21 Mayıs 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

21 Mayıs 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1814— 129 SERVETİRÜNUN 3907 Lisan ve Medeniyet Lisaniyat âlimi M. Antoin Meillet'nin konferansı Tanınmış İisâniyat Melle, bu ay zarfında Darülfünun konferans vermiştir. alimi protesör Anlomm gelmiş, salonunda iki konferans şelirimize Profesör, * Lisan ve medeniyet * hakkında virdiği ilk konferansta, şöyle demiştir: — Dünyada kaç lisan mevcuttur ? şeklinde sorulacak bir sual varit Ancak düm hadım kaç İisin mevcultur ? olamaz. yada medeniyete Ema © besi vardır. Çin alfabesi, Latin alfabesinden tamamen başkadır. Bu alfabenin tekemmülü mede- niyetle kabil olduğundan (in aliabesi Çim medeniyeti ilerledikçe terakki etmişti. Fransız İisanının mükemmel bir lisan oluşu Latın alfabesine ve lisanina tevarüs etiğinden ileri gelmiştir. Bunun için cihanşümul bir meziyeti haizdir. Türklerin Latin alfabesini kabul etmeleri, Lisnniyat âllni M, Antoin Meillei ve konferanıta bağır bulunsalar suali varit olabilir. Bu İisınların miktarıda çok gmalhdattır. Dördü beşi iecavüz etmez. Şurasını da nazari almalıdırki her lisunın tarzı telaffuzu mahallerin deği eder. Fakat, lisanin esası gene aynidir. Yazı itibarile bütün itibare smesile tahavvül alfabelerin esası Misir ve Babil alfabeleridir. Yunanlılar, Babil alfabesini islâh ederek lisinlatına alnmşlar, bülün aliabeler Yunan alfabesinden alınmıştır. Latin alfabeside Yunan mıştır ve binaenaleyh mevcut hep bu alfabeye benzer. Bu aMabelere benzemeyen yalnız Çin alfa- alfabesinden çık- bütün alfabeler tasavvur edilemiyecek derecede büyük bir tarakki eseridir. Bu suretle Şark medeniyetine doğru bir hamle yapılmıştır. M. Metilet şehirimizde « Hint ve Avrapal isanlar »* mevzülu bir konferans ta vermiştir. Avrupada büyük bir şöliret sahibi olan M. Antoin Meillet'nin iki konferanst da burada büyük bir alâka ile karşılatımıştır. lâsaniyat âlimi M. Meillet, İstanbulda büsmükabülden fevkalâde mütehnssis kaldığını, memleketine bizden çok iyi, çok kuvvetli, silinmez ve unutulmaz bir hatira götüreceğini söylemiştir. gördüğü