19 Eylül 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

19 Eylül 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

680 UYANIŞ No. 1727—42 MATBUAT HATIRALARI İngilizlerin Boer muharebesinde gençliğin lüzumsuz nümayişi . — Nümayiş neticesinde muharrirlerin sıra ile nefyi. — Serveti- Fününun başına inen müthiş yumruk ! Afrikanın cenubündaki Kap müstemlekesin- de «Boer (Bauer)» ler İngilizlere karşı istiklâl harbi açmıştı. İngiltere, merkezi hükümetinden 7000 mil uzakta çetin bir muharebeyi kabule dahildim, tekmil edebiyatı cedide ailesi de ayni kanaatte idi. OO zaman biz İngiltereyi dünya- nin en hürriyetperver, en insaniyetli idaresi sa- nıyorduk; zaten bu kanaat sevkiyle 1908 İnki- mecbur olmuştu; bu onun için İml bütün! müstemleke siyasetinin > ruhuydu; elindeki hesapsız va- £ sıtalarla kendijlehine müthiş bir propaganda açmıştı. İstiklâlini arıyan boerlerle onun aziz reis- ini cihane âsi ve hain göstermiş- ti. Bu siyaset propağandasına İstanbul çabuk inanmıştı. Çünkü Abdülhamidin zalim idaresinden yanmış olan türk münevverleri, müstebit padişahın İngiltereye karşı gösterdiği itimatsızlıkları İngiltere lehine meyl için en doğru alâmet olarak kabul et- mişti. Adeta Türk münevverleri derin bir galatı ruyete uğra- mıştı . Bu aldanışta ben de MEHMET RAUF «Gençlik resmi» lâbında münevverlerin ruhunda derin bir İngiliz muhabbeti vardı ve o kadar yüksekti ki 1908tem- muzunun 23 ünda İstanbulda bu- lunmıyan İngiliz sefiri «Malet» şehrimize döndüğü zamanSirkeci İ istasiyonunu baştanbaşa doldur- muştuk. Sefiri candan ve gönül- den alkışlıyorduk; nihayet coş- kun gençler sefirin arabasını çeken atları söktüler, arabayı kendi kollarile çektilerdi! Bu fikrayı o yazmaktan maksadım meşrutiyetin ilânına kadar türk münevverlerinin siyasi meylini BEY ve akidesini göstermek içindir. Bu ingiliz muhabbeti yüzünden