24 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

| k İMlATI 5 KURUŞTUR. Deniz uluşları Arasında İYenince Trafalgar deniz savaşın- “an sonra olduğu gibi denizlerde İm ER — N Brad İinerika ve a ii Mei İezikerize a elardan incisi bağlı i. ; İngi ile Amerika arasındaki deniz beliklenme yarışında Ame- Hika'nın İngiltere'yi geri bıraka - “ağı beklenebilirdi. Böyle bir ya- İ şa yer vermemek için üç uluş ara- linda görüşmeler başladı. Ameri- ka yarıştan vazgeçmek için şunla- İn ileri sürdü: 1 — İngiltere ile Japonya ara- tında 1902 yılında yapılan antlaş- Man bozulması. 2 — Büyük Okyanus'ta ve uzak doğuda (şark) sıyasal durumun (vaziyet) olduğu gibi kalması. 1921 yılının sonlarında Waşing- ton'da toplanan konferansta bu iş- gö Zünü yürüttüğü anlaşıldı. Waşing- ton görüşmülerindeki kesimler (karar) şöyle kısaltılabi 1 — İngiltere ile Japonya ara- sındaki 1902 antlaşması bozuldu. 2 — Uzak doğu ve Büyük Ok- yanus'taki siyasal ve süel (askeri) durumun olduğu gibi kalması için 1921 yılı sonunda bir antlaşma ya- bıldı. Bu antlaşmayı sonra başka uluşlar da onayladıklarından (ka- bul etmek) onların da buna gir - mesile dokuz yanlı oldu. © ,3 — Büyük savaş gemileri üze- Yinde anlaşma yapıldı. 1922 yılı - Yun ilk aylarında yapılan antlaş - Maya göre, İngiltere ve Amerika'- Rin her biri beşer yüz bin ton, Ja- Ponya da üç yüz bin ton büyük sa- Yaş gemisi yapabileceklerdi. Bu deniz antlaşması, 1936 yılının 80- buna kadar sürecektir. Ancak 1936 | Yılman sonundan iki yıl önce, bo- || dulacağı bildirilmezse, yenileşmiş || sayılarak 1936 yılı sonunda da bit- || teiş olmıyacaktır. Büyük savaş gemileri için yapı- lan bu antlaşmadan sekiz yıl son | Ta, 1930 yılında Londra'da daha | Küçük savaş gemileri ve denizaltı temileri için ikinci bir antlaşma İ İ daha yapılmıştır ki, bu da 1936 yı. | nin sonunda bitmiş olacaktır. Bu sözlerden çıkan şudur ki, a- Şunun büyük uluşları, barışıklık bakımından en çok korkulacak bir | » “orak (mesele) üzerinde şimdiye kadar anlaşmış bulunuyorlardı. 1936 yılının sonuna varmak için Arada Hi yıl kalmıştır. Bunun için Waşington antlaşmasını yapan u- lusların bu antlaşmayı bozup boz- Mayacaklarını şimdiden bildirme- leri gerektir. 1934 yılının sonuncu Yününe kadar söylenmezse, ta kendiliğinden yenileşmiş sayı- - Bu 'düşünce iledir ki Ja Ponya antlaşmayı bozacağını bil. irmiştir. Gerçek bozacağım de- Mekle antlaşma iki yıl daha bozul- Ancak iki yıl sonra kadar savaş ge- Misi yaptırabilecektir. Londra'da bir kaç aydan beri Süren görüşmelerde Waşington Antlaşmasının o bozulmasına yer Yermemiye çalışılmıştı. Hiç olmaz- -., yerine başka bir antlaş- Ma yaparak deniz uluşları arasın- bir yarışm başlamasına çığır a- Silmaması için — uğraşılmıştı. Bu #mekler boşa gitti. Japonlar İngil te ve Amerika'nın beşine karşı kendilerine verilen üçü az gördü- » Amerika ve İngiltere ile denk müsavi) olmak istediler. Bu yüz- — de deniz görüşmeleri sonsuz dı, Deniz belikleri üzerinde anlaşa- mazlık, acun barıtıklığı bakı- Bundan korkulu olabilir. Ancak Acun barışıklığı bakımından daha Şok korkulu olan bu anlaşamamaz- lü ve Amerika'nın sö- | 5 Milliyet buadı alıyor Sahip ve Başmüharriri : Milliyetin yeni adıdır Siirt Meb'usu MAHMUT. ö 9 uncu sene No. 3189 PAZARTESİ 24K. EVVEL 1934 Bayındırlık Bakanı Bay Ali, Kurultay B. Bay Saraçoğlu birinci günü ANKARA, 23 (Telefonla) — Dör düncü Büyük Nüllet Meclisi bugün som | toplantısını yapmış ve bu toplantıda suretle izhar etmişlerdir. | tülere vesile olan yük Millet Meclisi Dün Dağıldı General Kâzem, Adliye Bakanı Şükrü Beşinci kurultay Martın toplanacak Başkan Kâzım Özalpın söylevi Dördüncü Meclis 287 toplantı yaptı, 801 kanun çıkardı ve 207 karar verdi B. Ali Çetinkaya ve B. Saracoğlunun söylevleri Bu lâyihanm ileride orman kanuni le birlikte gö i edile» İ rek müzakeresi geriye bırakılmış ve bu suretle sükünet avdet etmiştir. Gürül. arma gi re Ziraat bakanlığı sehhatin, güzelli- ğin ve suların korunması ve toprak N e rl mülkiyeti her kime it olursa oleun hü- (Devamı 6 ıncı sahifede) Antakyadaki irtica hâdise sinin uyandırdığı teessür Kürt hoca vaızdan menedildi Suriyedeki bütün Türkler hâdiseyi telin | ettiler, Reyhaniye Türklerinin telgrafı arlelrreet en varan Daçya vapurile 60 Romen ve Çekoslav Üniversile ta- in şekrimi lebesi gelmiştir. Talebeler Türk talebe kardeşleri tarafından karşılan - mıtşır. Misafir talebeler bagün Yunanistana hareket edeceklerdir. Ba- günlerde Yunanislandan da bir tal ebe kafilesi gelmesi beklenmektedir. ——————— m. m İşim iç: şudur ki, Japonya uzak doğuda kabma sığamıyor. Yayılmak, genişlemek istiyor. 1931 yılında Mançurya'yı ele geçirmekle bir adım genişle - miştir. Ancak bu yetmiyor. Bu, Ja- ponya'nm Asya'da genişleme sıya- sasmın ancak bir adımıdır. 1922 den sonra aradan geçen on iki yıl içinde - uzak doğudaki “denklik (muvazene) çok değişmiştir. Bu değişmede kazanan Japonya'dır. Behki de yarın daha çok kazana- cak. Bunun içindir ki belik antlaş- | masından önce Japonya ile bir sı. yasal anlaşma yapmak gerektir, A. Şükrü ESMER Yugoslavyada Rusyada tevkifat Hırvat reisi doktor Matchek affedildi Tethişle rejimi değiştir- siz iw| mekisteyenler yakalandı Yakalananlar arasında komünist Liderlerinden Zinoviyef ve Kamenef'te var MOSKOVA, 23 (A.A.) — Revter Ajansz irinden: Zinoviev'in da- ha bazı şahsiyetlerle beraber, aym 16 sında tevkif olunduğu artık resmen be yan ediliyor. Bu tevkifler, ilk kânun- da, Kirofun katli üzer'ne yapılan araş tırmalar neticesinde vuku bulmuştur. Diğer bir komünist lideri olan Kame- el de mevkuflar arasındadır. Zino - vice ile Kamenefi resmen sorguya çek ek için, elde yeter debiler bulunmu- dığı için, bunlar kendilerinin idareten (Devamı 2 inci sahilede) İnkılâp Dersleri B. Yusuf Kemal Dün ilk dersini Verdi Türk İnkılâbının öko- nomik bakımdanizahı (Devamı 2 inci sahifede) Üniversitedeki hâdise Talebe 200 imzalı bir tak- rir hazırladı Bir aç gün evwel'hokuk fakülteri devletler umumi hu- miş ve bilühara üniversite meclisi ta (Devamı 2 inci sahifede) EN IYI TURK KUMAŞI Mir Satış deposu : Yeni Postahane caddesi, Tay yare piyangosu karşısında mmm, Telefon: 20485. sürgün edilmelerini tetkik edecek hu- musi bir mahkemeye verileceklerdir. MOSKOVA, 23 (A.A.) — Gazete İer, iç sıyasa üzerinde mühim tesirler yapınaya başlamış olan M. Kirovun katli hâdisesi hakkında daha şimdi - den uzun uzadıya mülalealar serdet- meye başlamışlardır. Bu gazeteler di- yorlar ki: 1 — Bay Kirofun katli hâdisesi tam bir komplo mahiyetini almıştır. 2 — Tevkif edilmiş olan bütün eş- bas komünist fırkası azasmdan olmak la beraber yollarını şaşırmış ve ideo - loji balımından Zinoviet, Kamenef ve (Devamı Z inci sahifede) Belgrada giden hey'et dün şehrimize döndü! Bay Ali Sami izahat veriyor Yeni afyon mukav elenamesi bir cok iyilikleri içinde toplıyor Türk « Yugoslav afyon mukavelesi (Devamı 2 inci sahifede) — mmm a a Öz türkçe yazı örnekleri Geçen gün, birkaç arkadaş, Şile'ye gitmişi k. ayı Karadenize bağ layan bayındır bir yol üstünde, kimisi bir orman kenarına sığınmış, kimisi bir dağ yamacına yaslanmış “ki keçeli Türk köyleri arasından geçerek yaptı- ğum bu yolculuk bende derin izler bır | raktı, Karadenizin, ılğara kalkmış bir “| orduyu andıran ardı arkası gelmez dakralarla © duğu Şile bir gelincik tarlası kadar ta 26 ve temiz idi. O gün Şile'de C, H. F. yıllık toplan» tamı yapıyordu. Kurultay yazgan, ra porunu okumağa başladı. Yürekler'nin iyiliği yüzlerinin aklığmdan anlaşılan bir salon dolusu yarttaş, onu dinliyor. du. Bu rapor öz dille yazılmıştı. Yar. dun baymdırlığı, esenliği, kültürü ba- kamlarından Fırkanın meler yaptığı dinç ve diri sözlerle bildiriliyordu . Şile gihi büyük bilgi kaynakların - dan azçok uzak $ bir kentçik te dil değişiminin bu kadar erimli ve verimli bir hız almış, öz türkçe özle yiminin bu kadar içleşmiş olabileceği ni hiç ummuyordüm. Buda göst | yalçın kıyılarını dövüp dur. yor ki dil işıği Bütün Türkelinde ve bü: | tün gönüllerde aydınlık bir yol'açmış- | > Bay Hasan Cemile — ter. Bu yolun yolcuları güçlerini yurt sevgisinden, — hızlarını benlik kaygu- sundan alıp yürüyorlar, Ancak şunu da görmek gerekir ki bu yürüyüş, sisler arasında el yordamiyle kendine yol açmağa uğraşan bir adamın yü rüyüşüne çok benziyor. Ham taşı işleyip değerli pırlanta yapan kuyumcu gibi dil kereçleri de erdemli ve eliyatik iş- çinin vereceği düzeni bekliyc.. Şile'de dinlediğim rapor bana gu - nu anlattı ki dil yapısını süslemek için araştırmaları daha derinlere götürmek- te, bunun için daha birkaç yıl beke lemekte korkulacak bir nerse yoksa da gündelik dilekleri, her günkü yaşa yışımızın en gerekli duygu ve bilgile» rini düzenl: bir çevrode toplayan İlk Klavuzu yurda dağıtmak işi bundan daha sonraya bırakılamaz. Dün Ankara'dan gelen birtek yazısı bunu Obize o muşteladı. O- ranın odev adımlariyle yürüyen &- damları çok geçmeden bu işi de başa- racaklardır. Önümüzdeki yıl içinde di! yolunun Yepyeni bir ışıkla aydınlayacağına gö. nülden inanabilir'z; çünkü bilginin almyazısı utludu İsmail Müştak MAYAKON