14 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

14 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

No. 1815—128 güvercinleri yetiştirmişler, sehre Postu güvercinlerinin vapurdan uğuruluşü Güvercinlerin gördükleri işler etrafında biraz dahu tafsilâi verelim. Bunlurun harp esnasında gördükleri işler, kendileri için telilikeli olduğu kadar, sulh zamanındaki faaliyetlerile kiyas kabul etmiyörek derecede mühimdir. Yukarda, 187071 tarihindeki Paris muhasarasi esnasında Paristen 58 posta gü- vercini nçurulduğunu ve bunlardan ancak 100 fane- sinin geriye dönebildiğini kaytetmiştik. Bü, hürp 6snasinda iş gören güvercinlerin ne derece tehlikeye maruz bulunduklarını göstermeğe kâfi bir delildir, esnasında, iki mulasım taraftan biri, güver cinler vasıtasile düşmanının vaziyeti hakkında ma- lümat toplamağa çalışırken, diğer (ül da durmamakta, güvercinlerin ite büğ gönderip oradan malümst temin etmişlerdir. Almanlardaki teşki- İât, zamanlu çok İlerlemiştir. Büyük hârbin O başlancıcında Alman budutlarında 21,000 pos ta güvercini faaliyete geçmişti; ki bunlar harbin deyvsmınca bir taraftan elesilmiş, bir taraftan yerleri ihtiyat kuvvetlerle döl durülmüş ve nihayet yukarda yazdığımız gibi, bir taraflan eksilmesine karşı bir turaftan yetiştirildiğinden 1918 senesinde Alman O hüudutlarımda — 120,000 güverein bulunmuştur. Güvercinler, eskiden ancak ufacık kâğıtlara kısaca yazılmış malümat getirip götürebilirlerdi. Şimdi, birtakım işaretlerle dol. durulan, götürülen mektuplar, alelğde yazı ile yuzılncak olsa sahifeler tutar. Fotoğral aletile resim almalarını gelince, nuna iyice takılmış olan olomalik fotoğraf, uçürken kendiliğinden açılıp kapanmakta ve resim alınmaktadır. Kazazede olan tayyatelerde de, vaziyeti bildir mek için güvereinlerin yardımı dokunmaktadır. Bir kaza mevzuubahiz olmasi, bile, haberleşme hususun dn güverein götürülmektedir. «Zeplin» balonu içinde, dünya seyahati esnasında birçok güverin götürü müş, onlar da Dr, Ekenerle birlikte iştirak etmişlerdir. Şimal kutbu seyahatine ilk olarak taratın» bu seyahate giden Andreden ilk haber de bir güversin dan getirilmiştir. hilen malümatı temin edeme- meleri için bütün #edbirleri almakta, bunlari canh ve ya cansız yere düşürmek için uğ maktadır. Bu suretle, meseli düşmanım vaziyeti hakkında malümat toplamak İçin salıye rilen güvercinlerden büzılarımn ele geçinesile, üzerlerindeki pu- sulalarda. tesbit edilen hosusat öğrenilerek, o bunlar, omen&up oldukları taralın düşmanlarının işine de yaramaktadır. Lâkin, bu tabii her zaman vaki olma maktadır, Parisin muhasırasinda mal- sur Fransızlar gibi şehri mulia- gara eden Almanlar da giiver- cinlerden Oisülade etmislerdir. Fakat, yalmz böyle Paristen rülat nsızlara o mensup güvervinleri ele geçirmek sure- tile değil, Kendileri de posta Güvercin müsabakasında güverelnlerin salıverilmesi