27 Aralık 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Aralık 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

vr TEFRİKA: 41 ittihad ve era (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GÖRE) Her hakkı mahfuzdur. Yazan: A.C. Italya Trablus Garb ve Bingazinin bilâkaydüşart ilhakını ilân etmişti Sait Paşanın meb'usan meclisin- de söylediği bu sözlerden bir Türk- İngiliz anlaşması mânası çıkıyor - du. Sadrazam Sait Pasa memleket- te İngilizler lehine şidetli bir ce- reyan hasıl olduğunu anlayınca he men o cereyanm başına geçer gibi görünerek mevkiini kurtarınağa muvaffak olmuştu. Çünkü söyle - diği sözlerin tesiri altında kalan meb'uslar, ona büyük bir ekseri - yetle itimat beyan etmişlerdi. Sait Paşa tehlikeyi bu suretle atlatmağa muvaffak olduktan son- ra İstanbuldaki sefirleri oynat - mağa başlamıştı. Bir kere Alman sefiri ile vukubulan mülâkatında sefir kendisine kuvvetleri biribiri-| ne uygun olmayan (İngiltere il Türkiye arasında akdedilecek bir ittifakın zayıf taraf için tehlikeli olacağını söylemesi üzerine Sait Paşa böyle bir ittifakın mevzuuba: | his olamıyacağı cevabını vermiş- ti. Baron Mareşal bu cevaba mem-| nun olarak oynadığı taktik rolden | dolayı kendisini tebrik etmişti. Ha-| riciye Nazırı Asım Bey dahi Ingil- | Ju tere ile Türkiye arasında bir itti - fak akti için bir tasavvur mevcut olmadığını Alman sefirine anlat- İ maaş Her ne kadar sefir Baron Mare- | şal bu sözlere inanıyorsa da Berli- ne yazdığı bir raporunda Sait Pa- şanın .ngiliz yardımından ümitler | beklediğini hissetti de ilâve e | diyordu. Bu raporda aynen şunla- rt söylüyordu: “İngilterenin yardım edebilece- ğine ve etmek istediğine burada o kadar intizar ediliyor ki Sait Paşa- nın hareketini yalnız taktik bir ma- nevra gibi telâkki etmek hatâ olur- du.,, Gene sefirin böyle bir raporuna nazaran Sait Paşanın kendisine, ber ne kadar İngilizler tavassut et- mek istiyorlarsa da biz bir Alman tavassutunu tercih ederiz sözlerini sö) iylemişti, Fakat İtalya, diğer devletlerin tavassut etmelerine imkân bırak - mamak için 5 Teşrinisani 1911 de Trablus Garp ve Bingazinin bilâ kaydü şart İrem ii hak edildiği- ni resmen ilân eylemişti. Bu süret- le her türlü tavassut ihtimali orta- dan kalkmış oluyordu. İtalyanm yaptığı bu teşebbüs Avrupada fe- na bir tesir hâsıl etmekle beraber İş o fena tesiri hâsıl etmekten baş- ka bir'netice vermiyordu. Türkiye de ise Halyanların bu hareketi har be devam arzusunu azami derece- de şiddetlendirmişti. Artık sulh | ibtiyacı ve sulh yapılması fikri büsbütün ortadan kalkmıştı. Me - busan Meclisindeki Arap mebus - lar bir karar vererek “Şayet Trab- lus Garp feda edilecek olursa A - rapların Osmanlı Padişahlarınm. hâkimiyeti altında yaşamak için hiç bir alâkaları kalmıyacağını, ilân etmişlerdi. İtalyanlar tarafı dan koşulan şartların Babıâli tara- fından kabulüne hiç imkân yoktu. Çünkü Italyanlar silahların bıra - kılmasını, Türk askerlerinin Trab- lustan geri çekilmelerini istiyorlar dı ki bu şartlar kabul edildiği tak- dirde Türkiye ile müttefikan ha - | reket eden Sünusilerin âsi olarak İtalyanlara terkolunmaları lâzım - geliyordu. İHalyanlar bir taraftan Trablu- sun ilhakını ilân ederlerken diğer taraftan orada bir karış bile ileri « lemeğe muvaffak olamıyorlardı. Parlak şenliklerle tesit ettikleri ilk muvaffakıyetlerinden sonra bütün askeri harekât durmuştu. İtalyan askerlerinin memleket dahiline doğ ru yapmak istedikleri ileri hare - ketler büyük mağlâbiyetlerle neti - celenmişti. Avrupa diplomatların - dan birisi bu aralık diyordu ki: “Türkler, kendilerinde mevcut o - lan büyük yaratma kabiliyetini in- kişaf ettirebilmek için vakit kazan dılar.,, hakikaten, yapılan büyük fedakârlıklar neticesinde az za - man zarfında Trablımta bir Türk | ordusu yaratıldı. Italyanlarm de- po ettikleri askeri tenezzüh çetin bir harp şeklini aldı. Alman sefiri vaziyeti hakkında Berlin Hariciye | nezaretine gönderdiği bir raporun | da diyordu ki: “Türkler gene sabrederek bekle mek usulünü takibe başladılar. Bu hususta Türkler, tasavvur edilemi- yecekkadar tehlikeli bir rakip Isa | silebilirler. en Trakluru reptet - melerine imkân yoktur. Babrâli - nin Trablus Garbin ve Bingazinin ilhakını tasdik etmesi İtalyanlar, Avrupada bir karışıklık çıkararak Türk askeri kuvveti harap olunca- ya kadar ve Türkiye böyle bir va- ziyet mevcudiyetini mu hafazaya mecbur kalıncaya kadar bekliyebilir.,, italyanlar, Trablusta çok faik Italyan kuvvetlerile çarpışan fe - dakâr Türk zabitleri ve askerleri tarafından gösterilen mukavemetin kırılamıyacağını anladıklarından #muharebeyi Türkiyenin kara sula- rma sirayet ettirmek istiyorlarsa da, Avrupa devletlerinin şiddetli itirazları yüzünden buna muva! » fak olamıyorlardı. Meselâ Arna - vutluk sahillerini topa tutmak is- teseler Avusturyalılar, Boğazlara hücum etmek isteseler Ruslar kı - yamet koparıyorlardı. Hususile bo gazlar meselesinde Ruslaş, yalnız | kalımıyorlardı. Bütün dev a o işte alâkadar görünüyorlardı. İttihat ve Terakki yalnız Trab- lus harbini düşünmüyordu. Boğaz r mesel; e Rusların boğazlar ekine takip ettikleri emellerde başlı başina ayrı bir dert teşkil edi yordu. Daha Trablusta muhasama başlamadan evvel Ruslar, asırlar- danberi takip ettikleri uzak şark politikasını ve Akdenize inmek ga yesini tekrar ateşlendirmeğe baş - İamışlardı. Rus harp gemilerinin boğazlardan serbest bir sureett geç melerini istiyorlardı. Rusya H. ye nâzırı iken Rusyanın Paris se » firliğine tayin edilen İsvolski Trab lus hâdisesi üzerinde boğazlar me selesini ortaya atmıştı. Çünkü mem leketimizin maruz kaldığı büyük tehlike esnasında boğazlar mese - lesinin artık kolyalıkla halledile « bileceğini zannediyordu. İsvolski- nin diplomatik muhaberatına da - ir 1926 da neşredilen bir esere na- azran Rusyanın Paris sefiri diyor- du ki: Türk - Italyan ihtilâfınm da ha ziyade şiddetlenmesi ihtimali vardir. Biz bu vaziyet karşısında yalnız Balkan Yarımadasında sul hün ve intizamın muhafazasına ça İişmalıyız, ayni zamanda gelecek hâdiselerden bilistifade kendimiz için azami Faideler temine gayret , Bulgar papasları !Bir Bulgar gazetesi Papas kisvesinin Islâhını istiyor Solyada çıkan belli başlı gazetelerdeni Mir gazetesi Bulgar Papaslarının elbiso- leri hakkımda yazdığı makalede diyor ki: “ Bulgar Papasları için başka ve da. | ha rahat bir elbise lazımdır. Cünkü Pa- paslarm bugünkü elbiselerini temiz ola- rak muhafaza gayet güçtür. Papasların uzun saçlarımı gizleyen serpuşları için de vaziyet aynıdır. Saç ve © sakallarının bir kısmını kesmekle Ruhaniler nüfuzla- rından hiç bir şey kaybetmezler. Kilise kanunları ne rahat elbise giymemeği ne de hıfzıssıhaya riayet etmemeği emre der. Şunu da unutmamalıdır ki Bulgar Papaslarmin eks öylerde oturmak. tadır, halbuki köylerin vaziyeti, ruha- nilerin giydikleri elbiselerinin ve kılık'a- rının Usmiz tutulması için İâzengelen şartlar: haiz bulunmamaktadır.Diğer taraf tan Papasların bugün giydikleri elbise- ler gayet pahalıya mal olmaktadır ve bundan dolayi da Paçanar sile sik yeni sini yapamamaktadırlar. Halbuki iyi, te- miz ve rahat iyimi bir papas her hal- çök mühim olan vazifesini daha mü- , kemmel olarak ifa edebilir, Hoilanda selaretinin bü; kümetimize teşekkürü ANKARA, 26.A.A. Londra. Melburn hava yarışlarına iştirak etmiş olan Uivel adındaki Holanda ne memleketimizde iken hükümetimiz tarafından gösterilen yardımdan ve ko- laylıklardan dolayı Holanda sefareti hü” kümetinin teşekkürlerini bildirmiştir. TAN MİLLİYET'in yeni adı olacaktır. IHARİCİ HABERLER Şarki Avrupa andlaşması için Fransa ile Sovyet Rusya arasındaki protokol MOSKOVA, 26.A.A, — Şark Avrupa | andlaşması hakkında 5 birinci kânunda Cenevrede Fransa ile Sovyet Rusya ara- sında imzalanan protokolun metni şu- dur £ “ Fransa Cumhuriyeti dışarı işleri ba-| kanı ile Sovyet Rusya dışarı işleri halk | komiseri, hükümetlerinin müteşebbisi bulundukları bir şark andlaşması akdi i- çin yapılmakta olan müzakerelerin bu- günkü hali hakkında Cenevrede noktai nazar teatis'nde bulunarak derpiş olu- Ban uluslar arası mukavelelerin akdine devam etmek yolunda her iki kükümetin müşterek kararın müşahade etmişler- dir. Girişilen müzakerelerin daha faal bir safhaya intikal etmek üzre bulunduğu şu ana Fransız ve Sovyet Rusya dışarı işle- ri bakanlarıkendi hükümetleri namma a- şağıdaki hattı hareketin ittihazını kar. şılıklı olarak taahhüd etmek hususunda mutabık kalmışlardır. 1 — İki hükümetten hiç biri misaka iş- trak edecek olan ve bilhassa buna esas itibariyle henüz muvafakat etmemiş bu- lunan hükümetlerle olan münasebetlerin de, mıntakavi şark andlaşmasının veya buna bağlı anlaşmaların ihzar ve akdini tehlikeye düşürebilecek veya mülhem ol- dukları fikre mugayir olabilecek iki ta- raflı veya bir çok taraflı siyasal anlaşma- Noel dolayısiyle İngiltere krali Radyoda ulusa Bir söylev verdi LONDRA, 26. A.A. — Havas ajan sından : Kral beşinci Jorj, Nosl yorta- su münasebetiyle radyoda İngil paratorluk tebeasma hitaben İevi yu suretle biti daimi sevgimi ve onun da büyük aile- mizin birliği içinde kendisine düşen mevkii anlamasmı ve tamamen £ takdir etmesini görmek arzumu oraya götürme- sin isterim. Noel şenliği en ziyade bir aile mera- simidir ve beni dinleyen hepinizin Kra- la ne derece; adar bağlı ve brbiriniz en büyük bir sile düşüncesiyle ne kadar birleşmiş olduğunuzu anlamanızı En candan dileğim bu düşünce ve i lerin kürrvetlenmesi ve daha ziyade pılinasıdır. Acun endişe içindedir. Mü. küllerimize bu aile ruhu ile karşı koyar. sak muzaffer olacağımızdan eminim.,, Efgan - İran hâdisesi TAHRAN, 28.A.A. — Efgan asileri- nin Zurabad'a taarrurları üzerine olan biteni yerinde tetkik etmek ve ölenler le beraber zarar ziyanın bir bilinşosunu yapmak üzere yüksek zevattan müteşek- z muhtelit bir kamisyon teşkil edilmiş» Fransız komünistlerinin Staline hürmetleri PARİS, 26.A.A. — Fransiz komünist fırkası merkez komitesi Bay Stslin'e 58 inci yıl dönmü münasebetiyle, Ümanite öszeteşinde çıkan aşağıdaki heyecanlı cunun istimar edilen milyonlarca işçisi. Bin şefi ve bolşevik fırkasının, teştimizwe vel zaferiyle sosyalizm kuruculuğu zafe- vi temin eden, muzaffer şefi Leninin ha lefini selimlarız. Acun işçilerinin vatanı olan Sövyetler birliği sosyalizminin Yapıctsına, acun proletaryasının şefine, &ziz ve büyük ar- kadaşımız Staline selâm.,, Kayıp tayyareciler PERPINYAN, 28. A.A. — 1933 de etil burunda tayyareci Gate ile Broke kaybolmalarından ötürü çıkan bazı yellara bakla Gayyarecler sağlik ve fakat ecnebi bir devletin emriyle kendilerini gizlemektedirler. Buna muka- bil mıntaka yerlileri tayyârecilerin ada- ya indikten sonra öldürüldülderini iddim iyorlar. Dün bu hususta tahkikat yapmak için araştırma tayyaresi bir yolcn ile birlikte Fransız kinesine doğru yola çıkmıştır. Kar fırtınasına tutulan bir vppur ANVERS, 28.A.A. — Halifaks açıklar rında bulunan Emil Franki ismindeli va- pur bir kar fırtınasında dümenini kaybe. derek 8. o. ». tehlike işareti vermeğe başlaması üzerine Hanri Japar Belikn vapuru yetişerek Emil vapurunu yedeği almıştır. Dün buradan kalkan iki gemi de bu sabah vaka yerinde olacaklardır. Birinci genel müfettiş DİYARIBEKİR, 2.A.A. — Birime genel müfettiş Bay Hilmi bugün Diyarı- ekine gelmiş, mansurlar ve köle te dan karaşılanmıştar. Lizbonu su Yastı LİZBON, 26. A.A. — Bütün gece fir Ena ile karışık yağmur yağmış ve şelirin Aşağı maha'lelerini su basarak münaka, Biti durdurmuştur. Zarar çoktur, lar akdini istihdaf eden rrüzakerelere yanaşmıyacaklardır. 2.— Bu hususta, iki hükümetten her biri, alâkadar hükümel rafından böyle bir mahiyeti çek bir teklife ne vasıta ile olursa olsun karılaştığı takdirde diğerine bu teklifi bildirecektir, Bu vecibeler, şimdiki diplomatik te- şebbüsün devamı müddetince olduğu gi bi, aynı umumi düşünüş ve aynı kay, bu teşebbüsün yerine ikame oluna! cek diğer her türlü muahhar teşebbüsle- imlidadınca muteberdir. İki hükümet bu teşehbüslerden ancak devamlarında bir faide olmadığını müşterek bir kar: la muşahade ettikten sonra vazgeçe: lerdir. Bu takdirde ise aynı fikirle ve yi ne böyle bir maksatla biribirine vermeği muvafık görecekleri yeni teminat husu- çerin aralarında istişarede bulunacak: dar. İki hülcümet, Fransız-Sovyet diploma» tik teşriki mesaisinde böyle bir devam ve tesir cereyan etmekte olan uluslar arası müzakerelerinin muvaffa. Amerikada İki tren çarpıştı Enkaz altından 15 ölü çıkarıldı HAMİLTON, (Ontario); 28. A.A.—- Şikagodan gelen ekspresle Ontario'dan Londafa giden seyyah İreni; arasinda kuvvetli bir. çarpışma olmuştur. Bütün hiziyle gitmekte olan ekspres kendisine yol vermek üzere yandaki hat üzerinde duran omnibüş trenine arkadan çarpmış ye s0n vağonu harab etmiştir. — Bu va gonların yolcularından bir çoğu ölmüş- tür. Şimdiye kadar 15 ölü ve 30 yaralı bulunmuştur, Ankaz altından daha yara b ve ölü çıkacağı zarmedilmektedir. Kar zanın işaret yanlışlığından ileri geldiği anlaşılmaktadır. Yunan kabinesinde ATINA, 28 (Milliyet) —— Siyasi wa bafilde, kabinedeki tadili bugün ya- pılacağı ve' yeni Bakanların hemen ye- min edecekleri söylenmektedir. Arnavutluktaki Rumlar ATINA, 26 (Milliyet) — Arnavut» luk bükümetince memleketlerinden baş ka yerlere sürülmüş olan m no el yortuları münasebetile memleketle - ine iade edildiklerini Tiran sefiri bil. dirmeketedir. Bir Yunan müddeiumumisi| ATINA, 26 (Milliyet) — Adliye bakanlığı Venizelos sukasti davasında müddeiumumi bulunan Rizanakosun A- önada © öç öenelik müddeti memuriye- ini doldurmuş olduğundan tebdil edil. ini © temyiz mahkemesine bildiril. miştir. : Türk - Yunan dostluğu ATINA, 26 (Milliyet) — Başbakan Bay Çaldari; hükümet taraftarı Tipos gazetesine yaptığı o beyanatta Türk - Yunan münasebatının pek samimi bir şekilde devam etmekte olduğunu gör- mekle pek memnun olduğunu, soy adı meselesinin de arzu edildiği surette hal. Ha küçük haberler * Iran diş işleri bakanı Kâzimi Han ile İran heyeti, İrak müracaatını müza- keresinde memleketlerini temsil etmek üs ere Cenevreye harekât ki seişlerdr. 4 Pariste Sen nehrinde 1906 danberi ikta olan yarışlar bu ses Roma ayan az: si 94 yaşında ölmüştür. * İstres'ta tayyareci Delmot kapalı devre üzerinde santta 502,468 kilometre ile yeni bir sürat rekoru elde etmiştir. Tayarenin konrol aletleri henüz ölçü memiştir. Tayyare sürati, dönmelerinden birinde, saatta vasati 514,280 kilomötre- yi bulmuştur. * Kubada Noel eğlencesi osmasında bir evde bomba patlamış ve altı kişi ağır surette yaralanmıştır. Bilecikte ü cezasına ç katil ölüm mil Yere gömülü altınları almak için yapılan feci cinayetin tafsilâtı BİLECİK, 26 (A.A.) — Silâhlı ve maskeli üç kişi bir gece Yenişehir rin Kozdere köyünden Şerif oğlu ihtiyar Halimin evi: şev sahipleri uykü da iken basarak Halime ve karısı Âyşeye işkence yapıp küp içerisinde yere gömülü paralarını clmışlar ve bu mücadelede teşhis edildiklerini anlıyarak Halimi ağzından çifte kurşunu ile ve müteaddit yerlerinden kama ile başındaki baş örtüsü ile boğarak öldürmüşler, karısı Ayşenü ayaklarına bıçak saplayıp ve üne kani olduktan sonra savtu$- muşlardır. Halbuki Ayşe ölmeyip bayılmış ve katiller yakalanmıştı.Bun ların muhakemesi Bilecik ağır ceza mahkemesinde görülerek nihayet b muş ve bu tüyler ürpertici cinayeti yapan Yenişehirin Cihadiye köyün * den Hüseyin oğlu Mustafa, Hasan oğlu Halim ve Mehmet oğlu Hüseyi nin suçları belli olduğundan üçü de ölüm cezasına çarptırılmışlardır. Sivas - Erzurum istikraz tahvilleri ANKARA, 26 (Telefonla) — Sivas - Erzurum istikrazının 2 mil - tır. Bu tahvili, de satışa çıkarılacak faizin yüksek olması dolayısile çok kısa bir zamanda satılacağı şimdiden vâki müracaatlardan anlaşılmaktadır. Başkan Kâzım Özalp geliyor ANKARA, 26 (Telefonla) — Büyük ulus kurultayı başkam Gene ral Kâzem Özalp bu akşamki trenle İstanbula gitmiştir. Kâzım Özalp, durakta Başbahan İsmet Inönü ile Dışarı işleri, Ad * liye, Sü bakanları ve mebuslar ve hanlar ileri gelenleri tarafından uğurlanmıştır. Kayseri - Ulukışla hattında 'ANKARA, 26 (Telefonla) — Devlet Demiryollarının Kayseri - U- lakışla kısmında bir demir köprü yerine konulacağından bu ayın 28 in- de Kayseri yolu Eski Japon Elçisi gitti (Baş Linci sahifede) kanına takdim ederken söylediğim nu tukta Türk - Japon ticari münaseba - tında bazı güçlükler mevcut olduğu- na, fakat her iki tarafın hüsnü niyeti sayesinde bu güçlüklerin halledileceği kanaatinde bulunduğumu işaret et - im 'ştim. Ümütlerim bir sene zarfında tahakkuk etti. Ve ticaret muahedesi göçen nisanda tasdik edilerek meri - yata girdiği gülü üş.zün evvel Aska rada takı: esasma müstenit yeni bir Ucaret si Taşması imza edildi. Dışişleri Bakanı Day Tevfik Rüştü Araa ilk de fa olarak (Aran) soyadile bu anlaşma yı İmza etti, Bu'anlaşmamın esası gr mal ister: ithal edel ssası kabul ilmi r. Biz şiandilik Türkiyeden pamuk a- kyoruz. Buraya da pamuklu ithal ediyoruz. Hattâ bi dişçi sandalyesi de ithal ettiğimiz vâ- kidir. Japonya ile Türkiye arasndaki t - cari güçlüğün ortadan kalkmış olmas sından dolayı çok memnunum, Bu alışamdan itibaren güzel mem leketinizi terked'yorum. Buraya gel- mezden evvel yeni Cumhuriyet Tür - kiyesi hakkında birçok şeyler okumuş tum, Bu sebeple memlekeünizi tı yordum. Buraya bir müşahit gibi — Fakat Türkiye hakkında öğ - im iyi şeyler, bana bu memle « Vr görmeden daha sevdirmişti. Bir sene kaldıktan sonra bugün sizlerden müteessiren ayrılıyorum. Adeta çok sevdiğim bir yerden arzum hilâfına u- gibiyim. Yalnız memle ait güzel bâlralar, bu tecâsü. rümü biraz hafifletiyor, Türkiyede gö rüştüğüm hükümet adamları bende çole laymeili hâtiralar bırakmışlardır. o Bü- yük Başkan, İsmet İnönü, Tevfik Rüştü Aras, Şükrü Kaya ve Ali Rananm hep hayranıyım. Türkleri, böyle vazifele- rine bağir hültümet adamlara ma - lik olduklarından dolayı tebrik ede - ketini yin edilmiştir sefir Japonyayı 300 sene idare etmiş olan eski rat bir aileye mensuptur. Pederi bir a ve bir zamanlar Âyan reisi i- M. Togu Gava 25 Künunusanide Barkiyari vapur'le Kanadadan hare ket edecek, Londra va Parise uğradık tan sonra ancak şubat ortalarına doğ- ru İstanbula gelecektir. Silâhsızlanma meselesi — Vaşington muahedesinin feshin- den sonra, silâhsızlanma meselesi et- rafında bugünkü vaziyet nedir?. — Japonya, bildiğiniz veçhile ve: : sington muahedesini bugünkü şerail ve vaziyet İle kabili telif olmadığı 1 5 . çin fethetmiştir. Japonya bugün baş- ka metotlar dahilinde ve daha ma » kul şartlarla yeni bir anlaşma yap « mak istiyor. Fakat Vaşington muaho- desindeki metotları asla kabul #de - meyiz, Japonya tecavüz kuvvetlerini azalt mağa, müdafaa kuvvetlerini alıkoy - mağa taraftardır, Yani büyük gemile» ri azalimağa mukabil memleket mü- dafaası için küçük gemileri alıkoy - mak isteriz. Bunu elde etmek için her rinde yolcu taşınmıyacaktır. Atatürkün Ankaraya Geldiği gün ANKARA, 26 (Telefonla) — dia türk Ankaraya ilk ayak bastığ yaldilmüenli dölâyıslla ba v0 Halkö > vinde şenlikler yapılacak Bayönder ye Taşbebek piyesleri sahneye konan caktır, Değiştirilecek levhalar- dan resim alıumıyacak ANKARA, 26 (Telefonla) — Soy adları dolayısile değiştirilecek | tabelâ ve levhalardan damga resmi alınmaması meliye bakanlığınca defterdarlıklara bil dirilmiştir. A devletin hususi menfaati ile telif kar bil olan yeni bir esas kabul etmek ka- bildir. Biz devletlere umumi tonaj mik dormm tahdidini teklif ettik. Her dev let bu mikdar dahilinde olmak üzere istediği tipte gemi yaplırabilmelidir. Meselâ Japonyanın denizaltı gemisi « ne ihtiyacı vardır. Amerika Birleşik hükümetleri büyük gemiler, Ingiltere kruvazör istiyor. Bu esas dahilinde het dek serbest olmalı. dpanva, lif etmekle beraber gemil, tediği gibi seçmekte serbe: faza etmek istiyor. Biz azaltmak isteriz. Buzün Japonyanın filosu 800 bin & . Bu Vaşington muahedesini imza etmiş olan İngilte- re, Fransa, Italya ve Birleşik Amerika hükümetleri hariç olmak üzere, di « pe devletlerin tonaj mikdarma mü » Müsavat esasına rinyet şarti - my da indirmek isteriz. İşle Japonyanın silâhsızlanma işin - deki noktai nazarı budur, Bu fikri di- ğer devletler kabul etmediği için mü» zakerat durmuştur. Yeniden müzake- Teye ne zaman başlanacağını da he - Büz bilinmiyor. Sovyet « Japonya münasebatı — See Rusya ile Japonya müna sebatı ne haldedir - Japonya münasebatım- da bence kiç bir tehlike yoktur. Man: çurinin şimalinde bulunan demiryolu Zesilği tarafından satın alındıktan talar vardır. Meselâ bu hatta çalışıp ta işlerinden çıkarılacak olan Sovyet açi meeslesi, demiryolunun sa- lma bed Mam ti gibi bazı meseleeir yar dır ki henüz halledilememiştir. Bazı bedbin kimseler ufukta dalma siyah bulutlar görmek isterler. Ayni fikir - de olan bazı Japonlar da vardır. Fa - kat bereket versin ki, Manşuri dan sün ea Dee ten çok memnunuz, Orada yapılacak daha çok işimiz olmakla beraber Man guride herşeyi iyi gidiyor. Buna ba - karak Sovyet - Japon münasabatında tehlike yoktur, diyebil'riz.,, Ankarada sefaret binam M, Musbakoji, kendisine veda © ederken dedi ki — Ankarada bir sefaret binası ya * pılmasını teklif ettim. Fakat bütçe va ziyeti dolayıs'le bunun kabul edi edilmediğini bilmiyorum. Ve sonra ilâve etti; — Güzel memleket i d'lerim, siz de benim gibi Türk < Ja- pon dostluğunu artırmak için çalışı « miz...