24 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Fon Papenin birnutku | Hudut taşlarını oynatmak için yeniden silâ- ha sarılmak cinayet olur Almanyanın yeni Avusturya sefiri Alman ko- lonisine “ Anşlus,, fikrini izah ediyor Alman hükümeti Fon Papen'i | Viyanaya sefir olarak tayin etti- ği zaman bir çok dedikodular ya- pılmıştı, Fon Papen'in Viyanada fazla siyasi bir rol oynıyacağı, ve nasyonal sosyalistlerin bomba ile, suikastlarla tedhişlerle tahakkak. ettiremedikleri anşlus fikrini yeni sefirin siyasi temaslarla takviye- ye çalışacağı söyleniyordu. Hüdet ön yüzülen For Papen'in Viyanaya gitmesi bir müddet te- ahhura bile uğradı. Niğayet vazi- göre şimdi M. Fon Papen turyadaki Alman kolonisi ile te- maslarına ve larına söylediği sözler bir çok ba- kımdan dikkate değer bir mahi- yettedir. Cünkü bu hasbühalde i- leri sürülen telâkki ve noktai na- zarlar, Avırsturyada yerleşmiş o- İlan Almanlar için takip edilecek hattı hareket ve drektifleri ihtiva etmektedir . Ba noktaya işaret eden Rechs- post diyor ki: M. Fon Papen'in haiz olduğu resmi sıfat ve ifasına memur edil. diği vazife, nazsr: ilikera elenip sa bunların devlet reisi ve Başve- kil M. Hitler'in telâkki ve noktai nazarları olarak kabul edilmesi kabildir. Filhakika M. Fon Papen Klagenfurt'da yaptığı hasbühalde üçüncü Reich'in arzularını şu su- retle ifade etmiştir: “ Biz Almanlar, Reich'i yenileş- tirmek ve ona yeni bir can vermek, ei ve ikti-adi hayatımızı ecnebi- temizlemek istiyoruz,, Bundan son- ra Von Papen protestanlar içinde- ki kilise ihtilâflarından bahsetmiş ! Kış kapıya dayandı (Başı 1 inci sahifede) Kimata göre, hararet derecesi birden düş müştür, Evvelki gün hararet derecesi 14 iken, dün derece 9 a kadar inmiştir. Ba- xi yerlerde 8 e düşmülytür. Tazyiki mesi mi 759 milimetredir. Rüzgâr saniyede 19 metre süratle poyrazdan esmektedir. “Fırtinanın yaptığı tahribat Fırtına Istanbulda birçok tahribat yap mıştır. Sabahleyin yağan şiddetli yağ - mur, bora halinde, birçok evlerin kire- mitlerini uçurmuş, camları kırmış, ağaç- ları sökmüştür. Civar gürük, ahşap evlerin damları akmağa başlamış» tır, öğleye kadar şiddetli yağmurlar 60- kaklarda öcller teşkil etmiştir. Birçok lâğınların kapakları tıkanmış, kanalizas yon çukurları dolmuş, mahalle araların- daki meydanlar bir göl haline gelmiştir. Tramvay seferleri de bozuk gitti Bebek - Eminönü arasında işleyen Bir saat geç gelmiştir. Vapurun kaptanı ve yoleuların anlattıklarına göre, Kara- denizde fırtına çok wüthiştir. Karadeniz. limanlarından, urumü vaziyet hakkmda bugün daha farla malümat gelmesi bek. lenmektedir. Mısır İskenderiye selerini yapan Ege vapuru, dün akşam saat beşte gelmesi lâzımkeh geç vakte kadar gelmemiştir. Umandaki şirket ve Akay vapurları selerlerini güç bal ile yapabilmişlerdir. ve nihayet sözlerini kendisinin al- dığı emir veçhile Avusturyada ifa- sile mükellef olduğu vazifeye inti- kal ettirerek ve müteveffa Hinden- burg'un malüm sözlerine telmih e- derek şöyle demiştir : “ Benimi'ifasına borçlu olduğum iş, bir vasiyeti yerine getirmek ya- ni mek vazifesidir. Eğer bu gün gaze- te muharrirleri, yahut iş politika. caları Anschluss tabiri ile Avrupa siyasetinde yeni tehlikeler ve em- niyetsizlikler teşeb- büs ederlerse ,onlara demek lâzım. dırki Anschluss kelimesi boş bir Mösyö Fon Papen kelimedir ve hiç bir şey ifade et- miyen bir formüldür. Almanlar şekle ait bir Anschluts istemiyor- lar, daha ziyade Alman fikir ve ruhunun bütün hayat sahalarında müşterek bir ahengini arıyorlar. Almanların vucuda getirmek yo- lunda oldukları şey, komşulardan her hangi birini tehdit edecek, ya- hut Avrupanm nizamı bozacak bir şekil değil, yeni bir ruh ikti- kaç kilometre ileri götürmek yahut geri almak için yeniden silâha sa- rılmak caniyane bir hareket olur.,, Adalara sefer temin edilmiştir. bazı vapurlar da karaya oturmuştur. Gelibolu limanından kereste yüklü o- larak kalkan Yunan bandıralı meçhul bir vapur, Zincirbozan feneri civarında | karaya oturmuştur. Bu vapurun ne vaz» yette olduğuna dair fazla malümat gel- memiştir. Gene Çanakkalede, Yunan bandıralı Eli Saret vapuru, Yüce burun civarında Şarköyün biraz ilerisinde karaya otur. muştur, Gene Yunan basmdıralı Abcolos vapuru Çanakkale civarında mevkii meğ bül bir yerde karaya oturumştur. Bu va- önünde ün vapurlar limanda © akşama kadar, göre, şiddetli poyraz neticesinde Hulüsi Beye ait 20 tonluk bir yelkenli kayalara dü- gerek parçalanmıştır. Borasit çıkarmağa zelen Dentsche Levant Star vapuru da limanda barmamıyarak Kapıdağına kaç- fırtma Kandilli rasathanesi müdürü (o Fatin beyle dün görüştük. Fatin Bey artık kı- gın geldiğini söylüyor. Rasathaneye gö re bu frtma birkaç gün devam edecek- tir. Soğuk ta artmaktadır. Sokaklarda, artık pardesüler yerine kalın paltolar gö- rülmektedir. Kışlık odununu, kömürünü almayan aile reislerine de son fırtına ve soğuklar şiddetli bir ihtar olmuştur. Ev. lerde, apartmanlarda kalöriferler, soba- lar yanmağa başlamıştır. Odun ki fiatları, soğuk kaşlar başlamaz, bir mik- HARİCİ HABERLER Yugoslavyada dahili vaziyet Hükümetin muhalif parti ile anlaşacağı söyleniyor Meşhur Hırvat rüesasından doktor Maçek'in affedileceği ve hatta kabineye alınacağı da Belgrattan Bulgar gazetelerine bildiriliyor SOFYA, 23 (Milliyet) — No- vo Vreme gazetesine Paristen bil- diriliyor : Viyanada çıkan “Reichpost” gazetesi, Yugoslavyada hüküme- te muhalif fırkalar arasmda an- laşma ve beraber çalışma maksâ- dile gizli konuşmalar yapıldığını ve bu konuşmaların epey ilerlemiş bulunduğunu yazmaktadır. Keza- lik ayni gazete Belgrattan aldığı şu haberi neşretmektedir: Burada hükümetin Hırvat mu- halefet rüssasmdan doktor Ma- çek'i affedeceği hakkında sözler dolaşmaktadır. Bunun için bir çok tanınmış zabitler çalışmaktadır. Doktor Maçek'in kabineye alınma- sı ihtimalinde de bahsediliyor. Önümüzdeki sene Yugoslav ka- nunu esasisinin bazı maddelerin de değişiklik yapılacağı söylenil- mektedir . Yeni yıl başında Yugoslavya- nın Sovyet Rusya ile mü: t lere girişmek için müzakerelere başlıyacağı ileri sürülmektedir. Kralın üç naibi de bu müzakerele- Se a Edirnede bayram hazırlıkları EDİRNE, 23 (Tetefonla) — Kurtuluşlarında 13 üncü yılın vak'ası” nı evvelki yıllardan daha coşkun tezahüratla geçirmeğe hazırlanan Edirneliler misafirlerinin ilk kafilesini bu akşam gönülden kopan say" gılarla karşıladılar. Her yılın bayramına iştirak etmekte bulunan Şök rü Naili ve Akif Paşalar bu akşam geldikleri gibi yüksek İktısat ve mi hendiz mektebi talebeleri ve Karaağaç istasyonunda karşılanmışlai dır. Misafirlerimiz belediyeye ve mekteplere, alınmışlardır. Yarınki sabah ve akşam trenlerinden 40 — 50 meb'usumuzun ve di ğer yüksek mekteplere müdavim tal ebelerimizin gelmelerine intizar &© dilmektedir. Trakyada kısa bir tetkik seyahati yapmak üzere teşriflii rine intizar edilmekte bulanan Baş vekilimiz İsmet Paşa Hazretleri! Nafia, Adliye, Dahiliye, vekillerim izin de pazartesi günü Edirneyi 46 reflendirmeleri ihtimali mevcuttur F.Bahçe Ankaradaki maçı kazandi ANKARA, 23 (Milliyet) — (İstanbul şilt şampionu Fenerbahçe ile Ankara lik şampiyomu Çankaya arasındaki maç bugün (yapıld Stadyom bu maça alâka ile koşanlarla dolmuştu. Seyirciler arasında Başvekil İsmet, B. M. Meclisi reisi Kâzem Paşalar, Adliye, İktesat, İn * hisarlar Vekilleri bulunuyordu. Başvekil Paşa Hazretlerinin iki kulü * bün ricası üzerine sahayı şereflendirerek, ayağı ile topa vurması il maça başlandı. Fenerbahçe takımı ilk dakikalardaki ağırlığını çabuk atarak muvaHfakıyetli bir oyunla Çankayayı sıfıra | karşı beş goll& — rin artık zamanı geldiği kanaatin- dedirler. Deniz müzakereleri ve Amerika Müzakerelerin suya düş- mesinden mes'ul kimdir? Amerika mes'uliyetten sıyrılmak istiyor ve esaslı prensiplerden vazgeçmeğe her zamandan daha ziyade mütemayil görünüyor FİLADELFİYA, 23. A.A. — FiladeMfiya gazetelerinden birine verdiği beyanat- ta Japon Sefiri M. Saito demiş- tir kiz Japon kabine si 553 nisbe tini kuran Va raiştir. o Büyük n devletlerin şim-Amiral Yamamato i niçin si'âh yarışma çıkabileceklerini bilmi. yorum. Bu vaziyete mani olmak mesul devlet adamlarınm vazife» sidir. VAŞİNGTON, 23.A.A. — Ja- pon sefareti salı günü “Kristyan Piyans Monitor,, gazetesinde çı kan ve Amiral Makoto Saito'ya at- fedilen makaleyi reddetmektedir. Bı makale deniz siyasetine aittir. Ordu ve donanma için tahsisat TOKYO, 23. A.A. — Kab'ne or- du ve donanma için istenilen kre- dilerin büyük bir kısmını kabul et- miştir. 1934-1935 bütçesinde orduya verilen kredi 490 milyon yen, de- nanmaya ise 530 milyon yendir, Aazami olarak 750 milyon yen- lik bono ihraç edilebilecektir. Mes'ul kim 7 LONDRA, 23.A.A. — Bugün İngilizlerle Amerikalılar arasında yapılacak görüşmelerin arifesi o- ka mahafili, deniz müzakereleri- win muhtemel akametinin mesuli: yetinin kendilerine yükletilmesin- den endişe eder gibi görünmekte idi. Amerika, esaslı prensiplerden vazgeçmeye her zamandan Zziya- de mütemayil görünmemektedir. Ve Vaşingtondan alman son ha- berlere göre Amerikan Reisicum- huru, mevcut ve meri itilâflarm tekrar gözden geçirilmesine mu- halefette israr eylemektedir. Dün akşam çıkan bir şayiya göre Ame- rikanın bu itilâf girizliğine bir ni- hayet vermek için Londraile mmm reseereermma sanı nana tar yüke. atanbulda bu yıl de - vamlı ve ğimize nliğeğ verile sa Ma Heluan vapurunun kurtarılmasına Çanakkale dışında İmroz Adasının Atika burnunda karaya oturan Lojt Tri- yestino kumpanyasının Heluan vapuru- nün kurtarılması çok uzun sürecektir. Gemideki ticari eşyanın sahipleri ta- rafından yapılan müracaatlar o üzerine mevcut mallardan 300 tonunu Istanbula getirmek için dün Türk bandıralı Yılmaz. şilepi kiralanmıştır. Gemi kurtarma müessesesi; Heluan yapurunun vaziyeti hakkında dün şu ma- lümatı vermiştir: — Geminin oturduğu yerdeki kayalık ları parçalayarak kaldırmak için altı dal. giç mütemadiyen çalışıyor. Taşlar dina. mitle parçalanıyor. Bu işin ne kadar za" manda bitirileceğini kestirmek imkân » szdır, Vapurda rahne yaktur., Tokyo arasmdaki mukarenetin ilk safhasını teşkil edecek bir ademi tecavüz misakr imza edileceği teh- didi savulacaktır. Fakat İngiltere- nin dokuz devlet o muahedesi ile girişmiş olduğu taahhütlsre sada- kati, Dominyonların ve İngiliz efkârı umumiyesinin mühim bir kısmının Amerikan dostluğunu ha- leldar etmemek hususundaki az. mi, böyle bir niyet beslenilmekte olduğu ihtimalini selbetmektedir. Amiral Yamameto'nun fikri LONDRA, 23. A.A. — Amiral Yamamoto, Havas ajansı muhabi- rine Japon sefiri M. Matsudeira i- le İngiliz hariciye nazırı Sir John Saymen arasında vukubulan mü- kâlemelerden sonra İngiliz maha- filinin yapmış olduğu beyanat hakkında şunları söylemiştir Amiralın fikrince sefir ile nazır arasındaki dostane görüşme esna: sında bahri müzakerelerin istik- bali daha az betbinlikle derpiş e- dilmiştir. Fakat bu, Japon heyeti- nin hattı hareketinde her hangi bir tahavvul vukua gelmiş olduğu ma. | masını ifade etmez. Japon heyeti azası, Vaşington muahedenâmesi yerine daha muvafık beynelmilel bir akit vucuda getirmek için ça- lışmakta devam etmeye kati su rette karar vermişlerdir, Amiral, Vaşington muahedena- yendi. Fener takımında başta Niyazi olmak üzere Yaşar, Hüsamettim | Muzaffer, Cevat çok muvaffak oldular. Çankayada ise Mustafa, Or han, İbrahim, Abbas ve Fuat bilhassa göze çarpmakta idiler. Ankarada bir konser ANKARA, 23. A.A. — Riyaseticumhur Filarmonik orkestrafi bugün saat 15,30 da musiki muallim mektebi salonunda seçme bi dinleyici kalabalığı önünde ba senenin ilk konserini vermiştir. B.M M. Reisi Kâzum ve Başvekil İsmet Paşalar Hazretleri ile kili Abidin Bey, Sovyet büyük elçisi Karahan ve sefaretler erkânı h& zır bulunmuşlardı : Fi bürledila Gazi'nin eseri hakkında : : bir konferans PARİS, 23.A.A, — Anadolu ajansının Paris muhabiri bildiriyor Gazi Hazretlerinin yarattığı Türkiye Cumhuriyeti ve inkılâbı & Türkün medeniyet alemindeki hamleleri mevzıra üzerinde Fransa Nansi şehrinde büyük elçimizin reisliğinde resmi ve ilmi Fransız mâ hafili önünde mühim bir konferans verilecektir. j Moskova sefirimizin ziyaretleri MOSKOVA, 23 (A.A.) — Minshten bildirdiğine göre, Türkiye bik yük elçisi Vasıf Bey Kalemine kol kozları ile sovkozunu ziyaret ve kolkoz amelesinin sürmekte oldukları hayatın maddi ve harsi şart larına karşı büyük bir alâka göstermiştir. Sefir, ayni zamanda mihani- .ki inşaat imalâthanesile elbise fabrikasını gezmiştir. Arnavutluktaki Yunan cemaati sie eerepımm: Sy EMİ İY ERER pan pmu — — Sovyet Rusya ile Bulgaristan Sofyadaki yeni sovyet s€ firinin mühim beyanatı SOFYA, 23 (Milliyet) — Hi gün « vel buraya gelmiş bulunan Sofya Elçisi M. Raskolnilof gazetecilt re şu beyanatta bulunmuştur; “— Bulgaristan'ın bir dostu gibi bö raya geliyorum. Sıra ile ilk işim Bulge" ristan'la Sovyet Birliği arasındaki Yunan tabası Yunancayı Arnavutlardan öğrenecek ATINA, 23 (Milliyet) — Arkiriden gelen muhacirlere göre Arnavutluk hü- kümeti Cemubi Arnavutluktaki Rum Or- todoks. akalliyeti cemaat teşkilâtlarına Rum mekteplerinin üçüncü sınıfa ka- dar talebenin Arnavutluk tebaası hoca- İs rumca İisanmı tahsil edebilecekle « bildirmiştir. Cemaat heyetleri hükü- metin bu teklifini kâfi addetmiyerek ç0- caklarını mekteplere göndermemekte ber devamdırlar. Buğday mes'elesi kül tür bağlarını yeniden ve sağlam olarsi kurmak olacaktır. Fakat benim işim 8 nız bumunla da bitmiş olmuyor. Bugüf savaşa girmiş bulunuyor. Biz sulhun k runması yolunda çalışmak için yabas devletlerin tekliflerini kabul ederek Mik letler Cemiyetine girdik. o Balkanlard” sulhun devam ettirilmesi, bütün düny” sulhu için lüzumlu olan bir başlangı” tır. Sovyet Birliği ile istan ars” Budapeştede toplanan buğday konle- ransında müzakereler mesinin hangi maddelerinin ibka ve muhafaza edilebileceğini araş- tırmaktan ibaret olan usulu muva- fık bulmaktadır. Amiral demiştir Kir Her şeyden evvel yalnız Va- şington muahedenamesini imza etmiş olan beş devlete ve Londra muahedenamesine imzalarını koy- muş olan üç devlete değil bütün dünyaya şamil olacak olan umu- mi bir itilâfın esaslarını ortaya at- mak gerektir. Şayet şu veya bu devlet, Vaşing- ton muahedenamesi'siin bahri kuv- vetlerin nevine dair olan madde- lerinin tevsit hususunun umumi menfaata uygun olduğu fikrini i- İleri sürecek olursa, Amiral fik- rince, Japonya böyle bir teşebbüsü çok iyi karşılayacaktır, M. Henderson nikbin LONDRA, 23. A.A. — Cenev- reden avdet eden M. Arthur Henderson, beynelmilel vaziyet hakkında nikbin olduğunu, ümit li bulunduğunu söylemiştir. Mü- maileyh, silâhları bırakma mese. lesinde ileriye gidileceğinden ümi- dini kesmemiş olduğumu ilâve et- miştir, a m M. Şuşniğ'in Budapeşte seyyahati VİYANA, 23 (A, A.) — Reichspost gazetesi, Avusturya Başvekili M. Şuş- niz'in kânumuevvel ayı bidayetinde Bu- dapojteye gideceğini yazmaktadır. BUDAPEŞTE, 23 (A. A.) — Buğday komitesindeki o Fransız murahhasının Fransa için ihracat İcontenjanı hakkımı istemiş olduğu söylemektedir. Komite- nin dünkü gizli toplantısında Fransız | zifem, sizinle bizim murahhas ML. Ckavard, Fransanın da ih-| mü i racat kontenjanına bakla bulunduğunu olacağım bir mesele de Bek bildirmek suretile biraz heyecan uyan - | garistan'dan ileride ne alabileceğimi dırniıştır. Fransanın buğady meselesinde- Mumaileyb Fransanın bu miktara 21 milyon kental miktarındaki stokları ve şimali Afrikadan almakta olduğu mikta- rı ilâve etmek suretile bu sene yalnız 85 milyondan ibaret olan istihlük ihtiyacına mukabil 108 milyon kental buğdaya ma- Hik olacağını söylersiştir. Bu vaziyetin tehlikeli olduğu meydan- dadır. Fransa hükümeti, bezi çareler dü- şünmektedir ki bu çarelerle stoklar mik. tarı 3 milyon kental azaltılacaktır. Bun- dan başka bir miktar buğday tanesinin mahiyeti tağyir edilmek suretile stoklar- dan 5 milyon daha eksiltlecektir. Niha- yet emniyet stoklarının kurulması piya- sadan 6 ilâ 7 milyon kental buğday da- ha çekilmesine yarayacaktır. Zannolunduğuna göre ve bu hesaba nazaran Fransanın isteyeceği | ihracat kontenjanın miktarı beş milyon kental olacaktır. Çinliler Tibeiteki ingiliz nüfuzunu kırmak için çalışıyorlar ile . tamamile keserek Çin Cumhuriyeti birleşmeleri tavsiyesinde bulunmuşlar © dir. Çin heyeti Tibetteli İngiliz müfuz” — | mu tamemile kırmağa çalışmak 5 Adliyede tasfiye ece bi İl ANKARA, 22. -— Adliyede tas- e, ki ta fiye Heyeti ay sonuna kadar işini | ret emt im için tetkikat e bitirmek için hergün toplanıyor. ç ye Mar Yüze yakım hâkimin tekaüt edile | ös olduğu vezkile zen ceği, yüz kadarının da tasfiyeye uğrıyacağı söyleniyor. Avukatlar kanunu lâyihası âd- liye hukuk şleri müdürlüğünde gözden geçiriliyor. Kanun lâyiha- sı Meclisin bu toplantı zamanın da yetiştirilemezse fikirleri sorulacaktır. Amerikanın alacağı VASINGTON, 29 (LA) de gelecek olan borçları taksi nin ödenmesi işin Birleşik Amer borçlu olan on iki devlete haber miştir,