19 Kasım 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

19 Kasım 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

—— Kaliforniya'da — Milli park ve Lassen dağı Şimali Amerikü'am gatbı güzel Büyük ti Kanada'ya kadar uzanın va diler cağlıyanlar, muazzam Or Mis manzaralara dolu dar Montana eümuüdiyeleri rannlar, eöller ve bütün gevi güzellikleri sinesinde top- lıyan bir tabiat pargası olarak nazari Çarpar. Garp mutukasının bü höş Ve gütip Mnzarasını YELİZ parklarla süslemek o hususuna Ameriku parlamoantnsu Jpok Taz- lw bir alâka göstermektedir. Büz yük Kanyon parkı, Yellewstone parki, Yösemite parkı çok meş hur (parklardır. Fakat Lassen parkı çok şöhret kazan- biİlussa mamış olmasına rağmen pek gayanı oOdikkattir. 5000 metre rtlamda olan Lassen dağı muazzam cenip ucundadır, Alaska ve Hewat volkaularından sonra yegâne faal volkandır. Son indifalarını harp gellâlelerin Volkan civarında bir kaynar su gölünün umanlı manzarası genelerinde 1014 te göstermiş stir ve o zamandanbe burası milli park haline konmuştur. Mücavirindeki kısımlaria da beraber 165 mil torbiinde' bir sahadır. Esasi zirvenin etrafında o irti- far 2000 - 3000 metre arasında tabavvül eden mul- telif mahrutlara tesadüf olunur. Muhtelif zamanlara ait indifni malismllerin bulunduğu sahm dahilinde kesif çam ormanları vardır. Pek mebzul olarak sul fatarlar ve volkanik seak membalar bulunmuştur. Kaliforniya'da Lassen volkanı Son ikiyliz sene zarlında bu volkan derin. bir sükün içinde uvuvor ve Cemahiri Müttehide dahilinde faal volkan bulunma dağı hissini veriyordu. 1915 teki indifnlarla buowolkan tamamile değişmiş bulunuyor. Lüv selleri cam ormanlarını tahrip etti Ye o civardaki ovalar İhv tabakü- larile örtüldü. Bu indifam en şe yanı dikkat hadisesi zirveyi Ör: ten karların ani olarak erimesi olmuştur. Dehhaş seller halinde akan bu sular bütün geçtikleri toprakları tahrip ederek bü hü- susta adeta lavlarla yarış etmiş- lerdir. Kazıl küller, siyah lâv kütleleri arasında bü volkanın cok muhteşem bir hayali vardır. Muütazam bir ehrami şekli yoktur: çapraşık kayalarla, karlı uçürumlarla dolu harikulâde bir kütledir. Üzerinde kesif buhurlar tüten garip kayar su gülleri sık çam ormanlarının arasında tabıatın emgalsiz manzamılarım bir araya toplamış İâtif bir parçadır. Bilhassa Şeytanın Mutfağı denilen yerdeki jeolojik hadiselerin senginliği bütün enzibesile söze çarpıyor: kızgın su membaları, ku- yaların arasından fışkıran güyzerler, volkanik sisler ve dumanlar, sarı, kırmızı, knrşuni sıcak seller kor kunç garip ve rüyavi bir manzarı taşır. Bu volkan muhielil zamanlarda nöbet nöbet indifa etmiş, sükü- pot bulmuş ve son İndifandan sonra yine gazebi diümiye başlamıştır. Şeytanın Mutfağı denen yerde lâvların kaynayışı