28 Mart 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

28 Mart 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No. 1702—17 UYANIŞ 201 1928 de rus si 1928 de rus sineması Bu sahifeye koyduğumuz resimler rus sinemasını tamamile temsil etmektedir. Bu sinema, baştan başa, isyan, sefalet ve ölüm timsalidir. Geçen 1998 senesinde rus sineması, hernekar pekçok eser ortaya çıkarmışsa da bunlar san'at noktai nazarından biraz ağır yürüyen bir faaliyeti gizliyemiyor Maamafih geçen senenin rus filimleri içinde bilhassa «Potme- ” kin» yahut «Anne» yi Avrupa sinema mecmuaları takdirle yad- pe Son zamanda Ruslar «Cengiz Hanım halefi» namındaki filmi ikmal Sil bulunuyorlar.Büyük bir dahili harp mevzuuna malik olan bu filmin birinci rolünü genç ve san'akâr artist Inkijinoff muvaffakiyetle oynamıştır. imdi ise«Poudovkine» ,«İyi hayat» isimli bir filmi çevirmeğe başlamıştır. Bunu bitirdikten sonra da ihtimal rus ve alman artistlere müştereken roller tevzi ederek İransız edibi<Emile Zola»- nın «Germinal> romanını sinemaya çekecektir. Rusyada yeni bir sahne vazii de meydana çıkmıştır: Teher- viakov. Bu yeni sinemacı «Leningrad» da «Oğlum» namında bir filmi mükemmel bir şekilde hepi Diğer taraftan, Jagues Protosnoff, rus edibi «Leonide Andreett»in bir piyesinden « EL kartal» isimli bir filim vücuda getirmiştir. Bu sahne vaziinin ihtimal yakında «Tolstoi»in sinemaya çekilmesine karar verilmiş olan «Muharebe ve Sulh» namındaki eserinin de sahne vaziliğini deruhte edeceği Avrupa sinema mec- muaları tarafından yazılmaktadır. Bu filimde Amerikan sinema ğe Di rol alacaklardır. n 1928 senesinde Rus Soviyetinin iyi isme meyanında ie ın «zindan» ile «Müstehzi hayat» «Streçnetin ilk zabiiti> gibi filimler en fazla beğ eniiemli re ML Bundan maada, «Kaptanın kızı» , «Onuncu sene», «Gece arabasi», «Zibala», «Djalma» gibi tilimler de dikkate şayan bir be Miele öne rilminden bi “ei w , ri se B 2 mirsa . husuiyete maliktir. Rus ve Cermen tevhidi mesaisi devam etmektedir. Bu suretle, fransız romancı ve pen Maupassant>in «Yağ tulumu» ismili büyük hikâyesi de Berlinde fime alınmıştır. Hali ırda adeta bir kafile teşkil edecek derecede bir sürü rus artisti Berlinde £ alinmaktadir. zamanlarda Rusların Fransızlarla da muhtelit bir mesaiye Meni pek ziyade Sor mevzuubahs olmaktadır. Bunun için rus SiEÇEi Parise de gideceklerd Rus filimlerinde mevzuların ekserisi Hanba ürpermeler veren hailelerdir. Bilhassa « Mos- joukine> in temsil ettiği eserler gerek teknik, gerek haraket ve ağ amele pek büyük yenilikleri havidir. Hele bu filimler meyanında « Düşman pençes nda namındaki dram het memlekette çok derin bir alâka ve heyecan uyandırmıştır Nile ser ei filmin geçen şman pençe: ında »> filminin bilhassa bir dehşet parçası Mi zerinden. “korkunun > ge raşelerini dolaştırır. Kasabanın en Lüle” Ye tazilerli > yahudi kızının müstevli düşman ordusuna mensup bir kumandanın - kasabayı yakmak tehdidi üzerine- kendini fedaya razı olması ve ellerinde meşalelerle bütün kasabayı yakmağa hazırlanmış düşman askerlerinin kapılarını ve pencerelerini çivili tahtalarla ka- pattıkları evler önünden alevler “içinde bir ölüm hayaleti gibi san'atının son vetli sahnelerden biridir. Karan- lıkları yalayan kizıl meşale alevleri altında (o pencerelere (| çivilenmiş tahtaların aralıklarından haşyet müstevli askerlerin safları arasın- dan (o sendeliyerek (kumandanın oturduğu eve doğru yürüyen bakireye kucaklarındaki (o çocuk- Yarını uzatarak yalvaran kadın- ların görünüşü bu filmi bir kere seyredenlerin bir daha unutamıya- cakları bir müthiş sahnedir.. sene işi mai esnasında kazanmış olduğu E rağbet te bunu ii per ui ,iki gün,, isimli filimden bir sahne, v (1928 de «Sovkinosnun vücüda getirdiği filim) Sağda kışla sahnesi ie i

Bu sayıdan diğer sayfalar: