1 Haziran 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

1 Haziran 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No.1920—235 Nazik bir mevzu üzerindeki mü zakere, resim yapıldığı zamana Tas- ye kolaylıkla neticelenmiştir. r resim hediye etmekle filan ve- D falan şefin gönlü kasonılmış, yagut bir huşov'un (pasaportun) im- zalattırılması kabil olmuştur. Bu muhterem yem bazıları benzeyiş hususunda çoc inat göstermişlerdir. Karakalem 188 hiçbir muvaffa- kıyet elde edememiştir. Bir «Amban»ın, yahut «Tao- tay» in hoşuna gitmek için yüzünü boyalarla süslemek lâzımdır. Bir as) Ceneralin gözlerini daha büyük yapmak ve bir gümrük âmirinin elmacık kemiklerini düzlemek 42- ruretinde kalmıs olduğumu bhatır- larım. Sinkiang hariciye komiseri M. Çeng siyah satenden işlemeli nefis çinli 'elbisesiyle mercanlı kalpağı hakkındaki methü senaları, gayet şalncı ve nazik, dinledikten sonra birdenbire ortadan kayboldu ve bir az sönra elinde bir melon şapka ve sırtında da «Sunyatsen>» denilen yarı sivil, yarı asker elbisesine ben- giyen bir kılıkla geri döndü.Zavallı Çeng! Bu biçimsiz kiyafetle resmi- vi aldırmak onun için de hoş bir şey değildi ama, hoş görünmemek- te kim bilir ne kadar zevk duyu- yordu. şte vakit buldukça sefer heye- tinin hayatına daha yakından ka- rışabiliyordum. Baştan ayağa bü- ründüğümüz kürkler içinde acayıp SERVETİFÜNUN VE ISIKLARI birer mahlük gibi otoşeniylerin et- rafında toplanır ve sıcaklığı devam ettirebilmek için motörleri durmak- sizin çalıştırırdık. Karargâh lâmbs- sının ışığında toplanır ve yorgu! luğumuzu unutarak gamimi konuş- malara dalardık. Mücbir bir sebep altında Şun- şovda birkaç zaman kalmamızdan Mogol prenslerinden Hsi-Hsi-Ming ve maiyeti. istifade ederek yol arkadaşlarımın regimlerini yaptım. Neşe, umumi konuşmalar ve gramofonumuz «poz» lara refakat ederdi. Sefer heyetinin yemek listeleri hep karikatürlerle dolardı. M. Hackin idaresindeki küçük pişdar beyeti, bir aydanberi ayn kaldığı asıl heyeti beklerken dost- larımızı daha şaşaalı bir surette Pamir dağları geçitinde Kırgız kadınları. kabul etmek için oturduğumuz be- rakanın duvarlarını resimlerle süs- lemiştik, Yolcu hayatının şartlarına uy- gun bir resim tekniği bulmam lö- zım gelmişti. Afrika seyahatinin verdiği tecrübelerdene, bu sefer de istifade ettim. Fahat yeni bir m. manla karşılaştım; Soguk. nistlerin çinkodan yaptıkları bir paleti Termiks ile ısıtmak suretile bu düşmanı da yenmeğe muvaffak oldum. Nitekim Bozalık'ta budist duvar ami bu sayede istin- sah ett ss gök itinalı bir ziyafet sof- raşının tarlü yemekleri karşısında ne yiyeceğini nasıl şaşırırsn benim de manzaraların güzelliği ve bol- luğu karşısında apışıp kaldığım çok oldu... Vesika mahiyetindeki resimler- den başka bir de etnik tiplerin ya- ıkları muhiti canlandırmak için o muhitlere ait manzaraları tesbite çalıştım, Bundan başka, Asya kıta- sına karakterini veren ve bitmez tükenmez göğebe hayatımızı anla- tan meşafe genişliği hakkında da hususi bir fikir edinilmesini temine uğraştım, Fakat yolculuk bitipte mukav- valarla not defterlerini atelyemde açınça mevzuun genişliği beni bir kere daha şaşırttı. Bütün bunları ayıklayıp en iyilerini seçmek işi ise beni tam bir sene uğraştırdı... Aleksandır Yokovlef.