25 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

25 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

DÜNYA ŞUUNU: Japonya başvekili İnukaiki nin küllerinin Okayama nakli Japonyada son zamanlarda mühim ve siyasi bir cinayet oldu. Geçen bhaziranın on beşinci günü Japonya başvekili yetmiş yaşlarında bulunan parla- mentonun 'en yaşlı azalarından İnukai ki evinde otururken kara ve deniz kuvvetlerine mensuk bir kaç genç zabit tarafından feci bir surette öldürüldü. Bu cinayeti, bağvekilin mensup bulunduğu siyasi partiye bir çok hücumlar takip etti. Japonyu başvekili İnukai ki, Seiguksi fırkasının reisi idi. Mtesmimiz mütevefia başvekilin oğlu, elinde babasının öldükten sonra yakıldığı vakit kalan külleri ihtiva eden dini kap ıçindeki külleri taşırken gösteriyor, Küllerin üstü beyaz renkli bir örtü ile kaplanmıştır. Beyaz Japon. larda matem rengidir. Oğlunun yanında başvekilin kızı ve karısı görülmektedir. a a a aa mg MASKELER Mösyö Herriot Lozandan avdetinde beyanatında gaz muharebelerinin kat'i olarak nihayet kaldırıldı- gını söylemişti. Burada neşrettiğimiz bu iki resim bu beyanatın, günün karakteristik siyasetini kuvvetle ifade ettiğini gösteriyor. Toulon koleji kız talebesi gas maskelerini takmadan evvel sevimli tebessilmlerile Bu resmin üzerinde düşününüz. Biz burada Akdenizin güzel sahillerinde olduğumuzu anlı- yoruz. Toulon, bir ışık neşe ve şataret memle- ketidir. Fakat bu genç kızlar acaba fotoğraf objektifi karşısında bulundukları hayatın ka- rakterini taşımışlar mıdır?. Hayır bu resimler bir hayal değildir. Bilhassa ikinci resme bakınız, ne kadar korkunçtur!, Bu bangi meşum ve fena tesirdir ki bu genç kızların yüzünü bir küçük hareketle böyle tanınmıyacak derecede feci yapmıştır! Bu güzel yüzleri örten korkunç maske 204 SERVETİFÜNUN No.18890—195 edir. Bu manzara karşısında ne düşünüyorsu- nuzf.. Kim bilir belki senelerden sonra bir gün bu resimler birer hatıra olarak seyredilecektir. İnsanlar belki o vakit kâmilen maskeli olacak- lar, herkesin bir maskesi bulunacak, bu korkunç takma yüz, artık fevkalâde bir şey görünmeye- cek, herkes ona glışacak.. Kalınlar, genç kızlar maskeli olacak, müstakbel teknik harplerinin bütün incelikleri bütün millete öğretilmiş ola- Yeni harbin şekli, tekniği eskiye nisbeten Maskeleri taktıktan sonra çok değişti. Bugünün insanı, yine insanlar için bir kurttan nedir?, daha vahşidir. Bu resimler bunu size ispat ediyor. Âlim- Biz şimdi halihazırda yalnız gazlara karşı müdafaa vaziyeti almış bulunuyoruz. Bu genç kızlara icabında seri bir surette kullanılmak üzere gaz maskelerinin istimalleri öğretilmekt- ler hergün lâboratuvarlarda yeni yeni keşiflerle meşgul- dürler. Bütün çalışılan şey hem insaniyete faide vermek, hem de yine inşaniyeti mahvetmek içindir. Bir gün gelecek, kim bilir, yeryüzünün cennet gibi yerleri birer sahra