21 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

21 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

388 UYANIŞ gikta, ben size kendi yaşadıklarımı, ve gördüklerime bükarak ancak yarım asırlık bir Türk tabibetinden bahsedebilirim. Günkü bundan hemen beş üy evvel İiitirdiğin kirk beş yillik muallimlik ve müderrislik hayanına tühel ve baglangıç tababet müdüetini de ilâve oder gemi bütün tıp, yaşım, tıp hayatım yarım asinı geçer, Hanımlar, Beyler, benim yaşıdığım. zamanki tedris ile bu günkü tip öğretilme tarzını gihaimdle mukayese neticesinde vardığım düşünce şudur: öğünerek ve inanarak ar/ edeyim ki tibbım bu günkü Falültemmiz- deki nazari, hurusile ameli tedrisi çok ileri gitmiştir, İlk zamanlarda trüüme veya telif edilen tip kitap ları pek mahdut şeyler idi, Bütün seririyat, dalili ve harici İki barakaya sığınmış idi, Daha sonra, Beririyatı Ayniye için bir baraka yaplarıldı. Oldukça yakit türihlere kudur kulak, akliye, cildiye, etfal, hatta velâdiye seririyatınlan eser yok idi. Bü şubeler ya nazari olarak tedris edilir, yahnt yarımı yamalak bir poliklinik tarzında gösterilir, doğum fenni ise yalmz nazari olarak öğretilir idi, Ebeler derslerini ağızdan waberler ve teşrih bahıslarında kendi burun ve ağıslarını göstererek sorülün #uallere cevap verirlerdi; çünkü bütün bü ebeler okuma ve yazma bilmezlerdi, Velü- detbanenin ehemmiyeti ileri sürerek bütün makam: ara vaki olan müracastlar gemete vermez ve devrin padişahı, yer yüzündeki bütün islâmların halifesi bile bu müessesdyi bir nevi piçhane gibi telakki ederdi. Nihayet 1312 tarihinde şimdi Gülhane parkındaki baliçeler müdüriyetinin işgal ettiği daireyi gizli ki paklı, tedbirler ile bir doğum seririyafı haline koymağa güçlükle muvaffak olmuştuk. İşte Fakültemizdeki döğüm seririyatının besiş tarihi bu kadar firaklı ve acıklıdır!.. Gönülyörsunuz ki Ilk samanlar tip tedrisi çok geri idi. İalbuki; buyün nispeten yükselmiş ve Fakilte- mizde bütün klasik tedrisler çok ilerlemiştir: Bunlar arasında ensacl, marazi teşri epslitüsünü ve bunlara benzeyen modern tıbbtu faydalı ve elzem müesses» lerini iftihar ile ve göğüslerimizi kabartarak lerkese , gösterebiliriz. Yüksek tavanlarının altında İlerlemiş meagir tıbban bütün şabelerini toplamış olan bu kocü, “bind. tedris heyeti ile, enstitüleriles Jaboratnarlar rile, bütün ince ve nir gik işleri ve neşgaleleri Türk azm mu ag bir gama Açin de oörtüaya koymuş ok duğu © yüce bir abidedir, Tıp gününün tes'idinden bir istibe No. 1314- 129 rım, Sevgili talebem, hüşusile aziz Türk tp gençliği: Emin ölünür ki Fakültemizin ilerleyişi hepimiz için, kem meslek, hem memleket İçin, öğünme ye Şersk Joya mevgnü olabilecek bir derecededir. Bununla beraber, siz ve hir, hepimiz bü aziz müessesenin çok dnha ilerlemesini, çok daha yükselmesini elbette isteriz ve bu yeni ilerlemenin bülün eterjisini ve gevkini de herkesten evvel asim ve irmlesi yol kuvvetli olan tıp gençliğinden bekleriz. Bu hususta bizi teşvik eden, şevkleridiren en büyük ve en kud- ratli swik ise sevgili Cümhuriyet, Hükümetimizin bütün «“Darülfünunu islâl ve tensik emeği ve yük- seltmeğisiş ve giye progrunına çelik heril erle vazımış ve kazınış olmasıdır. Yakın bir istikbalde bu işte işti ye yardıma olarak çalışacık olan siz yeliçğlere De ptutlu 1 Bütün çalışmalarınızda ve ilerlemelerinizde yeis ve bikkınlık ne olduğunu görüp bilmiyeceksiniz. Tıbbın Türkçe tedris tarihinin asırlarca ev vollere sötürülmesi ve bu işteki ntüler ve dedeler sayımın ortaya ç(kârılması çok şerefli bir iştir, Gerekbm çiheti iyiden iyiye arayıp tarayıp tespit eylemek, gerek bundun bir asır evvel Tıpbanede ve Büleymaniye medresesinde tıbbın Dü tetris edildiğini ortuya koymak ve bu hususlar hakkında tetkiklerde bulün- mak üzre genç meslekdaşlarımızdan, Tıp Fakültesi Talebe Cemiyeti azazından müşekkel bir heyet tayini ile bu noktaların aydınlaılmasım teklif ediyorum. Aziz dinleyicilerim! Sözümü bitirirken üübbin gerek | görek tulebesi bütlün larin bütün Türk Tıp gençliğinin hep inkişal, ilerleme ve yüksel tarafdan olduğumuzu veasrin bütün terak- kilerinden tibbimizu bisseler ayırmak istediğimizi ayıktan açığa boyun ve her ilerlemenin ye yükselmenin yardımcı ve bütün iyiliklerin sniki ulan yüce Cium- hur Beisimizi ve mugezez hükümetimizi şükrün ve takdir ile alkışlar ve Türk Tıp Fakültesine hizmet etmiş ola ölü ve saf bütün hocalarımızı hürmetle yadeder ve sizleri de beni dinlemek Lanbyiernrn eni göşterdiğinizden dolayı minnetle selâmlarimi etendi- lerim, Tıp talebe cemiyeti reisi Necmeddin B. in nutku Mütenkı- ben ( tülebe cemiyeti rojsi Neçmeddin Bey dr bir nutuk söyle- yerek Ani doluda Türk tnlebesinin 531 güne €y- vel Bursada açılan: tip medresesinde başladığını, İnkat mayisi- nin çok dalın eski olduğu l —Devsmi 400 İnel ssbifeda—