24 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

24 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

tanbul İnkılâp müzesin-|(MÜTEFERRİK HABERLER) (İMÜTEFERRİK HABERLER) de neler görülür? lişin başlangıcında olmakla beraber bike çok şeyler vardır İp olduğu bir bakışta görülüyor. O, Muhteşem yalılar, o ne fıskiyeli ha- bahçeli İteçiş geçtik ki, on senonim içine sığ - Mediğımız bu mazinin & yadigârlerma İndi ancak müzelerde rastlayabiliyo - En yeni müzemiz olan Takip mü - sinde elesik olan çok şey e “Atatürk iyesinin eskilikten yeniliğe geçi - ne ait me varsa, bir bakışta görelim. ç, Fakat bu, birinci kertede, bir para İİ, ikinci derecede, bir zaman mesele - Bununla beraber, İnkilâin müzesi, kiş şe m renlerin yaşayışına karışmış bir takan an'anelerdi. inkilâp, bunları da yılı. Hani koca ramazan geldi, masumuz? Kürt kalığı, Boşnak kılığı, Arnavut ko lığı, Yörük kılığı, Zeybek kılığı, Efe kı- lığı, Löz kalığı, Bulgar, Rum, Sırp, Ka rakaçan, Ulah, daha böyle bir çok kr - hıklar... Eski okula ile yeni okula urasmda- ki dağlar kadar farkı, gelip burada gör meli... Falakalı bocanın önünde diz çö ken Osmanlı çağının çocuğu, ne zavallı bir mahlük imiş. Hele neymiş o divitler, o saz kalam- da, kocaman bir billür gözüme ilişti. Müze enüdürüme: — Bus nedir? diye sordum. Gülümsiyerek anlattı: — Bunun adına mühre o derler. Küğrdı düzeltip parlatmağa yarardı. Es- ki kâğıtlar, şimdiki gibi işlenmiş değil, bam olarak gelirdi. Hattatlar, yalnız alacorne kâğrt kul. lanırlardı, Bu kâğulara üzerlerinde, la- giliz armasındaki boynuzlu hayvan res- mi olduğu işin boynuzlu mânâsma ala corne denilirdi. Sonraları, ağızdan ağı” za bu alacorne sözü, Ali Kurna olup gileti. Alacome — kâğıtlar, elde yapılırdı. Buraya getirildikten sonra, hattatlar, üstlerine soğan kabuğunun kaynatılmış suyumu renk verecek diğer maddelerle karıştırarak sürerlerdi. Kâğıt kuruyum ca, kısmen jelâtin, balık tutkalı, kola, daha sonra da yumurta akı, şap sürü - lür, ve en nihayet üzerine mühre çe- kilirdi. Bu mühre, kâğıda kolayca yazı yazılabilecek düzgünlüğü verirdi. Mükhreden sonra da tekrar âhir de- nilen bir madde ile kâğit parlatılardı. Ahirim başlıca hususiyeti şu idiz Ahir sürülmiyen kâğıtlardan mürekkep le - kesi kolay kolay çıkmazdı. Hattat, bir yere yanlış bir o mokta kondurunca, onu üzene bezene yalayabilmek için ki ıda âhir sürmek gerekti. Eski yazıcılara boş yere mi mürek kep yalamış denilirdi? o Mürekleebin yayılması da ayrı bir işti, Beziryağı yakılır, isi alınır, bire dört nisbetinde zamk ilâve edilir, ba » vanlara konup, ber havan için, tamam yüz bin tokmak vurularak o #antlerce dövülürdü. Mürekkebi muhafaza etmek çin lika denilen ham ipek, yahut hur- ma liflerinden yapılmış bir nevi sün- ger kullanılırdı.,, Yeni yetişen (çocuklar, ne kadar büyük kolaylıklar içinde çalıştıklarını, bu izahatı dinledikten sonra umarım daha iyi anlıyacaklardır. İnleilâp müzesi, bir çekirdek olmak. ia beraber, cumhuriyet mesi bela ibretle göz gezdireceği şeyi E makta güçlük çekmiyecektir. M. $. Güngör Yeni Soyadı alanlar Herkes Öz türkçeden e güzel bir yeni soyadı alıyor pm Nihat ve ye mai neru Vu şii Kenan Adeptizel) Pendik inhisarlar idaresi eksper-mani Pülâtörü M. Ali (Yüksel) Emniyet 1 (2. de polis ya Çerdoğan), M, uhasebede pol Reşit ve kardeşi in (Seker) kes) Emniyet Ş.K. 2 de Sabri (Yavaş) Emn'yet $. 4. K. 2 de Osman (Uğur) Emniyet $. 4. K- 1 de Nuri (Esen) soyadımı almışalr - dir. Bursada Penisi zade üülesinin bü- aş elrndı, Ferâizcizade matbaasının 1 ve Gündoğdü risâlelerinin Mahi 'e muabrriri amcamız ve baba- miz merhum Ferhizcizade Bay Şakirin a yılında Bursada neşrettiği Türk dili inkılâbı hakkındaki Gündoğdu tiaslesine izâfeten (soyadımız olarak (Gündoğdu) yu kabul ve kendim ze Malettik Mütekait binbaşı ek vd İ mile ismi olan Osman İl eğer yöremiz adını almışlardı * İstanbul deniz Ücareli müdüriye- ünde müdüriyet odacısı (o Bekir Sami (Akım), soy adını almıştır. Liman şirketi o memurlarından Nizamettin, eşi Nebile, (| ikizi Nudiye (Ertan), deniz yüzbaşılığından mmüte knit Rıza, eşi Nazmiye, oğlu Şerafot- &in, eşi Adalet, torunu Aysel (Güner), Istanbul belediyesi | tahsil Ali, eşi Hatice (Adanır), Sigorta şir- kot müfettişlerinden A. Arslan eski olan (Arslan) soy & 'dni muhafaza ve bunu Teşvikiye nü fus dairesinde tescil ettirmiştir. Teş- vikiye mıntakasında bu adı başka bi risi alamıyacaltır. * Gazetemiz yazı işleri müdürü E- tem İzzet Benicenin dayısı Nişanta- şında Bayır sokağında 38 numarada mütekait askeri kaymakamı O Zühtü, refikası Zekiye, kızı Nişantaşı orta mektebi fizik ve tabüye hocası Hatice, oğulları tayyare makinisti Celâl, üniver- site hukuk talebesinden Tahsin de ai- Gr. Kaza iz devam Atina üniversitesinden gelen talebe Atina Üniversitesi talebesinden 24 kişilik bir grup bugün şehrimize gele- cek ve yarın Romanyaya gidecektir. Istanbul üniversitesi talebeleri bugün bu talebeleri karşılıyacaklar ve Jstan- bulun görülmeğe değer yerlerini gös teredecklerdir. Karadenizde fırtına diniyor Birkaç gündenberi Karadenizde bü- küm süren fırma dün aleşam epice ha fiflemiştir. Karadenizde bulunan Cumburiyât vapurunum hiç bir zarara uğramadan | fırtınadan kurtulduğu, bugün limanı - mıza geleceği anlaşılmıştır. Fırtma dolayısile Kavaklardan di- sarıya çıkamıyan vapurlardan Vatan, ve daha bir kısım vapurlar dün çıkmış- lardır. İzmir ve Sürmene vapurları da bur gün Karadenize çıkacaklardır. Gaziante kurtuluşu Gaziantebin kurtuluşunun on üçün- cü yıldönümü mü ile, Gazian- tepli gençler tarafından yarm asat 16,5 da Halkevinde bir toplantı yapı" lacaktır. Merasime İstildâl Marşle Kasımpaşa Spor Birliği ğından: — Birliğimizin yıllık kurulta. yı 28-12.934 cuma günü söat 9,30 da Birlikevinde toplanacaktır. Bütün üye lerin gelmeleri dileğimizdir. ———— ' esasen kendi soy adı olan (Beni ce) yi ailenin diğer efradı gibi kendi- lerine soyadı olarak tesçil ettirmişler- * Galata köprüsü amelesinden Rüs- tem, karsı Zoliba, oo oğulları Almet, Mahmut, Mehmet (Yavuz), asekri te kaütlerden Hasan Ali birader zadeleri Balıkesir hastanesi imzibat zabiti Tev- fik Talst ve liman şirketi | munmelât şubesi şeflerinden Refik Talât, ve Or. mr Talât ve aileleri (Alpman) soy ad- larını almışlardır. * Bahriye yüzbaşılığından müteka. Abdürrahman (günay), ticareti da - biliye gümrüğü memurl Güzüde (görgün), 396 numaralı gümrük muha- faza memuru Ferit (ılgaz), deniz tice- ü kontrol (özkan), kadınlar birliği genel kâtibi Aliye Esat Cülgen), Binbirdirekte sot- necilerde Zeynepkimil sokağında müte- kait binbaşı Aletin (Ariman), Di - vanyolundu pulcu Arif caki sile isi olan (incili), ist. belediyesi teftiş he- yeti daktilosu Halide, valdesi Naciye, kardeşi Turgut | (Tukun), Ga P. M. memurlarından 1599 po. Sabri ye kar. mal, m. muhasebe kü. Saffet (Tülbent çi), Alemdar Na. po. me. 1030 No, lu Ziya (Erkeskin), Alemdar Na. po. me 499 Hamit (Kaya), E.M “e bürosu memurlarından leri mütekeit yüzbaşı Ihsan, Umurca fabrilensı müdürü Cemal, Düzce sıhhiye me. Ahmet (Demir), E. M. ahlâk zabı- tası 3 cü ko. Mehmet, © kardeşi Nuri (özen), E. M. ah. zabıtası 3 cü ko. Adem Sabri (Duman), E. M. Beyoğlu müteferrika 3 cü komiseri Halit (Erol), E.M. Mü, 3 cü ko. Şevket — (Erkal), E.M. 2 ci şube 3 cü ku, ko. Ziya (A- car), E. M. po. müfettişliğinden mü - teka Nazmi, kardeşi Cebelibereket bükümet baytarı Ismail Hakkı (Dur sun), E- M.4 sü gabede Niyer (Erkan). Seyrisefam telefon me. mütekiat Sabri (Tunçay), Gedikpaşada Divamüli ma - lesinde İhsaniye sokağında oturan Hdbal Çakışık) sey adlarını almışlar - dir, rari solsağında Abesava (akada), Vez- Seyyah Tercümanlarına Ders Kurs yarın » sabah başlıyor ha Ziya Sanki nda ay sürecektir . Ana kucağında Büyüyecek İki yavru Bulgaristanda Karyat kasabasında anasi ve babası öldürülen 6 yaşmda Zeynep ve yedi yaşında Firdevs ismin- de iki kız çocuğu Sofyadan şehrimize gönderilmiştir. İstanbul çocuk es'rge- me kurumu, bu iki kız çocuğunu An- karada umumi merkezde bulunan &- na kucağında yetiştirilmek üzere dün Ankaraya gönderilmiştir. Rıhtım şirketinin Devri Yılbaşından itibaren hükümete dev mukavelesi evvelki gün h'ssodarlar ta- rafından imzalanmıştı. Rıhtım şirketi- nin bütün muamelâtını tasfiye için seçilmiş olan Busiye ve Viviy Fransa» da bulunmaktadır. Murahhaslar ilgi güne kadar İstanbu la gelerek yılbaşından evvel tasfiye muamelâlını bitirmiş olacaklardır. Rıhtım şirketi antroposu da gümrü- ğe devredilmektedir. Bu işle uğraşan gümrük idaresi memurları ile rıhtım şirketi hissedarlardan mürekkep hı yet bütün malları ve antrepodaki oşya İarı tesbit etmektedir. Devir muamelesi yılbaşına kadar bitmiş olacaktır. Atatürk köprüsü Yapılıyor Uzum bir müddettenberi Nafin Ve- kületi tarafından tetkik edilmekte ©- lan Atatürk köprüsü projesi mihayot tasdik ve kabul edilmiştir. Proje bu - günlerde belediyeye gelecektir. Anka rada bu işle meşgul bulunan belediye yollar şubesi müdürü Bay Galip şehri- mize dönmüştür. Proje gelirgelmez, kanuni mizame - lesi yapılarak hemen münaaksaya ko nacaktır, : Saylav seçimi Yeni Saylav seçimi için mahallelere asılan defterler vatandaşlar tarafın - dan tetkik edilmeğe başlanmıştır. Def terlerde isimlerini bulamıyan kimse - ler, intihap teftiş heyetine müracaat ederek isimlerini yazdırtmaktadırlar. Bazı mahallelerde bir Ikitım vatandaş” ların isimleri noksan yazıldığından, in tihap heyeti teftişiyesi bu noksanları tamamlamaktadır. Defterler daha on üç gün asılı duracaktır. saa, Kan redilecek olan Rıhtım şirketinin devir | Güzel yazı rmiüiisabakarmnız Bir haftalık dahili Se bezi vakayii takip ediniz en şayanı dikkat bulduğunuz hadise hakkında bir yazı yazıp bize gönderiniz. En güzel yazılmış makalenin sahibine: Slira İkinci gelen makalenin sahibine: 2.5 lira Hakkı telif verilecektir. a musabakaya yalnız liseler, yüksek mektep talebeleri iştirak Ülebilirler Yazıların gazete yazısıyla azami (75 ve asgari 30 satır olması, kâğıdın bir tarafına a yerler bulunması lâzımdır. lu Süz oan Mi uk şe kala SİMİ Gi tarzda postaya verilmelidir. Geçen müsabakamızı kazananlar Güzel yazı müsabakamızda birinciliği “Cenevrede Habeşistan - Ital- ya duruşması serlevhalı yazı ile Galatasaraydan Mehmet Hulüsi, ikinci liği “Atina konuşmaları,, serlevhalı yazı ile Galatasaraydan Muzaffer kazanmıştır. Kendilerinin hüviyet varakalarile gazetemize müracaat e- derek mükâfailarını almalarını rica ederiz, Cenevrede Habeşistan - İtalya duruşması Afrikanm son serbest ulusu Habe- I şistanm, Roma hükümetine sırur taş | kınlığı (hudut tecavüzü) suçunu yük- İeten notasını Uluslar Derneğine ver- mesi bütün acunda büyük bir alâka u- yandırdı. ve Somali Italyasm srnarla” e lak bu kari savaş başlangı- cı yüzlerce insanım « ölümü ile netice- lendi. Yalnız âdi bir sınır vakası zan. nedilen bu kavganm bütün bir ulusun maukadderatında bir rol oynıyacığını kaydetmek, işe bir kat ehemmiyet ver- mektedir. Afrikemm belli başlı ülkele- rini aralarında paylaşmış olan İngilte- re ve Fransa nedense Habeşistana sl uzatmamışlar, burayı İtalyanın işleme- sine (nüfuzuna) bırakmışlardı. Zaten daha evrsl Habeşistan verimli toprak- lariyle İtalyan bakışlarını kendine çekmişti. Ri ümetinim kendisi: ne yardım bahanesiyle snduğu pro- pa ise içeri biç bir engel göstermiyordu. Fakat yeni Ha- beş imparatoru bu | propagandaları memleketi için pek iyi olmadığını dö- şünmüş olacak ki o komşusunun içeri sokulmasına karşı siyasal ve ökonomik çareler aramağa başladı. Japonyaya, ATİNA KON! Dış işleri bakanımız Bay Tevfik Rüş tü Aras'ın Cenevreden dönüşte Atina- ya uğrayarak bilişiğimiz, Elenin baş ve dp işleri bakanları ile yaptığı gö- son yedigünün üstünde en çok özenle, kıvançla durmağa değer bir duyumudur. Bu asığlı konuşmalarmda bakanı muz Uhaslar derneği ortaya atılan projelerin anlamı karşı smda Elenli arkadaşlarını aydınlatmış oldu. Gerek bu projelerin, gerek Av» vw r rultakla Balkan andlaşmasmın belli sıyasan üzerinde ki rolü her bakımdan ayrı ayrı çok titiz özenle gözden geçi- rilmiş, Türkiye ile Elen arasmda oldu- ğu kadar Balkan blokuna giren kom- şu ulusların da gün geçtkçe inancmı arttıran hızla açık amaçlarma doğrü yürüdükleri sevinçle anılmıştır. Türkiye ile Elen arasmda tarihin yan- | bışlıklarını temizliyen ve bu iki yülesek | karakteri ulus o arasmda en doğru, en uygun geçimlerle srklaşan, bütünle- şen yakınlığın ilk alamlarını yaratan Ankara amtant kordialile, onun gövenç li temelleri üstünde kurulan Balkan antlaşmasının yalnız Balkanlarda de» ğül, son aylarda korkulu saramtılar at- latan Avrupa barışı tutmakta ne ka: CEMİAN, 1, Biredi (hepsi birden, topu man.) 2, Hep, 3, Toptan, 4, Tükeli, (Bak: Gümleten, bilcümle, kâmilen,) , Barça, 2, Bütün, Bütünü, 3, Hep, Hepsi, 4, Kas Amerikaya yeni ökonomik imtiyazlar verildi. Habeş hükümeti bundan bir müd. det önce İtalya kralını somali ve Erit. re müstemlekelerini gezmesinden çok kuşkulanmıştı. Bunu takibeden smır kavgasının İtalyanm kendisi hakkında düşündüğü siyasal dileklerin bir gös- terişi olarak kabul etti. | Habeşistan bu hâdiseyi, Uluslar Derneğ'nin bita- raf şe yüksek (görüşüne, bir notayla sundu, Diğer taraftan İtalya buna mukabil bir nota ile cevap verdi. Bunda işlevca suçun kendisi tarafından değil, bizzat Habeşistan tarafından yapıldığını yaz» makta, ayrıca tarz'ye ve tazminat is- temektedir. Uluslar Demeği | geçenlerde acun sulkü için büyük tehlikeler gösteren Yugoslav - “duruşmasını, Sar havzası meselesini büyük bir doğruluk- la sona Buna güvenerek Ha- beşistan - İtalya duruşmasını da tatlı bir sona bağlamasını arzu etmek, onun çin yaylasi güç bir şey olmasa ge- rekl. Galatasaray lsesi 11 inci sınıf Ahmet Hulâsi, UŞMALARI lar geniş değimi olduğunu görüp anla- mayan kalmadı. Atinada toplanan üç uyasa adamı bu elbirliği sryasasının enginleştirmek için bundan sonra da aşılmaz bir topluluk çevresinde elden gelemi esirgememeği söylemiş bulunu- yorlar. Her bakımdan (verimli yollarda koşan Türk - Elen iyi İyi geçimine ilişikli işlerin gidişlerine bakılırsa karşılıklı azakları sarağınm bir daha (gözden geçirilmesi, pürüz varsa elenip ayıklan mas da onaylanmıştır. Sıyasal bir anlaşmanın çizileniş sınır. larma sığınmayacak & kadar aşkım ve taşkım bir varlık olan Türk Elen anlaş masınm gereklerinden saydığımız bu işin de en yak çağda iki ulusu da 89 vind'rocek uyuşma ile başarılacağına kuşkumuz yoktur. Herkes anlamıştır ki komşumuzla yakınlığımız sadece (o kâğıt üzerinde yazılı değil, duygularımızm, düşünce. lerimizin âstünde kuruludur. Türk » E len o beraberliği bugün kaynakları uçsuz bucaksız ( dileğle yaşayor we yaşayacaktır'da. Son Atina görüşmeler ri bu sarsılmaz varlığın köklerin per- çinleştirdiği gibi, onun aşılmayacak kadar zorlu ve güçlü olduğunu bir gez daha bütün acuna haykırmıştır. Galatasaray lisesi: Muzaffer Cevdet eremereeaeaaaeeasaneaameaaaearsesearasamaaamrrre rreaeaseeamesemeeaaaeeeeaeereseeseeemeeeee sa, CEMAAT, 1, Alay, 2, Bölek, (Takım man) 3, Bölük, 4, wi Badan) 5, Çokluk, 6, Çokum, gaf, kalabalık man.) 7, Çokuntu. 8, Kamığ, Kamnfı (Bütün halk man.) 9, Kurulma (o (Cemmi gafir, kalabalık man.) 16, Ögür, Tİ, Tukum, 12, Topluluk, 13, Ulas, (Kabile, kavim man.) im 'CEMAATTEN, AYRILIP YALNIZ KALAN, Yetintek, CEMİYET, 1, Algın, (Toplantı, “resnion, man.) 2. Geyen (Velime, hitan demiyeti, gibi sevinç toplantıları man.) 3, Ci yin, (Yk: Yağın, toplantı, meclis, içtima man.) 4, Derim (Toplantı man.) 5, Dernek, (Bir maksit için toplantı man.) 6, Düğün (evlenme ve sünnet gibi cemiyetler man. “Sünnet düğünü — hitan cemiyeti.) 1, Koşum — Askeri alar) 8, Oy. mak, (kitapçılar oymağı — cemiyeti, loncast) 9, planına, Li, Topak 12, Topluluk, 13, Yığmak, Tiği, 1, Könmek (Karmca könneği); 2. Toplan, na yeri, Toplanılan yer. "Cemre (Yanmış kömür parçası ma.), 1. Kor; 2. Köz (8 caklik ve kmvılcm manalarına da gelir.) & Koz. Çanak, 1. Bkm (Cemo, böğür man) 2 Büğreğ Askerlik. ustlahı), 3; Büyünğ (Cağ) 4. Kanat. 3. Kol. 6. ve kuş kanadındaki uzun tüyler man) 7, Yeli 'Cenah katantı, Büğrekçi 'Çenahı yemin (meymene), 1. Burangar; 2. Sağ kol. Cenahi yesar (meyserel), 1. Cuvangar, Cuvankar; 2. Sol kol Cenaze, 1, Gl 1 088. Ora 4 Sengü; 5. Şarır, e. Cendere, 1. Bankı; 2. Bastruk; 3. Demcek; 4. Oklava (Bak Mnesne.) 1. D8L 2. Gonuk; 3. Oğlan. shut, 1. Düşük 2 Düşün: 3 Perik (Bundan Perle P: : Iskat) Cenk, 1. Çapgulaş (Mübareze “Combat” man.); 2. Dokus, Döğüs; 8. Harhaşa; 4. Kavga; 5. Savaş; 6. Tutuşma; 7. Uğ- raş; 8, Uruş; 9. Uruş tokuş (Bak: Cidal,), Cengüver, 1, Alp; 2. Barlas; 3 Kavgacı. 4. Tokuşgan. 0 inleme) 7, Yağlama. 8, Yollamak (Bak: Âh ve zör, BÜLBÜL, 1. Böberdek, 2. Bübürdek, 3. Bülbül, (Türk: Parçada gire çizer) lek £ Kakalak, G öüikm 7, Sandıkaç, 8, Sandug; Sandulaç, Te, Sandıvac, TI, Si drraç, 12, Sunduvaç, BÜLENT, 1. İdir, 2. Yüce, 8. Yüksek, Bak: Ali) BÜLHEVES, Gelgeç, (Bak; Sebat İk, BÜLUĞ, Erginlik, 2, Erkeklik, 3, Er! Irtik, İrenlik, 4, BOLOĞA ERMEK, İrişmel i bile e BULOĞA ER 1. Erişme, 2. ik, 3. Kendini bil. BÜLUGA ERMİŞ, 1 baca yk ein $ EE “Erişik kızlar,, 4. Erri “e 6. Kanı bulanmış, 7. Yetiş Mum? Genk SUM, 1. Gırtlak, 2 x “ ELM edi öynük, 3, Önük, 4, Pakur, © BÜNÜVVET, 1 Gğüllak, BUNYAN, 1. Dik Tük 2 Ye Esas. BUNYAT: 1: Minar 5 Ön öl dak Ema BÜNYE, i, Buldık, (i pi 4, Yanan, BUREHNE, 1, Açık, “Bürehmeser — Başı açık,, 2, Castav« lak, 3, Cavlak, 4, e 5, Çıplak, keki. ki gı plak; Çarlclak, &, BURAN, 1 Hekge, 2, Blk 3 Nel 1, Tam k, 5, Tı Geçen, Çer dell) z a BÜRKAN, (Bak: Volkan). BÜT,1, orana del, Bari 3, Barkat N (Sürek içir. yeli, endam, alp; ma.) 5. Tan elrisüyasi szizlerinin ve san süretleri ki hiristiyanlar onlara tapatiar) 8, Tün, Ma ae 3, Karum, 3, Yan CA (cn7), (Bak: Mahal) CABECA, 1, Ulüştürü, 2, Yer yer. CADDE, 1, Ast, 2, Orasi, 3. Uluyol, 4 Uram