31 Ekim 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

31 Ekim 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

No. 1733 48 Bu ikinci kundakta külot, uzun çorap, yün patik, uzun jüplü kolşuz ruba gibi parçalar in- giliz kundağından alınmıştır. Yalnız ingiliz kundağında «bel kemiğini doğrultmak için» kullanılan ve göğsün etrafına sarılan bir buçuk metre uzunluğunda ve on santimetre genişliğin- de sert bir kumaştan sargı-faska hiç muvafık değildir. Fanila kuşak ve şargı yalnız kış zamanında karnı ve beli sıcak tutmak için «o da, ziyade sıkmamak üzere» kullanılabilir. Birçok anneler, süt nineler iyilik etmek fikrile, daha doğrusu hatasile çocuğun karnını sıkmakta ve bu veçhile teneffüsüne, kanın ce- velânına, hazmın vukuuna ve karın duvarı et- lerinin serbest hareketlerine mani olmaktadır. Kuşakla karnı sarmak, onu sıkmak, boğmak ve felce uğratmak değildir. Hayvanlarda bile <kolanla karın ziyade sıkılmaz. » Velev dar bir sargıyla olsun, çocuğun hiç bir tarafı sarılmamalı ve sıkılmamalıdır. Dar esbap dar sarğı ayni zamanda ciltte bazı sıy- rıklar, bereler, yaralar meydana getirir. Çocuklar için topuksuz uzun çoraplar kulla- mılabilir, bunların örülmesi, yapılmasıda ko- laydır. Sade ve yahut oymalı ve dantelâlı takkeler yalnız çocuk dışarı çıkarıldığı zaman kullanıla- bilir; bu halde yani çocuk dişarda bulunduğu zaman soğuk hava cereyanlarından ve tozlardan korumak üzere yüz tülbent «peçe» ve «duvak» ile örtülebilir. Kundak meselesi bütçesi mahdut, nispeten fakir kadınlar için gayet mühimdir. Müterekki memleketlerde valide olacak fakir kadınlara meccanen kundak verilir. Hastanelerde «içtimai teşkiller ve hizmetler» bir taraftan yatan hastalara akraba ve taallükatı münasebeti, diğer cihetten « içtimai muavenet » ve hayr cemiyetleri arasında irtibatı temin ile genç ve fakir validelere kundak ve sair lâzım- gelen eşyayı celp ve tedarik eylemektedir. Bu sayede, metrük ve her cihetle muhtaç annelere, henüz doğan küçük çoçukları ve hatta çocuklarını yanlarında tutarak emzirebilmeleri için lâzımgelen muavenet temin olünmaktadır. Validelere yardım cemiyeti, kadın ve çocuk, çok çocuklu aileler, anneler arasında yardım, anneler birliği, «kundak», «beşik», validelere yar- dım cemiyetleri gibi teşekküller fakir valdelere ve çocuklarına muavenette bulunmakta ve çocukla- rın anneleri tarafından emzirilmesini temin ey- lemektedir. UYANIŞ 789 Fakir bir kadın gebe kaldığından itibaren içtimai muavenete mazhar olmaktadır. Hasta olan gebe meccanen tedavi, fakir olan infak ve bahusus son aylarda iskân olunmakta ve miadında fenni bir surette vaz'ı hamli için has- tanelere kabulüne delâlet, çocuklarına lâzım olan kundak ve saire itası ile beraber nakten mua- venet edilmektedir. Anne «doğum mükâfatına» nail olmak için cemiyete çocuğun velâdetinden on ay evvel kaydolunmalıdır. Çocuklarını «anneler birliği» tarafından te- sis olunan küçük çocuklar muayenehanesine hiç iki defa getirenler dört ay ve bir zaman mahiye beş frank muavenet görmekte, muhtaç olanlara bez ve kundak verilmektedir. Pariste « çocukları himaye » cemiyeti hususile bir çok çocukları olduğu halde çocuğunu emzirmek isteyen valide- ye muavenet maksadile et, süt, kundak, beşik vesikası vermekte ve nakten muavenet eylemek- tedir. Çocuklara ve annelere olan bu muavenet yalnız şehirlere münhasır olmayıp köylere Vva- rıncaya kadar seyyar teşkilât ile teşmil edil- miştir. «Anne muhabbeti», valideleri çocuklarını biz- zat emzirmeğe, olamadığı halde yanlarında mu- hafaza etmeğe teşvik etmektedir. On üç yaşından aşağı üç çocuğu olan validelere yardım etmek olmazsa ayda icabında daha ziyade .ve kundak, çamaşır ve saireden başka on ay kadar mahiye beş frank vermek cemiyetin vezaifi cümlesindendir. Çocuk espabi: 3 - Havanın girmesine, 4 - Rahat.— 5- Giydirilmesi, ve — 6- Çıkarılması kolay olmalıdır . 1- hafif. — 2 - Sicak tutucu.— geçmesine elvirişli . — Hülâsa enüz doğan ve yahut daha küçük bir çağda bulunan çocuğu üşütmemek üzere sicak bir yerde çabucak giydirmek çok mühim- dir.— Lâkin vücudün mühim bazı vazifelerini bozmamak için de hiçbir vesile ile bu küçük yavruları ço! sıkmamak ve ziyade örtmemek lâzımdır. — ei eyi çocuğu kıskıvrak sarmak değil, sicak tutmak, soğuktan korumaktır. — Bu halde çocuk üşü- meyecek ve fekat çok da giydirilmeyecek, sarılmayacak, sıkılmaya- caktır. — Bol,ziyade sıkılmamış bir kundak soğuk ve değişik hs ıvada daima iyidir.— Sıcak bir mevsimde çok küçük çocukları ziyade örtmekten, sarmaktan çekinmelidir. — Gömlek ve zibinm boynu açık, kolları kisa olmamalıdır. — Çocuklara, ayaklarını korumak şartile pantalon, külot giydiriniz.— Hastanelerde «içtimai teşkilât» validelerle aileler ve muavenet cemiyetleri arasında irtibatı temin er.—Pariste« Anneler birliği»cüzi bir aidat ile âzalığa kaydolunan e yi türlü türlü muavenet temin eyler.. «Çocukları koru- « Anneler şefkatis, -« Anneler birliği » ve sair bu gibi ke ml genç anneleri ve çocuklarını himayesine almaktadır. Dr. Besim Ömer