25 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

25 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No.1880—195 SERVETİFÜNUN 701 Amerika'da sabık muharipler Reisicümhur Hoover'in emrile dağıtıldı. Geçen nüshamızda, Amerika'da sabık muha- riplerin bazı matalipte bulunmak üzere akın akın, kafile halinde Vaşington'a geldiklerini yazmıştık. Bunlar neticede haip ve hasır kal- mışlardır. Çünkü Amerika Reisicümhuru Mr. Hoover sabik muharipler ordusunu insafsızca dağıttı, Bu binlerce insandan bazıları işin çıkar yol olmadığını düşünerek, hükümet hesabına memleketlerine döndüler. Bir kısmı Vashing- ton'un ötesine berisine dağıldı. Kumandanları yenibir ordu teşkil edeceğini vadederek, bir semti meçhule gittt. Bunların başında bulunan rahip Knoks güya tetkikatta bulunacağını söy- leyerek Avrupaya kaçtı. Sabık muharipler, davalarında muvaffak olmak için; oVashinhton'a kadar yürüyüşlerinde (daima vatanperver görünmüşlerdi. Fakat Hoover'in otur- duğu beyâz sarayın merdivenlerini tırmanmağa baş- ladıkları zaman iş değişti. Polis şiddet göstermeğe başladı. Vaşington kıt'alarından birinde kıtaak ve mitralyözler harekete geçmişti, Eğer vatanperverlik- leri de bunlara yardım etmezse, kim edecektif Vaşington'dan çıkan “ Bonus ordusu ,, namındaki eski muhariplerin avdetleri. tüccar kendilerine konserve ve sâire verdi. Fakat mide boş durmuyordu. Bonus ordusunun ekgerisi ziraat amelesidi. Arala- rında makinistler, serbest meslek eshabı da vardı. Bir fabrika müdürü, bir ustabaşı, iki emlâk acentesi, bir dişçi, üç de gazeteci bulunuyordu. Bir yol mü- hendisi, bir bakkal, birkaç tane de avukat vardı. Vaşington'a yürüyüşün başına geçenler de işte bun- lardı, Şu halde hareket, bir pro letarya hareketinden ziyade, burju- va hareketi telâkki ediliyordu. Hoover başta olmak üzere Ver şington'un resmi makamatı endişe içinde idiler. Lâkin halk ve muta- vassıt sınıf sabık mühariplere mu- habbet görteriyordu. Nihayet polise muavenet için ordu da müdahale etti. Beyaz saraydan beş mil mesafedeki Anw Vaşington civarında karargâhlarında dinlenen eski muharipler. eostia'daki metruk bir baraka Bunlar Vaşington'a geldikleri zaman, belediyeyi de bir telâş aldı. yı sabık mubaripler karargâh ittihaz etmişlerdi, Polis ve ordu bu karar- Yedi bin kişiyi iaşe ve ibate etmek lâzımdı. Belediye reisine istediği — Devamı 208 inci sahifede — tahsisatı da vermediler. Karıları ve çocuklarile beraber gelen sabık muharipler arasında feci bir sefalet başgösterdi. Razıları çadırlara yerleştiler. Bazıları derme çatma barakalar kurdular. Bir kıs- mı çimenlerde yatıyordu. Bir grüp beyaz saraya yakın bir yerdeki bahriye hastuhanesi civarındaki birçok metruk evleri işgal ettiler. Bir kısmı da kapital civarındaki Pensilvanya caddesinde bulu- nan harap binalara yerleştiler. Tabii hiç bir tarafta akar su olmadığı için pislik azami haddine vardı. En mühim mesele yiyecek meselesidi, Anacos- tia” da on beş bin kişilik kesif bir grup iaşe edil mişti. Bir, iki, tiç, dört defa iade edildiler. Sonra! Vaşington'dakiler zengin Amerikau kadınlarının merh&metlerine müracaat ettiler. Birkaç küçük Vagington'da sabık askerlerin çekilirken yakmış oldukları (merkezlerinin gece alevler içindeki görünüşü,