mu- rassa Tayyare madalyası verilmesini uygun görerek görüşmelerini bitir Buğdayı koruma kanunun ANKARA, 18 (Telefonla) — Maliye Vekâleti buğdayı koruma kanununun bazı hükümlerini değiştiren Hafta sonunda Başvekâlete verilecektir. lâyihayı hazırlamaktadır. dün de toplandı Bakanlar Heyeti bu akşam toplan- dı. Görüşmeler geç vakta kadar devam etti. Ankara sanayi sergisinde Lozandan once ve sonra pavyonu 1934 Ankara sanayi sergisi dün ak- beşbini ilk, üç bini bise, orta ve yük sek mektep talebeleri olmak üzere 90 bin kişi ziyaret etmiştir. Sergiyi gezenlerin en çok dikkatlerini çeken pavyonların başında gelen, Milli İktisat ve Tasarruf Cemiyetinin tertip ettiği “Lozandan önce ve sonra” pavyonu halkımızın bu yakin alâkası dolayısiyle bir müddet daha kaldı. rılmıyacak ve bu suretle halkın daha geniş bir surette istifadesi temin Ökonomi bakanı Ankarada ANKARA, 18 (A. A.) — Ökonomi Vekili Mahmat Celâl Bey, İş Bankası Müdür Vekili Muammer, Sümer Bank Umum Müdürü Naruk lah Esat Beyler ile birlikte bugün şehrimize dönmüş, durakta banka - lar müdürlerile, Iktısat Vekâleti erkânı tarafından karşılanmışlardr. Arnavutlukta Yunanlılara karşı Tazyikat günden Güne artıyor ATINA, 15 (Milliyet) — Şimali E pirden gelen yeni haberlerde o Arna vutluk hülcümetinin Yunanlı ekalliyet karşı eski vaziyetini muhafaza etek te olduğu bildirilmekte — olduğundai | bura efldiri umumiyesinin sertliği es * İkisinden fazladır. Mevsük yerden almdığı temin edi len bir habere göre kralm hususi m hafızlarından iki yüz elli kader koya Yunanlıları korkutmak için (Himara) yezeöndeimişii” Bu haberde Arnavutluk hükümeti nin ekalliyete karşı tatbik etmekte ol | duğu usulde devam — ettiğini göster mektedir. Diğer taraftan Korfo adasından # Iman haberlerde şimali Epirdeki elal Biyeileme Lari özlebenin > grevi uya bir hal almışter, Çocuk velileri Arnavutluk hülü meti muahedat ahkâmma riayet edis deye kadar çecaklarmz emekteplere gili dermmeğe karar vermişlerdir. Rusyada intihabat MOSKOVA, 18 (A. A.) — Bütü ylerd 3572 Sovyet intihap edilmiştir. Bu mil tar bütün köy sovyetlerinin yüzde 57 sini teşkil etmektedir. — İntihap meb'us adedi 81.866 dır. Nisbeti yüzl 232 dir ve 18978 i kadındır. Sovyet Rusya merkezi icra komitesi merkez intihap komisyonu kararına b fikan köy Sovyetleri intihabatı 10, 128 rihine kadar ve şehir i intibak teda 15 - 12 tarihine kadar uzatılınışt Çekoslovakyanın İstanb. konsolosu PRAG, 18 (A.A) — Cekanloraky nem İstanbul Başkonsolosluğuna M. G gor tayin edilmiştir. ne müracaat edilmesi lâzımgelirse, © ları hazır bulundurmak suretile saf ce ihtiyati bir tedbir almıştır. j Böyle bir saruret hânl olursa Fi sa, Saar'ın nizam ve üsayişile ayni * recede alâkadar olan diğer milletlâ rin hiç olmazsa manevi müzahı rine nail olacağını ümit ediyor, Son İ manlarda yapılan Roma mülâkali Fransa'nın Londra Sefiri M. Gerdi John Simon'u ziyareti, bu gayeyi * min maksadile yapılmıştı. Anladığıma göre Fransa hüküm ne İngilterenin ve İtalya'nın müzahereti vededilmiş ise de, b başka hiç bir fili yardım vaadi yö mamış'ır, Mamafih Paris'tehi kan” ta göre, Scar'daki ve hariçteki iğ | çıar piyade, süvari, | topçu ve müfrezelerile makineli makliyet tenin bir ân içinde Saar'a girebil€ kontrolü altında kalac tracak “olam Plabisitten öle GESİ kadar, ondan sonra da bur kusi o havalide zshur edecek her he iğtşa'şı bastırmağa k'fayet edi bildiriyorlar. (Daily Ms ç RE PUT TEPTİ EŞTIZIN 2 ki ğ E Ne yi zl E şte lu