10 Nisan 1935 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1935 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

e b di ME. Alâkanın asıl bb Viyana takımı karşısında üç birinci sınıf ku übümüzün müşterek hareketidir m.xledi manın © kuvveti bir takımını üç Gi. /1 kirşlayackk olan imiz, gg maa Feminizm tyorum. Bu vesile ile fırsattan istifade grenin, kadının bütün haklarını kazan- Vm YE “ bütün lünya kadınları, kadını Tiyerek demiştir ki: — Gazeteci olmak itibaril gibi bütün dünyayı kendisi #eitiron bir memleketi uzun zamandan. beri görmek istiyordum. Feminizm kon- gresini fırsat bularak hemen © geldim. Şimdide Sinan ihtifaline gidiyorum. Kon greye iştirak etmekle beraber hiç bir fır- #at kaçırmıyarak Türk kadını hakkında uzun tetkilderde bulunacak ve kanaat - lerimi gazetelere yazdığım gibi, bir ki- tap halinde de neşredeceğimim Kadınlık davası Park otelde misafir olan murahhas - lardan Bayan Wbyte fikirlerini muhar- rimize şöyle anlatmışlar. © “©. Ben murahhas değilim, Kongre Ue şahsen alâkadar olduğum işin kendi hesabıma İngiltereden iy Yaşım ilerlemiş olduğu halde kadınlık davasını her yerde takip etmekten ça - kinmem, İstanbula daha © siyade Türk bemşirelerimin kazandıkları büyük mu- vaffakiyetleri tebrik etmek için geldim. Kongre çalışmalarını da ndan ta- kip edeceğim. Kadınlığın er, geç bütün dünyada ve ber sahada erkeklerle müsavi haklar 2- Macağı kanaatindeyim. Bunun içindir ki, kadınlık davasmı takip için her yıl mem Teketten memlekete Yıldızda tetkikler si dostturlar. Demek ki bundan böyle, bu üç klup arasında, ecnebi takımlarla karşılaşmak ve bu maçları organize etmek hususun” larla temasın skılaşacağını ümit edebi. Biriz, İşte, Libortas maçları otrafında asıl alâkayı uyandıran bu üç klübün müşte intihabatı (Baş: Linci sahifede) neticesinden memnuniyet göste- riyorlar: 1 — Bu netice, muhalefetin muntazam bir tarzda mukave - meti karşısında Nasyonal 805 - yalizmin hudutlarını tayin et - miştir. 2 — Danzig'in vaziyeti mah- susasmı Avusturyanınki ile bir tutan Hitler propagandacıları - Din oyunlarını altüst etmiştir. A yurd severleri Dan rig intihabatı neticesini Avus - turyada reyiâma müracaat et - mek ihtimalini düşünen Nazile. rin nikbinliğini tadil edecek ma- hiyette görüyorlar, Leh gazeteleri ne diyor? VARŞOVA, 9 (A.A.)—Dan- sig intihabatı hakkında mütale- alar serdeden gazeteler, Sar pi- lebisitinin usullerini ve delille - rini serbest şehre nakletmeğe te- şebbüs etmiş ve fakat bunda mu vaffak olamamış olan Nazilerin intihap mücadeleleri esnasmda kullanmış oldukları vasıtalarla elde etmiş oldukları neticeler arasındaki nisbetsizliği ehem - etle kaydetmektedirler. Dan- ntihabattan başka bir şey il idi. Pilebisite benziyen hiç bir cihet yok idi. Yapılan intiha- bat, muhalefet tarafında bulu- nan Alman fırkalarının mukave. ga mim Ğ ve binnetice iç bir değişiklik hasıl olmamış- tir. İntihabatın neticesi serbest sehirde şimdiki vaziyetin istik- rarmı göstermekte ve ayni za - manda iktidar mevkiinde - diğer gruplar tarafmdan uzun müd - dettenberi takibedilmiş olan yolu yani Lehistan ile mücade- le yolunu açmış bulunan - gru- çiz alacağına delâlet eylemekte ir, Gazeteler ve bilhassa Polska Zbrojna gazetesi, Lehistan ile Danzig arasında münasebetle - rin şimdiye kadar olduğu gibi simdiden sonra da inkişafta de vam edeceğini ve bu münaseba- tın serbest şehrin beka ve refa- hınım sıkı sıkıya Lehistana ba İn olması keyfiyetinin bir neti - cesi olan değişmez iktisadi ve siyasi prensiplere istinat eyliye ceğini yazmaktadır. buraya lisan bilen memurlar gönderile” ngrenin İstanbulda toplanması mü- e nl açılış gününde kullanılmaya çıkarılacak» ter. Samsunda. SAMSUN, SALA. — birliği kongresi münasehetile açılacak olan Türk kadını çalışma ser gisinde teşhir edilmek üzere kadınlar İm kurumu tarafından değerli çalış malarla Türk kadınlığına ait bir çok eg- Ya ve toplamaktadır. Uluslar arası Yunanistanda yer yer divanı harpler kuruluyor General Kamenos'un gelecek hafta muhakemesine baş.anacak Yeni intihav nası! olacak? SELANIK, 9 (Hususi) — . alayı âsilerinin sine devam edilmiştir. Dün dinlenen şahitlerden alay kumandan muavini kaymakam Zisimopulor, alay kuman- danı esasen âsilere taraftar bulunma- dığı halde (irari general Anognotopu- losun tazyikryle iltihak ettiğini ve is- yanın nasıl çıktığını anlatmıştır. Bura daki ildinci divanı harb de Serez topçu alayı erkânı harbiye zabitlerinin mu- | hakemesine başlamıştır. Bu âsiler hak kında çok ağır ittihamlar vardır. KAVALA, 9 (Hususi) — Burada teşkil edilen Divanı harb muhakeme- lere başlamıştır. İlk kafile olarak Ka- vala âsilerinden 63 zabit ile 33 sivil muhakeme edilmektedir, Zabitler ara sında üç kaymakam, dört binbaşı var dır. Suçluların çokluğu dolayısile mu- hakemeleri altı günden evvel bitemi- yecektir. Bu Divan ayın on beşinci pa- zartesi günü Bulgaristana kaçan Ka- menos, Bakerce, Budaras ile dördün- cü ordu sair erkânı harbiye zabitleri- nin gıyabi muhakemelerine başlana- cağını tebliğ etmiştir. SELANIK, 9 (Hususi) bulunan barblerde gelen emir üzerine Lamiyada smevkuf bulunan mebus ve muharrir. lerin a © bakmak üzere üçüncü bir divan daha teşkil edilmiştir. Bu divan bugünden itibaren muhakeme- lere başlıyacaktır. ATINA, 9 (Hususi) — Harbiye mektebi ve tersane baskını isyancıları » nın muhakemelerine bakmakta bulu- nan iki divanı harbde de onda muba- kemelere devam edilmistir. Şı r — Divanı dinlenmiştir. Tersane baskıncıları kında bugün hükümet komiseri id. | mamesini söyliyecektir. Harbiye mek- tebi suçluları öği ü ileden evvel mü alarım yapmağa başlamışlardır. General Papulasın muhakemesi ATINA, 9 (Hususi) — Birnci ordu p eylemiştir. General Papu- las esasen mevkuf bulunduğundan şu - be reisleri için de tevkif müzekkeresi verilmiştir. Ayni memur fırka liderleri Papaanastasyu, is, Milonas ve diğerlerinin ifadelerini almıştır. Dün verilen emir üzerine eski Pire mebuslarından Marselos tevkif edil. miştir. ATINA, 9 (Hususi) — Bazı gazete ler tarafından Hürriyetperver fırkası» nm 19 Mayıs intihabatma gireceği ında yazdıkları haberler üzerine bugün salâhiyettar makam tarafından gazetelere verilen bir tebliğde lideri hiyaneti vataniye suçlusu olarak itti- ham edilmekt. bulunan fırkanın inti- habata girmesine imkân olmadığı bil. dirilmiştir. Veadi ü eski mu- gazetesi halif mebuslarn intihabata iştirak et. meleri hakkında henüz kararlaşmış bir şey bulunmadığını, bunlardan ba- #1 gruplarm (birlikte çalışan muhalif. paandreo arasında yapilmakta clan müzakerelerden (sonra anlaşılacağı, Buçarisin Epir ve sair yerlerde kendi taraftarlarile intihabata gireceğini ya zıyor. Paraguay Bolivya harbi Paraguaylılar yedi kasa- bayı işgal ettiler LAPAZ, 9 (A.A.) — Harbiye heza retinden haber verildiğine göre, Para- guaylılar, dört günlük. çetin bir savaş lan sonra, Parapili nekrinin şimal sa hilinde kopere mevkiini işgal etmişler dir. Bu ilerleyişin umumi vazi; siri olmadığı i ni mevzilerine muntazam surette çekil dikleri beyan ediliyor. ASOMPSİYON, 9 (A.A) — Harbi ye nezarelinin bir tebliğinde, Para - Zuny kuvvetlerinin Parapiti nehri çerek, Bolivyalıların iki süvari alayını perişan eyledikleri ve birçok ta esir al dıkları haber veriliyor. Ricat eden düş man levazım karargâhmdaki bütün Sovyet artistleri geliyor Heyet büyük devlet tiyat. rosu müdür muavininin idaresinde MOSKOVA, 9 (A.A.) — Muhte - lif konserler vermek üzere Türkiyeye gidecek olan büyük devlet tiyatroru artistleri buradan harekete başlamış- lardır. Heyette şu artistler vardır: Bü tra şefi Steinberg, piyanist bestekâr: iç, Bas: Pirogov, Mezzosopra no: Maksakova, Soprano: Barsova, ba let arüstir Messerer, Soli Nortzov, Balerin: Dasinskaya, Piya - nist: Oborin ve Makoror, Heyet büyük devlet tiyatrosu mü - dür muavini Arkanov idaresindedi Orkastra şefi Steinberg aym üçün - de hareket etmiştir. o Diğer artistler, Odasadan ayın onbirinde kalkan va - İstanbula hareket edeceklerdir. Heyete dahil bulunan violonist Oistrah, ayın ondördünde Türkiyeye hareket Yeni bir hava yarışı yapılacak LONDRA, 9 A.A. — Londrada bu. hınmakta olan conubi Avusturalya baş- münasebetile, Avusturalya ile İngiltere arasında ge- sene, yeni bir o hava © yarı > yane muhtemel olduğunu söyle- iştir. Ayni zamanda, o bu yıldönümü şen - likleri komitesinin reisi | bulunan Bay Butler, şenliklerin gelecek hirinci kâ - nunda yapılacığını ve tayyareleria yol- cu da taşıyacağını ilâve etmiştir. Fransanın bahriye Siyasası Filonun esasını büyük zırhular teşkil edecek LONDRA, 9 (A.A.) — Deyli Tel - graf gazetesinin il Fransanın bahriye siyasasında mühim bir değişiklik olduğunu haber vermek tedir. Fransa yüksek bahriyo meclisi, istikbalde Fransız filosunun esasını bü yük zırhlıların teşkil etmesine karar vermiştir Bu suretle alâkadar diğer devletlere Fransanın bundan böyle Vaşington muahedenamesinin tesbit etmiş olduğu mikdar ile kanaat ode- miyeceği yarı resmi bir surette bildi- rilmiş oluyor. Bu muahedey in gilterenin 5 Amerikanın 8, ve Japon- yanın 3 zırhlı inşa etmesine mukabil Fransa 1,75 nisbetinde inşaatta bulu- nacaktı. Yeni Belçika Kabinesi İktisadi kalkınma için bir ofis teşkil ediyor BRUKSEL, 9 (A.A.) — Kabine, dün akşamki toplantısmda iktisadi kal kınma işleriyle uğraşacak milli bir ofi sin teşkiline müteallik projeleri mü- zakere etmiştir, Bay Van Zeeland, Bel çika frangı kıymetinin indirildiği an- danberi sermayelerin tekrar bankayı yatırılmasnda bir fazlalık görülmüş olduğunu söylemiştir. Mumaileyh 80- Bebaşından beri milli bankanın altın ve döviz olarak kasalarından çıkarmış olduğu iki milyon. frangın hemen he « men tekrar bankanın kasalarına dön- müş olduğunu beyan etmiştir. Iktisat Bakanı Bay Van Isaaker, O- 'konomik vaziyetin memnuniyete şa - yan bir şekilde inkişaf etmekte oldu- ğumu izah ve hali hazırda ekser ah- valde şimdiki fiyatların muhafaza edi lebileceğini beyan etmiştir. Adliye Ba kam Bay Sauden, bazı mmtakalarda fiyatların yükselmemiş olduğunu, an- cak mal bulunamamakta olduğunu söylemiştir. Hükümet, mallarını bu su - retle istok halinde muhafaza eden ta- cirlere karşı icap eden | tedbirleri al - mak tasavvurundadır. BRUKSEL, 9 (A.A.) — Başvekil Van Zesland'm, — beyannamesinde bil- dirmiş olduğu gibi, hükümet, yakın « da bir ökonomik kalkınma ofisi kura- caktır. Bu ofis, memleketin tekmil ik- tanadi tini yeniden tanzim ve za manın icablarına tatbik için insicam altma alacaktır. Tedricen tahakkuk edecek lüzumuna göre, bu ofise bir takın tali kurumlar raptolunacaktır. Bunlar meyanında teminat hesapları, i potek ve ulusal mesai | şubeleri bulu - nacaktır. 8 eşyanın intizamsız, geç ve pahalı yaptırmaktadır, Eski P.T.T. U. müdürünün : muhakemesi ANKARA, 9 (Telefonla) — Bugün Asliye Birinci Ceza mahkeme sinde eski Posta ve Telgraf Umum Müdürü Bay Fahri, muavini Bay Sap. hi ve eski Telgraf işletme müdürü Bay Ihsan Cemalin mul n Devam edildi. Her üçünün de hazır bulunduğu muhakemede suçlu vekile leri müdafaalarını yapmışlardır. Avukatlar müfettişin fezlekesile Dev- let Şârası kararını tahlil etmişlerdir. Müdafaalarını ayrıca yazılı ola- rak ta hâkime vermişlerdir. Neticede hâkim, evrakı tetkik etmek ve hürarım vermek üzere muhakemeyi 17 Nisana bırakmıştır. Londra üzerinde LONDRA, 9 (A.A.) — Bu sabah Londranın bir mahallesinde hava taarruzlarına karşı korunma için büyük hava manevraları yapılmıştır. Bir tayyare filosu mahalle üzerine dumanlı meşaleler atmıştır. Bu sıra« da maskeli salibi ahmer teşkilâtları halkı mahzenlere ve hazırlanmış © Jan tahaffuz mahallerine gizlemişlerdir. Memiekette Mimar Sinan günü ANKARA 9 (A.A.) — Mimar Sinanın yıl dönümü münasebetile bu gün Halkevinde bir toplantı yapılmış, ayni zamanda Maarif bakanlığı tarafından sergi evinde Türk mimari resim sergisi adliye ve maarif Bakanı Bay Abidin Özmenin bir mutkuyla bir sergi açılmıştır. Bn dari gide eski Türk âbidelerinin mimar Sedat tarafından yapılan rolevleleri teşhir edilmiştir. EDİRNE, 9 (A.A.) — Selimiye nin yüce mübdii koca Sinanın ölü münün 347 inci yıl dönümü münas ebetile bugün öğleden sonra Selimi. yede büyük bir ihtifal yapıldı. Tekirdağ, Bordur, İsparta, Ordu ve Eskişehirde ihtifal yapılmış koca Sinanın eserleri anlatılmıştır. Fransız ve İngiliz başbakanları bugün Stresa'ya gidiyorlar LONDRA, 9 (A.A.) — Yarın B re ile saat 13,40 da Parise gidecekler ve oradan da saat 19,40 da trenle Strenaya hareket edeceklerdir. PARIS, 9 (A.A.) — Bugün top redilen resmi tebliğde deniliyor ki: “Kabine münhasıran Stresa ve Cenevrede tetkik olunacak meseleleri ia era ie öne Binicili Dşkriiilni Bakani b iepimileni da Fransayı temsil edecekler. Türkiyenin Toprak kabiliyeti Rusyadan Türkiyeye heyetler gönderilecektir MOSKOVA, 9 A.A — Sovyet Rus- ya ziraat komi: iği hattı üstüva ci « varı zeriyatı merke va son zamanlarda zeriyat üzerinde tetkikatta bulunmuş o lan Sovyet heyetinin elde ettiği neticeler ve Türkiye ile zirai iş birliği me met erkân: ile ziraat işleri bakam Muh- His Erkmen ve ziraat — bakanlığı rücsa- sı tarafından Sovyet heyetine karşı ge- rek tetkikatını kolaylaştırmak ve | ge rek Sovyet Rusyada yetiştirilmesi müm» kün olan sicak memleketler nebatları - i ve ike lim şartları hattı üstüva civarı nebata- tının son derece inkişafına ve halen z8- İm ar hak Bay Bompar öldü GRASSE, 9 A.A. — Fransanın eski büyük elçilerinden ve eski #yandan Mo- "“Bompar 1854 tarihinde Metz de doğ” muş, Bay Pol Kambon'un o Tunus ve maiyetinde İsveç Habeşistana silâh mı vermiş? İSTOKHOLM, 8 (A.A.) — Tsveçten Habeşistana güya silâh sevkedilmiş ol- 'duğuna dair Aden'don verilen haberleri tefsir eden gazeteler, Habeşistana silâh ihracı için hiç kimseye rubsat verilme Boşaitma işleri düzeltitecek ANKARA, 9 (Telefonla) — İstanbul limanının bugünkü vasıtalaris le ticari ihtiyacı karşılamaktan uzak olduğu için ba limanda tahmil ve tahliye işlerinin ekseriyetle mavun& yet verdiği göz önünde tutularak bazı tedbirler alınması kararlaşmış * tır. Limandaki bu iptidai şekil kald ıkça tarifeler üzerinde icap ettiği des recede tenzilât yapılması da mümkün olamadığından buna çare bul mak istiyen İktisat bakanlığı Gala ta rıhtımının Kamutanlığa ve İstans bul rıhtımının da Sarayburnuna doğru uzatılması etrafında tetkikler, Di N e) p9 ve amele vasıtasile yapılma“ yükletme ve boşaltılmasına sebebi- lerin& hava manevraları . Mahdonald ile Bay Saymen tayya lanan kabine içtimaından sonra neşs Tabiiyetimize kabul edilenler ANKARA, 9 (Telefonla) — Ros Bulgaristan, | manya, Yugoslavya mus irleri, 1462 şahış te kabal edilmiştir Gümrüklerde bekliyen peynirler ANKARA, 9 (Telefonlu) — Bulgaf ristana ihraç ettiğimiz balık ve havyat ra mukabil Bulgaristandan memleke« tmize ithal edilen kaşar peynirinin! beyannamelerde kaşkaval yazıldığı i- çin memleketimize — sokulmadığı gö rülmüştür. Hükümet, Bulgaristanlat kelimesinin de ilâvesi hakkında Ka “ mutaya bir lâyiha vermiştir. Bu lâyihsti ile gümrüklerimizde bekleyen birik 4 miş bozulmak üzere bulunmuş olan! kulması temin edilmiş olacaktır, Mülteciler için ANKARA 9 (Telefonla) — Yurdu cilerin bulundukları bir idare heyetin €e fakirlikleri tevsik edilmek şartile, tâbiiyet harcından muaf tutulmaları müddetinin daha üç sene uzatılmasi hakkındaki lâyihayı hükümet Kamu taya vermiştir. — — Filipin adasının istiklâli . MANILLA, 8 (A.A.) — Filipinliler siyasi istiklâlleri için yeni bir teşebbüste bulunmuşlardır. Önümüzdeki mayısın 14 ünde bir pie bisit yapılacak ve halk geçenlerde Ame“ rika reisicumhuru Bay Roosvelt tarafı” dan tasdik edilen ana yasayı kabul edif etmediklerini bildireceklerdir. BirAmerikalı gazeteci öldü NEVYORK, 9 (A.A.) — Neryork 'aymiz gazetesinin sahibi ve yü gü : Amerikada bir idam HUNTSVİLLE, Çomar) 9 (A adi | msilton, on mayısta elektrikle idam edi leceletir. General Ludendorfun yıl dönümü BERLİN, 9 A.A. — General Ludef dor'un doğumunun yetmisinci yıl nümü münasebetile bugün bütün resi” İ binalar donatılmıştır.