14 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

14 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

' t - İğ . tlf pa NE v oi Me il My pa ri o No, 1313—128 ir BAZI YENİ CEREYANLAR ç CT PA — 7 . . o “İzmirden sesler » i tetkik ” « Uyanış » ın dokuz Nisan tarihli mnüshe- *Darzinda gaif ne telsiz bir'satırln başlıyor, sında “Bazı yeni cereyanlar» serlâvhası altında < Yediveren » İsimli birşiir ve nesir risalesini tetkik etmiş ve tekrar edeyim ki o eseri be- genmemiştim. Bugün ayni sütunlara büyük bir .sövinç ve iftiharla avdet ediyorum. İzmtirli gençlerin < Yediveren » İ müteakıp çıkardıkları, « İzmirden sesler» namını #aşiyan kitapları diyebilirim ki son senelerde neşredilen edebi eserler içerisinde derhal mülüm bir mevki alacaktır. Halit Fahrinin « Paravan si ve Ömer Beğretlinin < Deniz sarhoşları » ile Necip Fari- lin < Kaldırımlar » ından sonra üzerinde dira- bileceğimiz elienmiyetli eserler yoktur. « İsmir- den sesler» kini bilir belki de vet bir cereyanın ilk kahramanı olacaktır. Zira eserin mullarrir- leri Vatani ve milli mevzuları ihmal etmemişler, Fazla olarak taşkın bir heyecanları var, Dahn iyi hükmedebilmek için şekil itibariyle “Yedi meş'alerye benziyen bu kitabın mubhteviyatım gözden geçirmeği lüzunülu addediyorum. Haşim Nezihi Bey mütefekkir bir şair ola- bilir, Cemiyetin bazı haksızlıkların ve hasta- Tıklarımı gözel. tahlil etmiş. Yalnız ayni fileri muhtelif şürlerinde pek az farkla beyan ediyor. Faraşa <* Ormanda oğun kesen adamı * pargü- sındaki © Bir anda harcnsan da olanca varlığını oisrar * Hamal » manzumeğinde i Olança varlığımı bir anda harcasan da Seklinde gözüküyor. Bu imza çok ahenkli yazilara sahip : Gölgeler. dolaşırken soldu duvardaki mm Gibi önde ve ifadeli hayaller iyi bulunmuş. Şayet * « İhtiras > şiiri üzerinde biraz daha ihtimamla, işlense imiş çok. muvaffak bir hal. alacakmış. Bu şiir: Şukaklarımda yanan bir cehennem. taşıma * Kalbini söken adam » da Garplıların tesiri cari. <Serserinin şarkısı» hakikaten duyularak kaleme alınnlış, kusursuz denebilecek bir yazıdır. * Dilençi kadını > parçasında İsiaraba güğüs yer, sakın bıralap kaçma Gibi yıpranmış ve füzuli bir mısra var. * Dağa çekilen adamı » süslü ve orijinal bir yazı, Nahit Nafiz Beyin « Ayşenin türküsü » Anadolunun ne samimi ve şirin mevzular ilham edebileceğine bir misal teşkil eder. < Veda mektubu 3 ise çok ines bir hisle ve zarii bir tarla Yazılmış kuvvetli bir parça. Şairin <Gurbet sularıs zevkime hitap etmedi. *Nesin?? wanzümesinin ilk kıtası sanki kafiye için yazılmış hissini veriyor. * Verem » şiirinin birincisi enlestir, Mustafa Şevker Beyde kara sevda ibaresine yeogörla yapılmış tezatlara sık sık tesadüf edi- iyor, *<Bin azap» o parçasının ilk iki misrai Garpta pek ziyade tesadüf edilen “bir fikir ise de önü takip eden * Yaşaran gözlerimi içen vahşi göceler Gurubu yok bir güneş ol malta her edil »ime, Husüsiyet arzeden bir. buluştur. <İsyan: daki ; Yallaren bir mmkaddes pula diz çöken ruhum misra pek fena ve sun'i bir nazardır. sGülü- nüz | şiiri güzel. Ağlarsa böyle ağlar yüzü telli gelinler. Teşbihi Anadoludan alinmiş bir fikir olduğu için bilhassa nazarı dikkati caliptir. Kâmran Cezmi Beyde: Kalbinsile#Kalbimin» gibi sakat ve yapılması doğru olmuyan kui- yeler “Vat ç , Sin sonu, gireceksin. sen 0 yere e, sonu Mısraı ifade itibarile düşüktür. « Köşk > yazısındaki kuş hayaline gelince pek eskidir.

Bu sayıdan diğer sayfalar: