26 Şubat 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

26 Şubat 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

204 Avrupada hâli aranlar atrafına Belediyelerin ilân müteahhitleri nasıl ilin İsvhalari ve duvarları yaparlar ? Belediye #mütenhhidi böyle yapacak idi 7 dan biri heniz ilâm bir yere yapıştırır yapıştırmaz arkasından diğeri gelir, üzerine başkasını yapıştırır, yahnt yapıştırılanı koparır, yırtar, atar. Bütün ilân- crlıktar memnl faideler istihsal edilemez; ve şehrin duvarları alacı bohçasına döner, Duvarilâncılığının bu imkânsızlığı karşısında, bizde ilâncılıkla meşgul olanlar, Avrapa fabrikalarından aldıkları ilânları na- garlara arzetmek için başka çarelere mürücnat ek mişlerdir; her türlü bedii bisten ari olarak saç üze rine yaptırdıkları lavhaları şünun inan evi üzerine veya hali divarlamı, mzaktan göze çarpa yerlere ufak hir ieretle astırımşlardır. Bu hususta daha ileri gidip bazı şirketlerden okopatdıkları müsadelerle, gonra cihanın en güzel manzarasını ihtiva eden köp: rümüzün iki tarafındaki Şirketihayriye bekleme mis hallerinin damları üstüne bütün tabii nesareti kapa- mak Şürtile, birtakım sakil lâvhaları getirip dik- mişlerdir. Bunun gibi nerelere sakil ilânlar yapıldığını saymağa kalkacak olursak sütunlar dolusu yazılar var muk ve gelirin bedayiine, karşı İk edilen bu tecrnvüzlere mak lâzımgelir, Şehri bu bedayi düşmanı tecavüz. dön kurtarmak ve Şehrvemenetine varidat temin etmek, ayni zamanda ilân veren İavirleri ve snm'atkirları ilânlarınını muntazaman Löşhire mir vafiak eylemek ve ilânmı hüsnü tabinla ve hüsnü Latta muhalif mün- derecattan maşun bırakmak için Şeh- remüteti evvelâ ilin talik hakkım hükümetten istihsal etti, sonra bunu yukarıda. yazdığımız üzere Anadolu Ajansına verdi, (*)| Garp Oo terâkkiyalının o herhangi şubesini memleketimize ithal etmek için uzun uzadıya zihin yormağa lüzum yoktur. Garp memleketlerinin ön müterikki olanlarında no usuller cari olduğumu tetkik edip onu hnli- mize göre tatbik etmek terakkinin letafeline ağlar Beledi yenin UYANIŞ İlân şubesine ihalesi No. 1802—117 sökmüş ve ayni gamal- da bedii ve iktisadi öla- rak azami fevhidi temin eyliyebilmiş olun İsviçre iinelik kilâtımı ari atalım : İsvicre'de “İlânat Sir keti Umü- mivesit Dü mile-isviçres nin 1d büyük şehrinde ve tekmil kantonlarında ilânatı belediyelerle müşterekülmenin. olamk oidare bir imüesse vardır. Bu şirket Fraosa'nın Paris ve Marsilya dahil olduğı. halde (17) şehrinde dahi ilâncılık eder 091. Şirketin İsviçre'deki teşkilâtı en asri şekildedir, teğ- ölen İsviçre belediyeleri (o tarafından ilânların omazlmt olmasını temin İçin vazedilei side fakat kati nizamlar ve onların ciddi surette fatbiki her türlü muvaflakıyeti temin eyliyor. Bsasen Avrupa'da hiçbir memlekette İsvigro kadar teşkilüâti- Garbın ilâncılık nin mükemmeliyetini görmek kabil olmuyor. (#7 Bu şirket 1037.de İstanbul'dan ümidini kesince Yuma nista nin ve İspanyanın ilâncılığın almış Ve orada belediyelere çok kâm, vermiştir. 4 sene evvel bu şirketi bilmemek yüzünden kaçırmasaydilar ne İstânbul zarar eder ne Anadolu Ajansi belâya düşerdi! Avrupada Sokak İlânları İstanbulda duvarlara ilâm asmak ve yapıştırmak haklıni Anadolu Ajansi ve bu ihalenin âjans tarafmdan deruhie olunması hnsebile Avrupadaki sokale tatbiki Avrupada en müterakki ilân teşkildımin ilin İevhalarından bir en kestirme yoludur. Onmü için ilân- eliği fevkalâde mazbut bir şekle 19) aradan 4 sene geçdi; Hala ö hall tanesini dercediyoruz. Bullevhalar meşeden veya madenden mamuldır, İlân'mütealhidinin malıdır. dünlar awcak biraya yapışır. Belediyelerle müteâhhiler şehirlerde yerleri bayinden sonra sokaklara böyle muntazam levhalar takar ve inler yalnız buraları ve buda müteahhidin memurları tarafından takılır. Acaba İstanbulda bar intizamı görebilecek miyiz ? öğ İs ei