26 Şubat 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

26 Şubat 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No, 1807—117 Tetkik eyledik; İstanbul mesahası cok büyük sehirdir; ticaret merkezi olan kısım birinci, ikinci ve dördüncü dairelerdir. Şari- name akkümini yalnız bu daireler için kabul ederiz, Diğer dai- reler yani Edirnekapım, Eyüp, Kavaklar, Üsküder gibi yerler hakkında iş inkişaf eylediker müşterek kararla tevsi eyliyebiliriz İstanbul Şehremaneti bu tadili kabul etmedi; şartname. değişmez dedi. İsviçre şirketi dahi müzayedeye girmedi Ve bu mühim işi Anadolu Ajansına verdiler. Yani Anadolu ajansı şartnn- meyi bütün telerrdatile her tarafta yapacak Ben o zaman, gazetemde bir makale neşr eyledim. 17 Subat 1997 tarihli ve 118 numaralı nüshamizla. münderetir . Makalemden bagı Par- çaları, resimleri bugün tekrar okuyorsunuz; hattı resimlerin altında © zaman yazdıklarım aynen tekrarlarımıştır. 1926 da Şehremaneti şartnamesinin suretini de aşağıya nakleyliyorum ve bunların kâfesini çok ciddi mütehassıs ilim adamlarını ihtiva eden Şehir meclisimize ithaf ediyorum. Dört sene evel böyle olucak diyorlardı ! 17 Subat 1027 tarihli wishamazdaki makaleden parçalar: İstanbul'da Duvar İlâncılığı Şehremaneti İstanbulda Duyar İlâncılığını aşrileştireceği cihetle Anadolu Ajansı müteahhit oldu. Müteahhidin iizaladığı şartname mucibince Avrupa şehirlerinde duvarlarda mevcut ve sokaklara kurulmuş ey asri ve en muntazam levhalar ve sütunlar İstanbul'da yapilacak ve sokaklara takilaçak. İktisadi itkigafa çok ehenmiyeii veren Türkiye Gümhariyeti bütün milli saevendiyetimizin demelini töşkil eden Ticaret ve Sanayi erbabıni Teşvik İçin yeni künnu huzırliyor ticaret ve Sanayiin Belediye leree dahi muhafazası İstiyor. Tienret ve sayalım bü zamanda on mühim eti, nelik ve Rekklimeilk olduğu için İikimetimiz İstanbul Seliremanetine sehir dahilinde ilân #aliki irütiyazım veili, Emanet bir Tarik seti, talipler aradı; faliplere pek asri bir şariname gösterdi. Bu şarmame ile meselâ İsvlere ve Almanya şehirleri gibi İstanbırlda ilâncılik te kermül ettirileeek ve sokaklamnızı gayrı muhtazaiı ve taşdelen yöre asılmış ilânı çirkinliğinden kurtaracık. Şariname rneibince Dip işi derihde edecek ulan müessese İstatanbülan nühteki sokaklarını Einayetle anlaşıp, birçok ilüm talik İnvhalam yapacak; bu Javhalar va meşe ağacından yalni maden olack. İlân asacak olanlar müteahhidin delaletile yalmız buralara roklamlarım Gikabileeekler ve müteahhil bunları intizam, İetafe Ve zarife daitesinde Yapış tartacak; bir asılan ilâm zerine kimse başkasım asanıyacık; usarsd ceza görevek... fazla olarık beton armeden mükemmel ilân sümulari yapacik.. Levha takılmak için Jüzmgelen duvarları müteahhitler saliplerimlen kiralıyacak, bununla ne milişteri ve ne Emanet meşe olmyacak... İste bütün bu vazifeleri Anadolu Ajansı ilân şubesinin kabul ve deruhte SERVETİFÜNUN ettiğini Sehremaneli ai v haber verdi. bir vesmi teblig ie Şimdi biz İstanb ullular . bekliyoruz... Sehiremünetinin yaptığı sartame ile elenin her faralım düşülmüş ve müteahhit dali benn şumülünü düşünerek. İnizalamış olduğu İ tatbikatın mükemel olacağım umuyoruz! Tatbikatın şimdiye kudar yalnız bir kısmı görüldü. Ö da kânünsaninin birinden itibaren duvarlara ilân tatbiki hakkımın Biminete ve İirincten Anadol Ajansına devrolünduğum ihbar eden dediğimiz tebliğten ibarettir. İhileden İki hafta Sönrü duvar g larda, İevimisr ilizarım şattmine şart koştuğu halde henüz öyle bir hazırlık vok; ilân eski tarzda yapı Şiyor yalz Zavallı (icar ve sanat, erbabı yeni bir resm «daha veriyor... Bekliyelim:. (9) Şu vesile İle gazetemize Avrupadaki ilâncılık resimlerindet. birkâç tanesini döreoyledik. ve İlin- cla git olarak hatırmıza gelenleri aşağıda yazıyorızı. İlâncalık ve reklâmelk. bizde yeni doğuyor. Win ehemmiyetini yeni anlıyoruz. ve itirai Gis liyiz ki ilân ve vekilinin iktisat Alem inedeki eheminiytini idrak edenlerimiz heniz çok szdır.. İHimulık ve reklâmeıilik. büsbütün ayrı ve büyük bir sanat ve fendir; her lisanda buna sit binlere risale ve gazeller çikar, mektepleri de vurdır... Biz İse hülü bun yarım şarlatnlık sanırız, Eöüsen ilâhelik da İkiye ayrılmıştır ; (0) Gazetelerde ve eklem tevzi edilen Kömür üzerindeki ilânlar, (2) duvarlara melan İlanlar, Avrupada mutabasaslar bu iki ilânelık gbesini busüsi teşkilâta. ropletimişlerdir;. Belediyelerin bir çak cihetten tekemmiiline, şehrin ziyneline Ve varidatınm. tanllüku hasebile « Duvar İlinelığu » Beleiliyi ümürle alikadardır. Duvar ilânedığı bizde eskidenberi meveutlar fakat bizdeki şekli karlar alâkadarlarım ve ilğdedie müesseselerini ve Belediyeyi iz'ac eden iptidai bir usul hemen bir yerde yoktur. Duvar ilünciliği hizde hiçbir kavi ve şarta dabi değildi > Düyenı Urüu- miyenin ve Belediyenin tarheylediği ilân pulunu üzerine yapıştırdıktan sonra isbediğin il yaz ve hasir ve hemeli istediğin vere git yapıştır! YapışdırdıZın yet, şehirin lelafet ve bedayiini iL edermiş yaln yapnlan ilâmd şekli, çekişi ve tarzı tertibi ber türlü nesihelteri, netasetten ari olduğu için gelen geçenin rulunu izne ederimiz memlekette bedayi hissini ihlül eylermizlata nürkçeleri İl ve nahiv halli) dolu olduğu için bismi da darbe vururmuns. Burasını ilân Yapan ve yapışlıranlar düşünmede lügüm gön mez! Sonra Belediyeler bundan hemen hiç imat temin edemezlerdi. Ku gibi İlânlar smle şehirin Tetafetini, ve İsem ihlâl etmekle kalmıyor, Tekellüf ihtiyar eyleyip ae selâ güzel bir ilân bastıran tacir, Dir masrat dilin ihtiyar ederek ilâmın şuraya buruya, yapıştırın ya yaşlara adamlar hiçbir. idareye merbut olmıyan ve mes'uliyer bilmiyen ayak oşualıdır. Onların nerelere küç ine yapiştırdığım kontrol kabil değildir. Koni. rolü kalkantızda bu kabili ieta değildir. 6 adamlar. (1 Bu yazı 1997 de yazıldı; hâli bekliyoruz. Müteal yapmadı; Belediye feshe uğraşıyar