30 Temmuz 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

30 Temmuz 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

ayr , m .” 148 SERVETİFÜNUN Kamutayın Fevkalâde Toplantısı Montrö Muahedesi Müzakere Ve Tasdik Edilecek Kamutay, Montrö muahede- sini müzakere ve tasdik için ievkalâde içtimaa çağırılmıştı. Bu içtima, bugün yapılıyor. Şehrimizde bulunan Başba- kan General İsmet İnönü, Dış Bakanı Tevfik Rüştü Aras, İç Bakanı Şükrü Kaya, Adliye Bakanı Şükrü Saracoğlu Pazar- tesi akşamki ekspresle Ankaraya gitmişlerdir. Başbakan General İsmet İn- önü Pazartesi günü Yalovadan İstanbula gelerek Pera Palas oteline inmiş ve öğle yemeğini orada Dış Baknı Tevfik Rüştü Aarasla birlikte yemişti. Tevfik Rüştü Aaras, kendisini ziyaret eden İngiltere büyük elçisi Sir Persi Loren'i kabul etmiş bu- lamuyordu. nun lâyihasile Boğazların tah- Başbakan ve Dışbakanı ye- mekten sonra birlikte Floryaya giderek Atatürke mülâki olmuş- lar ve akşam üzeri motörle Flor- yadan gelerek kendilerine istas- yonda mülâki olan İç ve Adliye bakanlarile birlikte, eksprese bağlanan hususi bir vagonla Ankaraya gitmişlerdir. Ayni trenle Kamutay asbaş- kanı Hasan Saka, Bükreş elçisi Suphi Tanrıöver ve Amerika büyük elçisi Mak Murrey de gitmişlerdir. Reisicumhur Atatürk de, Çar şamba günü saat onbeş buçukta hususi trenle Ankaraya bareket etmiştir. Boğazlar hakkındaki yeni mukavelenin tasdikine dair ka- No, 2084—399 Başbakan İsmet İnönü ve Adliye Bakanı Şükrü Saracoğlu kimi dolayısile hazırlanmakta olan diğerlâyihalar, Kamutaya gönderilerek ait oldukları encü- men'ere verileceklerdir. Kamu- tayın fevkalâde ruznamesinde aşkeri ve mülki tekaüt kanunu- nun ikinci maddesinin birinci fıkrasını değiştiren lâyiha ile hafta tatili kanununun dördüncü ve beşinci maddelerinde değişik- lik yapılması bakkındaki teklif - berberlerin hafta tatiline dair -, harbin önünü almağa mahsus Cenubi Amerika muahedesine Türkiyenin de iltihakının tas- dikine dair lâyiha ve bazı son hesap lâyihaları, Türkiye ile Elen memleketi arasındaki Me- tiç - Eloros ırmağının her iki kıyısında yapılacak hidrolik te- sisatın tanzimine müteallik iti- lâfnamenin tasdiki ve arzuhal encümenindeki dört kararın u- mumi heyette müzakeresi hak- kında evvelce verilmiş kararlar da vardır. Fevkalâde celse dolayısile, Kamutay umumi kâtibi Veysel ve mezunen hariçte bulunan Kamutay memurları Ankaraya Ankara istasyonuna gelirken O, yüksek bir ilim adamı olarak tanılmış, siyaset yolunda oynadığı rollerle de ayrıca şöhret kazanmış olan Cevdet Paşanın kızıydı. Bu haysiyetle, hüviyeti anlaşılınca, kimse mütehayyir olmadı ve öyle bir be- badan böyle bir dğerli kız yetişeceğini teslim etmek- te ittifak edildi. Fatma Aliye de babasından geniş ve pek geniş surette feyiz aldığını ispat etmekten geri kalmadı. Onun bilgisi, eserlerinde hissolunan dereceden da- ha yüksekti. Çünkü babasından şark felsefesi ve ta- rih okuduğu gibi Ali Şahbaz Efendiden hukuk, İlyas Matar ve Lâstik Said Bey gibi yüksek munllimler- den Fransızca ve gene o ayarda şöhrelli hocalardan dönmüşlerdir. fizik, kimya, riyaziye dersleri almıştı. Bir bilip on bilir gibi görünenlerin yolunda yürümüyordu, tasal- lüfe kapılmıyordu, on biliyorsa bir biliyormuş gibi davranıyordu. Bununla beraber kazandığı şöhret yük- sekti, Türk kadın muharrirlerinin en kuvvetlisi ola- rak tanılıyordu. Fatma Aliye 1864 te doğduğuna göre yetmiş iki yıl yaşamış oluyor. Bu ömür, hele bizim diyarımızda oldukça uzun sayılır. Fakat Fatma Aliye, yirmi yıl- danberi yalnız teneffüs ediyordu, yaşamıyordu. Ede- biyat &lemindeu elini eteğini çektiği gün, o, kendisi için de ölmüş demekti. Gömülen onun kalıbıdır, kal- bi değil1..» M. Turhan Tan