28 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

28 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

270 UYANIŞ No. 1702—17 Darülbedayide: Darülbedayide geçen Fehim Efendi Gecesi ve sitayişle yadedilecek- pazartesi akşamı aktör Fehim Efendinin 53üncü san'at yılı tes'it edildi. Bu sene de bu beyaz saçlı muhterem türk san'at- kârının takdirkârları onun namına hazırlanmış olan i £ bu geceye tehalükle kos- tular. Darülbedayi san'at- kârları bu sene repertuva- rından “Teyze Hanım namında bir komediyi tekrar temsil ettiler: Na- şit Bey kumpanyası da kendı nev'inde bir per- delik komedi oynaya- rak bu müsamereye iş- tirak etti, 'Türk temaşası için bundan elli sene evvel ilk defa yüksek bir mef- küre ile adeta kendini feda ederek sahneye atı- lan Fehin FKfendinin ismi türk temaşa tarihin- de her zaman hürmet tir. Buna da lâyıktır. Aktörün < oyuncu diye tahkir ve tezyif gördüğü o devirden iti- baren Oo senelerce her türlü müşkülat, hatta sefaletle geçirdiği san'at hayatının hatıraları da gelecek nesiller için i- bretle okunacak sahifa- lardandır. o Yalnız ne yazık ki üstadın bu ha- uratı bugün için Vakit gazetesi koleksiyonunda uyukluyor. Gayretli bir tabiin günün birinde bunlar- bir kitapta top- laması cidden temenni olunur. « Uyaniş» Türk sahne- sinin bu emekdar ve kiymetli ihtiyarına uzun ömürler diler ve Darül- bedayi heyetini de bey- babalarına karşı göster- dikleri bu kadirşinaslik- tan dolayı tebrik eder. nekadar ugraşıldığı malümdur. Sporculuk açık havalarda, güzel mevsimlerde hoştur, meselâ Avrupanın merkezinde Alpdağları üzerinde telhikeli ve heycanlı gezintileri seven alpinistler için de boyle mi ? Bu seneki şiddetli kışta karlar üstünde, tehlike ve heyecan daha artmış olduğu için, biz burada kışın sertliğinden ürkerek, sinerek ne yapacağımızı şaşırmış bir halde iken alpi- nistler sevinçle yer yer kış sporları müsaba- kaları tertibine kalkışmışlardı. Fransada Pirenedağları yamaçlarınıda tertip olunan Ski koşmaca, atlamaca beynelmilel yarış- larına binlerce kişi iştirak etmiştir. Ski uzun demir çarıklardr. Karlar üstünde koşmaya, atlamaya yarar. Şimal (memleketlerinde, o Iskandinavyada haylı zamandanberi malüm olan ve kullanılan ski, merkezi Avrupada, Almanyada, Fransada yakınlarda istimal edilmeye başlanmıştır,nihayet otuz seneyi geçmez. Bu sene Alpdağları sahasında da ski yarış- ları ve atlamaları yapılmıştır. 18 kilometre mesafede bir yarışta karlar üzerinde bu mesa- feyi birinci gelenler 1 saat 45 dakikada katet- mişlerdir; saatta 10 kilometre demektir. Bu sene çok karlar yağdiği için yüksek dağlarda bol karlı yerler aramağa lüzum olma- dan, Berlin yakınında GrünWald ormanında kış sporları revaç bulmuştur. Kırlara mahsus cimnastik mektebi hanım- kızları Grünwald ormanında, karlar üstünde kolları ve bacakları çırılçıplak bir tek fanile- yle, termometre sıfırdan aşağı —İ1O dereceyi gösterirken, mümarese ve müsabakalar, tirendaz kizlar da ok talimleri yapmışlardır . Bir iki sene evveline gelinceye kadar Alp- dağlarının yüksek zirvelerine tırmanmak yaz mevsimlerine munhasir iken birkaç senedir, kışın şiddetli zamanında, kânunisani .ve şubat içinde buralarda Akdağ ve Güldağ tepelerinde çıkışlar ve gezintiler tertibine başlamışlardır. “e Kış sporlarında vücudun mukavemete alış- mak fırsatı daha ziyade olduğu gibi kış spor- larındaki tehlike ve heyecaniyle tabiatta ve hayatta mücadele için maddi, manevi terbiye de müessir görülmektedir. Medeni milletlerde kış sporlarına verilen kıymetin, gösterilen rağbetin sebebi budur. Mahmut Sadık ye