26 Aralık 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

26 Aralık 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 19

“No.1741—50 UYANIŞ 463 hususile sinekler we :sair haşereler ile doğ- rudan doğruya veya bilvasıta bazı hastalık- ların sirayetine maruz kalacakları bildirilmiş olduğundan bu gün bir çok puponiyerlerde ço- cukları ayrı ayrı yatırmak üzere camdan ve tema- men kapanabilir ve fakât gece gündüz hava'alır höcreler (boks), ayni zamanda yeni getirilen ço- cuğun diğerlerini bulaşık bir hastalığın tehdidi al- tında bırakmamak üzere 21 gün tefridi için *İazare»namında ayrı hususi birmahal bulunması münasip görülmüştür. Bu halde her çocuk yuvasında : Ayrı, ayrı tefrit etmek üzere hususi ve sıhhi höcreler, Bir «lazare» ve tefrit mahalli, Çamaşırhane ve dezenfeksiyon yeri, Emzik şişelerinin temizlenmesine mahsus mahal bulunmalı. Bu mahaller birbirinden te- mamen ayrı olmalıdır. Hülâsa İki türlü süt nine vardır: Biri çocuğa meme vermek üzere aile nezdine kabul olunan, öteki de şişeyle emzirmek üzere çocu- gu kendi hanesine alandır. —Birincisine «yaş süt nine» diğerine de «kuru süt nine» ismi verilir. — Bu süt nineler ve çocuklar Fran- sada « Roussel-kanunusna otevfikan müfetliş etibba taralından kontrol altında bulundurulmaktadırlar, — «Çocuk yuvaları», ba- zen memeyle beslenilen çocukların ve fakat çok defa emzikle bü- yütülenlerin bir tabip kontrolu altında bulundurulduğu mahaller- dir. — Yuvalar bulaşik ve salgın hastalıklara maruz olmamak için sıhhi şerait altında bulunmalıdırlar.— Bu çocuk yuvalarının, süt damlalarının, çocuk muayenehanelerinin, çocuk büyütmek fenni- nin tedris ve tamimi hususunda büyük hizmetleri görülmektedir. & Hem meme, hem de inek şütü verme «Tabii» ve «sun'i» emzirme Kanınla yarattığını sütünle besle, yüreğinle sev. Kreşler. — Ana kucaklar:.— Çocuk yuvaları. — Çocuk bakım ve büyütme merkezleri Hem meme verme, hem de emzikle büyütme karışık bir emzirmedir; çocuğa ana sütüyle birlikte inek vermektir. Bazen anne, ya sütü elvermediğinden veya bir sütü, hayvan sütü çok sebepler dolayısile tamamen memesiyle em-' ziremediğinden çocuğunu ya büsbütün hay- van sütüyle emzirir, veya kendi memesi sütünü hayvan sütüyle tamamlar. Çocuğun bir mecburiyet üzerine hayvan sü- tüyle emzirilmesinden ileri gelen fenalık, çok defa annesinden ayrılması ve uzağa, kuru bir süt nine nezdine gönderilmesile daha ziyadeleşir. Bundan dolayıdır ki büsbütün em- sikle büyütmekten ziyade hem «sun'i» hayvan sütüyle ve hem meme sütüyle «tabii» emziriş daha az muhataralıdır. Çocuk muhtaç olduğu <vitamin»i ve bazı mayalari (muhammirleri) anne sütünde bulacağından : bunların . teşirile hayvan sütünü elbette daha iyi hazmeder. Anne memesiyle emziriş iki türlü tamamlanır: çocuğa ya nöbetle bir defa meme, bir defa inek sütü veri- lir veya her meme sütü inek sütüyle tamamla- nir, Bu karışık emzirmenin, küçük çocuğu yavaş yavaş,inek sütüne alıştırmak ve bu veç- hile ileride «tedricen memeden kesmek» husus- larında da faidesi vardır. Her iki surettede, ister karışık emzirmede, ister hayvan sütüyle büyütmede sütün intihabı ÇOCUĞUNUZA KENDİNİZ MEME * VERİNİZ? Evvelâ emzik şişesiyle büyütülen 3 AYLIK 2 K.010 Gr. ÇEKEN 1BU ÇOCUK MEME VERİLDİKTEN & AY/SONRA pe / AYLIK İKEN 6.K. 760 Gi GELMİŞTİR * nazarı dikkate alınır. Bu bapta eşek, inek, ke- çi sütünden istifade olunmaktadır; eşek sütü daha hafif, keçi ve inek sütü ise insan sütün- den daha çok ağırdır. Bu sütlerin 1000 gram mıktarındaki terkiğe leri aşağıda bildirdiğimiz veçhiledir : N Caseine - İnsan İnek Keçi Eşek sütleri Kazein 16 33 38 Şeker 66-75 00 43 60 Tereyağı 85 40 45 18 Tuzlar 2.5 6 7 b — Devam edecek — Dr. Besim Ömer