1 Haziran 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

1 Haziran 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

2 SERVETİF TİFÖNUN | No. 1920—235 Almanya'da Milli - alli Kısa bir mmiğyi malik olan, ve Alman dinamiz- mini çok iyi ifade eden bu fırkanın programı nedir? Nasıl ve niçin bu kadar az zaman zarfıoda Almanya gibi fikir ve fen âleminde en ileri gitmiş bir mem- lekete bu kadar büyük bir inkişafa mazhar olmuştur. Ve nihayet Almanya'da nasıl içtimai bir değişiklik vücuda getirmiye çalışır. Milli — Sosyalist fırkası banii Adolph Hitler kimdir 9. Adolph Hitler Avusturya'da küçük Brasunan şeh- rinde 20 Nisan 1899 da dünyaya geldi. Basit bir güm- rükçü silesinin çocuğudur. On yedi yaşında ebevey- ninden yetim kalmış ve ekmeğini ressam ve boyacı «mele olarak kazanmıya başlamıştır. Avusturya mek- teplerinde bir müddet tahsil ettikten sonra Münich akademesine devama başlamıştır. Harbi umuminin başlaması üzerine Baverya ordularından birine gönül- lü olarak girmiştir. Cepheye göğllerilmiş, ikinci sıtıf demir madalyayı kazanmış ve hafifçede yaralanmış- tar. İyileşir iyileşmez tekrar cepheye gidip iperit ile zehirlenerek 1918 yaz muharebelerinde kör olmasına ramak kalmıştır. Mütarekede Hitler Panselwalk has- taneşinden çıktıktan sonra Münich'te etrafta korku “saçan kominist ve Spartakizt'lere açılan mücadelede Baverya askeri kuvvetlere iltihak etmiştir. Bu müca- deleden musaffer çıktıktan sonra Alman milletinin rahunu kazanmak için çalışmıys başlamıştır. İlk de- fa olarak Hitler kominizm ve sulh muahedelerinin Alman milletine verdiği maddi ve manevi zararları ve bu vaziyetten kurtulmak için fikirlerini yedi kişi hüzurunda söylemiştir. 1921 de dinliyicileri 50006 çıkmış ve bir sene sonra da milli - Sosyalist askeri teşkilâtı bayrağının kabul merasimi için Avusturya ve Çekoslovakyadan fırka mensubini gelmişlerdir. kendi askeri teşkilâtı ile ilk defa olarak Kobourg ve Baveryanın diğer şehirlerinde korku saçan Bolşevik- leri inhizama düçar kılmıştır, Hükümetin kullandığı siyaset aleyhinde propagandaya başlamış ve Hükü- met tarafından tazyik görmüştür. Kilise Hitlerin gay- reti ile vasıl olmak istediği netayici yalan ve riya ile ittiham etmiştir. Sefaletin haddı azamiye vardığı 1923 senesinde Hitler bir tetkik yapmak istemiş fa- kat muvaffak olamamıştır. Bu hadise üzerine Hitler bir buçuk sene hapse mahküm olmuş, fırkası dağıtıl- mış, gazeteleri de ortadan kaldırılmıştır. Hapishane- den çıkar çıkmaz tekrar propaganda faaliyetine baş- Iamıştır. Fırkasının prensip ve fikirlerini kabul eden- ler çoğalmıya başlamıştır. Ahaliye nutuk söylemesi menedilmiştir. 1927 de hakkı kelâm tekrar kendisine idade edilmiş nutukları ile Alman milletinin ruhunu ve samimiyetini kazanan Hitler 1930 senesine çalış- masının semeresini elde etmiştir. Hiçbir mani bu ta- rihten sonra Milli - Sosyalizm cereyanını durdurama mıştır. Bu muvsffakıyetten sonr2 Young plânının ve borçlar meselesine karşı mücadeleye başlamış oluyor. Bugün Almen Devletinin elleri arasında tutan Hit- lere bu muvaffakıyeti kazandıran 6sbabı tetkik ede» lim kısaca proğramına göz gezdirelim. Fırkanın iktisadi pröğramı, «Milli - Sosyalist Fırkası'nın iktışadi proğramı (menfaati "ammenin menfaati zatiyeye tekaddüm) prensibi üzerine kaimdir. Her iktisattan maksadı asli milletin ihtiyaçlarının temin ve tatmin edilmeğidir. i temellük, şahsi ilk teşebbüs ve iktiss- di kabiliyet ve iktidar esasları üzerine müstenittir. Menfaati ammeye mugayir görülen ilk teşebbüs İnali- yeti için takyidat varolunmuştur. Umumun refah ve saadetini istilzam eden bu gibi tekayyudat çerçivegi dahilinde vatandaşların şahsi teşebbüs kabiliyetleri (herkes kendine) mesai prensibine göre inkişaf eder. Serbest rekabete karşı ittifaklar ve trüstler vücude gelmemeli ve dölayisile menfaati amme garardide olmamalıdır. Milli - Sosyalizm fikri esasi bir birliktir.» Görülüyor ki Kapitalizm ferdin değil milletindir. Mülkiyet hakkı bakidir ve netice itibarile Milli * Soş- yalizm Kapitalizm ve Komonist gibi iki iktisadi kut- pun arasında bir müvazene teminine alışmaktadır. Bir MilH - Sosyalist iktisadi proğramdan bahseder- ği misallerle aşağıdaki şekilde ifade etmek- <Madenlere malik olan erazi deniz ve nehir sevg- hilini o toprak üzerinde yaşıyan ve o toprağın seva- hilini kendi ölkesi dahiline alan Milletindir. Bir mü- hendis maden damarları keşfinden takdir edilir fakat hiçbir zaman o maden arazisi üzerinde hak isteye- mez. Menfaati amme için ağılan bilumum mektepler. de bilvesile bir mühendis mektebinde feyz gören bir genç ileride menfaati şahsiyesini düşünmekle beraber cemiyetine müfit olmıya çalışmalıdır, Bir insan ken- di kabiliyeti ve istidadı dahilinde terakki etmelidir başkalarının yardımı ile değil.» Fırkanın hayat içtimaiye prensibi «Bir milletin kıymet ve kabiliye efradının serbes- til harekat imkânını bulması ile tahakkuk eder. Milli- Sosyalizm milletin müttehit bir kütle halinde Hükü- met kurmaşıdır. Milletin bu müşterek arzu peşinde yetiştirmek Milli - Sosyalizmin vazifesidir. Millet ha- kiki bir kitledir bir küldür. Bu fikre binaen Milli - Sosyalizm yabancı ahali ve milletlere hükmgigeyi veyahut onlardan istifade etmeyi katiyeu rededer. Milli - Sosyalizm Alman milleti için yaşamgiyâ kâfi bir saha dahilinde gulhperverane olan meWcudiyet hakkını talep etmesine hiçbir fert itiraz etmez.» Görülüyor ki, Milli - sosyalizm Almanya'nın harbi umumiden evvelki emperyalizm siyasetine rücu etmek fikrinde değildir. Memleket dahilinde içtimai bir ahenk kurmak harice karşı sulhperverane yaşamak niyetindedir, Harbi umumiden mağlüp çıkan Alman milletinin mnahedeler mucibince vatanlarından ayrı- lan toprakları tekrar ele geçirmek ve milletin izzeti nefsini rencide eden mesuliyetleri kabul etmiyerek