8 Şubat 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Şubat 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

” EKE . — Gezgin yazıları — || İ z | Bir giden idare merite oldağı gibi Londrada d Demi vantaları yani yaral " : E «İde, 5 Otobüsler ve vapurlar iş» dare olunur. Bunların ayni Yalın, olduklarını zannetmiyo- İS x tarifeleri, biribirlerila o- Mİ apilemışları, bilet ücretleri falan ing elden çıkar. Buna da — dedik» ina — Nakliye nazırı ka Fİ, 7 i ve varoşlarında 10 adam © bulunduğuna bu işin genişliğini kavra- raltınaı ait muhtelif tven- seri biribirlerinde geçer. Pa- 7 pe ir TE di . öteki sokaktan başka bir , enn Pariste yeraltından yanar, Si RE, bunun içindir iş dir. Sanırım “tobüsleri bir katlıdır. Lon- teli sene evvel, oraya üç sene EİN e meyglaka; A — Nahtiye ücret- ane ağaya ketler biz © if şirketler bir- KÖ ba irin uma masraflar , YA indirilecebilir ve ücretler İş nakil şirketleri şanlar- DR ; 5 20), Tamuay şirketi (Tünel bune el EN a Ni ir”. 4 a e Mütemadi seferler 9 ia değihlelir deniz vasıtaları ara- Kai ram Şo hara ve deniz vas dn a olmak hissediliyor. O- vapur şirketlerinin başka bir şirket elinde ayda görmedim. Eğer HM > KONa ef Şirketini belediye aldık- Yere yamamaksa bunu veya Akay idaresine, Öl ki şe işin en ie v ij şu adlarını yukarı- muhtelif deniz ve kara ta ç Ni di elde toplanması ÖKONOMI Vi Çikulatacılar Heyet gönderdiler Kendilerinden muamele vergisinin alınmamasını isteyorlar Çikolatacılar, kendilerinden muamele vergisi al Me İste- ğile Maliye ve ökonomi bakanlık- ları nezdinde teşebbüslerde bu - lunmak üzere dün Ankaraya bir heyet göndermişlerdir. â Bay Kâzım ve Bay Sa- miden müteşekkil bulunan heyet, yapacağı temaslarda eskiden oldu- İu gibi bundan böyle de bu vergi- nin alınmamasını istiyecektir. Öğ- rendiğimize göre, çikolata fabri - katörlerinden istenen dört senelik muamele vergisi miktar itibarile 1 milyon lirayı bulmaktadır. Oda memurları için sandık Ticaret odası memurları için bir tekaüt sandığı kurulacaktır. Bunun için bir nizamname hazırlanma - sma başlanmıştır. Moskova ticaret ataşesi Moskova ticaret ataşemiz Bay Mümtaz gelecek hafta içerisinde Moskovaya gidecektir. Yeni mezad yerleri Av derisi, yapağı ve tiftik gibi maddelerin satışları için mezat yerleri tesis edilmesi etrafındaki tetkikler tamamile bitirilmiştir. Bu hususta hazırlanan raporlar oda meclisinin önümüzdeki toplantı - sında görüşülecektir. Iran lokomotifler sipariş etti İran - İsveç ökonomik münase- batı, son zamanlarda daha ziyade inkişaf etmektedir. İran hükümeti, İsveç fabrikala- rından birine 5,5 milyon kuronluk lokomotif ısmarlamıştır. İran, bir tütün fabrikasının im- şasını da, bir İsveç grupuna ihale etmek tasavvurundadır. Balkan konseyi için bir anket açıldı Türkofis, yakında o Ankarada toplanacak ilinci Balkan ticaret konseyi için bütün ihracatcı ve it- halatcı tacirlerimize tamim yapa » rak bir anket açmıştır. Konseyin bu defaki toplantısında her mem- leket diğer Balkan memleketlerine ihracatın artmasına engel olan teh ditleri kaldırmayı konseye bildire- cektir. Tacirler arasında yapılan anket te şu sualler sorulmaktadır: Yunanistan, Romanya, Yugos- lavya ve Bulgaristanda ne gibi; A — Ithalât (kontenjan, lisans, sertifika, tahdidi formaliteler) B — Döviz tahdit ve takyida - tından 2 Yüksek gümrük resimlerin - D — Nakliyat (tarifelerinden müteessir olmaktasfnız?. Ticaret odası, tacirlerin, bu su- allere derhal cevap vermelerini bil dirmiştir. Kaçak kimyon Bulgar hududundan © hududumuza giren bir öküz arabası muhafaza me - murlarmın nazarı dikkatini celbetmiş - tör. İçinde yapılan © ayamada 450 kilo gümrak kaçağı kimyon — bulunmuştur. Suçlu yakalanarak tahisikata başlan - mıştır. de masrafları kısmak, eksiltmek ve böylelikle ücretleri indirmek gibi şey- ler düşünülemez. Hususi şirketler ise hissedarlarının sıkıştırmasından kor - kar, daima işi dar tutmağa bakar. İs- tanbul belediyesi eğer Istanbullalara iyilik etmek istiyorsa böyle ihtesas ve kudreti dahilinde olmadığı şüphesiz olan nakliye şirketleri işletmek gibi şeyleri üstüne alıp büsbütün bunala- cağına onların tarifelerini birleştirme- yi ve birinin gişesinden alınan biletle diğerlerinde de sürekli yolculuk ya - pabilmesi temin etsin, yetişir. Ucret lerin azalmasına gelince; eğer beledi- yenin eline geçen şirketlerin aldığı pa- ra azalmak icap etseydi, Terkos suyu ucuzlardı değil'mi?.. Şurada bulunduğum ihi aya yakın zamandır, seyrüseferdeki intizam ve yirmi beş ptomobil ard ard. yolun tıkandığını düşünüyorum da da- ha seyrüsefer işini yoluna koymıyan ama lan, ama görgüsüzlük- ten) bir idarenin şehrin bütün nakil vasıtalarını üstüne almağa kallıması- mı doğrusu büyük cesaret sayıyorum. m Londra: 1 Şubat 935 B. FELEK Kimiz Ayasofyadaki hafriyatta bir — mahzen meydana çıktı “Ayasofya hafriyatına devam edilmektedir. Hafriyat esnasında bazı sütun başlıkları ile bir mahzen meydana çıkmıştır. Bu mahzenin binanın Sıklet müvazenesini temin maksadil e yapılmış olması muhtemel bulun- duğu gibi o zamanlar âdet olduğu üzere ölü kemiklerinin muhafuzası için yapılmış olmasına da ihtimal verilmektedir. Arkeologlar hafriyatı ve bu hafriyat esnasında meydana çıkanları tetkik etmektedirler. Mecidiyeyi Beşi bir yerde Yapan adam! Bu sahtekâr dün yakalandı ve mahkemeye verildi Dün İstanbul adliyesine Savik adlı bir ermeni teslim edilmiştir. Bu ermeni eski gümüş mecidiyele- ri altın suyuna batırmış, beşi birlik diye saf köylülere satmıya başla - muştur. Böyle bir kaç sahte beşi birlik satıp saf köylüleri dolandıran Sa- vik nihayet dün yakalanmış, müd- dei umumiliğe verilmiş, fakat su- çu Üsküdar cihetinde işlediği için Üsküdar müddei umumiliğine gön derilmiştir. Kahveci Hasanı öldüren Yaşar Üsküdarda kahveci Hasanı öl- dürmekten suçlu Yaşarm duruş - masma dün ağır ceza eme - sinde devam edilmiştir. | Dünkü muhakemede ildia makamında bu lunan Bay Kâşif suçun sabit oldu- ğunu söyliyerek cezalandırılmasını istemiş, duruşma müdafaa ve ka- rar tefhimi için başka güne bıra - kılmıştır. Bay Kenan işine geldi İki gündenberi rahatsız olan İs- tanbul müddei umumisi Bay Ke - nan iyileşmiş, dün makamına gel- miş, vazifesine devam etaniştir. Bay Kenanın vazifesinden isti- fa edeceği veya tekaütlüğünü isti- yeceği şimdilik mevzuu bahis de - ğildir. Meclis açılmcaya kadar Bay Kenan vazifesine devam edecektir. lcradaki sujislimal tahk katı rı bir suliâtimali daha meydana çık mıştır. Vazifesi dolayısile hacize giden Kadrinin haciz neticesinde tahsil ettiği paraları icraya yatırmadığı da anlaşılmıştır. Bu paraların ye- künu da 400 lirayı bulmaktadır. Bu cihetten de hakkında ayrıca takibat yapılmıya başlanılmıştır. Diğer taraftan vezneden sahte- kârlık suretile para almaktan mü- tevellit suiistimalden dolayı yapı- lan tahkikat inkişaf etmektedir. Dün şahit olarak avukat lskarla - tos ile Bodos Kalınoğlu dinlenmiş- lerdir, tahkikatın bu hafta içinde bitirileceği umulmaktadır. ŞİRKETLERDE Sebze nakliyatı Şark demiryolları ucuz tarife tatbik edecek şimendifer şirekti Trakya ile İstanbul arasında sebze nakli- yatı için tenzilâtlı bir tarife tatbi- kine karar vermiştir. Bu tarife şir- ketin idare meclisi tarafından tas- vip edilmiş ve tatbiki için emir ve- rilmiştir. Tarifenin şekli bir kaç güne kadar ilân edilecek ve tatbi- kine başlanacaktır. Tünel girkelinin Galata hanı Tünel şirketinin Galata cihetin- de yaptıracağı hanın plânları ha - zırlanmı; ve tetkik için Nafa şir- ketler baş müfettişliğine verilmiş- tir. Plânlar kabul edilmek üzere Nafıa bakanlığına gönderilmiştir. BELEDİYEDE Umumi mecliste Dünkü toplantı Muhtelif şehir işleri hak- kındaki teklifler kabul veya havale edildi İstanbul umumi Oo meclisidön öğleden sonra toplandı. Eski zabıt okunup kabul - edildikten sonra, ruzname mucibince müzakerata geçildi. Kazalardaki muhtelif ko- misyonlara meclis namına azalar seçildi. Sarıyer kazasma bağlı Ye- niköyün Simitci sokağında pazar kurulması hakkındaki teklif ka - bul edildi. Kartal kazasının Saman dıra nahiyesine bağlı Üç ağaçlı çift liğinin köy halinde idaresi de mu- vafık görüldü. Bundan başka, muhtelif daire- lerden gelen mazbatalar ait olduk- ları encümenlere havale edildi. Meclis pazartesi o günü tekrar toplanacaktır. Yardım sandığı umumi heyeti toplanacak Belediye memurlarma yardım sandığı heyeti umumiyesi yarın sa- bah saat 11 de belediye meclisi sa- lonunda toplanacaktır. Bu toplan- tıda bir yıllık faaliyet görüşülecek ve yeni idare heyeti seçilecektir. Çam'ıyacaya ağaç dikiliyor Çamlıcayı güzelleştirme cemi yeti son günlerde faaliyetini arttır- mıştır. Çamlıcaya giden yolların iki tarafına 1600 ak ağaç, Büyük- çamlıca yamaçlarına 1000 çam a - ğacı fidanı dikilmesine başlanmış- 10 sene içinde bütün Çamlıca ve civarı ağaçlandırılmış olacaktır. Sürp Açopun tapusu tanzim ediliyor Sürp Agop mezarlığının üstün- de bina olmıyan kısmının kat'i ©- larak belediyeye geçmesine mah - kemece karar verilmesi üzerine be- lediye tapuya müracaat ederek ta- pu senedi istemişti. Tapu ve belediye mühendisleri arasında tetkikat yapmakta ve ar- sayı ölçmektedirler. Arsanın bele- diyeye geçecek olan kısmının ifraz haritası yapıldıktan sonra tapusu tanzim edilecektir. Bundan sonra artık mezarlık fi- len belediyenin malı olacaktır. G.rsonlar için mekteb Garsonlar demiyeti, alâkadar es nafın ehliyetname imtihanlarına tâbi tutularak garsonluğun inkişaf ettirilmesi için belediyeye müraca- at etmiştir. Mesele belediye ikti - sat müdürlüğünce tetkik ediliyor Cemiyet, garson yetiştirmek üzere bir mektep açmak istiyor. Bu mak- satla bir nizamname hâzırlanıyor. Nizamname bugünlerde tamamla- narak maarif idaresinden izin al- mağa teşebbüs edilecektir. Mektebin tahsil müddeti üç ay olacak, garsonluk © servislerinde kullanılan ecnebi kelimeler, yurt bilgisi, im okuma yazma, mu- aşeret âdabı — ve garsonluk işleri öğretilecektir. Otomatik tramvay kapıları teorüba edildi Tramvay kazalarının önüne ge- çilmek için tramvaylarda yapılan tertibatın tecrübesi (o yapılmış ve MAARİIFTE Kamâl Türkiyesinin Romadan görünüşü Yazın Romalı alimlerden bir heyet Ankaraya gelecek Roma Üniversitesinin daveti ü- zerine, konferans (o vermek üzere Romaya giden, hukuk fakültesi - Roma hukuku doçenti Bay Şemset- tin Talip İstanbula dönmüştür. Bay Şemsettin Talip dün kendisile gö- rüşen bir muharririmize şu izahat vermiştir. — Romada çok büyük bir hüs- nü kabul gördüm. İtalyan üniver - site ve fikir âleminde Türk inkılâ- br ile yakmdan alâkadar oluyorlar. İstanbul üniversitesinin (ıslahat hakkında bir çok izahat istediler. Kendilerine icap eden cevapları verdim. Romalı münevver gençler, Atatürkün başardığı sayısız inkı- lâplar önündeki hayranlıklarını ba na heyecanla ifade ettiler. Bir çok- ları, o memleketimizdeki inkılâp hamlelerini gelip yakından gör - mek istiyor. Önümüzdeki yaz tatilinde, Ro- ma üniversitesine mensup beynel- milel âlimlerden mürekkep bir he- yet İstanbula gelecek ve Ankara- yı ziyaret edecektir. Romada te - mas ettiğim zevatın, memleketimiz hakkında iyi hislerle olgun bulun- duğunu gördüm. Roma büyük â - limlerinden Riccobono, De Fran- cisci, Albertario, Del Vecchio gibi üstatlarla temas ettim. o Türkiye hakkında fevkalâde iyi fikirler bes liyorlar. Seyahatimden çok mem- nunum. Romada verdiğim konfe - ransım mevzuu: "Türkiyede garp hukukunun kabulünden sonra Ro- mâ hukuku tedrisatı,, idi. Güzel yazı dersi Önümüzdeki yıldan itibaren ilk mekteplerde güzel yazı dersi ihdas edilecektir. Bu dersi okutacak mu- allimler için, yaz tatilinde bir kurs açılacaktır. Ayrıca da, bir yazı mü fettişliği ihdas edilecektir. Kapanan mekteblerde ted- risat başlıyor Grip hastalığı dolayısile kapa- nan mektepler dört gün sonra tek- rar tedrisata başlıyacaklardır. İlk mektepler pazartesi, lise ve orta mektepler de salı günü açılacak - tar. Pr. Nissen geldi Bir kaç hafta evvel Arapaya gitmiş olan Trp fakültesi has iciye ilter yü profesörü Nissen İstan- bula gelmiştir. Okul arda yabancı diller Okulalarda yabancı dil dersle- rinin talebeye daha'kolay ve pratik bir surette öğretilmesi için yeni bir talimatname hazırlanmaktadır. Talebe birliğinde Milli Türk talebe birliğinin yeni seçilen çevirme takımı (idare he- yeti) Çarşıkapıdaki yeni lokalin- de çalışmalarına devam etmekte - ii ir. « Birlik bu sene de büyük bir yer- Ti mallar geçit resmi yapmağa ka- rar vermiştir. Birlik, her sene tek- mil üyelerini bir araya topladığı birlik gecesini kurban bayramına tesadüf eden günlerde yapacaktır. Liman ve rıhtımın bir aylık büdçesi Liman ve rıhtım umum müdür- lüğünün şubat bütçesi de dün teb- liğ edilmiştir. Bir aylık muvakkat (bütçenin bildirilmesi üzerine memurlara şu- bat aylığı tevzi edilmiştir, ——— tibat araba kapılarının önünde bu- lunan ıskara kapıların basamakla- rın önüne kadar uzatılmasından i- barettir. Tramvaylar hareket edin- ce bu kapılar basamaklara kadar indirilecek, bu suretle yürürken in mek ve binmek kabil olamıyacak. tır. Mart iptidasında bu tertibatı havi arabalardan ikisi tecrübe için sefere ır. Yapılan bir tahmine göre İstanbulda ayda Yir- mi kadar tramvay kazası olmakta- dır. Çocuk esrigeme kurumu mek - teplerde tramvay kazaları hakkın- da konferanslar verecek ve kaza - ların ehemmiyeti ve tehlikesi hak- kmda çocukları aydınlatacaktır. Kurum kazaların önüne geçmek i- çin zabıta nezdinde teşebbüste bu- lunacaktır. ay kayisi Geç gelen genç'er Mektep hayatı ele geçmez, ta - dına doyulmaz bir âlemdir. Genç- lik ve yahut tecrübesizlik, mektep hayatında insanın gözü başka gö - rüyor, hafası başka işliyor. Kanı topuğundan beynine kadar başka türlü dolaşıyor. Ben mektepte iken duyduğum se vincin lezzetini hayatımın en mr - vaffakıyetli devirlerinde tatmadum. Geçen gün İstanbulda Talebe Yurdundan üç gencin çıkarıldığı nı gazetelerin havadis sütunların- da okudum. Bir yıl evvel gene böy- le bir vaka olduğunu hatırlıyorum. Bu Zye Yurdu Anadolu içinden 1 a yüksek tahsil görmeğe gelen kimsesiz gençleri barındıran bir yart olduğunu herkes bilir. Bu- raya giren gençler şüphe yok ki yurdun nizamlarına baş eğmeğe mecburdurlar. Hâfızamda yanılmıyorsam ge - çen yıl buradan sekiz on genç çıka- rılmıştı. Çünkü bu gençler yurt ni- zamına aykırı olarak geceleri âde- fa pansiyona, otele gelir gibi geç vakıt geliyorlar, sonra verilen ye - mekleri de beğenmiyorlardı. Gaze- telerde çıkan, resmi şahsiyetlerin lan çıkan netice bu idi. Bu yıl da hukuktan, edebiyat » tan, tıp fakültesinden üç gencin bu yavadan çıkarılmasına sebep hemen hemen ayni hâdisedir. Bu gençler sinemaya mı gidiyorlar, gezmeğe mi gidiyorlar? her neyse geç vakıt yarda dönüyor ve kendi- lerine vaziyeti anlatan memuru da azarlıyorlarmış. İnsan kendi evine bile geç gelse aylığını verdiği hizmetçisini uyan- dırırken ıstırap duyar ve hattâ bu- nun için özür bile diler. Değil ki o- nu azarlıyacak. Kaldı ki bu yurt İstanbulda barınacak yerleri olma yan taşralı talebe için hazırlanan ve masrafı Maarif Cemiyeti tara - fından görülen bir hayır ocağıdır. Buraya girenlerin | bir yiyip bin şükredecek ve yurtları için çalışı; bu iyiliği gene yurda ları hizmetle ödeyecekleri yerde bu şefkat ocağını o Madam Mari'nin pansiyonuna çevirmeğe kalkmala rı hiç de doğru olmayan bir hare- Gençlik lıdır. Bundan ötürü 'edilmeğe lâyıktır. Fakat iyiliğe ve şefkate karşı nankörlük edenleri affetme- nin hiç kıymeti yoktur. En büyük ceza onların vicdanlarında duya - cakları nedamet £ tstıraplarıdır. Kaçak balık satanlar Boğazda ve Anadolu kıyıların- da balık tutan balıkçılar bu balık- larını balıkhane resmi vermeden satmaktadırlar. Bu iş balıkhane ge- irine hayli tesir yapmığtır. Söylendiğine > göre bu şekilde devlet hazinesini zarara sokarak kaçak balık satanlar balıklarını da ba ziyade Bebekle Rumelihisarı © rasındaki sahile ve Boğazım muh- telif yerlerine, Samatya tarafları - na ç imkânını bulmakta » dırlar, Gümrük muhafaza teşkilâ- tı memurlarının bununla mücade- le etmek esas vazifeleri olduğun - dan bu cihet tekrar kendilerine bik dirilmiştir. BORSA (lş Bankasından alınan cetveldir) 7 ŞUBAT 935 AKŞAM FIYATLARI TAHVİLAT 1533 Ergani ETİ Rakam 10 Kupon 30,40 $ An. mümessil s0 - “ 208/50 | An tahvili, li 4708 . ' 7025 ESHAM İş Bankası Nama 10 $ Reji kuponu 220 »., Hamiline 1015 $ Telefon 14 nm Müessis G4 Terkos 1040 Türkiye Cuma ente, 1380 iye Bankan © G4 $ İttihat dey, | 1050 Tramvay 30,25 $ Şerk dey. 000 hisse 2815 $ Balya 155 Şir. Hayriye (16 $ Şerk m sean 6S ÇEK FİYATLARI Fransız F. Londra Müilâne Nüyork Cenevre Atina Brüksel Amsterdam