9 Nisan 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

9 Nisan 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

e ye m anl p TE AŞ PA . ç N 302 UYANIŞ No. 1808—123 . gs Yazılarında bir zavallılık var, Mefküresine Mecmualar etrafında Bazı yeni cereyanlar Yedi veren: Şiir ve nesir risalesi İzmirde münteşir «Pikirler» mecmuasında daima imzalarını lesadil eltiğimiz birkaç genç şair ve muharrir Rifat Ahmet Beyi başlarına geçirerek yedi kişi olmuşlar ve hir eser çıkarmışlar. Rifat Ahmet Beyi a2 çok taninz, Köndisi « Güneş » te ve «İla yat » ta da yazılarını neşretmişti. Yedi genç meya- yntada pisbeton tecrübeli olanlardan biri de Celâl #nver Beydir. Celâl Eüver Boy gazetemiz tahrir heyetinden Hicaz maslaharzüzün Seni beyin oğludur, Beterin ismi hiç te iyi iitihap edilmemiş. Bir şiir kaynağına yakışmıyor. Tevlit ettiği intiba itibarile ise yazıların wnmiyeti feni değil, fakat yeni bir şey yok ve bayat mevgulu yazılar çok. Rifat Ahmet Bey eski lere fazla merbut, Bu cümlelerile kendisini mwahaze etmek istemiyorum. Fakat kendi şahsiyetini neden bırakmış gonba? Biz onunu kendi orijinnlitesine sahip bir şair olduğunu zavnederdik. Rıza Tevfik hâlâ tesirini gösteriyor. Lisan itibarile ise şiir ifadesine girmiyecek kelimeler kullanıyor. « Gurbet geceleri » inee bir hisle yazılmış fakat hernedense grir bu yü #isında biraz ınutasavyıfları andıran bir hal takınınış TL. Süruri imzalı şiirler ihtimal ki sembolik yazı lardır, İtiraf edeyim ki ben bazısından bir şey anle yamadım. Bu sembolik, siirler arasında şöyle eski ve yıpranmış hayallere de tesmdüt ediliyor; « Gölgeler karışıyor, Hüluşuyor ağaçlar » « Sularda acdof renkler yanarken ince. ince » Bu gencin öserlöri içerisinde en muvaffak siddet tiklerim « Jiu « ve < Ewki seylör » serlâvkalı müre gümeler oldu. Süleyman Suldık Bey fuzla lirik hatin romantik bir'şair. Yalmz, küvvetli değil Lisan iyi olmakla beriber kendi samimiyetinden şüpheleniyormuş var hayalleri intizar ziyeti seziliyor. Mamafi kendisinin güzel yok değil OAnenk şahsiyetini bulmasına etmekliğimiz Jüzim. Celâl Enver imzası güzel şiirlerin altun süsliyor. Kendisine birz fazla okumasını İhalisnne fevsiye silerim. Şekilde İrsusiyeti yok, fakat buluşları ince, islerinde. wütereldit görünmekle berber bu İli kendisinin bir orijinalilesine ve tahkiyeyi bililtiznm ilaal etmiş olmasının. afedebiliriz, “Mahmut Nedim Bey içli fakat meyus bir güir, erişinek istiyor, fakak. hedefe isai edecek vesaiti göremiyor ve önlara temi eâgihiyor, yaklaşamıyor, Genç bir " ar; Naşiri * Ahmet Halit - İzmir Osman Uluğ beyi beğeimedim, Ön dokuzuncu asır fransız edebiyatının mesir üktatlearımmn ahengini kullanıyor. Meselâ « İâimenmuis » ye benziyen bir gok cihetleri var, üstelik bu muharrir mevgularındı örijinml değil, Üslup itibarile bir şev söyliyemiyeceğim. Tıpkı Tagordan yapılan tercümelerdeki üslübü andırıyor, o Diyebilirim ki Osman Uluğ Bey Tuzlu #unri bir şekilde çalışıyor ve eserine süslü bir elbise giydirmekle iktifa ediyor. Bütün bunlarda ise bir sunilik var ki Onu bırakması iyi olur milâhazasin- dayım. Biref Sabit Beyin şiirleri nesrlerinden dah iyi, Beni müteessir eden cihet onan sair olmayı uldu. Neâirlerinde üslübü kuru, renksiz bir şekil arzediyor. Kelimelere . satıki hakiki kıyme ileri verilmemiş. Taşkın biz heyecan var, akn İpleri — Daima istiiham, Mmutlasi tereddiit. Netice: Egref Sabit, zara garann haleti ruhiye değiştiriyor. Buzen bedbin, bazen kalem öluyor, i p Mütehavvil bir seciyesi var. « (al? s manzumesi Fikretin « Ey Yarı nagenikfir! » şirinin nakis ve fenni bir suretin « Gözler « mesinde bir hatip tohu alınmak istenmiş ve biraz dini edebiyata suptltmur. «Beklemek» monsurosinde ise TMalit Ziya tesiri bariz. Bu eser, itiraf etmek Jâzımdır ki bir varlık niga- nesi ve'bir cesaret tezuhürüdür. İzmirlilerin açık könüşün insanlar Olduklarını bildiğim ve İzimirli olduğum için bü yedi gence bütün samimiyet Ve titizliğimle hitüp ettim. Belki biraz rmüşkilpesendim. Fakat #mmhukkuk vlan eihet, bu kananımı oyların hoş görecekleridir. Şekil itibmile eserleri yedi mes'alenin dit kiii gili. İçindeki yazılar ise İmsüsiyel argetmiyor. Ben isterdim ki inkilâbin İzmirdeki gir gençliği baştan aşağıya Anadoluyu, köylüyü, memleketin güzelliğini tarif ve terennüm «den şiirler doğursun. Yalnız sevgililerinden, swlece kendi ruhundan bale setmesin! Bdlebiyatta, bilhassa tenkitte her şey nisbidir. Unutmamalıdır. ki giir bir his hir duygu mesele- #idir. Şairi gu veya bu mevzuu yazinağn cebrede- meyiz, ofaküt İmdiselerin tabi neticelerini de mi güörmiyeiim * Yoksa bu şarler vatani siirlerini dereatmemeği şiürlarına dna mayafık mı buldular, Bu mevzular asırlardanberi terennim edegolinmiş ve yazıla durulmustur. Halbuki memleket mevzuları vatan ilhamlar bökir ve caknüdur.. Onları imal etmemek İcap elmez mi ? İrazamı almadan evvel böyle açık görüştüğüm için kendilerinden müsamaha talep ettiğim İbn zevata gelecek eserleri İçli imüvulfükıyet temehinileri ile bağlı buluuduğumu bildirmek isterim. Bülent Muri

Bu sayıdan diğer sayfalar: