26 Aralık 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

26 Aralık 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

Ormanlar içinde 60 UYANIŞ Afrika'nın vahşi ormanlarında avcılık eden pek- çok avrupalı seyyahlar ârâsında hayatlarını istihkar edercesine harikulâde canavar rersimleri çeken foto grafçılar da vardır İşte bu sahifemizde resmini gör- düğünüz kaplan ve aslan resimleri bü resimlerden iki nümunedir. Ortada ikinci sütunda görülen kaplan resmi bilhassa garip bir usul ile alınmıştır. Kaplanın her Zaman geçmek itiyadında olduğu bir noktaya 3 metro 75 gântimetro yakın bir mesafeden alınmıştır ve bu resmi kaplan kendi çekmiştir. O da şu suretle : Fotoğraf makinesi ile mağnaziüm Jâmbası bir ipe rTaptedilmiş ve Kaplanın ayi matik tarzda derhal ı bu ipe takılarak oto- mağnaziüm lâmbası yanmış, totoğraf adesesi de açılıp kapanarak hayvanın foto- graftını çekmiştir, Sahifenin sonundaki resme glince, daha az meraklı bir vesika değildir. Bu fotoğraf Şarki Afrika'da, son seyahati esdasında İngiltere veliahtı'nın avladığı min- takada bir ağ içinde esir edilen bir aslanın resmidir. Bu aslan, bir hayvanat bahçesi için tutulmuştur. Hayvanın geçeceği yol üstüne birakılan yem, bir ağaçlık ortasında ' bir ağ üzerine konulmuştur. İki taraftaki çalılıklar içinde gizlenen yerliler bu ağın kenarlarını ellerindeki iplerle tutuyorlardı. Nihayet aslan ağın üzerine gelince bu ipleri çektiler ve aslan derhal kapanan ağın içinde mahpus kaldı. Tam o ahda alinan enstantane fotoğraf aslanın kurtulmağa i Şarki Afrika'da canlı bir aslanm ağ içinde yakalanışı esnasında alınan bir enstantane . No, 1741—56 “tehlikeli bir fotoğrafçılık resimleriniğnasıl alıyorlar? imkân bulamıyarak nasil çırpındığını ve bu harekete kumanda eden bir avrupalı'nın da 'aslanın bu cendere- den kurtulmak ihtimali karşısında onu derhal öldürmek için &ilâhını nasil nişan aldığını göstermektedir. Hasıh vahşi ormanlar içinde bu de- rece tehlikeli bir avcilik eden ve en azgın - vahşi hayvanlarla boyölçüşen avcıların cesaret ve mehareti kadar bunların yanında tüfek yerine foto- graf makinesile. dolaşan ve ekserisi mecmna veya güzete mühabirleri olan Fotoğraf makinesi ve mağnaziüm İâmbasına merbut ipe ayağını takarak kendi resmini çıkaran bir kaplan. fotoğrafçıları da takdir etmek lâzımgelir. Böyle teh- like içinde pek yakından çekilmek üzere elde edilen fotoğrafların bihassa ilim noktai nazarından haiz ol- duğu ehemmiyeti izaha ise lüzum yoktur. Bu (foto- gratlar pek' kıymetli vesikalardır. İnsan zekâsının en azgın hayvanları bile esir eden kudreti kajşısında artık bir zamanlar balta yüzü gör memiş diye tâsvir edilen ormanların eğki sihirleri kal madı. Bugünkü insan, gerek ilim aşkile, gerek sar dece birav merakile cengelistanın yegâne hakimi olmuştur. Denizleri, deniz altlarını, dağları fetheden beşer, ormanların dâ hakimi olmak pek tabiidir.'Gele- cek nüshalarmızdan birinde neşredeceğimiz pek yakından alınmış fil sürüleri resimleri de bugünkü seyyahların fen ve tabiat aşkile ne derece cesaret gösterdiklerini anlatacak diğer vesikalârdır.