4 Ağustos 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

4 Ağustos 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 2189—-504 UYANIŞ 169 Sporun verdiği güzellik / Kudret Cemil Güzellik telâkkimiz, aradan şu kadar asır geçtiği hal- de, hâlâ kadim Yunan heykellerinde görülen tenaaübün bis raz İevkine çıkamamıştır. Venüsün vücudündeki esrarengiz riyaziye, bu "vücudün bütün hatlarında görülen âhenk, hâlâ güzellik mefhumunu sembolize eden bir sır olarak yaşıyor. Kadim Yunan medeniyetinden bugüne intikal eden, heykeltragi şaheserlerinde, biz herşeyden evvel bir şeyi se- lâmlıyoruz : Kadim Yunan güzelliğini... Eski Yunanlılar, niçin diğer birçok kavimlerin üstün- de, bir güzelliğe malik insanlardı. 'Tanrı onları diğer kullarından fazla mı &eviyotdu da, onlara ilâhi güzellikten birkaç şule serpmişti ? Hayırl.. Fakat, onlar, Tanrının kendilerine bahşettiği şeyleri inkişaf ettirmenin sırlarını buldular. Sadece, bu... Kadim Yunanlılar, sporsever insanlardı. Spersever.. bu, demek istediğimizi ifade etmek için, kâfi gelmiyen bir tabir. Onlar, spora çılgın gibi aşıktılar, diyelim, daha doğru. İşte, Yunan vücutlerindeki hariku- 4 lâde tenaşübün bütün sırrı, buradan do- Genç vücudlerde sporun yarattığı güzellik: küçük sporcu kızlar ğguyordn. Spor, insandaki gizlenmiş güzelliği meydana çıkarmak için, müracaat edilecek tek vasıtadır. Bütün güzellik enstitüleri, baş vurdukları hasit ve sun'i vasıtalarla, ancak bir müddet devam edilebilecek, sahte bir güzellik yaratabiliyorlar. Halbuki, tabiatın verdiğiti, gene tablat inkişaf ettirebilir. Spor ise, herşeyden evvel nabür sevgisinin tezahürüdür. Avrupa milletleri içerişinde bilhassa İsveç, Norveç ve Al man kadınlam, güzel vücudlü diye, şöh- reb kazanmışlardır. Çünkü bu milletler, spora azami ehemmiyet vermektedirler. Norveçli bir gencin sporu anlayışı, bir maç sırasında futbol topunun kaleye seyirttiği anda duyulan, basit heyecandan ibaret değildir. Norvegli genç, herşeyden önce sport men bir vücude malik olmak için, spor yapar. Sonra, bu onda bırakılmaz bir ih- tiyaç olduğu için.. Bilhassa birçok Avrupa memleket. lerinde, bu arada bizde de, tatil ayla- rında kamp hayatı büyük bir rağbet gör- mektedir. Bu sayıfadaki resimlerde Av- rupada kamp hayatından güzel sahneler görüyorsunuz. Şuma da, ilâve edelim ki, spor ve estetik bizim anlattığımız manâda, bir- birine ç6k yakım iki şeydir. Sportmen, Avrupada kamp hayatı: canh ve şuh bir vücudde, bn ikisi bir- Günlük cimuastiklerini yapan İsveçli kızlar. birini tamamlar,