1 Ocak 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

1 Ocak 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No 1794—109 SERVETİFÜNUN 77 Dört Kadın Hükümdar Dr. Alferd Şvonerin makalesinden mabat ve son İngiltere Krnliçesi Viktorya 11 «Kraliçe Viktoryu, İngilterenin Hakiki munasile Möşrutiyetperver ilk kadın hükümdarı idi. O, yükü- rıda işpret ettiğimiz gibi, nazırlarının elinde oyuncak olân bir hükütüder değildi. Bununla berber nifüz Ye alâkasım işlerin idaresinde tehakkiim raddesine hiçbir zaman vardırmanıştır. O, yalmız işlerin selü- metle eereyanını temin için müteyikkız bulunurdu. Viktorya, hükümdarlik salâhiyetine çizilen daireyi aşmadan, bu sülâhiyetinin kendisine temin ettiği hakları göre, nâzım vazifesini icrw eder, ber husustu nazırlarından malümat, izahal ister, va tasvip ya ikaz ederdi. Lord Pülmeston, mühim bazı Siyasi meseleler hakkında evvelden Kraliçeyi haberdar et- mediği icin iki dela vazilesinden vokilmeğe meçhir tutuldu. Viktorya, nüzırlarını tenkit ve İkazdan hiç çekinmezdi. Hüsnüniyetine ve siyaset sahasındaki dehasıma katiyetle itimad olduğu Lord Bikonsfildin harekâanı bile fnceden inceye tetkik ederdi. 1861 tarihinde Almanya- Danimarka muharebesine İngilterenin karışmasının ve 1870 tarihinde Almanya - Fransa muharebesinde OParisin bombardıman edil mesinin önüne geçen 0 idi; ba iki harekete mani olan onun şahsiyetinin tesiri idi, Lord Bikonelildin mu- vafiakiyetle tatbik olunan müstemleke siyasetini tasvip ve teşvik eden Kraliçe, aynı “Hindistan İmperatoriçösiz. unvanım aldı, Gördüğü hürmei ve itibar sevimliliği nisbetinde sönelen seneye artiyordu. Bilhasın mükemmel karakteri, İngilizler nazarında onu büyük, idetl bir hükümdar mertebesine çıkardı. Tarihi vak'alara göre, bir kadının bazan birçük erkekten fazla muvaffikiyetle Hükümet işlerini idare etmesini nasil tefsir etmeli? Tilüsn ederek söylersek, diyebiliriz ki erkek hülkümdürlarm tahta çikmasi için doğuş meselesi kâfi olduğu hayde Kadınların hükündurliğimin behemelal eliliyet ve liyakata tabi bulunması, kendilerinin nadiren iktidar ea İM geçebilmeleri itibürile bu vaziyette daha teşme, daha baris hareket etmeleri, yerlerini “kayhetmemek İçin her hususla yakından alâkadar olmaları... Sonra, kadınların filreten diplomat inistait botan, yeni bir devrin iedbtıni, ümmi toma yülleri sezmekte Çele hassas olmuları, Bütün bunlar, nvafikiyetlerinin sirlarını teskil elleri. uniform Rusya Çariçesi İ inci Katerina (Çariçe alduktur sonra unİ alı resmi) "