3 Kasım 1930 Tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

3 Kasım 1930 tarihli Serbes Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 4

SON T eş Serbes Günshuri iyet Kuvvetli Türkiye Macar başvekilinin beyanatı Ankara ziyaretinin M. Venizelosun ziyaretile ayni zamana tesadüfü etrafındaki şayıalar hayalidir Gazimizin kudretli siması İstanbul 1 e — Macar Başvekili Kont Bethlen cenap- ları şehrimizden hareketlerinden evel neztlerine kabul ettikleri /Ağadolu Ajansı tütharririne ati- deki beyanatta bulunmuşlardır : Türkiyenin terakkiyat Başvekil cenapları her şeyden evel Türkiyenin milli hayata sa- balarının hepsinde elde ettiği terakkileri görmekten duyduğu duyguların hayranlık hissini ifa- de ederek demiştir ki: Hâkim ve basiretkâr reisler atisinden ve kendisini idare edenlerden pek ziyade emin olan çalışkan kanaatkâr bir millet arasında el birliği ile çalışan her yerde mu- vaffakiyet husulü muhakkaktır. Kontun kanaatları Bu sözlerden sonra Kont Bet- hlen Türkiyeyi gayelerinin tahak- kukuna doğru götürecek en doğ- ru ve en müsait yolda gördüğün- den dolayı pek ziyade memnun olduğunu beyan etmiş bu kanaa- tin iki millet arasındaki ırk kar- deşliğinin bizzarure uyandırdığı duygulardan doğmuş olmakla kalmayıp Türkiyeyi ziyaret eden herkese isabetini teslim ve kabul ettirecek bir şekil ve mahiyette olan şeeniyetlerden de mütevellit bulunduğunu söylemiştir. Kuvvetli Türkiye Kont Bethlen cenapları beyanatına devamla ya- kın Şarkta mevkiini tar- sin etmiş kuvvetli bir Türkiyenin inkişafında Macaristanın büyük bir menfaatı olduğunu Tür- kiyenin iki milletin müş- terek menfaatlarla malik bulundukları yerlerde en kuvvetli bir sulh ve siyasi müvazenet âmili olarak gini hiç kimsenin inkâr edemiyeceğini ilâve etmiş- tir. Kont Bethlen cenapları İsmet Pş. Hz. ve Tevfik Rüştü bey- fendi ile kendisi arasında teatii efkârdan pek ziyade memnun kaldığını bu mülâkatların iki millet arasındaki münasebetlerin bariz ve farik sıfatını teşkil eden derin ve kuvvetli dostluk ile meşbu bir hava İçinde cereyan etmiş olduğunu kaydetmiş, iki memleketi alâkadar etmiş oldu- ğunu ve bu o mülâkatların iki memleketin hükümet ricali ara- sında tam bir fikir ve nazar mutabakatı mevcut © olduğuna dair kuvvetli bir intiba hâsıl ettiğini beyan ettikten sonra demiştir ki, iki kardeş millet arasındaki rabıtaların kuvvetlen- dirilmesinde hükümetleri tara- fından devam edilmesi pek ta- biidir. Hayali şaylalar Kont Bethlen cenapları Yu- nanistanın en mütehayyiz devlet adamı olan M. Venizelosun Tür- kiyeyi ziyareti zamanına tesadi eden seyahatının istihdaf etti; maksatlar hakkında bazı ecnebi gazeteler tarafından bir takım hususi maksatlara müstenit veya hayâl mahsulü şayialar | çıkarıl- mış olmasındırn müteessif bulun- duğunu söyledikten sonra bu ka- bilden şayiaların asıl ve esastan tamamile ari olduğunu Türkiye- ye vaki olan seyahatının hiç kim- se aleyhine müteveccih bulun- madığını bu ziyaretin iki millet arasında elyevm mevcut bulunan münasebetlerin zaruri ve mantı- ki bir neticesi olduğunu kuvvetle tasrih etmiştir. Gazimizin şahsiyeti Kont Bethlen cenaj reisi- cumhur Gazi hazretlerinin şa; nı dikkat şahsiyetlerin kendisi üzerinde pek derin bir tesir ve telâkki edilmesi icapetti- intiba bıraktığımı sesine fevkalâ- de bir kuvvet ve hararet vererek söyledikten sonra Macar milleti- nin tazim ve temennilerini milli bayramın tes'idine musadif bir günde Gazi hazretlerine iblâğa imkân bulduğundan dolayı büyük bir bahtiyarlık hissettiğini beyan etmiş ve beyanatına şu suretle devam eylemiştir: Kudretli sima Milli kuvvetin daimi su rette artmakta olduğunu ve bir çok terakkiler temin etti ğini hayranlıkla görmek im- kâmı tahakkuk eden milli bay ram günü münasebetile yapı lan ihtişamlı merasim esnasın da ve bu merasimin çerçivesi içinde Türkiyeyi (o yeniden tanzim ve tensik eden Reisi- cumhur hazretlerinin yüksek siması çok daha büyük ve kudretli bir hal ve şekil ikti- sap etmiştir. Teşekkürler Türk millet ve hükümetinin bana karşı göstermiş oldukları kardeşçe kabulden dolayı çok mütehassis ve müteheyyiç bulu- nuyorum. Çok eyi ve kuvvetli bir inkişafa mazhar olmuş olan Türk matbuatı derin teşekkürle- rime bu muazzam millet nezdinde tercüman olursa kendisine pek ziyade minnettar olacağım. Matbuatımızdan bir rica Çok sevimli ve teveveccüh- kâr olan Türk matbuatından bir ricam vardır. O da benden şah- sıma karşı o göstermiş” olduğu dostluk ve muhalasat eserlerinin aynını Macar milletine de gös- termekte devam etmesidir. Kal- bimize pek yakın olan ve en yüksek ve mümtaz Devlet adam- ları tarafından yardım gören bu milletin bazen beşeri kuvvetin hemen, hemen fevkine çıkan ret ve emeklerinin semerele- göreceğine kai'yyen ve mem- muniyetle kani olarak memleke- tinizden ayrılıyorum. M. Venizelos Atinada Fevkalâde nazırlar meclisinde izahat verecek nbul 2 (.C) — Atinadan bildiriliyor: M. Venizelos ve Hariciye nazırı bulunacaklardır. İki nazırı hamil demirleyecektir. M. Venizelos büyük tezahüratla karşılanacaktır. Halkın bu tezahüratı Ankarada akddeilen Türk-Yunan dostluk muahedesine atfedilen ehemmiyeti ve memnuniyeti gösterecektir. Bu akşam toplanacak meclisi nüzarada M. Venizelos Ankara seyahatının neticelerini, bıraktığı intibaatı izah edecektir. Izmir felâketzedeleri için Istan- buldaiane toplanıyor İstanbul 2 (S.C) —İzmir sealâpzedelerine nakdi yardımlar baş- için Hilâliahmer ladı. Felâketzedeler bulmaktadır. Kaçak Radyo | makinaları akdedilen muahedelerin ehemmiyetini, Ankarada mazhar olduğu çok samimi hüsnü kabulün üzrinde Yunan başvekili M. Mihalakopolos bugün Atinada bulunan Elli kruvazörü Falerde merkezine teberruat vuku Aliçuf derdest edildi Gece 24 raddelerinde Mezar- Sarhoşmuş ta Karı koca arasına girmek istemiş Gece saat 24 te, Keçecilerde Yeni İzmir oteli sahibi Muharrem efendinin otelinde ikamet eden Faruk efendi ile zevcesi Mürüv- vet hanım odalarında yatmakta bulundukları bir sırada, Muharrem. efendi odaya girerek Mürüvvet hanımın üzerine atılmış ise de Faruk efendinin mukavemetine maruz kalmıştır. Muharrem Ef karı kocayı dövmüştür. İş zabı- taya aksetmiştir. Muharrem Ef sarhoştu. Hâdisede şarhoşluğun dehali vardır. ELGRAFLARIMIZ: Paraları çaldı | Ve Romanyaya kaçtı İstanbul 2 0 — Beyoğlu Zükür hastanesi muhasebecisi mühim miktarda para çalarak Romanyaya kaçtı. Mumaileyhin derdesti için hükümetimiz tara- fından Bükreş sefaretimiz vası- tasile teşebüste bulunulacaktır. si .... yes izciler döndüler İstanbul, 2 ( S.C) — Cümhu- riyet bayramı büyük geçit res- mine iştirak eden izciler Anka- radan avdet ettiler. İzmir-Kasaba ve temdidi İrenleri pazartesi günü muntazaman işlemeğe başlıyor I K.T. Demiryolu müdü riyetinden : Gerek ana hat ve gerek ha- vali katarlarının alelâde seyrü seferlerine 3 cariye (o musadif olan Pazartesi günü sabahleyin tekrar mübaşeret edileceği ahalii muhteremeye ilân olunur. Açık göz hamal Koyunu ı sırtlayınca orta- “dan kayboldu. İskân müteahhidi Fettah efen- di bu sabah Keierden on beş liraya bir koyun alarak Kokar- yalıdaki evine götürmek üzre biz hamalın sırtına yükletmiştir. Hamalla kadar gelmişler fakat nasılsa hamal burada kayboluvermiştir. Gözünün önünden koyunun ha- valanıp uçmasına hayret eden Fettah efendi zabıtaya müracaat eylemiş hamalın taharrisine baş- lanmıştır. beraber o Kemeraltına Telefon: 3761 Güzel san'atlar: Resimler, o Lâvhalar, Yağlı boyalar, Tiyatro işleri. Matbaa işleri: Hernevi klişe ve etiket yazı ve resimleri, her çeşit ticaret başlıkları. Ticarethane Lâvhali Cam, Bez, demir üzerine yal. dızlı, siyah ve renkli Jâvhalar, en son usül ve zarif yazılarla yapılır. Kumaş resimler. üzerine (o her nevi “İzmir felâketzedeleri menfaatına HİLÂLİAHMER Müsameresi 5 Teşrinisani Çarşamba 7 de ELHAMRA Sinemasında 4—15 h3 Nev York — 1923 senesinde vefat eden ve sureti vefatı hak- kında şimdi meraklı haberler ifşa olunan esbak Amerika rei- sicumhuru Varren Harding na- mına vatanı olan Marion şehrinde bir abide inşa edilmiş isede kü- şat resmi yapılamamaktadır. İ6İ bin İngiliz lirasına mal olan abi- denin küşat resmini yapmağı kabul edecek kimse bulunamı- yor. Vaktile cumhuriyet fırkası- Dın ve cumhuriyetin reisi olan bir zatın hatırasına şimdiki rei- sicumhur M. Hoover tarafından hürmet gösterilmezse kimse bu vazifeyi tekabbül edemiyecektir. Geçen reisicumhur Koliç resmi küşadı yapmağı reddetmişti. M. Hoover tarafından küşat resmi (yapılmadıkça abidenin açılmaması kararı reis Hardin- gin baş müddei umumisi olan ve Harding idaresi rezaletlerine ismi karışan M. Dongherty tara- fından ittihaz edilmiştir. Reisi cumhur Hoover cumhuriyet fırkasının esbak reisi cumhurun abidesini nisyan içine gömmek karaşı Mösyü Hardingin hayat ve ölümünün Amerikada şimdi her zamandan ziyade müna- kaşa edilmesi keyfiyeti ile aynı zamana tesadüf ediyor. Mum: leyhin kan zehirlenmesinden ilân edilmişti. Fakat şimdi hayrete şayanifşaat yapılıyor. “Re isicümhur Harding'in garip ölü- mü,, isimli kitapta bu hususta çok mühim malümat vardır. Kitap, madam Harding'in, zevci ölmez- den bir kaç dakika evel onunla yalnız olmasına meş'um bir mana atfediyor. Madam Harding de 1924 teşrinisanisinde ölmüştür. ile Mumaileyhin mahrem esrarı olduğunu iddia eden bir polis hafiyesi M. Means madam Har- dingin, zevcinin milli ve hususi hayatını lekeden kurtarmak eme- lile onun ölümünü tacil etti ima etmektedir. Bu facianın omukaddimesi reis Hardingin Nan Britton ismin- de genç bir kadınla münasebetidir ve bu kadından bir çocuğu ol- muştur. 1921 senesinde Vaşington'da açılan terki teslihat konferansı mukaddimesinde reis Harding Dünyanın afetini kendi üzerine celbetmişken, madam Harding bu polis hafiyesini Nan Britton hakkında tahkikata memur et- mişti. Mumaileyha, Reisicümhu- run maiyyetindeki bazı kims lerin Britton rezaletini ifşa et- mek tehdidile Reisicümhur üze“ rinde tazyik yaptıkları fikrinde idiler. Means, madam Harding'in talimatı ile hareket ederek r: imhurun metresine gönderdi- ği mektupları, mücevheratı ve çocuğuna gönderdiği hediyeleri çalmıştı. (Beyaz evde ) bu hâdi- Kazanç vergisinden Dört araba haczedildi Yemiş çarşısında Kâmil efendi zâde Cemal ve koca Mustafa efendilere ait dört araba 342 lira kazanç vergisinden dolayı hacze- dilmiştir. Haciz muamelesi yapı- lirken arabalar tütün inhisarma ait kutularla yüklü idi, O Me- murlâr © arabacılara © yükle Esbak cümhur reisi erime ka- rısı tarafından öldürülm se üzerine ceryan eden NN bir sahneyi tavsiye ediyor. Re- isicümhur Meansı adliye nezare- ti memurluğundan azletti ve zev- cesine şöyle haykırdı “sen ve senin hafiyen beni mahvettiniz!, Reis Harding Alaskadan zevcesile beraber dönereken yolda vefat etmiştir.Means Medam Hardingin seyahatten az envel zevcine ih- taratta bulunduğunu ve hâdise- nin ifşasından korktuğunu yazı- yor. Arada şöyle muhavere geç- miş, Reis Hardingi— İfşa etsinler, bu meselenin tecessüsüne mem- nun olacağım. — Fakat iskat edilirsiniz. Hakikati söyliyeceğim, Gözden düşeceksiniz. Hakikati söyliyeceğim. Hapsedilebilirsiniz. Hakikati, yalnız hakikati söyliyeceğim. Beni hapishaneye gönderilecek 12 kadın ve erkek- ten mürekkep bir Amerikan jürisi o bulunamaz. Fakat hapis, zından bile şimdiği hayatıma reccahtır. Ben bir cani değilim Beni iskat etsinler, allah bilir, ne kadar yorgunum. Bundan kur- tulduğuma memnun olacağım. Beni iskat ederlerse ne ya- pacağım bilir misiniz, dünya bü- yüktür. Çocuğumu alarak bura- dan gideceğim. Beni kimse ço- cuğumdan ayıramaz anladınız mı? Madam Harding O Meansa şu ifşaatta bulunmuş: — O geceden itibaren, za- hiren söylediğim bir af kelime- sine rağmen, aramızda harp ilân edilmişti” Varren Harding- den eski aşk ve muhabbetimden daha büyük bir nefretle nefret ediyordum. Zavallı Amerika reisicumhu- runun,nameşru çocuğu ile beraber kalmak için şerefsizliğe sukutu- nu, âleme gülünç olmasını, ta- rihte siyah bir leke ile örtülme- sini düşüniyordum. Bu çocuğun annesi ise, zevcimden otuz yaş daha genç, menfaatperest, ah- lâksız bir kadındı. Ölüm gecesi Reisicümhurla yalnızdım. Yalnız bir kaç dakika. İlâç saati idi. “Onu, verdim. içti. Biran yastığa dayandı. Cözleri kapandı. İstirahat edi- yordu. Sonra apansız gözlerini açtı ve bana dikti. Ben baş ucun- da idim. Means madam Hardinge sor- muş: — Acaba, biliyormidi? — Eve tzannederimki biliyor- du. Sonra döndü ve başını öbür tarafa - çevirdi. Bir iki dakika sonra imdat istedim. Ötesini gr Memleketimi . ve zevcimin o kadar sevdiği fırkaya hiyanet etmedim. Onlar kurtulmuştur. Hiç bir şeye teessüf etmiyorum. cekti. Mukadderatımı ikmal ettim. Tazminat talebi Vilâyete gelen bir tamimde Muhtelit mübadele komisyonuna vuku bulan tazminat talepname- leri itası müddeti, tasarruf evra- kının tetkiki zamanına muhtaç bulunduğundan daha bir ay tem- dit edildiği bildirilmiştir. Avukat Lâmi Kardicali hanındaki yazıha- nsini Hükümet caddesi lıkbaşındaki Ali beyin kahvesine 2'nci NOTER yanında rini endirmelerini ihtar etmişler sarhoş olarak giren sabıkalılar-|ğ) © Avrupadan âvdette şehrimize uğrayan Nalpas sesli film a i ararıyor dan Ali Çul namındaki / serseri) | muganmiyesi DENİZ'KIZI EFTALYA. hanımla Komani fi)sörücülerde bunu yapmamışlar.) ni İstanbul 2 (5.C ) — Memle-|yatağan bıçakla etrafa tasallüt| Eğ muallim SADİ bey iştirakile büyük çark musiki konseri, Fİ). Bu yözden çıkar münakaşa e kete kaçak suretile ithal edilen| ettiğinden © müşteriler kaçmış. derhal Defterdarlığa haber ve: dğkleteiştir. Avrupa ve Amerika sinemacılığında Türk yıldızı" olup Dir kaş gün işin İzmire uğrayan VEDAD'URFY beyin bu müsamereye iştiraki temin olunmuştur. a radyo, makinalarının sahipleri) Lâmbalar kırılmış ve feryat edil-! nda zabıtaca şiddetli taki-İmesi üzerine zabıta yetişerek! naki, Aliyi derdest etmiştir. : rilmiş ve alınan emir “ üzerine haciz muamelesi ikmal olunmuş- | tur. ç Mesul müdür : H. Lâmi