9 Nisan 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

9 Nisan 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No, 1808—123 SERVETİFÜNUN 203 İstanbula gelen meşhur bariton TİTTA RUFFO San'at hayatını ve telâkkilerini anlatiyor : « Nasil artist oldum ? Üstadım, Şekspirdir. Sesimin güzelliğinin ilk defa farkına vardığım zamandanberi kendimden başka hiç bir üstadım olmadı. Şimdi zaman, zevkler, hisler, hatta musiki değişti. Taganninin şiiri kayboldu !» bir hafta kadar kalabileceğim. Bu kadar harikulüde güzelliklerle dölü, kendisinde Avrupa, Aaya, Bizans eserlerini toplamış bir sehiri Sâyile tanıyabilmek Tia Raffa, zamanımızın e böyük opera artitlerindendir. Çok nadir eaddüf edilerek derecede güzel aHarilens bir sesi vardır. Riyifo, 1877 de İtalyada Pizd re Hain Rabat ilemir ödü Hzenine tezyinat yapan bir alelyenin 4 ile, Babasının san'adilı öğrenmek üzere Roma pilli Sula girmiş, icin en Aşağı bir sene Jüzim. İstan bu işle. büyük bir marcajfakiyet göstererek Faris i buldan, buraya gelmeden çvvel duydu: âaPortkenone unda Feşicimlur «ÜCürnçir nun meri gündür kat kat siyade bir urzu ve için demir fezyinalı müsabakasını kazanmiştır. Kuffa, mesiki ile iştişüle keman çalmakla haşlamış, bir müddet sonra çe güç halle oilesini ikna ederek Santa Gecilia konservaftımarına. girmiştir. San'athir, iştiyak ile aymlacağım. — Biraz ean'aiten ve san'at haya tmzdan bahsedermisiniz? San'at! Bu kelimenin, #mubatabım üzerinde Tevkalâde bir tesiri görülüyor, Birden canlamyor. © Ve, orijinal fikir ve müilğhazalarınm şahsi hatıralarile mezce derek biri biri arkasından, büyük bir artist mizagına, delilet eden aşikâr. bir. kanışıklık o içinde, huraretle anlatıyor: burada #ohsilini ikmal ettikten sonra Rümaya giderek « Perisehini » den tagannü ve « Pirginla Marini »' den temaşa derileri olmışlır Lira Huffu, tiyatrs hayatına Zİ yaşında iken amala Costunzi şiyatroranda başlamıştır. İlk remsili « Müğner a, in o Lahangrin “Meröldr volüdür. Tayfo, bundan sonra, az zümenild gölet bulmuş, 1903 de Rusyada mutaffakiyethi bir turne yapdıktan sonra 1905 de Milamdda «La Sealas Hyatromunu bas böriten olarak angaje edilmiştir. : Frans, İygiltere, Misir ve Cemebi koda Mitel turneler vapmış, 1410 operas — Musiki ve öper. büyük Titta Rullü bir inhitüt devresi İçinde. Tattü, ölüyor, diye bilirim. Opera ön dö- kuzuncu asırda parlak bir devre geçirdikten, Verdi, Rossini, Donizetti, Gounod, Bizet, Wagner i ve dah sonra asrımızda Puecini ve « Mascaşmi » yi yetislir. dikten sonra inhitata başladı. Simdi meselâ İtalyada #Werdis nin muvaffakiyelinde mülüim bir arml olan «Altın sesler» ebediyen susmuş bulunuyor. Bütün Ayrupuyı dolastığın balde bir iki tahinmiş artişiten başkan fevkalâde ses sahibi üstatlara tesadüf ede- medim, Filvaki bircok yntavasat sesler var, Makat hiç birisinde fevkalâdelik yok, Büyük artistler de azaldı. Şimdi meselâ, «Tosen» yı ilk temsillerinde olduğu gibi esere lâyık bir mükemmueliyette üç ve ya etrapolitün » seda « Çürünç » le beraber verdiği “termailler opera âleminin en b hadisesi #elikki edilmiştir. Evvelki hafta içinde Yunanlatandan şehrimize gelerek Beyoğlunda bir könsir eren ve buradan Bulyonalani giden Tia Kuffo e görüş. Titta Ruffo, Karşısındakinde büyük bir sempati hissi tiyandırın çok sevimli bir adim. Hatlarının gayri mubtazam olduğu hissini veren- şişkinee “yi zündo; küçük gözlerinin biraz melânkolik, fakat iradeli bakışında derin bir mana ve çok sevimli bir ifade var. Geniş omuzlar, gene geniş bir göğüs, tek tük kır düşmüş saçlar, küçük ve asabi eller, Tagahmi öderken çok kuvvetli olduğu halde konuşurken de- rinden geliyor zannedilen tatlı 'bir ses. Beyoğlu otellerinden birinin Halice bakan bir oda- sirida karşı karşıya oturuyoruz, Pencereden İstanbu- İon nefis garup manzaralarından biri, Eyüp sırtlar rindü güneşin batışı, eğri büğrü bir şerit şeklinde Haliç ve sahilleri görünüyor. Titta Ruflo pencereden bakarak anlatıyor: — Böyle bir şehirde, diyor, ne yazık ki ancak dört büyük artisile temsil etmek imkünsiz. Çok gençken, eski ve büyük artistlerden yegine sü lan « Mattin Battistini» yi dinlemiştim. Şimdi 74 yaşında ve operadan çekilmiş bulunan bu muganniz nin harikulâde sesini dinlerken duyduğum #evki ve hisleri asla unutamam. Fakat yalmz bir artist nesli değişmekle kalmadı. Zaman, zevkler, hisler, hatta musiki değişti. « Taganninin şiiri kayboldu. vik ve yavaş bir musiki şimdiki zevkleri 'tatm etmiyor.

Bu sayıdan diğer sayfalar: