20 Temmuz 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

20 Temmuz 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

No. 2249—554 Trakya tabiatçı dininden doğan bir İlâhe "olduğunu meydana koyar. Biz As- tarte'yi çıplak ve şehvet saçan bir kadın halinde görürüz. o Tıbkı (Amazon) lar gibi elleriyle göğüs- lerini tutar. Cybele İlâheye gelince, Ren Meillnard'ın da pek iyi dikkat et- tiği gibi tamamjile bir orta Asya İlâhesidir (3). Yunaniler bunu jü- piterin annesi Rh&a haline sokmuş- “lar, Romada da bu isim ile. İlâh- ların bir annesi olarak takdis edil- miştir. Suyun, dağların, arzın bir İl&hesidir. Yani halis Türk Mitra İlâhın Asyada değişmiş bir şeklidir. Şimdiye kadar yanlış bir telek- ki Mitra İlâhi de İrani olarak ke- bul ediyordu. Fakat Hamdolsun artık katiyetle Türklüğünü isbat etmiştir. Hattâ eski zamanlarda Börose bile bu mezhebin bütün mikyasıle İrani bir mezheb olma dığını söylemişti f4). Baccus'a gelince; ilk defa (Sit- ler) yani Türkler tarafından iskân edilen Lydie kıt'asının bu milli İlâhi, orta Asyadan çift hörgüclü bir devenin sırtında buraya gelmiş- tir. Yeraltından çıkan kabartına resimler bunu pek güzel göster- mektedir. Giyindiği elbise bile (Sit) veyahut da (Amazon) elbisesidirr. Traklar üzerinde Yunan tesiri olarak gösterilmek istenilen Anâaitik mezhebi ise tamamile Asyalı bir #ip arzeder. (Kapadosda) ve civar- lurında taabbud edilen bu İlâhenin seremonileri Yunani ibadetlerin hiç birisile alâkadar değildir (6). Bunda Yunan nüfuzundan hariç tamamile saf bir orta Asya karakteri var- dır f6). Amazonların milliyeti ise pek açıktır. Zaten eski şairler bize bu Amazonlardan çok bahsetmişlerdir. “Ve menşe' itibarile bunları (Sit) lerin yani Türklerin meleketine oturtur- lar ve oradan getirtirler (7). Trak'lar hiç bir zamanda Yu- nan dininin tesiri altında kalma- 18) La vie privde. I4J Berose: irg. 16. «pi La vie privde, 1, 368. v6) Op. cit. (1) Op..cit, 1, 380 UYANIŞ Kültür Bay Arif Müfit Yazan : mışlar, belki Yunanlılar bunların tesirinden yakalarını kurtarama- mışlardır. Daha doğrusu Traklar da Turani kabileler gibi, Arı Yuna- nilerin dinlerinin teasüsünde bir âmil olmuşlardır. Bu tesiri evviâ İydie, Friji, Keri ülkelerinde ta- vattun ettikleri zaman yapmağa baş- lamışlardır. Unutmamelıdır ki (Trak- ya) ismi Eriji, Lidi, Keri ülkelerinin de bir ismidir. Hükümet merkez- leri Eteşdi. Milâddan evvel VIHİ inci asırda kuvvetli bir hükümet kurmuşlardı. «İlk çağlar» doçentinin bu hu- şusları dahg şumullü tedkik ede- rek yazması ve toplaması icab e- derdi. Böylece Türklüge aid olan bir din Yunanlılara peşkeş çekil- mezdi, ve trak'larm yunan dini tesiri altında kaldıkları söylen: mezdi. Bundan sonra mezarlara, Tu- muluslara gelelim. Evvelâ (Höyük) ün ne zaman başladığını, ve kimler vasıtasiyle, kimlerin eliyie Orta Asyadan, kü- çük Asyaya, Süriyeye, Trakyaya, Bulgaristana, Tunaya, Yunanista- pa, ve şimali İtalyaya geldiğini tetkik etmek icabederdi. Ve sonra (Höyük) lerin mezar olduğunu Fransız arkeoloğu A. Dumat bul- muş ve çıkarmış değildir. Ondan gok evvel bir çok seyafilar bilhas- sa Pallas bunlardan bize uzun uzadıya bahsetmiştir. Bu saydığımız omıntakalarda, — Yainız Tumuliş bulunan Yu. nanistan ve İtalya hariç olmak üzere — iki nevi mezarlara teşa- düf ederiz: 1 — Delman dediğimiz mezar- lardır ki tamamiyle taş devrine aittir. Ve Orta Asyadan milâttan evvel 20000 senelerinde bu top- raklara hicret edenlerin eserleridir. ve Kitabı Münasebetile RIZA ÇAVDARLI Tarihi Mansel'in eseri 2 — Tumulus yapi İnğ dır ki maden devrina miş olüp, Gealat, bir kelime ile Geldani , Türklere sittirler. Bunlar (Gol) denen kibiğe db dar ntanmışlardır, A. Böçüimdd'ii da dediği gibi bu Kelt ilimeglii- den Yunaahlarla münmeebütter şir halkı zan #eşmek esastön hatali dır (84. Bu mezarlar markalı arkeölek W rape pek mühim bir tediiki — ellif bunu okumuş olsaydı; loji moktai be Gilan İkindi ; zarda, bir kadıta id Bitinün mış bülünün bnlupduğunü ve den çıkan öşyaları Kaydeğği! sonra, mezarın şimalinde f ve İmparstor Hadrjana gifi sikkelerden bu mestrin sonra İkinci, bare «jj lemektedir. çikan oğgalara Mezar bakarak bir mezara peyipsn si mek çok garıbüle Bilhassa ler a ei em zarlara ne zaman ve-nö gib lerede yaş tayin edilşbilesş hususa dair İstekbolm Kosügulüğği ceryan eden mubahabelenisi #0Öğ verilen kararları tedkili'ie ye ienb ederdi. Günkü diği im ——— rik 4 8) Orca peel

Bu sayıdan diğer sayfalar: