7 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

7 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

220 UYANIŞ No.1699 —14 Kedilerin kara karsı sevineleri Bu seneki soğuklar, Avrupada yeni 'yeni kar sporlarını icat et- tirdi, bizde de bir nevi korkuyu. Yalnız, kar- lardan en ateşli spor- cular gibi memnun olanların kedilerimiz olduklarını söylersek inanmak güçtür. Fakat gördüğümüz resimle- rin hepsi de sizi daha fazla inandırabilir. Bir Alaman hayva- nat mütahassısı, kedi- lerin kış sporlarını tetkik ederek muhtelif vaziyetlerini (o resim- lerle tesbit etmiştir. Bu tetkikat neticesinde kedilerin niçin sevimli ve ehli birer hayvan oldukları anlaşıldı. Meğer, kedi- lerde bizatihi eğlenmek fikri var- mış! Hayvanda fikir olmaz, his olur. Bunu biliriz. Fakat, son tet- kikat göstermiştir, ki maymunlar- da (38) kelimelik bir lisan bile vardır. Nitekim, bu lisan zabto- lunmuş ve lugati yapılmıştır. Lisan ise, hissin değil, fikrin eseridir.hassanın maymunda olun- ca, diğer hayvanlarda da olması tabii addolunabilir. Nitekim, bu nevi fikrin bir nispet dahilinde kedilerde de mevcut olduğu görülüyor. Re- simlerimiz,kedilerin karlar için- de neş'eli toplanışlarını,pencere- lerin dış kısımlarında canbazlar gibi birbirine hünerler göster- melerini, karları birer âşık gibi valihane seyretmelerini gösteri- yor.Bu manzaraları kediler sevi- yorlar ve bunlar hakkında müs- pet belki birer fikirleri de vardir. Sportmen gibi hareket etmeleri ise şayanı hayrettir. Fikir di- yoruz, çunkü böyle olmasaydı, yanına koşuşmaları İeri karıştıran kediler Kedilerin mmiyavlıya miyavlıya, sahiplerinin Çöp arabalarındaki süprüntü- Kedilerin eve girip çıkmak için buldukları kaçamak yol : merdiven gıdai ve tenasüli olmi- yan karın soğuk âle- minden o kaçarlardı. Hayvan hissi, gıdai ve tenasülidir. Bu iki esasa istinat etmiyen hareketleri o fikirleş- mede aramak lâzım- 1. Şayanı dikkattir, ki hayvanların kiç birisi kediler gibi hisleri ha- ricindeki şeylerde neş'-. elenmez. Yalnız kedi- lerin neş'elenmeleri gösteriyor, ki kediden daha ehli bir hayvan yoktu - maymun müs- tesna - Bunun için, evlerimizde kedileri- mizin bizim gibi bir mevkii vardır.Köpek, hiç bir zaman kedi gibi bir yere sinmez,insan gibi azametle yerinde oturmaz..Bu hal, kedilerde fik- rin fazla inkişafı addolunuyor. Kediler karları niçin severler? Bu süale cevap vermek mümkün değildir. Yalnız, karların birer bılya gibi yuvarlanmaları teces- süslerini celbetse gerek. Küçük kedilerin bilya, taşşve her nevi yuvarlak şeylerle nekadar eğlen- diklerini bilmiyor değiliz. Kar- ların da bunları hatirlattırdık- ları kabul edilebilir. Şüphesiz, kedinin bu benzeyiş mantığını kurması pek mühimdir. Resimlere dikkat edersek, kedilerin birer arslan gururile karlar içinde dolaştıkları görü- lür. Bu gurur, başkasına bir şey, bir kuvvet ve azamet gös- termek değil de nedir?