11 Nisan 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

11 Nisan 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

166 : SERVETİFÜNUN No, 18352—167 Matbuat aleminin eski mensuplarından Zeki Megamiz Bey Türk gazetecilik âleminin en eski mensuplarından Zeki Mayamız Bey vefat etti. Zeki Mazamız 40 seur- dir Babıali yokuşunun tanınmış bir çehresi idi. Daima bu &lemde yaşamış değildi, fakat kaleni iw yazı meslekinden ayrılmazdı. Ben kendisini ımu- harrirlik âlemine girdiğim ilk zamanlardanberi tanırım. OÖ tarihlerde Hali ve Sümiin badisil görmüş Arap püzıcılardan Müslüman ve Katolik ola rak iç dört sut Balninli vokünü ölersimin İrili yordu ve Zeki Magamiz bunların birisi idi. Zeki Magamız merhum “ir beraber bir de Esmâi Efendi ver ıdi ki o daha ilk zaman- larda Mısıra geçti ve zannederim hâlâ oradadır. Esmâi Efendi dahi matbuatia çok çalışmıştı. Birde Abdulkerim vardı; hep bunlar yacılık ailesinin yarım ear #i- velki uyanışının ilk heveskârları içinde idi. Merhum Zeki Mağamız ana lisanı olan Arabiyi çok iyi tahsil etmişti. Türkçesi kuvvetli idi ve eonebi Jisanları da bilir idi Ara stra matbunt âleminden ayrildı, mubtelif işlere ve siyp- siyata geçti. Fakat daima meşri- yat hayatına merbut kaldı. Ve- fatı büyük bir eksikliktir Ve Babıali yokuşunun eski gehrele- rinden birinin gaip olmuş olma- sına çok acırım. Zeki Mağamız mütaleayı, tetkiki çok sever bir yat idi, Daima okur ve çâlışirdı. Aşağıdaki tercemei Merhum Zeki Megamiz halinde göreceğiniz uzre Zeki Magamız matbunt âle- minden ayrıldıkça Aptülbamit idaresi zamanında Şehremaneti meclisine azâ olmuş, Trabzondu mektup- çaluk yapmış vw Meşrutiyette Pelis Müdüriyeti meç- muasını idare elmişti. Aptülhamit zamanında kalem tntauları meclislerde, mektupçuluklarda kullanmak usulden idi, Muharrirlerimizin nicelerini o vakitler nezaretini meclislerinde, yahut vilâyetler mektupçu- baleliüimidi gütmüztük. Mu İn) Ajtülbamit ideresinin bursiyölinderi ziyade matbuat âlemirtin menauplarını Zeçindirememesinden ileri gelir- di, Ve nasıl ki kalem ve mat- tam mesleki hali kimseyi hak- kile geçindiremez. Onun için tahrir meslekinde bulunanların akit vakit başka işlere geçme- leri elkitiku geçim aramaktan başka bir şay değildi, Zeki Mega- mizin memuriyetleri dahi böyle olmuştu, Yazı mensupları iile&- lek aşkile, azla kanaat ederek çalışırlar, ve bazıları mesleki kendilerine yüksölmek için baas- ınak yapmışlardır. Yazı meslekini basamak yapanlar, tahrir haya- tanın öz evlâdı sayılmazlar. Öz evlâtlar, ömürlerini bu işte aşin- dıranlardır.. Zeki Megamiz bu ikinci takımdan gayılabilirdi. ZekiğMegamiz Arap ve Katolik idi, fakat Türk hayatile çok alâkadar idi. Ahmet İftısan Tercüme'i hali; 1871 Benesinde Halepte tevellüt etmiştir. Halep Askeri rüştiyesinde sınıf birincisi olarak şehadetname aldıktan sonra hususi muailimler vastasile Türkçe, Arapça ve Fransızoadeki tahsilini tevsi ve ikmel eylemiştir. Yirmi yaşında iken İstanbula gelmiş idi Saadet, İkdam, Malumet, sabahı gazetelerinde “! bilhassa ( İkdam ) güzetesinde uzun seneler muhgr- rirlik etmiştir. Bir hayli sene Mısırın en büyük ga- seteleri olan (Bimüeyyet) ve (Elliya) gazetelerinin İstanbul muhabiriiğini yapmıştır. Türk gazetelerinde ve meomualarında yazdığı imzalı ve imzasız yazı lardan başka kitap şeklinde intişar eden başlıca Ban rı şunlardır Beş ciltten müteşekkil Medeniyeti İslâ- miye tarihi, Bbumüslim Horasani, Mısır muharrirle- rinden Kasım Emin beğin Tahrirülmurat kitabının tercümesi, Fergane güzeli, Selâhattini Eyyubi ve İsmaililer, Kuranıkerim tercümesi. Zeki Mağamiz halâ Arap akademisi azasından idi, Mumaileyh ayni zamanda hükümet memuriyet- lerinde dahi bulunmuştur. Şehremaneti meclisi azü- lığında, Irübzon mektupçuluğunda, Meşrutiyette po- lis mecmnası müdürlüğünde. Maaril Nezareti telif #r tercüme dairesi azalığında, Maarif Vekâleti telif ve tercüme muşahhihliğinde yirmi yedi söne hig- met etmiştir, Merhum Zeki Magamiz Bey Maçkada Amerikan kastahanesinde vefat etmiş 5 şubat 1931 cuma gü- nü mir ağacında Halepli mülkiyet katolik kilise- sinde ruhani ayin icra olunduktan sonra Feriköyün- de katolik lâtin kabristanında metfeni mahsuşa tev- di edilmiştir.