26 Ekim 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

am Cümhuriyet, tam » hürriyet halk ve hak yolundan gidecektir “Yeni bir gazete ortaya atı- İırken, mesleğini, proğramını ve - gayesini izah etmesi usuldendir. Bizim için bu pek kolay olacak- tır. Zira bu gazetenin ismi başlı başına bir proğramdır. 4 Biz, bu memleket halkının ekseriyetle beraber, Cumhuri- yetin Serbes olmasını istiyoruz. Serbes Cumhuriyet demek, va- tandaşların cumhuriyet ruhundan doğan, Teşkilâtı Esasiye ile mü- eyyet bulunan haklarının tam bir şekilde muhafazası demektir. Fikir hürriyeti, vicdan hürriyeti, münakaşa hürriyeti, ticaret ve çalışma hürriyeti demektir. yolumuzda tahakküm Hırsızlık ve atler için millet menfaatlerinin feda edilmesi yoktur. Vatanda- şın ağzından lokmasını kapmak, iniltilere kulak kapamak ve tıraplara göz yummak yoktur. Serbes Cumhuriyet bu ıstı- raplardan ve o iniltilerden doğ- muştur. Bunların sükün bulma- sina çalışacaktır. Vatandaşı alâ- kadar eden her şey bizi alâka- dar eder, Bu gazete halkın ga- zetesidir. Halkın her şikâyeti bu gazetenin şikâyetidir. Halkın her derdi, bu gazetenin derdidir. Bizim için milletin refahından başka hiç bir gaye yoktur. Bu gaye uğruna yılmadan, yorulma- dan usanmadan çalışacağız. Ba- ğıracağız ve çarpışacağız. “ Serbes Cumhuriyet ,, yol- suzlukların, O kanunsuzlukların haksızlıkların amansız düşmanı- dır. Bunlara hücum ederken sesi! bir.lahza bile kısmıyacak, kelime- lerini yatmıyacak ve her şeyi oldı ğu gibi. söyliyecektir. Onun ii Vatandaşlar bu gazeteye tambii emniyetle bütün dertlerini dö- kebilirler. Bu gazete kendi mal-i ları, kendi gazeteleridir. “Serbes cumhuriyetin, gazeti cilik — cephesi hakkında dal fazla sözü lüzumsuz buluyoruz, Muhterem okuyucularımızın bizi iş başında takdir etmelerini is- teriz. Yalnız şunu arzedelim ki, İstanbul ve İzmirin en muktedir! ve en serbes kalemleri bu ga- zeteye daimi yazı yardımında bulunacaklardır. Havadis cihetine gelince,Ser- bes Cümhuriyet istihbar vazi! sini mücadele * vazifesile mü: ehemmiyette görüyor. Yani en bol, en doğru ve en erken ha- vadis yetiştirmek (gazetemizin şiarıdır. Bunun ne kadar doğru | in, , olduğunu da hemen görebilecek- siniz. Okuyüculatımızın, şimdiden “emin olduğumuz rağbet ve te- veccühlerine teşekkür eder ve daima bundan kuvvet ve ilham alacağımızı söylemeği de bir va- zife biliriz. İferbestumhuriye Telefon numarası - 2697 Telgraf adresi - İzmir Serbes) m Abone şeraiti Senelik: — 10 lira Altı aylık: 6 lira Ecnebi memleketler için: Senelik: (o 25 lira İlânat Satır 100 kur S9 Birinci sayfa: İkinci sayfı (Üçüncüsayfa: , 20 , Dördüncü sa: , o 10 , Daimi ve aylık ilânat ay- rıca pazarlığa tâbidir ve aza: mi teshilât gösterilir. İHTAR: Abone ve ileri bilâistisna peşindir. üc e beyler vardı. Afakı şeys İsim zikretmiyeceğiz, zira bu mülevves ismin bizim sütunları" mıza geçmesi bile bir lekedir. Fakat kimden bahsetmek iste- karilerimiz çok güzel anlamışlardır: Yüz defa siyasi çehresini de- giştirip yüz defa her fırkanın ayakları altında yaltaklanan ve her kapıdan bir kemik dilene dilene nihayet umumi nefret ve ikrah içinde temiz İzmirin saf muhitinden defolup giden seci- yesiz, mürai, yalancı ve satılık adam, şimdi de kendi redaetile kendi öldürdüğü © yetmiyor- muş gibi, her hiyaneti ve her alçaklığı işleneğe müsait olan düşkün tab'ının redaet salya- larını etrafa bulaştırmak cüret- kârlığında bulunuyor. Halk fırkasından nefretle ko- ğulan, Serbes fırkadan ikrahla tardedilen, İzmirin ve garbi A- nadolunun yüksek ruhlu ve hür fikirli vatandaşları | tarafından ismi istikrahla anılan dönek ser- seri, Serbes Fırkanın İzmir Ocak reisi muhterem Dr. Ekrem Hay- ri beyefendiye, “ Yeni Asır, refikimizin başmuharriri, İzmir ve Anadolu halkının sevgili ga- Ekrem Hayri bey diyorki; - Baş ci sahifede - bunun bir tesadüften muharrif olduğu anlaşılıyor. Ben, Vasıf beyle, kendisi gibi, yalnız bir odada saatlerce baş başa kalarak değil bir gazinonun herkesin na- zar ve samiasına maruz geniş salo nunda, uzaktan uzağa karşılaştım. Yanımda; “Yeni Asır başmuhar- riri İsmail Hakkı, ve doktor Faik imizi lerden bahsederek vakit geçiri- yorduk. Vasıf bey diğer iki meb'us arkadaşile, yanımızdaki masaya geldi. alelâsul selâmlaş- tık. Aradan epey bir müddet geçtikten sonra, aramızda, ma- dan masaya bir iki muhavere İgeçti. Bizzat Vasıf beyin açtığı muhavereyi işte, aynen nakle- diyorum: — Yakında birleşeceğiz değil mi, Ekrem Hayri beyfendi, bü- tün münevverler bir erada top- lanacaktır, — Evet, bize gelirseniz bir- leşebiliriz, sizin mevkiiniz, bizim NV safları arasında olmalı li Efkârı umumiye müvacehe- sinde şimdi, Vasıf beye soru- yorum; Bir çok vatandaşların huzu- runda cereyan eden bu muha- vereyi inkâr veya tevil edebi- lirler mi? Şeref ve ahlâk mefhumlarını tekmeliyerek, güya ; fırkacılık yapan bu efendilere, ilk ve son defa ihtar ederim ki Ek- rem “Hayrı, bir kaya kadar me- tindir. Hak uğrunda mücadele- den aldığım zevki hiç bir şey mukabilinde, hattâ hayatım ba- hasına da olsa, feda etmiyecek kadar fazileti benimsemiş bir insanım.. Efkârı, yirmi dört saat için karıştırmak emelinde bulunan- lar, ancak kendilerini aldatmış olurlar. Zeynel Besim bey, zavallılıkta, artık rahmete bile dile olmıya-|| cak bir derekeye düşmüştür. Hak ve millet yolunda sonu- na kadar mücadeleye azmetmiş bir insan, karşısında bulunduk- larını, bir defa daha muarızla- rıma hatırlatırım. Artık, pek a- miyane bir şekil alan bu ma- nevralardan vaz geçsinler.. Bir türlü makul ve dürüst hareket edemiyeceklri tamamile anlaşı- lan, bu etendilere son tavsiyem, gaybettikleri teveccühü, hiç ol- mazsa umumi nefrete kalbettir- Namussuz ve bu tah Kendi alçaklığını memleketin hür ve temiz nasi- yeli ini rab lk hayasızlığında bulunuyor bir sefil ve gazetecilerine zarar iras ede- bileceklerini. zannedenler, yalnız dünyanın en namussuz adamları değil, aynı zamanda da en ah- mak kimseleri defa dâha ispat etmiş olurlar. Ekrem Hayrı bey, serbes zetecisi İsmail Hakkı beye dil uzatmak ve hirlamak habasetinde bulunuyor. Dünyada safiyete ve namusa tehammül “edemiyen, her nasi- yeyi kendininki . gibi kap kara görmek istiyen bu bel kemiği kırılmış, yerlerde ve çamurlar içinde sürünen yılan çürümüş irli dişlerle hâlâ ısırabile- hâlâ riya, mezellet ve iftira salyalarıyla İzmir muhiti- ni kirletebileceğini umuyor ga- Hakkı bey de “Yeni Asir, da “Serbes . Cumhuriyet, te bütün mevcudiyetile ; hâk ve hakikat mücadelesine devam ederek bü- Tibal yük liderimiz Fethi beyin ilân Bu serseriler serserisine, vic-| ettiği prensiplerin daima: daha datihiğsatak: olr di İbüyük zaferlerine amil olacaktır. Zaten, haya, namus ve faziletle lar için bir zillet olur. Onun için, onun İzmir halkından gör- düğü mukabele onu daima yer- olduklarını bir) fırkanın İzmirde daha pek çok zaferlerini temin edeceği İsmail Cumhuriyet ve Hürriyet ideali- nin mütevazi fakat çok azimkâr çocuklarını akıllarınca zaifletmek Torbalıdan yazılıyor; Torbalı intihabatında reyimi C. H. Fır- kasına veriediğimden kocam tahsildar Arap Süleyman efendi beni evden kovdu. Şimdi de ta- lâk talebinde bulunacağını söy- lüyor. Bu haksızlığa yüreğim ezidi. Gazeteci bey bizler esir paza- rey verdim. Şimdi teşvikata tâbi daima mel'anet peşinde koştur), “kadir lâkalari, olmayanı olarak peni boşamak istiyor, ran bu kuduz köpeğe hitap et-|r.. mi Sl dile HE ii Hangi kanunda bu hak kocalara mek namuslu ve şerefli insan- idikteri | İçinCir Mİ eiimiştir.. Medeni kanunumu- zun buna imkân vermediğini bilirim, Ama işte evden atıldim. ime göre kocam işinden Reyini Serbes fırkaya verdiği için kocası evden kovmuş rından © alınmış esirler miyiz tahsildar Süleyman ki insanlık O hakkımız © bile efendi zevcesi çok ( görülüyor. | Köcam C. Güllü H. Firkasına rey o vermek| © Serbes Cumhuriyet — Buşi- için beni tazyik etmişti. Ben) kâyeti alâkadarlar dikkatle oku- daha hayırlı gördüğüm tarafa|sunlar. Vatandaşların siyasi ka- yor. Merhamet ediniz. Reyini serbest vatandaşlar" gibi istimal eden kadının günahı nedir ki ona bu ceza lâyık görülüyor. Bu aile meselesi, hususi bir iştir demeyiniz, Bunu meydana koyan kocamın işini kaybedeceği kor. kusudur. Torbalı - Tepeköyünde naatlarına müdahaleden doğan zararları, seyyieleri görsünler, İn- saf edilsin, bir memur zevcesi kanaatında serbes kalmak iste- mekle kocasının işinden, ekme- ğinden olacağı endişelerini ber- taraf edecek teminat artık ken- lerde süründürmeğe kâfidir. Ekrem Hayri beyin Serbes Fırkadan istifa edeceği, İsmail Hakkı beyin Halk fırkasına av- det edeceği gibi yalanlar ve gülünç iftiraları ortaya dökmek- Yalnız namus, yalnız samimi- yet ve yalnız fazilet olan Ser- bes Fırkaya ve onun hür düşün- celi, hür mefküreli velâtlarına| AKHİSAR, 25 (S. leymanlı köyünden Aziz 'oğlu Aziz Süleymanlıdan. Akkisara gölmekte olan Mehmet Şevket efendinin yolunu keserek: taban- casile ateş etmiştir. Şevket efen- dide maruz kaldığı tecavüz kar- şısında nefsini müdafaa © için ta- bancasını çekerek mütecavizi öl- dürmüştür. Hâdiseden haberdar olan za- bıta derhal * tahkikata vaz'ı yet etmiştir. Yapılan tahkikat gös- termiştir ki maktul Aziz eski bir sabıkalıdır. Muhtelif cinayetlerde iŞu- Tire, 24 ( 5. C ) — Tirenin Bülbüldere karyesinde « Kelleci oğlu Mehmet ağanın parasını gasbetmek üzere bir tecavüz te- şebbüsü vukubulmuştur. Çoban- lıkla iştigal eden Kirşehrin Me- cidiye kazasından kürt Ahmet, kürt Hasan, müsellahan Mehmet ağanın hanesine taarruz ettiler, Zavvallı adam uykuda bulunu- yordu. İki azılı şerir silâhlarının tehdidi altında titreyen Mehmet ağanın zevcesine “Paraları çıkar Bayındır 24 (5.C) — Horon- lu köyünde Mutaf oğlu Hüseyin ve biraderi Mehmetle kasap Mustafa namında üç şahıs ayni köyde. Bekir oğlu Mustafanın kızı Kâmile hanımı cebren Ka- çırmışlardır. Kâmile hanım 17 yaşında ve nazarı dikkati cel- bedecek kadar güzeldir. Üç ar- kadaş çoktan beri bu kıza göz koymuşlar ve nihayet aralarında tertip ettikleri pusuya kızı dü- şürerek Mahmut ovasına kaçır- mişlardır. Burada feryat eden kızin göz yaşlarına ehemmiyet vermiyerek menfur teşebbüslerini © tatbike mekten ictinap etmeleridir. kalkıştıkları “sirada ( fevkalâde Yol kesen şaki — eme. Tecavüz ettiği adam tarafın- dan öldü Bülbülderede iki kür çin evi basarak bir ar yaraladılar ve tutuldular Kızı pusuya düşürdüler Mahmutlar ovasında menfur maksatlarını tatbike kalkışırken yakalandılar hulyasında bulunuyorlar. Bu gibi adamların. tarizi uğramak bizim için en şereftir. Ayaklar altında süri nen ve uluyan bü sefillere bi- zim cevap vermemize ihtiyaç yok; millet onlara en beliğ ce- vabı, onların yüzüne bakmama! la ve isimlerini alçaklık ve ni mussuzluk müradifi olarak bel- lemekle vermişti: olacağı korkusu ile bunu yapı-)dini göstermelidir. © HÜRRİYET KANI Cebr ile boğmak ne mümkün fikri ahraraneyi Eyle atiyi tefekkür ey fazilet düşmanı Şah damardan zerkedildi yirmi dörtte millete Sen çıkarmak istersen de çıkmaz hürriyet kanı Mahmut Tahir Gedizde ü Serbes Cumhuri yet fırkası teşki- lâtı faaliyette Gediz, 24 (S.C) — Serbes Cumhuriyet fırkasının Gediz oca- ğı diş tabibi Ali Riza beyin riya- setinde 'teşekkül ederek vuku- bulan mürâcaatları kaydetmek- tedir. Şimdiye kadar kasaba hal- kinin mühim bir kısmı fırkaya kayıtlarının icrası için müracaatta bulunmuşlardır. Verilen müra- caat beyannameleri üzerine tes- biti hüviyet tahkikatı ikmal edildikten sonra kayıtlar yapı: lacaktır. —0zDa ED — Post başında Aydın belediye reisliğini taksim edemiyorlar Aydın 25 (5.C.) — İntihabı fesat ve hile ile güya kazanan) Halk fırkası belediye meclisini hâlâ toplayamamış reisini, seçe Ahmet: Emin efendi iği tekrar almak © ümüdil azaları trzyik © ettiğini habel aldım neticeyi bileireceğim. Etem Vasaf Orijinal sirkat teşebbüs İntihap sandığını çaliyorlardı “Akhisar, 24 (8.C)— Soma intihabatı diğer yerlerden daha ir hususiyet arzetti. rüldü... parmaği vardır. Merkum hakkın- da adliyede takibat-yapılmakta idi. Fakat izi bir türlü ele geçi- rilemediğinden zabıta firari maz- nunu aramakta idi. Aziz, Şevket efendinin bira- derine karşı iğbirar beslemekte imiş. Onu ele geçirmediğinden Kardeşinin yolunu kesmek sure- tile intikam almak istemiş. Müd- deiumumilik tahkikata devam edi! yor. Maamafih Şevket te derdest edilerek Adliyeye verilmiştir. Maktulün defnine ruhsat veril- miştir. farklı c. bat sandığı kaçırılırken fabri tör Ahmet bey müteşebbisleri cürmümeşhut halinde yakalat- mıştır , Manisa merkez memuru Zeki bey bu vak'anin tahkiki için So- maya gelmiştir. Eşmeye Dir müfettiş istenildi Eşme 24 (S.C)— Orman me- muru Mustafa efendiye atfedilen yolsuzlukları | tahkik için fen memurlarından Cevat bey bu- raya gelmiştir. Tahkikat devâm etmektedir. İzmir Orman baş- müdüriyetine telgrafla müraca- erek bir müfettiş izamı istenilmiştir. Kaymakam Ruhi bey intihap edilen yeni belediye heyetine buyurultularını vermemiş. oldu- ğu cihetle Eşme belediye reisi hâlâ seçilememiştir. Dikkat! Aylık Zengin Altın Piyangomuz yoksa gebertiriz.,, diyorlardı. Ka- dın yalvardı, yakardı. Paramız yoktur dedise de mütecavizler dinlemediler. Onu yaraladılar, evi altüst ederek ellerine ne geçmişse aldılar. Failler firar etmişlerse de faal jandarmala- rımız. tarafından * yakalanmışlar ve adliyeye verilmişlerdir. 24 saatte mütecavizleri mey- dana çıkaran Cevdet beyle jan- darmalar takdire şayandırlar. bir. kendi eseri olarak ak) © >rryede 8 Hepsi birden batta bulunan. Tire jandarma|ii 10. Altın lira 3 müfrezesinin. eline düşmüşlerdir. da 30 Jandarmalar mütecasirleri Adi-|pj 15 Altin yarım lira $ yeye ve bekâretini muhafaza 8 Ye, aşi elan 30 Alan çeyrek lim Altın lira Bu hediyemizin birini veya bir kaçını kazanmak için muh erem okuyucularımız hiç bir külfete sokulmıyacaklardır. Sadece her gün neşredilecek kuponlarımızı saklayınız; er 25 kopun piyangomuza birdefa iştirak hakkını verir. 50) iki 75 kuponla üç defaV.s. iştirak edilir. Yani tali etmişlerdir. > Pek yakında Moris Şövalye — Resmi Piyangonun keşide tarihi ayrıca ilân edile- ektir. Keşide noter huzurunda e e Ku pon numaralarının teselsülü şarttır.