26 Şubat 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

26 Şubat 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 1809—İ17 iii i Küçüklerin söyledikleri -Franszcadan naklen- Mektepte < Muallim — Söyle bakalım küçük Badi, alfabeye çalıştın ima? Sadi — Evet efendim. Muallim — «Ax» dün sonra hangisi geliri, Sadi — Bütün öteki harfler efendim, Ona göre Küçük Konan koşularının ilâçlarını yaptırmak için eczaneye gitmişti. Bozuc revöteyi deftere kaydederken sordu: Bü hanim gerede öturür?. Bizim evin bitişiğinde.. — Peki, sis? Onların yanındal, P Para : Kemal anhesinden para istiyordu. Annesi sordu: | — Düt verdiğim beş kuruşu ne Yapım yavrum? İhtiyar bir kadına verdim anne., Aferin çocuğum., Öyle iseal sata beş kuruş daha... Kenan bü Kadın seni çok mu alâkadar ediyor, yavrımi, — Tabii anne o da banu çukolutu veriyor... , Heykel önünde Kücük Oğuzu babası asar atiku müzesine götür. müştü. Oğuz birdenbire heykelin önünde durdu, Bübasina sordu: — baba bu adamın niçin iki kolu da kesilmiş 7 — Parmaklarile burunu karıştırıyoruz da olun için,. Oğüz biraz düşündü; sonru: — Hem de sol elinin parmaklarile de karıştır. yormuş. Dans etmek bugün de bir zamanlar Garihte olduğu gibi insanlar için bir ihtiyaç haline gelmiştir. Bu guretle dansedenler daima dansın zevkini kaçımecik nahoş şeylerden tevekki etmek isterler, fakat maal esef bircok kimseler bum unutarak dünsa gitmezden evvel ağızlarını icap eden şekilde ” ederler. Nefesinizin temiz kokmasını, nu güzel görüümesini kullanınız. temizlemeği ihmel dişlerinizin ve ağzı isterseniz mutlaka ODOL SERVETİFÜNUN Edebiyat bahsi SONNET Pierre de Ronsard Manzume; yani siir şekillerinden biri de «Sönnets dir. İki dört mısralık kava ve müteakiben de iki üç mısralık kıtanın birleşmesile vücude gelen şiirler, mukayyet bir ölçü içihde olduğu için kolay olmuyan bir yazı tarzıdır. Mısrnların ledi tahdit ve kıtaların vaziyeti tesbit edilmesidir ki Şairi miyven bir yolda yürümek meehnriyetinde birakir, Dar ölçüler her Zaman zor olan bir farzdır. Me seli, klâsik mısralarda horlangi bir hissin, heyecanın ifadesi serbes yazımdan şüphesiz ki dalın müşküldür, Son zamanlarda her tarafta olduğu gibi, bizde de serbes nazımn fazla müşterisi bilatmasının sebeple rini zikrettiğimiz noktada urumak İAzımılir, İste bunun İçindir ki «Sonnete de muvaffak olan pek az sunutkâr vardın. Bütmu sirde doğumun doğ- ruya ayri bir <Bennehes olarak kabul edebiliriz, Bizim Divan edebiyatındı vaka herkes “Kiübais yazmıştır. Fakat içlerinde özlü olünı Kaç tanedir * Dört satırlık bir kıt'n İçinde ne eksik, mele fazla, hissi, heyecanı ifade etmek ve ayni zamanda samimi olmak güç bir iştir, Kübüide şöhret, bulmuş pek az sair Lamıyışımızın sebebi budur, Hayyam'dan sonrü, Türk divan ede yatında yalnız «Haleti muvaffak olabilmiştir. Rübaide nasıl ki son İki mısra ekseriya dülmn olursu «Sonnete de de son iki kıt'a bar kusurdan cok zaman kurtulamaz. Bizde sun zumanlarda bir çek “Sonnets yazılımış- ür. Bunlar hakkındaki fikrimizi söylemiyeceğiz. «Sonnetsnin beynelmilei de Konsard ismindeki şairdir. sabas, civarinda doğmuş ve 1585 de ölmüştür. Bar sur denebilir ki #Sönnete nin mübdii ve ta ae uasile sahibidir. Edeli bir mektep tesis etmiş birçok üstadı Fransada Pierre 1094 de Venlöme kü imuakkipleri Olmuştur. Fransızcaya yeni bir kan, eevvaliyet ve kıvraklık vermiş, mısralarda kuvvetli bir ahenk, esrarlı bir âes, ritm'de yenilik, değişiklik temin etmiştir. Fakat Roysard'ın fransiz İismmm Tü tinleştirdiğini, Yunanlaştırdığını unurmamak lizanıdır. Bunun Bisan icin bir kazanc olup olmadığının Ai karilere bırakıyoruz. Reşat Feyzi