19 Eylül 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

19 Eylül 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

690 UYANIŞ No. 1727—42 howen botla efe den nasıl ders alırdı? Dahi bestekâr BETHOWEN (1718 deki resmi ) Senelerdenberi Avrupada Bethowen hakkın- da yazılan sayısız kitap ve makalelerle, ef- kârı umumiye, o. koca dahi hakkında tenvir edilmektedir. Bilhassa şu son zamanlarda, günün Bethowen dedikodusu, birçok mecmua- ların sahifalarını işgal etti durdu. Evvelki sene, sanatkârın vefatının yüzüncü yıldönü: münün takarrübü dolayısile, cazip satırlar yazmak garp muharrirleri arasında adeta ra- kabet halini aldı, Bohemyalı Bethowen konku- ru esnasında, ve musiki âleminin şiddetli alkışları karşısında « Genç Bethowen » atlı eşerile kendini bize taktim eden bir muharrir- de, «Feliks Huh» dur. Meşhur bir alman mu- harriri sayılan Huh; senelerden beri Bethowen 1s) Gotlop Nefe Bethowenin çocukluğundaki hocasıdır. hakkında yaptıgı tetkikatını, yu karda; söylenilen romanile san'at- kârın vefatının yüzüncü senesinde enzarı umumiyeye vazetti. Kitap hakkında matbuatın yaptığı kritik- ler calibidikkattır. Dahinin seba vet hayatını pek derin tetkik eden Huh, romanında, o hayatı temamile canlandırmış ve Bethowenin, taço- cukluğunda başlayan sert ve karışık haleti ruhiyesini yüksek bir ifade ile tasvir etmiştir. Bizde, bu mü- nasebetle,bu kıymetli eser hakkında muhterem karileri hakkile tenvir için, kitabın en canlı noktasını lisanımıza çeviriyoruz: Günün birinde, (1) Ludvik, Nefe- in ısrarı üzerine babasınında fazla bir mübalağa ile bahsettiği ilk bestesini hocasına getirmşti. «Dre- sler» denilen zatın bir marşı üzerine yapılmış bir piyano variasionu idi. Nefe, müsveddeyi açarken, « Dur bakalım her halde iyi yazılmış ol- malı» diyor, ve Dreslerin «Tema» sına bakıyordu: Çok güzel bir marş, Ludvik, «do minör del» diye muka- bele etti, ve «güzel bir gam» dedi. Nefej çocuğa taacuple bakarak, sordu: —Ludvik! Bu sözünle ne demek istiyorsun?.. (Çocuk süküt ediyordu). Do minör neden güzel bir gam oluyor? — Do minör, bütün gamlar (4) Ludvik, Bethovenin diğer ismidir. Geethe ile Bethowen 1812 de Tepliç sehrinde (Goethe sağda, Bethofen solda) — Ressam Ernest Pikar'ın tabolsu —