26 Mart 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Mart 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Fotoğraf - Beyanat ürüm ki; - ne yalan söyliyeyim - Bek hoşuma gitmez. Bunlardan bi- risi cansız, maksatsız fotoğraflar- dır. Bu dram m fotoğraf çıkarmak için yapıldığından oku - yucuya birşey göstermez. Hattâ si- nirine dokunur. Size misal söyle- | miyeceğim. Rastgele gazetelerimiz den birini alınz. Altında (falan yerde filân iş yapılırken) diye ya- zılı bütün fotoğraflar size bu söz- lerimi teyit eder. Bu fena (mizan- sen) ler arasında etrafı tüfenkli jandarmalarla sarılı boynu bükül- müş, divan durur bazı maznun re- simleri de vardır ki; benim adalet duygularımı yaralar. Bilmem si - zinkilere ne yapar? Yüzünü gös - termemek isteyen, yüzünü şapka ile örten bir maznunun resmi, böy- le hapahap makine önünde poz al- mış veya aldırılmış olanların res- minden çok daha kıymetlidir, çün- kü canlıdır. Bu kabahat - doğrusu - bizimdir. Gazete fotoğrafçısı, atöl- ye pozları yapmaz ve yapmamalı- dır. Gazetelerde buna benzer bir de “beyanat” vardır. Bu beyanat ta sırf (gazeteye beyanat vermiş olmak) yapılır. Bunların ço- ğundan müsbet birşey anlamak pek kolay değildir. (Biliriz ki; si- yasilerin hünerlerinden biri de hiç bir şey anlatmadan birçok söz söy- lemektir. Ben siyasi mülâkatları bu aradan çıkarıyorum). Netekim şu son günlerde Maliye işlerinde yüksek salâhiyeti olan bir zatın gazetelerden birinde beyanatını okudum, birşey anlayamadım. Bu zat bilhassa vergiler hakkında bir hayli şey söylüyor, amma belki bunların çoğu birer ıstılah olduğu için bize yabancı geliyor. Gazeteci arkadaşlarımız böyle utılahlı be - yanatı bizim ve halkın anlayacağı dil ile yazsalar ne iyi ederler. Meselâ bu zat diyor ki: “.— Yeni bir vergi o könulması veya memarlardan alınan vergilerin artırılma- 8 mevzuubahis değildir. Böyle bir şey yoktur. Yalnız mevcut vergilerde bazı tadilât yapılacak, kazanç vergisi kanu- nunun tatbikatında görülen ıslsha muh- taç cihetler düzeltecek, vergi nisbetle Ginde lüzum görülen ufak değişiklikler yapılacak ve evvelce vergiye tâbi tutul- mayan bazı istisnalar kaldırılacaktır... Bu beyanatın birinci fıkrası sa- rihtir. Amma alt tarafı pek açık değil. (Bazı vergilerde yapılacak tadilât) ne demek?. “Merhum” sözünü bile ölü diye türkçeleştirir. ken, halkın en çok alâkadar oldu. ğu bu vergi mevzuunda “tadil” sö- zünü kullanırsak gazetecilik vazi- femizi yapmamış oluruz. (Tadil) #renkçe modörer demektir. Onun da türkçesi hafiflelmektir. Eğer bazı vergiler azaltdacaksa bunu açıkça yazmak daha iyi değil mi?. Gene bu beyanata göre kazanç kananunun bazı tarafları ıslah o- İunacakmış. Bu ıslah kazanç ver- gisini arttıracak mı?. Eksiltecek mi? Bunu da açıkça yazmak daha doğru olmaz mı?, Vergi devletle ferd arasındaki en sıkı ve ciddi mü mek halkçılık kaygusu ve gazetecinin ilk vazife- si olmalıdır. ... Yırtık paralar hakkında dünkü gazetelerde bir (tedavül vasfını kay betmemiş) sözü gözüme ilişti. Kâ- ğu paraların tedavül vasfı devle - tin para basmak hakkıyle mali iti- barından mürekekp bir vasıftır ki kâğıdın maddi varlığiyle hiç alâ - kadar değildir ve altın sikkeler gi- bi mikdarı eksildikçe bunların kıy meti eksilmez. Vakıa esnaf ara - sında bu paralardan yırtık ve hur- palanmış olanları almak istemiyen ler bulunuyor. Lâkin bu hareket doğrudan doğruya yırtık kaymele- rin değiştirilmesindeki güçlükten ile ri geliyor. Eğer mal sandıkları, ma diye vezneleri, milli ar tık piyasada dolaşamıyacak kadar yıpramış paraları tekrar tedavüle salmasalar ne piyasada yırtık para, ne de ortada bir yırtık para mese- lesi kalır ve böylece de devletin ilibarını taşıyan kâğıtlara eskimiş diye (tedavül vasfını kaybetmiş) tabirini takmaya mahal kalmaz. B. FELEK Komisyoncu Bay G. L, Mektubunuzır aldım. Sinemacı - lar hakkındaki müdafaanıza (0 za vallılar namına) teşekkür ederim. Lâkin bilmiyorsunuz ki; sinema'- #ılar her önüne gelen gazeteciye hari verecek kadar safdil değildi. İler. B.F. Gazetelerde iki çeşit matah gö- | EKONOM! Norvece | ihraç kolaylığı Yazın yaşmevya, yoğurt İyumurta gönderebileceğiz Bir vapur kumpanyasının Norveçle İ Istanbul arasında aktarmasız vapur 1€- | ferleri ihdas ettiğini yazmıştık. Bo ka- rer, şehrimiz. sasında iyi bir tesir yapmıştır. Çünkü bu seferler, Norveç için olduğu kadar diğer memleketlere bilhassa Yunanistan, Italya, Fransa, 1s- panya, battâ İngiltere ve Baltık mem- Jeketlerine gönderilecek ihracat emtan- mızın sevkini kolaylaştıracaktır. Kum- panyanm bu hatta tahsis edec: lerde soğuk bava tertibatı bulunacağı için yaş meyve, balık, peynir, yoğurt ve yumurta ihracatı da kolaylaşacaktır. Alatursa çalgı aletleri satışı azaldı Son zamanlarda alaturka çalgı lerinin satışı bir'hayli azalmıştır. aleti imal edenler daha ziyade diş piya- salara sevkiyat yapınaktadırlar, Bu ara- da bir imalâtkane oSüriyeye 300 kadar üt ve emsali çalgı aleti göndermiştir. Yeni koniejan Uç aylık yeni kontenjan listesi, bu ay başmdan itibaren tatbik (edilecektir. Kontenjan tevziatma bugünler: başla- nacaktır. Frcnsız ticarat odası Fransız Ticaret Odası unsumi heyeti Fransız Sefiri Mösyö Kammerer'in reis- liği altında önümüzdeki cuma günü top- lanacaktır. Çek rejisine teslimat başladı Çek Rejisinin geçen seneki münakı- saya sit teslimlere bu ay başlanmıştır. Fransız rejisi bir miktar tütün alacak Fransanın memleketimizde bloke e dilmiş (100) milyon frangma karşılık 0- larak alınacak maddeler arasında Fran- sız Rejisinin bir O miktar tütün alması muhtemeldir. Bu hususta tetkikat yapıl- maktadır. Berlinde halı sergisi Alınanyadaki Türk Ticaret Odası, ha- lılarımızın revacını arttırmak için Ber- Binde bir halı meşheri tesisine karar hususunda tavnssutta bulumulması is denmiştir. Bir bülçe meselesi olduğu için bu müracaat tetkik edilmektedir. Teminat mektupları kabul edilerek ecnebi bankaları ANKARA, 25 (Milliyet) — Arttmr - ma ve eksiltme muamelelerinde aşağıda nat mektuplarının kabul edilmesi karar- laşmıştır: Arnavutluk: Banca Nazionale &Albanin Amerika: The National City Bank ef N.Y. Belçika: Bangue de la Sociötö Gönö- Brezilya: Banco Allemao Transatlan- tico, Banco do Brasil. Çekoslovakya: bangue Union de Bo- höme, Fransa: Comptoir National d'Escompte | İspanya: Banco de Vizcaya, Banco Exterior de Espana, e Sinndinavlıka Krsditektizbe- Ka The İmperial Bank of Persia. © alya: Credito Italiano. Macaristan: Bangue Ungaro - İtaliana Mısır: Bangue Misr, Romanya: Bangue Nationale de Row- manle, Suriye: Bangue Misr Syrie Liben. Amerika sefiri Amerika Birleşik Hükümetleri An - kara Sefiri Bay Skinner 6 nisanda Ame- rikadan İstanbula gelecektir. İngiliz seyyahları geldi Aksu'nun ilk seferi vi uk © şirketinin yeni aldığı gemilerden (Aksu) vapuru yarın ilk # Çocuk Esirgeme Kurumu Armeler | Birliği idare heyeti dün haftalık mutat toplantısmı yapmış ve mubtaç annelere bazı yardımlarda bulunmuştur. * Türk Kadınlar Birliği Idare heyeti dün toplanmış, nisanda yapılacak olan beynelmilel kongre hazırlıkları ile meş- gul olmuştur. ŞEHİR "MİLLİYET SAKİ 3 MART. 1535 Bir müddettenberi şehrimizde bu- lunan Maliye müsteşarı Bay Faik, dün | Ankaraya gitmiştir. Bay Faik, Istan - bul Maliye işlerini de gözden geçir- İ miştir. Mürakıbler, tahakkuk ve tah- sil müdürleri Bay da toplanarak ve: beyannamelerini görüşmüşlerdir. Bay Faik, vergi itiraz komisyonları ile de konuşmuştur. Kazan; beyannamele rinin çabuk çikarılması esasları göz * veyahud memurlardan alman vergilerin artırılması düşünülmüş de- yapılacaktı nun tatbikatında kım istisnalar kaldırılarak vergi bun- lara da teşmil edilecektir. Belediyeye merbut Karaağac mez bahasından Maliye vergi istemiştir. Belediye vergiye taraftar değildir. Bu hususta da Bay Faik “— Yeni kazanç vergisi ve Ticaret maksadile yapılan ve vergiden muaf olduğuna dair hükümetle zau- | kavelesi bulunmıyan bütün müessese- lerin vergiye tâbi tutulmasını icab ettirir Istanbul belediyesi ile Maliyesi a- rasında bu hususta noktai nazar ihti | a Dün yedi m'tre toprak çıkarıldı. Cesed altta! Araç Abbas oğlu Mehmet isminde bir kuyucunun, Aksarayda Bay Mehmet .Cevadın kuyusunu temizlerken, toprak- ların çökmesi ile altında kaldığını yaz- mmıştık. Cesedin meydana çıkorı'masına me de çalışılmıştır. v Dün sabahtan ötibaren Fatih kazası mühendisi Bay Atâ'nın nezareti altında kanalizasyon amelesi tarafından kuyunun temizlenmesine geç vakte kadar devam edilmiştir. Akşam saat 18 e kadar an- ğumlu olup ayni kazadan Hasan kızı Ba- yan Şefika ile bundan bir sene evvel ev. Toprak altında | Kalan kuyucu | | İstanbul muallimlerinin dünkü toplantısından bir intiba Ne yeni vergi konacak, ne de eskileri artırılacak Ancak bazı tadiller yapılacaktır İ Tedavül vasfını kaybetmemiş paraları her müessese kabul etmek meckuriyet'ndedir kip olunmaktadır. » Dün Bayan Şelika kuyu sahibi Bay Cevnda müracaatla yardım istewiş, işe hükümet el koyduğunda ancak ceset meydana çiltllen sonra elinden gelen yardımı ya pacağımı söylemiştir. Bayan Şefilca mem- İeketine gidecektir, lâfı vardır. Bu ihtilâf kanunı mercin- ce letkik edilmektedir. Biz, belediye- ye ait olmakla beraber kazanç mal #ndile | işletilen © müesseseleri kazanç kanununun şümulü içinde görüyoruz. Mesele Devlet Şürasının kararile hal- edilmiş olacaktır. Aldığımız habere göre maliye | teşkilât, tiren emsali müesseselerden kadar 3 milyon lira basılmış, piyasaya çıkarılmıştır. Daha 9 milyon lira da ba milyon liralık gümüş para çıkarmak üzere tertibat alınarak, gelecek mali yıl içinde bunların da basılması temin #öülerektir. Bu emada elli ve 25 ku- Tuşlu gümüş © paralar da çıkarılacak - tır. Bunlar tutarı bir milyon lira ©- deca. Yeni nikel paraların basılma önümüzdeki yıl başlanacak, Tül: piymnya çilrkcl şiki 28 ve on kuruşluklar ortadan kaldırılacak - tar. Yırtık paralar Müsteşar yırtılmış paralar hakkın- da da demiştir ki: — Yırtılmış veya eskimiş olup ta te- dayül vasfını kaybetmemiş bulunan | kâğıt paraları bütün müesseseler ka - | bul etmeğe kanunen mecburdurlar. Bu mecburiyete riayet edilmediği hak kındaki şikâvetler, ehemmiyetle ta - Çikolatacıların muamele vergisi Çikolata | fabrikalrının muamele vergisine tâbi tutulup tutulmıyacağı meselesi, tefsir için kamutaya veril - miştir. Maliye teşkilâtı Yeni maliye teşkilâtı kanunu lâyi- hası, kamutayım bu içtima devresine ye lcektir. Kanunla, yeni ihtiyaçla» öre Maliye teşkilâtı genişletilecek İstanbul Maliye teşkilâtr da göz önünde bulundurulacak, ancak şimdi- ki esaslara dokunulmıyacaktır. Yunan istiklâlinin 114 üncü yılı Dün Konsoloshanede bir kabul resmi yapı.dı Dün Yunan istiklâlinin 114 üncü yıl. dönümü olduğundan sabah Konsolosha- “— Bu miki bayrn günü dolayısile Reisicumhurumuz ile Başvekilimize bir telgraf çekerek namunıza cümlenizin teb- rik ve tazimlerini ve bu münasebetle hü- kümete ve anavatana olan bağlılığınız: bildirdim. Vatanımızın son zamanlarda maruz kaldığı felâketlerin bir daha te leketimizin bundan böyle barış ve refah içinde milletin seçmiş olduğu hükümet adamlarımız tarafından idabssine devam. edilecektir, istiklâlini elde etmiş olduğu 114 senedenberi devam eden bu muvaf- Şe idarenin devamını temenni ede- Bim, Kadehimi Yunan milletinin refahı ve Reisicumhurumuz ile Başvekilimizin muvaffakıyeti şerefine kaldırır ve cüm- lenizi bana uymağa davet ederim.,, Davetliler hep birden “Zitol zitol, kadehlerini kaldırmıştardır. İren Şi hi Jain ayak memiye döplaniierılün bir görünü HABERLERİ oem MAHKEMLLERDE . Ya parayı alırım Ya canını! Alacaklının böylesine ne buyuru.ur? mahkemesinde yar nında çalıştığı İstelyo adlı adamı Unka- panı köprüsü üzerinde gırtlağına sarı - larak öldürmek istemekten © suçludur. Bunun sebebi de Omerin Istelyodan 30 lira alacaklı olması ve İstelyonun bu pa- rayı vermemekte israr edişidir. Omer parasını aiamaymca kızmış ve İstelyo- ya Unkapanı köprüsü üzerinde rastla - yınca: Ya paramı alırım, ya canı alı - via, Gaye era YAŞAŞIMIŞİNr, Dünkü muhakemede Ömer, kendisi- ne isnat edilen suçu reddetmiş: — Bin böyle şey yapmadım, sadece alacağımı istedim! demiştir. Duruşma şahit celbi için başka güne bırakılmıştır. Hep o.omoüi: çarpmsz ya | Aksaraydan Hasekiye giderken Ha - şik adi: bir adama çarparak ölümüne se- bep olmaktan suçlu şoför Fethinin du - ruşması dün üçüncü ceza mahkemesinde yapılmıştır. Duruşmada, Fethi, bu kazada kendi üzerine geldiğini, kazadan korunma imkân: kal. madığını söylemiştir. Duruşma, otomobil sahibi Kâmil ile gehilerin celbi için başka güne bırakıl. Gazsla salmak için rulsat alınacak Uçüncü ceza mahkemesinde dün ga- İ zete satarak çocukların ekmek ve mek tep parasmı kazanan zavallı bir kadın hakkında bir ra para crzası verilmiş, fakat bu ceza gene hakimlerin kararile tecil olunmuştur. Bu kadınm adı Sabriyedir. Suçu da matbuat kanununun bir maddesi muci- bince gazete satmak için izin almamış olmasıdır. Kanuna göre her gazete sa- tanın muhakkak ruhsat alması lâzımdır. Fakat gazete satıcıları bu mecburiyeti bilmedikleri için ruhsat alımımakta, bu yüzden mahkemeye iler Ba- yan Sabriye de ruhsst almarış, Du yüz den bir lira para cezasma mahküm ol. muş, fakat hakimler cezasını tehir ettir. mişlerdir. Yem.şte yanan yem şçi süskânı Bundan birkaç gün evvel Yemişte bir yangın olmuş, Bay Ali Osmana bir kuru o yemişçi o mağazası yanmıştı. Yapılan tahkikatta bu mağazanın 4 bin Braya sigortalı olduğu, bir kaç za- man evvel de sigorta mikdarı 4 bin lira artırılarak 8 bin liraya çıkarıldığı bunu müteakıp yangın çıktığı anlaşıl- inıştır. Bay Ali Osman şüpheyi davet eden bu vaziyeti şöyle izah etmekte - dir: — Benim dükkânımda evvelce dört bin liralık mal vardı, sigortayı dört bin liraya yaptırdım. Sonra sermaye- mi 8 bin liraya çıkardım ve sigorlayı da 4 bin lira arttırdım. demiştir. Za - bıta hazırlık tahkikatın o bitirmiş Ove tahkikat evrakını Adliyeye vermiştir. 74 vaşında dolandırıcı mı? Sultanahmet sulh ikinci ceza mah- kemesinde dün 74 yaşında Ali Ibrahim adlı bir ihtiyar sorguya çekilmiştir. Bu ihtiyarm suçu Çemberlitaşta Kâzım adlı bir adamı 60 kuruş dolandırmak” tır. Güya bu ihtiyar Kâzıma gitmiş, kendisini acındırmış, Kâzrm da ona çorba ısmarlamış, Sarıyarda bir dos - tundaki 3 lira alacağını alabilmesi için de kendisine 60 kuruş vermi Fakat iki gün sonra da bu biçareyi — Beni Sarıyara gideceğim diye al- dattı, fakat gitmemiş, demek ki beni dolandırdı diye şikâyet etmiş, ihtiyar Ali Ibral de yaklanınca mahkeme- ye verilmiştir. Sultanahmet Sulh ikinci ceza hüki- mi bu ihtiyarı serbest bırakmıştır. Eyüpte Yeni dispanser Yaçılacak binanın bugün temeli atılıyor dispanserin teme! atma merasimi bu sa- bah saat İl de jan. “ter. Dispanser 928 yılında açılmıştı. Dispansere bu yedi sene zarfında 8766 kişi müracaat etmiş, 2521 hastaya ilâç verilmiş, 317 hastanm © meccanen filmi çekilmiş, 315 zayıfa kuvvet mz gası yapılmış, 7I hastaya şeker, kakao vesaire dağıtılmıştır. 806 balgam, 175 kan, 630 idrar tahlili yapılmış, 78 hasta hastahaneye yatırılmış, 328 kişiye balık yağı verilmiş, 1585 kişiye tereyağ İa- atılmıştır. Dispanser ayrıca 605 hasta- yı ön ziyaret etmiştir. Bayan Feriha Tevfik'in yaşı Şehir operetinin, bugülük en sarışın artisti Bayan Feriha Tev- fik mahkemeye müracaat ederek yaşını tashih ettirmek istiyormuş. Nüfus tezkeresine nazaran yaşı yirmi üç imiş. Halbuki 1929 un meşhur güzellik kraliçesi, şimdi yaşının ancak 20 olduğunu iddia ediyormuş. İki üç yaş bir artistin hayatında hakikaten çok mühim- dir. Çünkü otuza yaklaşmasında büyük bir âmildir, Bunun için se- vimli Bayanın mahkemeden, saç aklığını bir müddet için bertaraf eden bir yüz aklığı ile çıkmasını ve yirmilik bir karar almasını ca- nü gönülden dileriz. Evet biliyoruz, kadınların yaş- larından en ufak salonlarında bi- le alenen bahsedilmesi ayıp sayt- lırken onu böyle gazete sütunla - ına geçirmek pek büyük bir hata, müthiş bir gaf olur. Fakat bizi bu hususta mazur gösterecek bir çok sebepler vardır: Evvelâ iş bizden evvel gazete- lerde mevzuu bahsolmuştur. mize yaşının bü li tarihini bizzat yapan ve yaratan, bu sararmış k renkli güzelin | Bizi affedeceğini sanırız. Demek bu sevimli ece, 20 ya- şında bir kızın nüfus elemen Bu kadar büyük bir hata irtikâp etmek, onun ha - yatından üç seneyi kısırganmak bü. yük bir faciadır. Hem de kelime- nin tam manasile faciadır. İnşal- lah bu hata tamir edilir. Zaten in- sanın hayatını üç sene kemiren bir yaş bozukluğunun muhakkak ta- mir edileceğine Bayan Feriha Tev fik te emindir. Ve bunu isbat et- meğe de muktedir olduğunu söy- lemektedir. Nasıl isbat edecek, onu bilmiyoruz. Belki ebesini müşahit olarak dinletecektir. Fakat her halde gözlerimizi bundan altı se- ne evveline çevirelim Demek bizde güzellik tarihinin sının ilânları aşağı yukarı bir se- ne devam elliği için on üç yaşın- da bu işe kendisini namzet gös - termiş. Ve hakem heyetine müra- caat etmiş, Aklımda kaldığına nazaran © zaman on sekiz yaşından aşağı bu lunan genç müsabakaya it- hal edilmiyordu. Vakıa Bayan Fe- riha Tevfik o vakitler, başında kü- çük bir kadife şapka ile, bukle bukle saçlarile, çok serpilmiş, ge- lişmiş. ve irileşmiş bir genç kız manzarasını arzediyordur. Ve her- kes kendisine on sekiz yaş vere- rek aldanıyordu. Eğer maazalitıh o zaman nüfus tezkeresi, kendisi- nin on üç on dört yaşlarında oldu. ğunu ifşa etse idi, bu ece veliah- dı, vücudünün ve şeklinin iriliği- ne rağmen müsabakaya girebili mi idi? Müsabakayı kazanabilir bugünkü primadonna mev- kabilir mi idi? Çünkü nihayet böyle bir genç kızda kadın güzelliği değil, genç kız sevimliliği aranır. Ve bu gü- zellik müsabakası da çocuk müsa- bakası değildir. Sonra bu yaşta güzel olan bir genç kızın, yaşlar üzerine bindik- çe şeklini değiştirmesi, imkân da- hilindedir. Çünkü vücut neşvüne- ma halindedir. yaşta çok çirkin olmalarına rağ - men beş altı sene zarfında güzel- leşir ve serpilirler... Ve bazı gü- zellerde de bu hal aksine vaki o- Tar. Bereket versin Feriha Tevfik o çocukluğunun hatlarını bugün de yep edebilen talililerden- i beğenmediği üç yaş pr 'ndisinin imdadına vee miştir. Fakat maşhur meseldir; yanlış Bağdattan döner derler. O- hir opereti haydi dönmesi lâzımdır. Sözümüzü bitirmeden evvel, Feriha eceye bir tavsiyede bali nalım: Aman bu sefer de bir yan- laşlık olmasın. Sonra - Altah öm. rünü arttırsın » elli yaşına geldiği zaman kırk yedi idim diye iddia edemez. Mümtaz FAİK Norveç sefiri Atinaya gitt