11 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

11 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No. 1852 — 167 Sarayın Wilson rıhtımına -nazir bir 2 Şubat içtimaında konferans ne iş gördü P Çin-Jdapon münasebetinin hât bir satha- ya girmesi üzerine cihan poletika haya tında büyük bir endişe ve telâş uyandı. Tehdidi teslihat konferansı mühim bir içtima yaptı. Fakat dir taraftan wzak 'Şarkta harp devam ederken konferans müzakeratı devam ediyor. Ancak konfe- ransın gayretini boşa yoranlar çoktur. Ne garip tezattır ki tahdidi teslihat müzake- ratını Ten hararetli zamanında harbin de: en ateşli zamanına şahit oluyoruz. Konferansın ilk içtima: olan 2 şubat celsesine dair ajans telgrafları- nın verdiği haberleri aşağıya dercediyoruz; Diğer bir içtima salonu SERVETİRÜNUN 177 Cenevre 2 (A.A.) — Tahdidi teslihat kon- feransı bugün saat 15,30 da açılacaktır. Konferana reisi bulunan M. Henderson konferansın neticesi hakkında beslediği ümit- lerr izah edecek ve bir muvajfakıyetâizlik ihtimelini hiçbir vakit derpiş etmediğini açılış nutkunda beyan eyliyecektir. Altmış bir devletin murahhasları Öşney- reye gelmişlerdir. M. Henderson açılış nut- kunu bitirdikten sonra mazbataların tetkiki ve dahili nizamname ile meşgul olmak üzere iki,komisyon teşkilini tdklif edecektir." Bun- dan sonra M. Henderson «istida enciimenir namile bir üçüncü komiayon teşkilini tavsiye edecektir. M, Tardieu'dün M. Thomas. M. Henderson ve Sör Drumond ile, bugün küçük itilâf hü- kümetleri mümessilleri ve M. Zaleski ile görüşmüştür. Matbuata tahsis edilen 44 telefon odası Tahdit konferansı açıldı Cenevre 2 (A.A.) — Tahdidi teslihat konferansı saat 16,35 te açılmıştır. Reis M. Henderson, bütün murahhas heyetler, beş yüz kadar gazeteci ve büyük bir kalabalık hazır olduğu helde tahdidi teslihat konferansının açılmış olduğunu beyan esmiştir. M. Henderson Aksayı Şarktaki vaziye- tin vehametinden ima isrikile bahsederek Cem- iyeti Akvam misakına &ıkı bir surette riâyet lüzumunu kaydetmiş ve demiştir ki: 1,700,000,000 kişinin mümessillerini sinesinde cemeden bu konferans harptenberi toplanan konferansların en mühimmidir. Bu konferansın yapacağı işler şunlardır: 1 — Her türlü teslihatın tahdit ve hisgolunur derecede müessir bir proğram vücude getirilmesi; 2 — Herhangibir şekilde vaki olacak ter lihatın, umumi tehdidi teslihat haricinde bıra- kılması; 3 — Tahdidi oteslibat işine yaln fa sılşlarla mümasil konferanslar akti suretile devam edilmesi.