19 Kasım 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

19 Kasım 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

402 SERVET İFÜN Ve Ankara'ya geldiği gün yapılan tezahür sırasında büyüklerimize çekilen tazım telgraflarına Atatürk'ün, Başbakanımız ve bakanlarımızın cevabları : B. AHMED İHSAN TOKGÖZ Ankaradaki Sıyasal Bilgiler Okulunun en eski çıkanı Ordu Saylavı Telgrafınızı aldım. Sıyasal Bilgiler Okulunun bundan sonra da memleket için verimi daima artan bir irfan ve feyiz kaynağı olmakta devam edeceğine şüphe yoktur. gösterilen samimi duygulara teşekkür ederim, Hepinize selâm ve sevgiler. Sıyasal Bilgiler Okulu müntesiblerinin bildirdiğiniz ince duygularına yüreklen teşekkür eder, mektep muallim ve talebe heyetine hoş geldiniz der, muvaffakiyet dileklerimi tekrarlarım. Duygularımza teşekkür ederim. Eski münteşiblere sevgi ve saygılarımı sunar, mektebin yeni yetiştireceği gençlerden yurda hizmetler temenni ederken hepinizin gözlerinizden öperim. Sizler gibi kiymelli uzuvlar yetiştiren Siyasal Bilgiler Okulunu inkilâb merkezinde saygı ile selâmlamakla bahtiyarız. Derin hürmetler sunarım. Hakkımda K. Atatürk İsmet İnönü Dahiliye Vekili, &. H.F. Genel Sokrutei Şükrü Kaya Maarif Bakanı S. Arıkan TURK KOMURUNUN Uzun Mehmed adlı Türk çocuğunun gözlerinden toprağımıza vuran arayıcı ışık, 108 yıl önce bugün, topraklarımız altında yatan kömür haznesini aştı. Kendisi, -Uzun Mehmed.; Köseağzı'nın değirmeni yolunda ayaklarına sıvanan çamur gibi çirkefleşen “Osmanlılığın içinde kan sızan boynunu Ereğli mü- #eselliminin satırına bıraktı. 1828 sgonbaharının senay kanlı bir gül gibi .mçan yara Uzun Mehmedd Kömür gözlü ve elma pr Uzun Mehmedin boynunun vurulduğu günün üstünden, yalnız bundan değil, Türk servetinin talii üzerinden 108 yıl geçmiş bulunuyor. Uzun Mehmed; Türk topraklarının koynuna gö- mülen kömür 2dlı sanayi anasının gücünü ve hızını, “Türk ufuklarına boşaltmasaydı, yani, bugün Türk -endüstrisi kömürsüz kalsaydı, anasız bir çocuk gibi boynu bükük kalırdı. Uzun Mehmedin kirpiklerinde biriken tozda, bir ilerinin gelişim rengini veren, Kestaneci köyünün sığırtımaç ayaklarında bir kâşifin yüzüne vuran gü- zelliğin mayası ve estetiği gizlidir. Çünkü; Uzun Mehmedin, bütün asil Türk tarihi gibi unu- 108inci YILI tulan, fakat yeni yeni ortaya çıkan yüzünde özleşen hamurda Türk kapasitesinin olgunluğu ve ileri Türk endüstrisinin zaferi haykırmaktadır. Türk madenciliğinin mayası; Uzun Mehmedin bulduğu toprakla harcadığı kan içinde, tırnak arası hamurda, yatmaktadır. Biz; Uzun Mehmedi yalnız bir kahraman &nar gibi değil, geleceğin de bir bulucusu gibi sayıyoruz. Çünkü, Uzun Mehmed, yalnız bulmadı, gösterdi. İliğine kan uyundurulan Osmenlılığa , yarını göstermişti. Uzun Mehmed günü hem yarını ara- yıp bulacak çocuklarımıza toprağımızın üstü kadar altını, hem ülkümüzün bugün göz alan durumu ka- dar yarın göz kamaştıran ilerisini gösteriyor. Biz; Uzun Mehmed gününden, hem Türk gençli- ğinin ulusal eğitimine yarıyan bir unsur, hem de ulusal ekonomiyi besliyen bir fayda umuyoruz. Bütün Türk çocukları, Uzun Mehmed gibi kendilerini Türk tabiatını yen- miye vermelidirler. Ve onlar için ne büyük talidir ki çalışmalarının sonu Uzun Mehmedin buluşu gibi yurd kuruluşuna en önemli bir dayangaç olsun. — Sonu 406 ncı sayıfada —