25 Ağustos 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

25 Ağustos 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No.1880—195 Brezilya'da kahve mahsülü fazlalığı Stok kahveleri nasıl kullanıyorlar Dünya buhranının garip tecellileri var. Bu meyanda Brezilya gibi memleketlerde de istihlâki ve harice tamamen sevki kabil olamıyan mahsul fazlalığı şayanı dikkattir. Bilhassa kahve &tokları okadar çoğalmış ki .bunları katrana karıştırmaktan veya denize -dökmekten başka çare bulamıyorlar. Resimle- rimiz bu suretle ifna edilen mahsulleri gös Brezilya'da kahve ve katran karışık halite ve tuğla imali SERVETİFÜNUN manzarasını alacak., Şimdi âlimler mesai hücrelerinde atomlarla, iyonlarla mücadele ediyorlar. Moleküller- den, maddelerden insanı harap etmekiçin birşey keşfetti mi, akşam yatağında rahet, müsterih ve hiç vicdan azabı duymadan uyuyor ve zannediyor ki insani vazifesini yapmıştır. 1932 senesi ne çılgınlık devridir ki insanlık bu zamanda hâlâ yaşıyor. Son harpler insanları ıstıraba ve ölüme daha ziyade 205 teriyor, Brezilya, tek başına, dünyada harcanan kah- venin dörtte üçünü vücuda getirdiği ve her gene beherinde 60 kilo bulunan 16 milyon çuvai kahveyi harice sevkettiği halde el'an müthiş stok kahyeleri harcıyacak yer bulamaması insanı ne derece hayrete düşürse gene azdır. Ameleye iş bulmak için fazla kahveleri denize döktürmek usulü de modern bir memleket sayılan Brezilya'ya karşı iptidai bir usül tatbik ettiği kanaatini de uyandırmaktan hali değildir. Ne çare ki dünya buhranı her memlekette muhtelif ve bazan böyle hazin ve acaip şekiller de alıyor, — Berezilyada fazla kahvenin görülmemiş bir istimal şekli. Tuğla imali için katranla karıştırlan kahveler. alıştırdı. Lozan konferansı bu kadar müzakerelerden, içtimalardau sonra yine hiç bir şey yapmadan, in- sanlığı gittiği bu vanlış ve uçurumlu yoldan kur- taramadan dağıldı.