5 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

5 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

Pa a ii orumun Eski kalesi Bu kalenin birçok meza- lime sahne olduğu söyleniyor ÇORUM, (Milliyet) — Çorum da çok eski çağlardan kalma bir duvarlarının kalınlığı 12 metredir. Kal'anın dört koşesinde maz: gallar ve dıvarların üzerinde parçalanmış, diğeri sağlam iki a. topvardır. Kal'anın dıvarları, muntazam yontulmuş, murabba, mustatil, is- ivane şeklindeki taşlardır. Bu, teş- arasmda Lâtin hurufatı ile hâk olunmuş yazı ve haçlara rastlan- maktadır. Eski Şehrinin bulunduğu yükseltilen kal'a vakıt vakıt yapılan harblerde harab olmuş son defa, Danişment Türkleri ta- rafından inşa edilmiştir. Çorum kal'ası için, Halk Dilin- de, türlü türlü efsaneler vardır. Danişmentler, esirleri kal'aya kapatarak canlı canlı, yakıyor, de- rilerini yüzerek içerisine saman dolduruyorlarmış, Ve bundan ötü- rüdür ki, Çoruma, zulüm manasi ma gelen Çor-um denilmiş miş. Çorum kal'asına habsodilen gü- zel kadınlarda vardır. Amasya Be- Yi, Şedadm süzgün bakışlı kızı, ihriban da bunlar arasındadır. Çorum kal'asınm büyük cümle kapısından başka, arka tarafında tek kanatlı bir kapısı daha vardır. Cümle kapısından içeri girilince karşılıklı iki oda görülür. Odalar- dan biri kal'a kumandanın, di- ğeride ölüme mahküm esirlerin bulunduğu zindanmış. Zindanın kapısı yoktur. Bir insanm sığabi- leceği kadar, birkaş metre yük- sekte deliği vardır. ri tarafından yapılmış küçük bir cami ve harab bir çeşme vardır. 17 inci asırda Çoruma da uğramış olan Evliya Çelebi Çorum kal'a- sından bahsederken, “kal'anın i- çinde birkaç hane, anbar mescit, çeşme var idi.” der, Meşhur seyyar hın yazdıklarmdan zamanımızda Yalnız cami kalmıştır. Kal'anın i- isine yeniden evler yapılmış ve ların sayısı bir mahalle teşkil edecek kadar - Çorum kalesi günden güne ha- rab olmakta, yer yer çökmektedir. Şehirdeki bazi inşaat için kal'a taşlarının gizli gizli aşırıldığı da söylenmektedir. i Eski çağların bir engizisyon ya- tağı ve çeşid çeşid devirler görmü olan bu tarihi kal'ann bütün bü- tün harab olmaması için alâkadar- larm dıkkadini üzerine toplarken, bir düşüncemi de eklemek istiyo- rum, Bugün Çorumda sayısı bir hayli olan umumi kadınlar için bu İa biçilmiş kaftan gibidir. Te- peciğin yosmaları her akşam ko- musunu, komşusunu tedirgin etmek le kalmıyarak birçok tatsız vak'a- lara da sebeb olmaktadırlar. Bun- lar kaleye kapatılacak olursa se kı bir disiplin ile birçok vak'ala- ların önü de alınmış olacaktır. Cevdet BAYKAL Not; Çorumun Tarihi şimdiye kadar ter. Ellerde bulunan maktan uzak bulunmaktadır. Yıllardan beri Eti tarihi hak- | kında tetkikatta bulunan arkada- şımız Bay Rıfat Rami Arıncının, Çorum tarihni de yazmağa başla- dığım büyük bir memnuniyetle öğ rendim. ÇORUM TARİHİ nin biran önce çıkmasını dilerim. yi . B. Kandıraya bir baytar tayin edildi KANDIRA, (Milliyet) — Otluk ve vüs'at ve kiymetlerinin e Sazamız baytarlığına yüksek baytar gan 1 ai mezunlarından ve” Nail Fehmi Doğru tayin | edilmiş üz, fesine başlamıştır. Bu suretle Jamandanberi biraz zahmetle ted- daye hayvan bakımı ve kesim işle inösnit ve muntazam çerçeve Metanundur. vi 14 il Vergisi böyle vapur işleten bir idare neden İl- tisat bakanlığma bağlanmamış ta Dahili- ye bakanlığa bağlanmıştır. Bu husus- ta izahat istiyorum.,, dedi. Bütçe encümeni namına Bay Müker- rem (İsparta) cevap vererek: “— Bu idare vaktile Nafıaya bağlı i di. 934 bütçe kanunu idarenin dahiliy: ye bağlanmasını münasip gördü. Biz i- derenin iktisada mr, yoksa nafaya mt bağlanacağı etüt edilsin ve bu hasusta Kamutaya bir lâyıha verilsin dedik. Bahçe safası Bay Tahsin (Aydın) —22 bin lira | varidata karşı 73 bin bira sarfederek bu idarede çalışan adamlar yiyip içiyorlar, bahçe sefa yapıyorlar demektir. du i- darenini mevcadiyotini idame için lüzum varsa, hiç olmazsa, şirket yapılam, bu suretle her sene 50 bin lira açık vermek- ten kurtulmuş oluruz ve dört tane da- ba orta mektep idare edebiliriz. Bütün millet iz karılı yor. Biz ise orada 30, 40 kişinin tem- bel tembel oturmasına yardım ediyoruz. Bu iş değildir. Buna bir çare lâzımdır. eşim takip etmektedir. Bu müessesenin işle mesinde hükümetin yüksek © menfaati vardır. Eğer daha fazla izahat isteniyor- «e dahiliye bukanını bekliyelim, dedi, Bütçe Dahiliye bakanının gelip bat vermesine kadar geri bıralerldı. Müvazene vergisi Bundan sonra muvazene vergisi ka- sununun bir sene daha temdidine dair olan kanunun ikinci müzakeresis ge - gildi. Bay Yahya Galip (Ankara) — Bir tak tir vererek, bütçenin müzakeresinden Maliye Bakanı kabul etmedi . emme öüifmame odikumlala mrküneie duğunu ve verginin tekürine taraftar ö- lamıyacağını söyledi. Memurların vaziyeti Bay Yahya Galip; bu kanun teklif e- dildiği zaman varidat bununla tutulabi- lecek dendi. Halbuki bu sene bütçemiz 185 küsur milyondur. Tahsisat belagan mabelâğ yetmiştir. Geçen seneki vaziyet bu sene de mevcut bulunuyor. Bu vergi daha ziyade memurlardan alınmaktadır. Mutlaka bu parayı almak lâzım geliyor- &a her suretle eşyanın ve sairenin ucuz- lamadığı, daha zam gördüğü bir sırada memurlar geçinmekten âciz iken aldık- ları paraya da maaş denirken, bir taraf- tan da bir tüccar muamelesine tâbi tu- tularak kazanç vergisi, buhran vergisi verirlerken bu vergi alamıyor . Küçüh memurlar Küçük memurlarımızın geçim yüzün: den çektiklerini düşünün, Maliye vekili de birden bire vekil olmuş değildir. O da küçük memurluğun ne demek ol. ğunu bilir. Bu verginin azaltılması için kırtasiye gibi masraflarm tenzili müm- Ev icarları Maliye vekili Bay Fuat cevap vere. 'vek, muzayakanın henüz zail olmadığını, varidattn terayüdün henüz ikmal edil - miş olduğunu, bu verginin azaltılması» na imkân bulunmadığını, yalnız memur- ların, bilhassa ev icarları, fazla sıkıntı larının önünü almak için bir kanun ha- zorladığını söyledi. Bay Mazhar Müfü (Denizli), lâ - yıhanın encümene havalesi mütaleasın. da bulundu. Bay Tahsin (Aydm), Kanunun ka» bul edilmesi mütalensında | bulundu ve peticede müvazene vergisinin bir yıl da- ha uzatılması kabul edildi. Türk paranı ANKARA, 4 (A.A.) — , Türk parasının kıymetini koruma kanımunun iki sene uzatılmış olan meriyet müddeti- Bin bittiği tarihten sonra üç sene daha uzatılması hakkındaki kanunu da ayni ANKARA, 4 (A.A.) — bugün B. Hasan Sakarım başkanlığın toplanmıştır . Bu toplantıda Kamutayın 1934 sik birinci ve ikinci teşrin ayları hesabı kındıl encümen #azbatası okunduktan sonra evkaf umum müdürlüğünün 1935 yılı bütçesi müzakere ve kabul edilmiş- br, Bu İkanun ile evkaf umüm müdürlü dünün 1933 mali yılı mesarifi karşerğr olarak 2 milyon 450,915 ii ra verilmekte ve bu masrafla: karylığı o- lan geliri de 2 milyon 437,000 Bira tah - | yedi aya kadar muhtelif -Selânl : : Divanı harbinde (Başı 1 inci sahifede) ki Yunan başbakanı ihtilâl günü ayağından almış oldu - günü ayağından almı şoldu - Zu bir yaradan mustariptir. İdam kararı SELANIK, (Hususi muhabirimiz - ) — Selânik fevkalâde divanı harbi dün suçluların ve avukatların son mü- dafanlarını da dinledikten sonra müza- kereye çekilerek sabahın saat üçünde kararmı vermiştir. Ba karara göre Se- rez süvari ikinci alay yüzbaşılarındam Valanis idamın, yine yedinci alay yüz - ndan Gulenakis müebbet küre - ğe, yüzbaşı Papadopulos 20 sene küre- ğe ve yüzbaşı Ollandezi on sene küreğe üç yüzbaşı altışar sene küreğe ve rütbe- lerinin refine, on bir zabitin üç seneden müddetlerle hapise mahküm edilmesine ve on iki za- bitin beraatine karar verilmiştir. Idam kararı cumhur reisi tarafından tasdik edilmek üzere bugün tayyare ile Anaya gönderilmiştir. Tasdik kararı bugün gelirse mahküm yarn sabahleyin rütbesi refedildikten sonra kurşuna di- m yerlerden alınan tel Atina ve sair inan tel - graflar efkârı umumiyenin Solânik diva» nı harbinin kararından memmun kaldığı- ma göst ir, Ikinci kafile ATINA, 4 (Hususi) — Atina fevka- lâde divanı barbi yarınki O cuma günü muhakemeya başlayacaktır. Yeni suçlu- sr kafilesi Salamin tersanesi isyanı es- ile bunların şerik- Muhalif fırka liderleri ATNA, 4 (Hususi muhabirimiz - den) — Atina divanı harp müstantikli- ği tarafından yapılmakta olan tahkikat memleket dahilinde lâzım çelen tertiba- & almış ve muhtelif mühalif fırka li - derlerini muhtelif yerlerde isyanı idare- ye memur elmiştir. Bu meyanda Atina âyan reisi Gona- tas ve teraleki perverler reisi Kafanda- ris, general Papülas Selânikte çiftçi ve | İşçi partisi lideri Papanastasiyu, Trak - zürra partisi liderlerinden Stefano- Epirde yine zürra partisi hiderle- denli Yunanistâna gitmek steyen rumar Şehrimizdeli Yunan konsoloshane - sinin buradan Yünanistana gidecek 0- lan rumların hastalık ve ticaret zarureiler müstesna olmak üzere, pasa- portları vize etmemekte © olduğunu bir kaç gün evvel yazmıştık . Paskalya münasobetile İstanbuldan Yunaniıtana gitmek istiyen Rumların pasaportları vize edilmemektedir. . Konsolosluk bu Rumların grup ha- linde turist murmelesi © görmesini de münasip görmeciğinden keyfiyeti Ati- nadan sormuş İnkat henüz bir cevap a- lamamıştr. İİ zmnin mk kzn KTHAL Bursada tüccardan Bay Niyazi İn- hisarlar fen mülettişi Ali desi üniversite ekonomi den Ahmet Ali, Hukuk fal sunlarından Osman Nezihinin büyük valdesi Bayan Hasibe ölmüştür. Ce - nazesi bugünkü cuma günü si bey civarında o Afitap sokağında Handan apartımanından saat ikide kaldırılacaktır. İstanbul asliye mahkemeleri yenile. ie bürosundan: Davacı Evkaf müdüriyeti ile dava ö- lunan Fındıklıda Sah pazarda Set ü- zerinde Mustafa paşa zade Bekirin hare mi Yeyâne ile olan davanın yenilenme» si esnasında: Halen ikametgâhr meç - hul olduğundan Yegâne hakkında ilâ - nen tebligat icrasma karar verilmiş bur lunduğundan tetkikatın 5-5-935 saat 10 da yapılacağı tebliğ makama kaim ole mak üzere ilân olunur. (10167) Kapitalizmin buhranı Iktisadi devletçilik müellifi Hamdi Başar, Paris üniversitesi den ,Piru'nun (Kapitalizmin buhranı) adı eserini (Dün ve Yarın) külliyatı a- sında dilimize çevirdi. Bu eser, Faşist Malya © sisteminin kurucularından © Botte'nin isteği üze- rine her memleketin en büyük ekono- micileri tarafından yazılan (eserlerden Fransaya ait olan kısmıdır. Gerek bu €seri yazan Prof. Pirou ve gerek ba e- serinin diğer kısımlarını yazan âlim - ler, her yerde liberal kapitalizm çağının bitmiş ve dünyanm şimdiden © büyük Şizebileceğimiz yeni bir ekonomi karunu — girmiş olduğu neticesine varmışlar. Hamdi Başar tarafından müvafla - kıyetle dilimize çevrilmiş olan bu küçük &serde, yalnız kapitalizm değil, fakat sosyalizm ve düğümlü iktisad da köklü şekilde tenkitlere uğramıştır. Harpten sonraki dünya şartları, klâsik ekonomi doktrinlerini altüst etmiş olduğu ma - lümdur. Dünya buhranı yalnız piyasa ları sarsmakla kalmamış, Fikri bakıme dan da bir anarşi doğurmuştur. Tasnif eser, kapitalizmin © tenkidi, düğümlü ekonomi, yeni soysalcılık, ka- pitalizm ve ulusalcılık, kapitalizmin i- lerisi fasıllarından ibarettir. Tavsiye ©- deriz. Istanbul umum Sigorta Şirketi Hissedarlar heyeti umumiyesi girke- tin Galatada Sigorta hanı binasında bu- lunan idare merkezinde — 31 mart 1935 tarihinde sureti adiyede toplanarak ida- ve meclisi ve murakıp raporlarını oku- duktan ve 1934 senesi bilinço ve kâr ve zarar hesaplarının tasdikinden sonra: Hissedarlara hisse başma 88 kuruş dağıtılmasına ve Bay Necmettin Muhtar, Bay V. Besso ve Bay A. D'Andrin'yı i- dare meclisi azalığma ve ticaret kanı - nunun 323 ncü maddesine tevfikan şir- ketle iş yapmaları için idare meclisi aza: larına mezuniyet verilmesine, Bay Ihsan Al, Bay E. Hodler ve Bay Timoleonun 1935 senesi murakıplığına tayinine, es- ham ve tahvilst üzerine idare meclisi tarafından bugüne kadar yapılan munme Mita tasdik ile şirket mevcudatından ten- sip edeceği miktarın muhtelif borsa- arda resmen kabul edilmi; cabam ve tah vilât üzerine yatmılarak tenmiyesine ve hüzur hakkın da senei sabıka gibi ve- » 5 Istanbul umum sigorta şirketi his - sedarlarına: Heyeti umamiyenin verdi- #i karara göre vertiler indirildikten son ra yukardaki temettü 15 nisan 1935 ta- rihinden itibaren 10 No, hu fair ve 10 No. Mu temettü kuponları mukabilinde Gala- tada Osmanlı Bankasi gişelerinden tah- sil etmek üzere mürucast eylemeleri be. yan olunur. Idarş Meclisi m me ak m ann Evvelce Tahtakalede Boton hanı. la İslim pazarı ticarethanesinde iken el - yeym nerede bulunduğu bilinmiyen mez- kür #cerethane sahibi Hacı Abbas Fey- ziye: Istanbul ikinci icra memurluğundan: Gümrükler bakanlığmın aleyhinize Sultanahmet ikinci sulh hukuk mahke « mesinden istihsal ve berayı infaz daire- mize tevdi eylediği 16 mart 929 T. ve 929-327 No. sına mukayyet ve 94 lira 44 kuruşun 21-11.928 den itiharen yüzde 5 faiz ve mesarifi haciz ve tahsili alacak lı vekili avukat Eyüp tarafından talep edilmiş ve bu suretle tebliğ için tarafı. mıza gönderile iera emri ikâmetghmizın meçheliyeti itibarile tebliğ kılmamıya » vak bu husustaki tebligatın bir ay müd iş ol» makla tarihi ilinden İtibaren mezküı müddet zarfında ve 934.536 dosya Na. su İle borcunuzu tesviye etmediğiniz ve- ya icranın durması hakkında tetkik ot - miyeceğinden ği veya indei mahkeme yolu ile ait olduğu mahkemeden temyiz mahkemesinden bir karar getir. mediğiniğ takdirde mezkür iddetin bitmesini 78 (10163) Üniversite Arttırma Eksiltme Ve Pazarlık Komisyonundan: Üniversite Tıp fakültesi teşrih binasında kesi mesine göre 13950 lira 89 kuruşluk Yaşulammila am harrik tesisat ve tamirat işi kapalı zarf ile eksiltmeye konul - muştur, Eksiltme 20 nisan 935 cumartesi sitede yapılacaktır. Bu işe ait dosya Üniversitede görülebilir, ii için Üniversite mimarlığından ğı Amerikan bezi yerli 1000 metre Yatak yüzü . , 1000 ,, Kalın patiska 100 ,, 50 No. h siyah ve beyaz zincirli makara 10 düzine Nikel kaşık 100 tane Alpaka ,, 10 , Emaye kova 27 N. iy Sofra tabağı 24 Çorba 2 İki kiloluk surahi 2, İnce su bardağı <a Emaye su maşrabası 50 7 No. Emaye beyaz güğüm 4 34 santim genişliğinde 4 yuvarlak küvet 30x40 ,, büyükküvetd Büyük boy tükrük 6 hokkası İzmir mamulâtı haza- 24 ran sandalye 65 santim eninde yol 50 metre! ” in Dinyorm marka zemin 100 M.M muşambası ? 75x50 ve 70x40 bo- yunda kristal ayna Yerli bahçe kanapesi 15 Z tane ” muvakkate 6,50 832 9 31 1 10 90 Emrazı zühreviye hastane si için miktarlarile muhammen bedeli ve teminatları yukarıda yazılı 21 kalem muhtelif malze- me cinsleri itibarile beş kısma ayrılarak ayrı, ayrı açık eksilt- nümunelerini meye konulmuştur. İstekliler zım ami ini Ayasofyada leva- barmda ve şartnamelerini de levazım müdürlüğünde görebilirler. Eksiltmeye girmek istiyenler 2490 No.lıka- nunda yazılan vesika ve hizalarında gösterilen teminatile be - raber ihale günü olan 22-4-935 pazartesi günü saat 15 de da- imi encümende bulunmalıdır. (1721) Balat atelyesi için lâzım olan 500 tane çidene tahtası açık eksiltmeye konulmuş ve ihale gününde talibi ğ ihale müddeti 7-4-935 tarihine zım müdürlüğünde görülür, E ksiltmeye tılmıştır. Şartnamesi leva” silt girmek istiyenler 2490 No. lı kanunda yazılı vesika ve 30 liralık teminatile iba- le günü olan 7-4-935 pazar günü saat 15 de daimi encü bulunmalıdır. (1700) Hususi idareden aylık alan muallim mütekait ve öksüzle rin mart 935 den mayıs 935 dördüncü üç aylıklarıdnisan © 935 perşembe gününden itibaren İstanbul Ziraat Bankasm- dan verilecektir. Aylık sahiplerinin müracaatları. (1702) 4000 yaprak 97x100 eb'adında Sellof: 10000 adet 36x60 an araları ince beyaz tefrik kâğıtlı H Alemi 250 adet 28 m/m âlâ yaldızlı bobin. 100 adet 25 m/m kâğıt yaldızlı bobin. İdaremiz ihtiyacı için şartname ve nümunesi mucibince yukarıda yazılı eşya pazari İıkla satın alınacaktır. Vermek isti- yenlerin 22-4-935 tarihine müsadif pazartesi günü saat 14 de yüzde 7,5 güvenme paralarile Cibalide levazım ve mübayaat şubesine müracaatları. (1665) Kartal Malmüdürlüğünden: Kariyesi Mevkii Cinsi Metre M. Beher Metre Mecmu M. o muham men K. LK. e Maltepe Oo Karaağaç Arsa 58 00 60 80 Sokağı w Küçük Yalı o ,, (o 85 00 70 s9 50 Caddesi » » ". 48 00 70 " ” " 4 0070 2500 32 0070 2240 mke eli yazılı BS tansersisini peşin para ile temlik- leri 25-4-935 günlemeç Perşembe günü saat on iki buçukta İ* haleleri icra kılmacağından isteklilerin dipozito makbuzlariyle Kartal Malmüdürlü meleri, de müteşekkil satış komisyonuna gel * (1592) 2431 Devlet Demiryolları ve Limanları işletma Umum idarası ilânları ME esen le Zİ şe faş li ömkaşee leçrey İİ Hayvan nakliyatına mühim tenzilât Yeni tarife 1 mayıs 1935 tarihinden itibaren tatbik edile- cektir, Ehli, yabani ve yırtıcı bilümum kanatlı ve kanatsız hayvanlar, bu tarifeye dahildir. Dört Ayaklı ebli hayvanlar tam vagon hamulesile nakledil dikleri takdirde nakliye ücretle- ri, verilecek vagonlarm taban satıhlarının beher metre murab- günü saat 15 de Üniver | baz üzerine hesap edilecektir. $ ç Nakliyat sahiplerine kolaylık olmak için yeni tarifeyive Eksiltmeye gi - | her mesafedeki nakil ücretleri ni gösterir baremli tarifeler yi Da tılacaktır. Fazla tafsilât için istasyonlara müracaat yi Kg