13 Ağustos 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

13 Ağustos 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No, 1896 — 141 çabuk geçiyor, onu durdurmak elimizde değildir, bi- naenaleyli, ömür, çabuk bitecektir, öyle ise, bundan, mümkün olduğu kadar, istifade edelim.» Rübailerinin hemen hepsi, bu vadidedir. meşelüs “Zaman bir gün, bizi, birtarıda büküp atmazdan evvel, hiç olminzsi, seninle bir şarap içelim, çünlü, bu felek, seferimiz aninde, bize, bir su içecek kadar bile aman ve fırsat vermeyecektir» der. Bnna rağmen, Hayyam birçok, bu gibi şairlere benhzememiş, İçki ve eniistimaldep, çalmesk ölüp gitmemiştir. Yaşmm, yetada olduğunu, bir rübuisinde kendi söyler. Hayyam, çök yüksek bir irfan mertebesine vasıl olmakla beraber, kabacasına, dinsiz görünmek irte- meğdi. Büzen koyu sofularla alây ederdi; fakat, bunlar da, daima, ince ve wükteli bir tarzda olurdu, mesela şöyle derdi: «Benim gibi bir adamın eli, bir kere, kadelis vö bardüğn değdikten sonra, artık, o elin bir daha, kitabe ve menbere değmesine yazık! Sen, kuru bir zahitsin. ber, yaş bir fasikim; ben, ateşin, yaş şeyi, yadığınını, hiç görmedim.s Bazan, büsbütün isyan eder, ö zaman, Allâha, şu yoldu bitap ederdi: «Dünyada, günah işlememiş olan kimdir? söyle... günah işlemeyen kimse, nasl yaşar)... ben kötülük edeyim, sen de bana, kötülükle mukabele ell.. öyle ise, aramışdaki fark nedir söylel...» Makat, her insnmn olduğu gibi, Hayyamın da âciz ve tevekkül zamanları olmuştur; o zaman, bütün itikatazlığını ve imansizlığını unutarak, Allahın önüne de, diz çöker ve af dilerdi, bu yolda yazılan; rübai- lori de vadir. Fükai, Hayyam eslsn, rübailerinin, en sarit mısralarını, kadın, zevk, şürap, ve musiki için yazmıştı. Şarkta doğmuş, ve eski Şarkın efsmnevi bahçelerindeki, büyük, rinbteşem içki alemlerini, kadın eglencelerini görmüş, eski Şarkın, muhteşem kuhbelerinde, mehtabin parıldadığını seyretmiş, dilber sakiler elinden şarap içmiş ve meştolmuştur, bü mesti, ola, kendisini, bütün dünyaya tamtiıran ve hiç unutturmayacak olan billürin rübailerini yazdırmışlır. Mücahit Hakkı Düşünüşler Aşkın binlerce tarifi yapıldığına. göre onu hiç kim « anlıyamamış demektir. — Kadın, telâkkiye göre kadındır. Kadınbığırı anal € miyet ve içtimai İğy'öflerin, istikballerinden eüdişe eğilmek lâzımgeldizi söğlen ire bu, büyük bir kahinet wldedilmemelidir. m ” Cebecirede - Mehmet Rauf SERVETİFÜNUN 163 Kaymetli bir doktorumuzu kaybettik Br. Hikmet Hamdi B. merhum Kıymetli! bir doktorumuzu geçende küyhettik. Becâi EL torunlarından Dr. Hikmet Hamdi İ., mü tehasas, hibbin terikkiyatını muntazam surötte takip eden bir (ıp #limi idi; Meslek sevgisini Envvetle be- nimsemiş, iyi kalpli, mitevayı, dürüst, bayirhalı bir insandı. Pesmi vazifesi, Hifzıssıha müzesi müdürlüğü idi, Müzenin tesisinde en mibim Amil, kendisi olmuştur. Hayatının sonuna kadar bu faydalı müessesenin şında çalışmış, daim dühs mükemmel bir hale gel. mesi için nfrağınışlır. Merhum, nefis sünatlerle do meşimi olurdu. Mu- siki ve rosim Buhasında mevcudiyet göstermiştir. Merhumun toşsam İzm b. tarzında. bir çok güzel tablasti vardır. Kendisi, &porlade, gençliğindenberi alâkadar olmuş, memleketimizde teknik sporun ku rulmasında. yardımı dokunmuştur. Minhitinde çok iyi imtibalar Dirakan merhumun ölümü, büyük teresür uyandırmıştır. Hatırası, daimi hürmet ve mühebbetle İnsiz öodileceklir. K yollarında idare edemiyen ce Fıkra: Dedikodu basması — Melsuh dil encümenine. ithaf — Yeni Bir şey öğröndik! İstanbula civar bazı köylerde köy kadınları kübik desenli basmalara şu ismi vermişler ; Dedikodü o basması <5 Hakikaten karışık şekillerin ifadesi . için çok boş bir tabir... Bundan da (© anlaşılıyor ki yeni tabirler ve kelimeler bulmak için mut- laka bör dil encümenine İhtiyaç yokmuş | Köylerdeki, halk tabikalar bile bazan, müânâsz kelimeler icadına kalkan 'encilmenlerden daha muvaffak buluşlür ota: Y atıyorlarımış. Cidden ibret almacak şey? çi