28 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

28 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

2068 UYANIŞ Karagözlü bir çingene kızı No. 1702—17 Balkan çingenelerinden bir Çeribaşı (Raca) Çingeneler, şen ve şatır hayatları Çingeneler Avrupa kıt'asının her tarafına yayılmışlardır. Rusyadan İspanyaya kadar.. Asyada: Anadoluda, İranda, İrakta, Suriye ve Filistinde, Afrikada : Mısırda, şimali Afrikada bu lunurlar. Çingenelerin yer yer kıyafetleri biribirle- tabiatları, Mısra doğru çöllerde; 5 ç farklıdır, . fakat : huyları, tarzları, velhasıl tabi oldukları ictimai rinden geçim teşkilat aynıdır, mevcut dinlerin hepsine karşı mubalâtsızdırlar, zahirde müslüman, katolik, ortodoks görünmekte bir beis görmezler, belki faide mülâhaza ederler. Çingeneler hakkında kadim bir yazı arıya- nlar, bunların aslını, neslini öğrenmek istiyen- > Çingenelerin asıl ve menşei hakkında ri- vayetler muhteliftir. Bir takımına göre bunlar eski mısırlılardandır, Mısırdan bütün dünyaya dağılmışlardır. Çingenelerin 'Tatarlardan azma bir şube oldu- gunu söyliyenler de var. Eskiden çingenelere Tatar derlermiş. İstitlâl bu kelime üzerinedir ve bu rivayet zayıftır. Kuvvetlice görünen ve akla mülayim gelen dünyaya (OHindistandan Bunlar Hindistandan çingenelerin yayılmış olmalarıdır. İrana geçmişler, İrandan Anadoluya yayılmışlar, birtakımı cenuba doğru Mısra, İraka, Arabis- tana gelmiştir, birtakımı da Rumeliye geçmişler, Balkan Oo yarımadasının rivayet ler İran ' şairlerinden <Firdevsi»nin Şehname- sinde çingeneler bahsine tesadüf ederler. Firdevsi, Behramıgür devrine atfen bir masal şeklinde çin- geneleri yadetmistir. Behramıgür bu fakir ve serseri güruha şarkı- lar söyliyerek, çalgılar çalarak, raksederek ek- meklerini kazanmalarına müsaade vermiş... O va- kite kadar çingeneler çapulculukla, dilencilikle yaşıyorlarmış. Bir çingene anne, çocuğunun başında bit ayıklarken her tarafına dağılmışlar. Macaristanı benimsemiş- ler, Avrupanınher cihe- tine buralardan yollan- mışlar. Çingenelerin aslan Hintli olduklarına kendi kadim lisanlarının hint lisanlarına müşabih ol- ması, çingenelerce bir hint lehçesi kullanılması da bir işaret makamında telâkki olunuyor.