20 Ekim 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

20 Ekim 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No. 2200—3515 UYANIŞ 20 inci asır sosyetesinde menfi “kadın!, Gençlik gazetesinde, İhsan De- vrimin .bir yazısını okumuştum. «Züppe» diye isimlendirdiği deje- nere olmuş gençlerin Üniversite sslonlarına kadar sokulduklamni yazıyordu. Dün, garib bir hâdise bana bu yazıyı tekrar hatırlattı. Derin bir üzüntüyle daldım. Gözlerimin önünden cemiyet hayatımızı dolduran bir sürü insan geçti, Karşımda, üstlerindeki elbi- selerden ibaret olan genç kızlar. Eilerindeki eldivenler kadar basit plan kadınlar canlandı. Çaylarda, balolarda ve sokaklar- da sık şık rastladığımız bu kadın- " ları, kültür yolunda «Mürebbi> aile ocağında «anne» Kiral düşündü- ğüm zaman ü Bunlann ei. yavru lar, - İmdat - diye haykıran ıslak bakışlarla gözlerimden içime bak- taldr. İşte, bonim bu şasımda an- latmak istediklerim; vakit vakit en umulmadık yerlerde sivrilen, kör bir sevki tabii ile en temiz meolisiere sokulan, şuursuzlukları içinde bil meden düşen ve düşüren kadın. Jardır. Öyle insanlar tanırım ki, sadece bir gösterişten ibarettirler, Tavır- Jarında , sinemada ezberledikleri artistlerin jestleri, seslerinde gayri tabii bir ahenk; yürüyüşlerinde, bakışları hayretle peşinden sürük- liyen aşırı bir oynaklık vardır, Bunları, büyük inkilâbımızın An) yükselişini hazım edemiyenler, yahut; bu yükselişten başı dönenler diye ayıracağım. Kadını ilk evvel yuvasında tet- kik etmek isterim. Kadının Cemiyet hayatımızdaki rolü, hiç şübhesiz ki, anne oluşudur. Anne olacak bir kadın ise, an- nelik vasıflarını nefsinde toplamış, yuva mefhumunu hazım etmiş olmalıdır, Halbuki, bazı genç kız- larımızda öyle görib ne telâkkiler vardır!.. Öyle genç kızlar tanı- rım ki, mendil yıkamasını, yumurta. pişirmesini bilmediklerini yemin ederek, Büyük bir iftiharla söyle- mekten zevk alırlar. — Devamı 333 üncü sayıfada — Dudağının boyası için, çocuğunun kitab parasını sari” . eden; çocuklarinın babasını kabalıkla Ittiham ederek, kendisine nazik centilmen bir âşık bulmak için yap» madığı maskaralık kalmıyan; bu yüzden yuvaşını yıkan, kocasmı katil yapan, yavrularının beyaz alnını küçük yaşta damgalıyan kadınlar... Yazan; Muazzez Kaptanoğlu ve Side küviyetinden ayrılmış bir kadın tipin.