19 Kasım 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

19 Kasım 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

392 SERVETİFÜNUN No. 1810— 1535 BİR DİSPANSER NÜMUNESİ O e YAZAN : Madeleine Hivert 2. İN Sa, Winburn müessesesi binalarının umumi görünüşü nayyen ve mahdut hatlar, Mümkün ol- düğü kadar sadelik, Geniş duvarlarda ceşim pencereler açarak değil, ayni zamanda temiz havayı aynen içeride müs hafaza etimek. İşte bunlar asri mimarinin en ziyade göze çarpan hüsüsiyetleridir. Bu sade ve riyazi mi- mari, bilhassa hastahane gibi sılihi miüessesnt inga- atında en mükemmel semeresini veriyor, yalnız: ziyayı Miniminilerin banyo saati Nenekim, ilk «Winburus dişpanserinin bu mevzada eni yeni Eğer olduğunu ve bize giizel bir fikir verdiğini Hakiküten dispanser Fransada ilk defa bütün tebbi mükenmeliyetleri cami bir eserdir. Öyle ki hastalar ilimalden doğan tehlikelerden endiği etmeksizin, bil tün hatalari edeli derin bil tali tutuluyorlar, nazarda “<Üoubevoler da alan görürüz, bertaraf Mmüdyveneyo tonteen; göz, buron, böğüz, kulak miünyenesi, lâboratnvar talihli; bütün bu mevat Maulettayin ul diğımız birkaç müayene fişinin üstünde yazıhdiır. Ve size çocuk ve büyüklerden müteşekkil hastaların nasil sıkı bir tetkik narzarından veçirildiğini anlatir. Meselâ bir erkek çocuk öksürüğe tutulduğundan ve güç meles aldığından dispansere ogetiriliyor. Derhal yapılan bir ameliyattan sonra öksürük geçi- yor. Fakat muayenede çocuğun bir ciğerinin fazla büyük olduğu ve fartı nümaya uğradığı anlaşılıyor. Ve böylelikle çoonk için daha küçük yaştan o sakat uzvunu yoğğmıyarak tedbir alınması ebeveynine bik diriliyor. Bir diğerinin sakat gözü tedavi ediliyor. Herşeye likayt, hissiz kalan, aklına birsey girmiven bir baş» ka çocukta ise küreyvatı bhamranın şayanı dikkaf bir surette azaldığı farkediliyor. İrsi hastalıkların ne kadar itina ve israr ile takıp edildiğini söylemiye bilmem lüzum var mı? Çocuklar için bu nevi hastalıklar dispanserde tedavi edilebi- liyör.. Büyükler ise, bütün asri tesisat ile mücehhez bir dip müessesesinin icra ödebileceki bir teşhise tabi tutulduktan sonra mütahassıs doktorlara gönderiliyor; ve böylelikle tehlikenin ömü hemen hemen tama mile aliniyor. Geçen haziranda Courbevoic'da Mes Wirbutn'un yüksek âlicenaplığı ile kurulan ve M"* Couge-Boüs'ın gi Sun'i güneş ziyası altında ritmik hareketleri