12 Ocak 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

12 Ocak 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No.1900—215 SERVETİFÜNUN 115 Dünyanın en büyük tabii mağaraları: Postumya mağaraları Hilkatin en büyük garibe- Jerinden biri hiç şüphesiz «Pos. tumya» mağaralarıdır. Trieste nin kırk kilometre şarkında, Yugoslavya hududuna yakın olan bu muazzam mağaralar hiç şüphesiz dünyanın en güzel ve en büyük mağaralarıdır. ' Bu mağaralar bir çok par- çalardan müteşekkildir. Bunların en mühimleri «Be- io salonu » < Cennet salonu» «Jeytanın evi» « Yıkılmış sütun> salonları ve diğer irili ufaklı bir çok dairelerdir. Resimleri- miz bunlardan en mühimlerini gösteriyorlar. Postumya: “Yıkılmış sütun. salonu (217.000 senelik) Postumya: Mağaraların diğer bir kısmı 'Trieste'den buraya son zaman- larda mükemmel bir otomobil yolu yapılmiş ve her taraftan gelen bir çok seyyahlar bu mağaraları ziyaret etmektedir- ler. Her gün Trieste ile Pos- tumya mağaraları arasında mü» teaddit otobüs servisleri mev- cuttur. Mağaralar müdürlüğü bun- larin elektrik lâmbalariyle aydınlatmış ve sey- yahların rahatça gezmelerini te- min için küçük bir tramvay içine kâmilen Postumya: Mağaraların bir kısmı hattı da yapılmıştır. lar arasındaki ihtilâfların da önüne geçilebilecektir. tabil bu muazzam işi başarubilmek için de milletten bütün kuvvet ve kudret menbalarından istifade et- meğe mecburdurlar. İtalyan başvekiline göre evvelâ lüks ve fuzuli masrafları bertaraf etmek lâzımdır; Bu masrafların en mühimmi de âsilahlardır. Son zamanlarda silâhların azaltılmasından bahs- edildiği zaman Fransızlar daima emniyet meselesini ortaya koymuşlardır. Bir asır içinde üç defa büşman ordularının istilâsına maruz kalan Fransa halâ ken- dini iâyıkile emin görmüyor; cihan harbinden sonra da halâ yanıbaşında büyük bir Almanya ve günden güne kuvvetlenen bir İtalya görüyor ve korkuyor; ve, başkalarının taarruzuna duçar olduğu zaman da bütün dünyanın himayesini istiyor, Herhalde bu son seneler zarfında cihan eiploma- sisini en ziyade işgal eden mesele olan silâhları azait- ma meselesinde de büyük devletler başka başka düşünmektedirler. Fransa, silâhları azaltma mesele- sini emniyet meselesile tamamile birleştiriyor, Alman- ya ve İtalya ricali ise, silâhları memleketin dahili asayişini temine kifayet edecek asgari bir hadde indirmekle de harici emniyetin temini kabil olacağını iddia ediyorlar; bütün devletlerin hakikaten silahla- rını azaltmalarile umumi bir emniyet kendi kendine dogacağını ileriye sürüyorlar. Fransızlara gelince, bunlar memleketleri için en iyi empiyetin kâfi dere- cede silâhlanmakta olduğunu iddia ediyorlar; bu sebebe mebnidir ki son zamanlarda 26 bin tonluk muazzam «Dünkerk> diretnotunu inşaya başlamışlar- dır. Son zamanlarda «hukukta müsavatı> elde eden Almeular, bu senenin silahlar meselesi için kati kararlar senesi olduğunu söylüyorlar. bakalım yeni sene bize neler gösterecek.