21 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

21 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

302 a VU YANIŞ No, 1814—129 SİNEKLER Ve Mazarratları Bir elle tutulabilecek tek bir sinekten bir yaz mevsiminde 5 tirilyen B 9B milyon yumurta husule gelir Yaz geldi, diyebilirir. Havalır hayli sandı. Sıcuk havaların bize bihşettiri bütün iyiliklerle beruber sakımılrınsı İcap öden #eyleri de vardır. Bunlar sre sindi insanı iz'iç eden sinekler buşta gelir. Binekler, her yere girer, her tarafı pisler, omul telif Hastahkler süçur, “Tutulan İstatistiklere güre, bir dişi sineğin 120-150 yumura yumurlladığı tesbit edilmiştir. Bundan sineklerin nekadar welüt olduğu anlaşılır. Meselâ, nisanin öğbeşinde 120 yumurta yümürtlüyan bir sinekten TMiyosını birinde 120 sinek peyda olur. Bunun yarısı dişi farzolunsa, bu oltmış dişi sinekten herbiri mayısın onbeşinde 120 Şer yumurta yumurtlar, Mayıs nihayetinde bir dişi sinek 1,200 sinek olur. Bunların da yarısı dişi olduğunu ve artık havalar iyice ımudığını göre busiran yir. mide, bir dişi sinekten 432,000 sinek meydana çikar. 15, bu kadarlıkla kalemyor, Banun da yansı dişi olmak ve herbiri 120 yumurta yumurtlamak üzere temrüuz onda 20,920,000 smek ve temmuz bihaye- tinde 1,500,200,000 sinek hasıl olur, Ağustos ondü bunların da yarısı, yani dişileri yumurtliyacağından sineklerin sayısı, bir tek sinekten 03,312,000,000 ni bulur, Fakat, iş gene bitmiş değildir. Bunların yansı da yumurla bırakır ve eylünün onunda meydanda 096,720, 000,000 sinek uçuşmağa başlar, Kış, sineklerin çoğunu öldürmese, ekseriyetle yumurtaları gübreye bir kan sinekler, dalın çoğalısdı. Nevyorktu ahırları temizlemek suretile sineklerin miktarını , bir dereceye Okadar tahdit imkânı bulunmuştur. Tetkikat yapan Kaliforniya Darülfünunu onuallimlerin- den Dr. Hemes 500 kilo gübrede 455,000 ginek yumurtası bulmuştur. Sinekler, ietihaleyi geğiripte uçmuğu başladıkları gibi oaşlıklarımı o teskine köğarlar, Lezuci şeylerden hoşlanırlar. Kuru şekeri salyalarile ıslatıp biriz eriterek yerler, Her pisliğe kondukluru için ayaklarımı, kanatlarım, bütün vit ontlanmnı her neyi muzur ve ınihlik. mikropları bu Yaşlarırlar, bilhassa yenilerek, içilerek şeylerin üzerine süğürlür. Meselâ, bir süt kalına birkaç mikrop bırakınca kubın içindeki sütü bu mikroplar pek çabuk üreyerek mikrop yuvasi hüline getirirler, Bir sineğin üstünde 1,260,000 basili bulunur. Ürerinde 6,000,000 mikrop bulunan sinek te wörül wüğülir. Hurumuyı tiloldinin intişarınn sinekler sebep olur... Sineklerin üstünde kolera mikroplarını bile tesadüf edilmiştir, Dr. Buhanın, bir sineği hafiiçe bir mikrop kül türüne dokundurduktatı sonra, temiz bir jelatin üzerine bırakmış, derhal jelâtinde mikrop kümeleri hasıl olmuş. Sineklerin bilbusa küçük göcuklara fazla mazamatları dokunmaktadır. Çocuklardaki isallerde,. ölümlerde — sineklerin ehermiyetli rolü vardır. Amerikalılar, sineklere karşı adeta harp açmışlar ve şu düsturu kabul etmişlerdir : «Sinekleri öldürünüz. Kendi hayatınızı kurtarımınız: > 1006 senesinde, «<Matins gazetesi; gineklerit imi bası için kolay ve müessir bir gere bulanın mükülüü Bunları her yere, Sinek yumurtaları